Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Bert Mulder »

Via het Puritanboard http://www.puritanboard.com/f124/exclus ... post888837 is men aan deze website bezig http://exclusivepsalmody.com/ om gemeenten en kerkgenootschappen te identificeren die zich houden aan 'exclusive psalmody'. Nu zijn de gereformeerde kerken niet strict 'exclusive psalmody', maar de DKO regel wordt toch, voor dit doeleinde, als zodanig gezien.

Vriendelijk verzocht om jullie help om een lijstje van Nederlands talige kerken, kerkgenootschappen en zendingsvelden die alleen psalmen (met enige gezangen) gebruiken...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Upquark »

Wat kerkgenootschappen betreft, volgens mij allen (en slechts die) die in de forumregels genoemd worden.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:Via het Puritanboard http://www.puritanboard.com/f124/exclus ... post888837 is men aan deze website bezig http://exclusivepsalmody.com/ om gemeenten en kerkgenootschappen te identificeren die zich houden aan 'exclusive psalmody'. Nu zijn de gereformeerde kerken niet strict 'exclusive psalmody', maar de DKO regel wordt toch, voor dit doeleinde, als zodanig gezien.

Vriendelijk verzocht om jullie help om een lijstje van Nederlands talige kerken, kerkgenootschappen en zendingsvelden die alleen psalmen (met enige gezangen) gebruiken...
Volgens mij zijn dat HHK, GG, GGiN, OGGN, Vrije groepen
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Auto »

. de Hersteld Hervormde Kerk
. de Gereformeerde Gemeenten
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland buiten verband
. de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand (Er zijn er meer, maar bij voorgenoemde weet je het zeker)

Binnen de PKN zijn er ook veel Hervormde Gemeenten die alleen de Psalmen zingen.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Democritus »

Auto schreef: Binnen de PKN zijn er ook veel Hervormde Gemeenten die alleen de Psalmen zingen.
Volgens mij is er ook nog een voormalige gereformeerde kerk (binnen PKN) in de buurt van Urk die enkel de SV en de psalmen hanteren.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Bert Mulder »

Auto schreef: de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand (Er zijn er meer, maar bij voorgenoemde weet je het zeker)

Binnen de PKN zijn er ook veel Hervormde Gemeenten die alleen de Psalmen zingen.
heeft iemand de plaatsen van die gemeenten, zodat ze in kaart gebracht kunnen worden?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door rekcor »

Het spijt me, maar ik vind dit een wat 'decadent' initiatief. Hiermee bedoel ik, dat men ergens misschien wel een punt heeft, maar dat er veel belangrijker dingen zijn in het Christelijke leven (lees: evangelisatie).

Nu zal men tegenwerpen dat je niet moet zeggen: 'of dit of dat', maar 'en dit en dat', maar ik zie in de praktijk dat het veel gemakkelijker is om avonden lang met dit soort initiatieven bezig te zijn, dan om 1 buurman te vertellen over de Heere Jezus...
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Zita »

Bert Mulder schreef:
Auto schreef: de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand (Er zijn er meer, maar bij voorgenoemde weet je het zeker)

Binnen de PKN zijn er ook veel Hervormde Gemeenten die alleen de Psalmen zingen.
heeft iemand de plaatsen van die gemeenten, zodat ze in kaart gebracht kunnen worden?
Ik weet niet hoe actueel je gegevens dan blijven, want de PKN-GB-gemeenten zijn wat dat betreft best wel hard in ontwikkeling. Ter voorbeeld: drie jaar geleden zong bij ons de ene wijkgemeente ritmisch alleen maar psalmen, de andere wijkgemeente niet-ritmisch alleen maar psalmen. Op de grote feestdagen werden voor de dienst wel een paar gezangen gezongen. Nu zingt de ene wijkgemeente psalmen, gezangen en liedjes, uiteraard ritmisch, en voorafgaand aan die ontwikkeling ging de andere wijkgemeente ritmisch zingen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Bert Mulder »

wist je, dit onderwerp is hier niet gesteld of het een goed idee is of niet.... heb ik ook geen zin daarover te gaan discussieren, ga dus niet daarmee dit onderwerp vervuilen....

of je wilt meehelpen... of niet.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bij deze mijn steentje:
Herv Gemeente te Groot Ammers (PKN) zingt alleen psalmen (niet-ritmisch)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Upquark »

Welja, hier nog eentje dan: in de PKN-GB te Apeldoorn worden ook alleen psalmen gezongen (ritmisch).
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Democritus »

PKN-GB - Waarder ook alleen psalmen en gezangen (niet ritmisch)
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Bert Mulder »

dank allen zover. Dat is het soort help dat ik zocht.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Germanicus »

Hervormd Sommelsdijk: Alleen psalmen en enige gezangen (niet-ritmisch).
Hier beneden is het niet.
JacobusP
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2007, 10:03

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door JacobusP »

Hervormd Boven - Hardinxveld: Alleen psalmen en enige gezangen (niet - ritmisch)
Plaats reactie