Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door memento »

Tom A Hawk schreef:In de HHK Benjamin te Katwijk aan Zee zingt men naast de Psalmen van 1773 ook de gezangen van 1938. Zijn die HHK's er nog meer?
Bij mijn weten is dat de enige HHK waar gezangen gezongen worden. En is het in Benjamin ook niet beperkt tot gezangen buiten (i.e. voor en na) de officiele eredienst, dus voor het votum en de groet?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door JolandaOudshoorn »

Het viel mij op dat in de Editie Herziene Statenvertaling met psalmen en enige gezangen er twee aan toe zijn gevoegd, nl. Ere zij God en Een vaste Burcht.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Tiberius »

Tom A Hawk schreef:Kun je van "Exclusive Psalmody" spreken als je "Psalmen en Enige Gezangen" zingt? Ligt de norm bij maximaal 12?
Mijn ervaring is, dat er van die 12 ook een aantal nooit gezongen worden.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Marieke »

ejvl schreef:Speciaal geschreven voor de wat "zwaardere" kerken? Er zijn er zelfs waar een organist(te) alleen verplicht Worp moet spelen, voor, tijdens en na de dienst en hier niet van mag afwijken.
Deze boeken zijn dus wel goed bruikbaar.
O, echt? Die gemeenten ken ik niet waar dat verplicht is. Noem eens wat voorbeelden.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door ejvl »

JolandaOudshoorn schreef:Het viel mij op dat in de Editie Herziene Statenvertaling met psalmen en enige gezangen er twee aan toe zijn gevoegd, nl. Ere zij God en Een vaste Burcht.
Ik denk omdat dat vaak gezongen word met hervormingsdag en kerst in verscheidene kerken.
Laatst gewijzigd door ejvl op 29 aug 2011, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
Tom A Hawk schreef:Kun je van "Exclusive Psalmody" spreken als je "Psalmen en Enige Gezangen" zingt? Ligt de norm bij maximaal 12?
Mijn ervaring is, dat er van die 12 ook een aantal nooit gezongen worden.
De mijne ook, de enige die bijvoorbeeld bij ons gezongen worden zijn de 10 geboden, lofzang van Maria/Zacharias/Simeon, gebed des Heeren en de avondzang.
Marieke schreef:
ejvl schreef:Speciaal geschreven voor de wat "zwaardere" kerken? Er zijn er zelfs waar een organist(te) alleen verplicht Worp moet spelen, voor, tijdens en na de dienst en hier niet van mag afwijken.
Deze boeken zijn dus wel goed bruikbaar.
O, echt? Die gemeenten ken ik niet waar dat verplicht is. Noem eens wat voorbeelden.
Oud ger gem in Ned Lienden bijvoorbeeld.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Marieke »

Tiberius schreef:
Tom A Hawk schreef:Kun je van "Exclusive Psalmody" spreken als je "Psalmen en Enige Gezangen" zingt? Ligt de norm bij maximaal 12?
Mijn ervaring is, dat er van die 12 ook een aantal nooit gezongen worden.
In onze gemeente is echt alles wel aan bod geweest. Ook de bedezang voor het eten (bijv. op biddag), ook de 12 artikelen des geloofs (bij de catechismusprediking over deze artikelen), de bedezang voor de predikatie is wel eens gezongen (en jawel, die werd gezongen vóór de preek) en ook alle andere van de 12 gezangen zijn aan bod geweest.
Laatst gewijzigd door Marieke op 29 aug 2011, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Zita »

In mijn exemplaar van de Statenvertaling met kanttekeningen staat nog een dertiende gezang: Ik was een jongeling, nog teder en gering, etc. Ik hoop nog altijd dat een predikant die nog es gaat opgeven om te zingen ;)
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Marieke »

ejvl schreef:
Tiberius schreef:
Tom A Hawk schreef:Kun je van "Exclusive Psalmody" spreken als je "Psalmen en Enige Gezangen" zingt? Ligt de norm bij maximaal 12?
Mijn ervaring is, dat er van die 12 ook een aantal nooit gezongen worden.
De mijne ook, de enige die bijvoorbeeld bij ons gezongen worden zijn de 10 geboden, lofzang van Maria/Zacharias/Simeon, gebed des Heeren en de avondzang.
Marieke schreef:
ejvl schreef:Speciaal geschreven voor de wat "zwaardere" kerken? Er zijn er zelfs waar een organist(te) alleen verplicht Worp moet spelen, voor, tijdens en na de dienst en hier niet van mag afwijken.
Deze boeken zijn dus wel goed bruikbaar.
O, echt? Die gemeenten ken ik niet waar dat verplicht is. Noem eens wat voorbeelden.
Oud ger gem in Ned Lienden bijvoorbeeld.
Apart, ik zou de reden wel eens willen weten.
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door boontje »

Zita schreef:In mijn exemplaar van de Statenvertaling met kanttekeningen staat nog een dertiende gezang: Ik was een jongeling, nog teder en gering, etc. Ik hoop nog altijd dat een predikant die nog es gaat opgeven om te zingen ;)
"Ik was een jongeling" is geen gezang, maar een Psalm, nl. Psalm 151. Die Psalm komt weliswaar niet voor in de Hebreeuwse Bijbel, maar wel in de Septuagint....
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door ejvl »

Marieke schreef:
Apart, ik zou de reden wel eens willen weten.
Ik weet het ook niet, ik ken iemand die daar organist is geweest niet zo lang geleden, die vertelde het mij.
Pas na veel uitleg aan de kerkenraad mocht er naast Worp ook Drenth gespeeld worden.

Oud ger gem in Ederveen spelen ze voor/tijdens/na de dienst ook alleen maar psalmen (geen bewerkingen) in deze stijl.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Zita »

boontje schreef:
Zita schreef:In mijn exemplaar van de Statenvertaling met kanttekeningen staat nog een dertiende gezang: Ik was een jongeling, nog teder en gering, etc. Ik hoop nog altijd dat een predikant die nog es gaat opgeven om te zingen ;)
"Ik was een jongeling" is geen gezang, maar een Psalm, nl. Psalm 151. Die Psalm komt weliswaar niet voor in de Hebreeuwse Bijbel, maar wel in de Septuagint....
Oké. Dankje voor de info. In mijn Bijbel staat 'ie bij de gezangen, vandaar dat ik dacht dat het een gezang was.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Hendrikus »

JolandaOudshoorn schreef:Het viel mij op dat in de Editie Herziene Statenvertaling met psalmen en enige gezangen er twee aan toe zijn gevoegd, nl. Ere zij God en Een vaste Burcht.
Dat is een soort compromis tussen twee vormen van "Enige". Er zijn psalmboekjes met 12 "enige" gezangen en boekjes met 29 "enige" gezangen. De Vaste Burcht en het Ere zij God komen wel voor in de 29, niet in de 12, maar worden ook regelmatig gezongen in gemeenten waar ze de 12 "enige" gezangen aanhouden (en er daarvan ettelijke zelden of nooit zingen, inderdaad). Het toevoegen van deze twee veelgezongen gezangen aan de 12 "enige" is vanuit de praktijk wel te begrijpen.

Het "eigen geschrift Davids" ("Ik was een jongeling") is op dezelfde wijze toegevoegd in bepaalde psalmboekjes.
~~Soli Deo Gloria~~
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door boontje »

Zita schreef:
boontje schreef:
Zita schreef:In mijn exemplaar van de Statenvertaling met kanttekeningen staat nog een dertiende gezang: Ik was een jongeling, nog teder en gering, etc. Ik hoop nog altijd dat een predikant die nog es gaat opgeven om te zingen ;)
"Ik was een jongeling" is geen gezang, maar een Psalm, nl. Psalm 151. Die Psalm komt weliswaar niet voor in de Hebreeuwse Bijbel, maar wel in de Septuagint....
Oké. Dankje voor de info. In mijn Bijbel staat 'ie bij de gezangen, vandaar dat ik dacht dat het een gezang was.
Daar is wel een verklaring voor. De Statenvertaling is alleen gebaseerd op de Hebreeuwse Bijbel. De Bijbelboeken en -gedeelten die niet in de Hebreeuwse Bijbel, maar wel in de Septuagint voorkomen, zijn "deuterocaniek" (soms ook wel apocrief genoemd). Daarvan gold en geldt, dat ze wel gelezen en overwogen mogen worden, maar niet tot de canon behoren. En dus is het wel een Psalm (NB door Datheen berijmd, dus tamelijk "onverdacht", zou je zeggen), maar is hij niet helemaal canoniek, en daarom zal hij wel bij de Gezangen zijn ondergebracht...
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'

Bericht door Bert Mulder »

Tom A Hawk schreef:Kun je van "Exclusive Psalmody" spreken als je "Psalmen en Enige Gezangen" zingt? Ligt de norm bij maximaal 12? En waarom 12 en geen 497? Ik denk dat geen enkele Nederlandse kerk alleen Psalmen zingt.

In de HHK Benjamin te Katwijk aan Zee zingt men naast de Psalmen van 1773 ook de gezangen van 1938. Zijn die HHK's er nog meer?
Nee. Om die reden ook zijn ze de resultaten aan het tabuleren als een apart werk, met een asterix dus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie