Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Paul »

Deze gemeenten zingen alleen de psalmen uit de 1773 berijming! Er kunnen hier en daar fouten in zitten.

1. Nieuwer ter Aa
2. Papendrecht (grote kerk)
3. Wekerom
4. Harskamp
5. Hoevelaken/Stoutenburg
6. Montfoort
7. Monster
8. Elspeet
9. Bleskensgraaf
10. Scherpenisse
11. Groenekan
12. Nederlangbroek
13. Wijk en Aalburg
14. Oldebroek (wijk 1)
15. Woudenberg (wijk 1)
16. Nijkerk (grote kerk)
17. Nijkerk (opstandingskerk)
18. Elburg (wijk west)
19. Vriezenveen (hwba)
20. Doetinchem (hwba)
21. Hollandscheveld (hwba)
22. Wapenveld
23. Dordrecht (Augustijnenkerk)
24. Dordrecht (Pauluskerk)
25. Lunteren
26. Schoonrewoerd
27. Putten (oude kerk)
28. Ede (Sionskerk)
29. Ede (oude kerk)
30. Zeist (oude kerk)
31. Ederveen
32. Doornspijk
33. Oosterwolde
34. Moerkapelle
35. Otterlo
36. Vinkeveen
37. Ouderkerk aan de ijssel
38. Oud-Alblas
39. Nijkerkerveen
40. Nieuw-Lekkerland
41. Zuilichem
42. Zwartebroek-Terschuur
43. Achterveld
44. Sommelsdijk
45. Giessenburg
46. Uddel
47. Genemuiden
48 Kesteren
49 Hardinxveld-Giessendam (nieuwe kerk)
50. Lemmer (hwba)
51. Rouveen-Staphorst (oude kerk)
52. Rouveen-Staphorst (dienstgebouw)
53. Krimpen aan den IJssel Sionskerk (hwba)
54. Bleiswijk (hwba)
55. Arnemuiden
56. Sint-Philipsland
57. Assen (Sionskerk)
57. Urk (de bron)
58. Hei -en Boeicop
59. Lekkerkerk
60. Ridderkerk (Wilhelminakerk)
61. Boven-Hardinxveld
62. Lienden
63. Tricht (hwba)
64. Haaften
65. Driezum
66. Oude-Tonge
67. Nieuwe-Tonge
68. Gameren
69. Baarn (Pauluskerk)
70. Zetten-Andelst
71. Ouddorp
72. Wouterswoude
73. Yerseke (Rehoboth)
74. Kinderdijk-Middelweg (dorpskerk)
75. Kinderdijk-Middelweg (Rehoboth)
76. Sint-Annaland
77. Ooltgensplaat
78. Herkingen
79. Emst
80. Achterberg
81. Lage Vuursche
82. Brandwijk
83. Hellouw
84. Benthuizen
85. Zetten
86. Katwijk aan zee (alle wijken der gereformeerde bond, behalve Sion)
87. Veenendaal (Vredeskerk)
88. IJsselstein
89. Randwijk
90. IJzendoorn
91. Oene
92. Wapenveld
93. Tiendeveen en Nieuw-Ballinge
94. Barneveld (oude kerk, 2 van de 3 diensten)
95. Harderwijk (oude kerk)
96. Ermelo (nieuwe kerk)
97. Wijngaarden (bezinnen op het veranderen van de liturgie)
98. Bilthoven (Zuiderkapel)
99. Zutphen (hwba)
100. Sint-Anthoniepolder
101. Soest (hwba)
102. Krimpen aan den IJssel Rehobothkerk (hwba)
103. Goedereede
104. Waddinxveen (Brugkerk)
105. Waddinxveen (Hoeksteen)
106. Waddinxveen (Immanuelkerk)
107. Oude Pekela (Juliana Kapel)
108. Nieuwland
109. Hedel
110. Goudswaard (dorpskerk)
111. Stolwijk (wijk 2)
112. Terneuzen (Elimgemeente)
113. Waarder
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door aggieoudje »

Paul schreef:Deze gemeenten zingen alleen de psalmen uit de 1773 berijming! Er kunnen hier en daar fouten in zitten.

86. Katwijk aan zee (alle wijken der gereformeerde bond, behalve Sion)
Wijk Sion is ook geen GBwijk maar Confessioneel.
GBwijken zijn: Immanuel, Maranatha, De Noord, Pniël en Morgenster
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Delftenaar »

Zita schreef:Er schijnt ook een gezang te zijn op de wijs van 'Aan de oever van de Rotte, tussen Delft en Overschie'. Welk gezang dat is, weet ik nog steeds niet, maar ik kan mij niet voorstellen dat de organist met hevige tremulant een onbehoorlijk liedje zou spelen voor de dienst.
Het liedje nog het gezang ken ik, maar geografisch gezien is de tekst onzin: tussen Delft en Overschie stroomt niet de Rotte, maar een oud kanaal (Rijn-Schiekanaal) dat in het verlengde van de Schie ligt en in de volksmond vaak simpelweg zo genoemd wordt.

Om weer ter zake te komen: wat is de meerwaarde van zo'n lijstje? In ieder geval kunnen 1773-liefhebbers in meer gemeenten terecht.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Hendrikus »

Paul schreef:Deze gemeenten zingen alleen de psalmen uit de 1773 berijming!
Vanwaar dat uitroepteken? Je weet toch dat de berijming 1773 ook maar een berijming is, en nog wel eentje die behoorlijk doordrenkt is van verlichtingsdenken?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door samanthi »

Delftenaar schreef:
Zita schreef:Er schijnt ook een gezang te zijn op de wijs van 'Aan de oever van de Rotte, tussen Delft en Overschie'. Welk gezang dat is, weet ik nog steeds niet, maar ik kan mij niet voorstellen dat de organist met hevige tremulant een onbehoorlijk liedje zou spelen voor de dienst.
Het liedje nog het gezang ken ik, maar geografisch gezien is de tekst onzin: tussen Delft en Overschie stroomt niet de Rotte, maar een oud kanaal (Rijn-Schiekanaal) dat in het verlengde van de Schie ligt en in de volksmond vaak simpelweg zo genoemd wordt.

Om weer ter zake te komen: wat is de meerwaarde van zo'n lijstje? In ieder geval kunnen 1773-liefhebbers in meer gemeenten terecht.
Dat is: wat een vreugde zal het wezen.
Op de wijs van het roodborstje is ook een gezang
Op poesje mauw.
Ik vraag me af welke tekst er eerst was.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Hendrikus »

samanthi schreef: Dat is: wat een vreugde zal het wezen.
Op de wijs van het roodborstje is ook een gezang
Op poesje mauw.
Ik vraag me af welke tekst er eerst was.
Poesje mauw = Klokje klinkt, vogel zingt, iedereen op zijne wijs, kind ook jij zingt daarbij tot des Heeren lof en prijs.

En zo zijn er natuurlijk talloze liedjes die op een seculiere tekst gezongen konden worden Waarbij je je inderdaad soms kunt afvragen welke versie er eerst was. Psalm 79 "De Geuzen zijn in Bommlerweerd gevallen" is een voorbeeld van een vaderlands lied op een psalmmelodie. De psalm was uiteraard eerder. "O hoofd bedekt met wonden" was van oorsprong "Mein g'müth ist mir verwirret von einer Jungfrau zart", een liefdesliedje uit de 16e eeuw. Contrafacten noemt men dat: een geestelijke tekst maken op een melodie die aanvankelijk een wereldlijke tekst had, of omgekeerd.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:
samanthi schreef: Dat is: wat een vreugde zal het wezen.
Op de wijs van het roodborstje is ook een gezang
Op poesje mauw.
Ik vraag me af welke tekst er eerst was.
Poesje mauw = Klokje klinkt, vogel zingt, iedereen op zijne wijs, kind ook jij zingt daarbij tot des Heeren lof en prijs.

En zo zijn er natuurlijk talloze liedjes die op een seculiere tekst gezongen konden worden Waarbij je je inderdaad soms kunt afvragen welke versie er eerst was. Psalm 79 "De Geuzen zijn in Bommlerweerd gevallen" is een voorbeeld van een vaderlands lied op een psalmmelodie. De psalm was uiteraard eerder. "O hoofd bedekt met wonden" was van oorsprong "Mein g'müth ist mir verwirret von einer Jungfrau zart", een liefdesliedje uit de 16e eeuw. Contrafacten noemt men dat: een geestelijke tekst maken op een melodie die aanvankelijk een wereldlijke tekst had, of omgekeerd.
Thanks
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Paul »

Hendrikus schreef:
Paul schreef:Deze gemeenten zingen alleen de psalmen uit de 1773 berijming!
Vanwaar dat uitroepteken? Je weet toch dat de berijming 1773 ook maar een berijming is, en nog wel eentje die behoorlijk doordrenkt is van verlichtingsdenken?
Het is inderdaad behoorlijk 'verlicht.' Toch wijzen veel gereformeerde bondsgemeenten de nb af. Misschien is Weerklank een beter alternatief?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Delftenaar »

Misschien is achteraf gezien het verzet van gb en anderen tegen de nieuwe berijming niet terecht geweest.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Hendrikus »

Paul schreef:
Hendrikus schreef:
Paul schreef:Deze gemeenten zingen alleen de psalmen uit de 1773 berijming!
Vanwaar dat uitroepteken? Je weet toch dat de berijming 1773 ook maar een berijming is, en nog wel eentje die behoorlijk doordrenkt is van verlichtingsdenken?
Het is inderdaad behoorlijk 'verlicht.' Toch wijzen veel gereformeerde bondsgemeenten de nb af. Misschien is Weerklank een beter alternatief?
Gemeenten wijzen niks af, dat doen dominees of kerkenraden. Misschien moet je je eens verdiepen in de argumenten, waarom men de berijming van 1968 niet omhelst. Je zult er niet veel vinden, anders dan "we zijn zo gewend aan 1773, die kennen we uit het hoofd". Of ze de woorden nou snappen of niet ("stiet zelfs dit rot..."), veel mensen hechten er toch aan dat ze zonder nadenken uit het hoofd kunnen meezingen, wanneer het om de psalmen gaat.
De psalmen in Weerklank komen voor een deel uit 1968, dus uit die inmiddels niet meer zo nieuwe 'nieuwe berijming'. Verder uit de berijming van 1986 (Gereformeerd kerkboek) en een enkele uit recenter bronnen zoals De Nieuwe Psalmberijming.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef: Gemeenten wijzen niks af, dat doen dominees of kerkenraden.
Hier lijkt me niet echt een juiste presbyteriaal-synodale visie aan ten grondslag te liggen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Jongere »

Sorry Hendrikus, maar je laatste bijdragen stellen me nu niet erg gerust. Het beeld van mensen die aan 1773 willen vasthouden:
- autoritaire besluiten door de kerkenraad
- gevoelsargumenten van mensen die alleen het vertrouwde willen
- deze mensen willen niet nadenken als ze zingen
Het zou geen kwaad kunnen een poging te doen om je iets welwillender in te leven in andersdenkenden en hun zorgen. Als dit werkelijk de wijze is waarop de discussie gevoerd wordt rond de invoering van nieuwe bundels en waarop met bezorgde geluiden wordt omgegaan, begrijp ik de weerstand nog wat beter.

Daarnaast, en dat heb ik al vaker geschreven in dit verband, verbaast het me dat Paul op dit forum in zijn zorgen niet wat meer "weerklank" vindt. Je kunt verschillend denken over de invoering van liederen in de eredienst. Ik ben daar niet direct een tegenstander van, zoals al vaker gezegd. Maar die discussie moet wel eerlijk gevoerd worden. Dan denk ik niet aan karikaturen of het buitenspel zetten van mensen op basis van leeftijd.
En eerlijk gezegd baart juist dit me zorgen. Als het in dit gesprek niet meer mogelijk is om iemands zorgen te (h)erkennen, wat zit er dan eigenlijk achter zo'n hele discussie? Als er blijkbaar alleen nog maar een zwart-wit tegenstelling mogelijk is van voor- en tegenstanders geeft mij dat niet veel vertrouwen. Ik herken de zorg over het verlies van wezenlijke elementen in de eredienst en prediking. Ik ken helaas ook heel wat praktijkvoorbeelden waar dit verlies daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Ook in gemeenten waar lange tijd voluit gereformeerde prediking klonk. Ik zet geen is-gelijk-teken tussen deze dingen en iedere liturgische verandering. Maar waar het gesprek juist over deze kernzaken niet eens mogelijk lijkt in 'liturgisch gesprek', als iedere herkenning van deze heel wezenlijke problemen lijkt te ontbreken; dan geeft mij dat weinig vertrouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:Sorry Hendrikus, maar je laatste bijdragen stellen me nu niet erg gerust. Het beeld van mensen die aan 1773 willen vasthouden:
- autoritaire besluiten door de kerkenraad
- gevoelsargumenten van mensen die alleen het vertrouwde willen
- deze mensen willen niet nadenken als ze zingen
Het zou geen kwaad kunnen een poging te doen om je iets welwillender in te leven in andersdenkenden en hun zorgen. Als dit werkelijk de wijze is waarop de discussie gevoerd wordt rond de invoering van nieuwe bundels en waarop met bezorgde geluiden wordt omgegaan, begrijp ik de weerstand nog wat beter.
Hoho, nou verwijt je mij dat dit de wijze is waarop de discussie wordt gevoerd. Dat vind ik niet terecht. Als bezorgde geluiden met argumenten worden onderbouwd, als er gegronde bezwaren zijn tegen een berijming of een gezang, dan ben ik zeker welwillend om me daarin in te leven. Punt is dat die argumenten vaak ontbreken, en dat het de emotie, de onderbuik is die de basis vormt van bezwaren. Daar kan ik niet zoveel mee: ik heb in m'n leven al teveel hellend-vlak-theorieën gehoord.
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Jongere »

Ik wil wel geloven dat er in zo'n discussie heel wat oneigenlijke argumenten op tafel komen. Dat heb je altijd als het gaat om vertrouwde dingen, die mensen aan het hart gaan.
Mijn punt is, dat ik tot nu toe vrijwel geen discussie gezien heb, waarin op een goede manier met de kern van de tegenargumenten werd omgegaan. Binnen no-time zit er een stickertje op de argumenten, waarvan "hellend-vlak" wel het meest gebruikte stickertje is.
Ik zeg natuurlijk niet dat er geen andere discussies bestaan. Wel dat ik het zorgelijk vind, dat ik ze niet zie. Want de zorgen die rond dit soort dingen spelen, vind ik heel reëel. En al zou je honderd drogredenen aan kunnen wijzen in het noemen van al die zorgen - dan nog verontrust het mij als er vervolgens niet over de inhoud gesproken wordt.
Dat kan toch beiden? Daarnaast: het (vermeende) gespreksniveau van onze "tegenstander" hoeft toch niet onze eigen reactie te kleuren?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Herman »

Inderdaad. Eens.

De emotie en de onderbuik zijn juist omdat het muziek betreft in dit debat zeer valide argumenten.
Plaats reactie