Orde van dienst

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Orde van dienst

Bericht door FlyingEagle »

In bepaalde GG’s is de voorlezer van het schriftgedeelte altijd dezelfde ouderling
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Orde van dienst

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:Ik vind het geen slechte traditie, maar als het puur het voorlezen is, zie ik geen meerwaarde. Juist het stukje achtergrond vind ik mooi. Ik hoorde ooit een preek van ds van den Boogaard over Nehemia. Hij plaatste het hoofdstuk in de context van de overige hoofdstukken. Ik vind dat absoluut een meerwaarde tov puur voorlezen.
Ik zie overigens in Openbaring 1:3 geen reden om dit ambt in te stellen eigenlijk.
Sinds de Reformatie is het ook geen apart ambt.
Er zijn wel een aantal punten, waardoor het van meerwaarde is:
- om zichtbaar te maken dat het Woord aan de gemeente gegeven is, niet alleen aan de voorganger
- om deelname van de gemeente aan de eredienst zichtbaar te maken
- om de schriftlezing als apart liturgisch onderdeel te markeren, als Woord van God zonder menselijke toevoeging/contextualisering

En om eentonigheid te voorkomen.

Dat in de context zetten kan ook vóór de schriftlezing of in de preek.

Het is verder niet zo belangrijk, maar op je vraag waarom de predikant niet de Bijbel voorleest, is dit het antwoord.
Het heeft in ieder geval doorgaans niet met ontlasten te maken.
Dank iig voor het antwoord. Ik begrijp de punten van meerwaarde, behalve het stukje van eentonigheid niet zo. Maar inderdaad, het was een vraag en ik heb een antwoord. :D
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Orde van dienst

Bericht door Zeeuw »

FlyingEagle schreef:In bepaalde GG’s is de voorlezer van het schriftgedeelte altijd dezelfde ouderling
Heb ik nog nooit meegemaakt.
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Orde van dienst

Bericht door Gritje »

Zeeuw schreef:In het kader van dit topic heb ik wel een andere vraag. Bij mijn overgang van GG naar HHK moest ik (heel even) wennen aan het feit dat de dominee de Schriftlezing doet ipv een ouderling. Ik ben het eigenlijk gaan waarderen, omdat de dominee soms een stuk uitleg over de tekst geeft, de tekst in de (historische) context plaatst, aangeeft waarom juist dit gedeelte is gekozen etc. Dit zal een ouderling niet (kunnen) doen.
Is er een specifiek reden waarin de ouderling in bepaalde kerkverbanden de Schriftlezing doet? Is dit zo gegroeid, is dit om de predikant te ontlasten?
Bij ons (HHK) doet de dienstdoend ouderling de schriftlezing en in de omliggende gemeente ook.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Orde van dienst

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
FlyingEagle schreef:In bepaalde GG’s is de voorlezer van het schriftgedeelte altijd dezelfde ouderling
Heb ik nog nooit meegemaakt.
Onze gemeente is vanwege de grootte in drieën gesplist. In Noord hebben we nog altijd een vaste voorlezer, in Zuid hebben we dat ook lange tijd gehad, maar in West is het voorlezen roulerend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Orde van dienst

Bericht door Geytenbeekje »

Gritje schreef:
Zeeuw schreef:In het kader van dit topic heb ik wel een andere vraag. Bij mijn overgang van GG naar HHK moest ik (heel even) wennen aan het feit dat de dominee de Schriftlezing doet ipv een ouderling. Ik ben het eigenlijk gaan waarderen, omdat de dominee soms een stuk uitleg over de tekst geeft, de tekst in de (historische) context plaatst, aangeeft waarom juist dit gedeelte is gekozen etc. Dit zal een ouderling niet (kunnen) doen.
Is er een specifiek reden waarin de ouderling in bepaalde kerkverbanden de Schriftlezing doet? Is dit zo gegroeid, is dit om de predikant te ontlasten?
Bij ons (HHK) doet de dienstdoend ouderling de schriftlezing en in de omliggende gemeente ook.
O ja ?
Bij ons doet de dominee alles (eveneens HHK)
Ik denk dat die traditie steeds meer uit gaat.
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Orde van dienst

Bericht door margrietha »

Het kan ook nog anders, dat de diakenen de Wet/geloofsbelijdenis en Bijbelgedeelte lezen . Dit om de ouderlingen te ontlasten ivm vele preeklezen
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Orde van dienst

Bericht door -DIA- »

margrietha schreef:Het kan ook nog anders, dat de diakenen de Wet/geloofsbelijdenis en Bijbelgedeelte lezen . Dit om de ouderlingen te ontlasten ivm vele preeklezen
Is dat niet meer uit een gebrek aan ambsdragers? We zien ook in sommige gemeenten dat diakenen voorgaan in leesdiensten. Meest in Oud Gereformeerde Gemeenten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Orde van dienst

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
margrietha schreef:Het kan ook nog anders, dat de diakenen de Wet/geloofsbelijdenis en Bijbelgedeelte lezen . Dit om de ouderlingen te ontlasten ivm vele preeklezen
Is dat niet meer uit een gebrek aan ambsdragers? We zien ook in sommige gemeenten dat diakenen voorgaan in leesdiensten. Meest in Oud Gereformeerde Gemeenten.
Nee hoor, in een OGG gemeente die ik ken waren er genoeg ouderlingen maar de lezing werd door roulerende diakenen gedaan. Traditie.
Preek lezen was wel een roulerende ouderling.
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Orde van dienst

Bericht door Gritje »

Geytenbeekje schreef:
Gritje schreef:
Zeeuw schreef:In het kader van dit topic heb ik wel een andere vraag. Bij mijn overgang van GG naar HHK moest ik (heel even) wennen aan het feit dat de dominee de Schriftlezing doet ipv een ouderling. Ik ben het eigenlijk gaan waarderen, omdat de dominee soms een stuk uitleg over de tekst geeft, de tekst in de (historische) context plaatst, aangeeft waarom juist dit gedeelte is gekozen etc. Dit zal een ouderling niet (kunnen) doen.
Is er een specifiek reden waarin de ouderling in bepaalde kerkverbanden de Schriftlezing doet? Is dit zo gegroeid, is dit om de predikant te ontlasten?
Bij ons (HHK) doet de dienstdoend ouderling de schriftlezing en in de omliggende gemeente ook.
O ja ?
Bij ons doet de dominee alles (eveneens HHK)
Ik denk dat die traditie steeds meer uit gaat.
Bij ons zijn we niet zo modern :) (alle nieuwe dingen komenuir het westen, het oosten volgt wel :humhihi )
En over het evt stukje uitleg geven dat doet onze dominee als hij het te lezen schriftgedeelte opgeeft, hij verteld dan soms waarom hij dat net laat lezen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Orde van dienst

Bericht door Geytenbeekje »

Ik kerk in een (rand)veluwse gemeente :haha
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Orde van dienst

Bericht door -DIA- »

Gritje schreef: Bij ons zijn we niet zo modern :) (alle nieuwe dingen komenuir het westen, het oosten volgt wel :humhihi )
En over het evt stukje uitleg geven dat doet onze dominee als hij het te lezen schriftgedeelte opgeeft, hij verteld dan soms waarom hij dat net laat lezen.
Zijt gij ook een Oosterling? Interessant. Antwoord hoeft vanzelf niet, ieder mag vanzelf hier anoniem proberen te blijven, maar ik weet van mezelf dat me dat nooit lukt... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orde van dienst

Bericht door Hendrikus »

Geytenbeekje schreef: Bij ons doet de dominee alles (eveneens HHK)
Ik denk dat die traditie steeds meer uit gaat.
Dat denk je dan verkeerd. Lectores kom je in bijvoorbeeld confessionele middenorthodoxe gemeenten veelvuldig tegen.
~~Soli Deo Gloria~~
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Orde van dienst

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
margrietha schreef:Het kan ook nog anders, dat de diakenen de Wet/geloofsbelijdenis en Bijbelgedeelte lezen . Dit om de ouderlingen te ontlasten ivm vele preeklezen
Is dat niet meer uit een gebrek aan ambsdragers? We zien ook in sommige gemeenten dat diakenen voorgaan in leesdiensten. Meest in Oud Gereformeerde Gemeenten.
Dat lijkt mij toch ook. Hoe belastend kan het zijn om een stuk te lezen?
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Orde van dienst

Bericht door margrietha »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
margrietha schreef:Het kan ook nog anders, dat de diakenen de Wet/geloofsbelijdenis en Bijbelgedeelte lezen . Dit om de ouderlingen te ontlasten ivm vele preeklezen
Is dat niet meer uit een gebrek aan ambsdragers? We zien ook in sommige gemeenten dat diakenen voorgaan in leesdiensten. Meest in Oud Gereformeerde Gemeenten.
Dat lijkt mij toch ook. Hoe belastend kan het zijn om een stuk te lezen?
Ik weet niet beter, inderdaad een periode geweest met weinig ouderlingen maar tijdens een predikant word t ook door de diakenen gedaan
Plaats reactie