Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Zita schreef:
helma schreef:ik herinner me een versje: moeder onze kraai is dood.
Dat zongen we op de wijs van: grote God wij loven U ofzo
Er schijnt ook een gezang te zijn op de wijs van 'Aan de oever van de Rotte, tussen Delft en Overschie'. Welk gezang dat is, weet ik nog steeds niet, maar ik kan mij niet voorstellen dat de organist met hevige tremulant een onbehoorlijk liedje zou spelen voor de dienst.
Tsja, in een heel oud Joh. de Heer boek zag ik eens een aantekening staan: "niet in de kerk spelen". Het clublied van de plaatselijke voetbalclub bleek op dezelfde wijs te worden gezongen.
En als je nu "Breng dank aan de Eeuwige" zou willen spelen, denken bepaalde mensen dat je "'t Is stil aan de overkant" speelt, ook een voetballied....
Het is een nonsensliedje, op de wijs van Darling Clementine.

We hebben al eerder laten zien dat je de tekst van Aan het strand stil en verlaten ook kunt zingen op de wijs van “La Cucaracha”.
Het bleek ook te lukken met het slotkoor van de Negende Symphonie van Beethoven (Ode an die Freude), vanaf de zin “Freude schöner Götterfunken”, en ook met Darling Clementine. Ook de Amerikaanse gospel Will The Circle Be Unbroken bleek perfect te passen, net als Berend Botje en The Yellow Rose of Texas. En dan was er ook nog de poëzie van Emily Dickinson, en het Engelse liedje The Carnival Is Over.
En het oerhollandse De grote stille heide paste eveneens perfect, net als When the moon comes over the mountains.

moors.magazine.com

Heel veel moderne wijsjes vinden hun oorsprong in klassieke muziekstukken, geheel of gedeeltelijk.
Hans Liberg heeft daar verschillende voorstellingen over gemaakt.
Uiteindelijk is alles gebaseerd op basismelodielijnen denk ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Paul »

Wat ik vaak jammer vind aan die discussie is:
- bepaalde beleidsplannen gaan bijna alleen maar over liturgie, bijbelvertaling en bloemen met advent.
- bijvoorbeeld Scherpenzeel, zij hebben (rond advent) bloemschikkingen in de kerk. 10/20 jaar geleden zeiden in Scherpenzeel sommige dominees dat bloemen en gezangen des duivels waren...Hoe verwarrend is het dat dat nu wel kan of mag?
- ik respecteer de mening van iedereen met betrekking tot liturgische aspecten. De herziene statenvertaling vind ik een verantwoorde Bijbel. Maar ikzelf houd het liever bij een klassieke liturgie (psalmen en de enige gezangen). Ik hoop dat daar ruimte voor blijft in de gb!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Mara »

Paul schreef:Wat ik vaak jammer vind aan die discussie is:
- bepaalde beleidsplannen gaan bijna alleen maar over liturgie, bijbelvertaling en bloemen met advent.
Ja klopt. Daar is nog aan toe te voegen: gaan we ritmisch zingen, hangen we een beamer op in de kerk, moet de kerkenraad in een zwart kostuum of is blauw en bruin ook prima.
Moet de vrouw een hoed op tijdens het deelnemen aan de sacramenten?
Paul schreef:bijvoorbeeld Scherpenzeel, zij hebben (rond advent) bloemschikkingen in de kerk. 10/20 jaar geleden zeiden in Scherpenzeel sommige dominees dat bloemen en gezangen des duivels waren...Hoe verwarrend is het dat dat nu wel kan of mag?
De koster van de Gereformeerde kerk zei. in de jaren '80: schandalig, er zijn nu gesprekken gaande om kinderen aan het H.A. toe te laten. Als dat gebeurt, stap ik direkt op.
Het gebeurde en hij bleef op zijn post. Hij was meegegroeid in die beslissing.
Zo wordt je dus langzaamaan "gehersenspoeld".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Paul »

Hendrikus schreef:
Jongere schreef:Sorry Hendrikus, maar je laatste bijdragen stellen me nu niet erg gerust. Het beeld van mensen die aan 1773 willen vasthouden:
- autoritaire besluiten door de kerkenraad
- gevoelsargumenten van mensen die alleen het vertrouwde willen
- deze mensen willen niet nadenken als ze zingen
Het zou geen kwaad kunnen een poging te doen om je iets welwillender in te leven in andersdenkenden en hun zorgen. Als dit werkelijk de wijze is waarop de discussie gevoerd wordt rond de invoering van nieuwe bundels en waarop met bezorgde geluiden wordt omgegaan, begrijp ik de weerstand nog wat beter.
Hoho, nou verwijt je mij dat dit de wijze is waarop de discussie wordt gevoerd. Dat vind ik niet terecht. Als bezorgde geluiden met argumenten worden onderbouwd, als er gegronde bezwaren zijn tegen een berijming of een gezang, dan ben ik zeker welwillend om me daarin in te leven. Punt is dat die argumenten vaak ontbreken, en dat het de emotie, de onderbuik is die de basis vormt van bezwaren. Daar kan ik niet zoveel mee: ik heb in m'n leven al teveel hellend-vlak-theorieën gehoord.
Deels ben ik het met u eens. Vaak wordt het hellend vlak genoemd (ik heb dat ook weleens gezegd). Toch zie je soms dat het klopt (niet altijd). We kunnen niet ontkennen dat het snel gaat (de ontwikkelingen). Jaren lang had de gb blijkbaar genoeg aan de statenvertaling...en 1773 berijming van de psalmen.
-hertaalde formulieren (dopen en Heilig Avondmaal)
- herziene statenvertaling
- hertaalde psalmen uit bundel Weerklank en liederen uit de bundel.
Hoe kan iemand verklaren dat er voor 2000 tientallen jaren niks veranderde in (gb) kringen en daarna opeens heel veel?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door samanthi »

Paul schreef:
Hendrikus schreef:
Jongere schreef:Sorry Hendrikus, maar je laatste bijdragen stellen me nu niet erg gerust. Het beeld van mensen die aan 1773 willen vasthouden:
- autoritaire besluiten door de kerkenraad
- gevoelsargumenten van mensen die alleen het vertrouwde willen
- deze mensen willen niet nadenken als ze zingen
Het zou geen kwaad kunnen een poging te doen om je iets welwillender in te leven in andersdenkenden en hun zorgen. Als dit werkelijk de wijze is waarop de discussie gevoerd wordt rond de invoering van nieuwe bundels en waarop met bezorgde geluiden wordt omgegaan, begrijp ik de weerstand nog wat beter.
Hoho, nou verwijt je mij dat dit de wijze is waarop de discussie wordt gevoerd. Dat vind ik niet terecht. Als bezorgde geluiden met argumenten worden onderbouwd, als er gegronde bezwaren zijn tegen een berijming of een gezang, dan ben ik zeker welwillend om me daarin in te leven. Punt is dat die argumenten vaak ontbreken, en dat het de emotie, de onderbuik is die de basis vormt van bezwaren. Daar kan ik niet zoveel mee: ik heb in m'n leven al teveel hellend-vlak-theorieën gehoord.
Deels ben ik het met u eens. Vaak wordt het hellend vlak genoemd (ik heb dat ook weleens gezegd). Toch zie je soms dat het klopt (niet altijd). We kunnen niet ontkennen dat het snel gaat (de ontwikkelingen). Jaren lang had de gb blijkbaar genoeg aan de statenvertaling...en 1773 berijming van de psalmen.
-hertaalde formulieren (dopen en Heilig Avondmaal)
- herziene statenvertaling
- hertaalde psalmen uit bundel Weerklank en liederen uit de bundel.
Hoe kan iemand verklaren dat er voor 2000 tientallen jaren niks veranderde in (gb) kringen en daarna opeens heel veel?
De psalmen uit 1773 zijn niet onfeilbaar. Het zou zomaar kunnen dat ze op rijm gezet zijn door een vrije metselaar.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Klavart »

samanthi schreef:
Paul schreef:
Hendrikus schreef:
Jongere schreef:Sorry Hendrikus, maar je laatste bijdragen stellen me nu niet erg gerust. Het beeld van mensen die aan 1773 willen vasthouden:
- autoritaire besluiten door de kerkenraad
- gevoelsargumenten van mensen die alleen het vertrouwde willen
- deze mensen willen niet nadenken als ze zingen
Het zou geen kwaad kunnen een poging te doen om je iets welwillender in te leven in andersdenkenden en hun zorgen. Als dit werkelijk de wijze is waarop de discussie gevoerd wordt rond de invoering van nieuwe bundels en waarop met bezorgde geluiden wordt omgegaan, begrijp ik de weerstand nog wat beter.
Hoho, nou verwijt je mij dat dit de wijze is waarop de discussie wordt gevoerd. Dat vind ik niet terecht. Als bezorgde geluiden met argumenten worden onderbouwd, als er gegronde bezwaren zijn tegen een berijming of een gezang, dan ben ik zeker welwillend om me daarin in te leven. Punt is dat die argumenten vaak ontbreken, en dat het de emotie, de onderbuik is die de basis vormt van bezwaren. Daar kan ik niet zoveel mee: ik heb in m'n leven al teveel hellend-vlak-theorieën gehoord.
Deels ben ik het met u eens. Vaak wordt het hellend vlak genoemd (ik heb dat ook weleens gezegd). Toch zie je soms dat het klopt (niet altijd). We kunnen niet ontkennen dat het snel gaat (de ontwikkelingen). Jaren lang had de gb blijkbaar genoeg aan de statenvertaling...en 1773 berijming van de psalmen.
-hertaalde formulieren (dopen en Heilig Avondmaal)
- herziene statenvertaling
- hertaalde psalmen uit bundel Weerklank en liederen uit de bundel.
Hoe kan iemand verklaren dat er voor 2000 tientallen jaren niks veranderde in (gb) kringen en daarna opeens heel veel?
De psalmen uit 1773 zijn niet onfeilbaar. Het zou zomaar kunnen dat ze op rijm gezet zijn door een vrije metselaar.
Of door een vrije timmerman...
Plaats reactie