Orde van dienst

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orde van dienst

Bericht door DDD »

Volgens mij is dat buiten de GG standaard.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Orde van dienst

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Volgens mij is dat buiten de GG standaard.
Zijn er geen GG die dat wél doen dan? Omdat je nadrukkelijk 'buiten de GG' noemt.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Orde van dienst

Bericht door HersteldHervormd »

Bij ons ook.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orde van dienst

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
DDD schreef:Volgens mij is dat buiten de GG standaard.
Zijn er geen GG die dat wél doen dan? Omdat je nadrukkelijk 'buiten de GG' noemt.
Ik heb het ook wel eens gehoord. En volgens mij was dat toch echt in een GG. Ik weet helaas alleen niet meer waar dat was.

@Crossmountain, ik vind dit geen "ongeoorloofde liturgische vernieuwing". Het is een Bijbelse toevoeging en deze tekst is mijns inziens heel goed om nog eens extra te benadrukken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orde van dienst

Bericht door DDD »

Ik ben vrij goed bekend in de GG, maar er zijn niet veel GG waar dat gebeurt. Of het moet ter uiterste rechterzijde zijn, maar dat zou mij verbazen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Orde van dienst

Bericht door Zita »

Voor mij is het ook standaard. Soms kiest een predikant een andere nieuwtestamentische samenvatting, waarvan ik nu even geen voorbeeld weet.
En incidenteel wordt ook in plaats van de wet een gedeelte uit het Nieuwe Testament gelezen. Zondagochtend nog. Maar dat was een predikant die preekte over de gevaren van het teveel hechten aan traditie, dus die deed nogal zijn best om niet-traditioneel te zijn. (en daar kan ik dan weer niet zo heel goed tegen)
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Orde van dienst

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Volgens mij is dat buiten de GG standaard.
Nee hoor. Bij ons gebeurt het ongeveer in de helft van de gevallen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orde van dienst

Bericht door Hendrikus »

Klavart schreef:
DDD schreef:Volgens mij is dat buiten de GG standaard.
Nee hoor. Bij ons gebeurt het ongeveer in de helft van de gevallen.
Het hoéft niet, maar 't gebeurt wel vaak.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Orde van dienst

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Klavart schreef:
DDD schreef:Volgens mij is dat buiten de GG standaard.
Nee hoor. Bij ons gebeurt het ongeveer in de helft van de gevallen.
Het hoéft niet, maar 't gebeurt wel vaak.
Bij ons gebeurt het door onze eigen predikant niet, maar door diverse gastpredikanten wel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orde van dienst

Bericht door Jantje »

Zita schreef:Voor mij is het ook standaard. Soms kiest een predikant een andere nieuwtestamentische samenvatting, waarvan ik nu even geen voorbeeld weet.
En incidenteel wordt ook in plaats van de wet een gedeelte uit het Nieuwe Testament gelezen. Zondagochtend nog. Maar dat was een predikant die preekte over de gevaren van het teveel hechten aan traditie, dus die deed nogal zijn best om niet-traditioneel te zijn. (en daar kan ik dan weer niet zo heel goed tegen)
Dat begrijp ik. Ik zou daar ook niet tegen kunnen. :yahoo
DDD schreef:Ik ben vrij goed bekend in de GG, maar er zijn niet veel GG waar dat gebeurt. Of het moet ter uiterste rechterzijde zijn, maar dat zou mij verbazen.
Het is heel erg jammer dat mijn geheugen me in de steek laat, maar ik weet voor 90% zeker dat ik het in een GG ooit ook heb meegemaakt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: Orde van dienst

Bericht door Gerrit35 »

Ik heb wel eens diensten van de OGG beluisterd waarbij de lezing van de 10 geboden/12 artikelen en de schriftlezing als het ware buiten de dienst worden geplaatst. Pas als de ouderling (of diaken waar nodig) dit heeft afgerond, gaat de predikant de preekstoel op en begin hij met votum en groet, direct gevolgd door het 'grote gebed'.
Hier begrijp ik werkelijk niets van. Het is dan alsof de 10 geboden/12 artikelen en de schriftlezing niet werkelijk bij de dienst horen.

Wie kan hier uitleg over geven?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Orde van dienst

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:Er wordt wel eens verschil gemaakt bij het uitspreken van votum en groet.

Onze predikant zegt b.v. "Die niet laat varen de werken Zijner handen"
Anderen zeggen: "Die nooit laat varen de werken Zijner handen"
Er werd eens (intussen al jaren weer geleden, waarom hij 'niet zei en niet
'nooit' heb ik dat niet goed begrepen want hij beantwoordde deze vraag
aan een ander op de volwassenenvereniging.
Wel zei hij: Ik heb ook wel een predikant gekend en die zei altijd: "Die
nooit, nooit, nooit, laat varen de werken Zijner han
den
".

Een vraag, want ik ben niet zo thuis in liturgische formulieren en gebruiken:
Wat zou het beste zijn? En: Staan er ergens Gereformeerde liturgieën op
internet?
Niet is krachtiger dan nooit.
Dat gebeurt gewoon niet, klinkt krachtiger dan Dat gebeurt nooit, dan lijk je te zeggen dat het ooit wel eens een keer kan gaan gebeuren.
Onze dominee zegt niet, de ander nooit, ik zal daar niet zo heel erg een punt van maken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Orde van dienst

Bericht door Tiberius »

Gerrit35 schreef:Ik heb wel eens diensten van de OGG beluisterd waarbij de lezing van de 10 geboden/12 artikelen en de schriftlezing als het ware buiten de dienst worden geplaatst. Pas als de ouderling (of diaken waar nodig) dit heeft afgerond, gaat de predikant de preekstoel op en begin hij met votum en groet, direct gevolgd door het 'grote gebed'.
Hier begrijp ik werkelijk niets van. Het is dan alsof de 10 geboden/12 artikelen en de schriftlezing niet werkelijk bij de dienst horen.

Wie kan hier uitleg over geven?
Ter aanvulling (maar geen antwoord op je vraag):
In de GG heeft de generale synode in 1974 een zogenaamde synodale orde van dienst opgesteld. Maar sommige gemeenten wijken daar (nog steeds) van af. De OGG en ook de GGiN hanteren de orde die jij noemt.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Orde van dienst

Bericht door Pioenroosje »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:Er wordt wel eens verschil gemaakt bij het uitspreken van votum en groet.

Onze predikant zegt b.v. "Die niet laat varen de werken Zijner handen"
Anderen zeggen: "Die nooit laat varen de werken Zijner handen"
Er werd eens (intussen al jaren weer geleden, waarom hij 'niet zei en niet
'nooit' heb ik dat niet goed begrepen want hij beantwoordde deze vraag
aan een ander op de volwassenenvereniging.
Wel zei hij: Ik heb ook wel een predikant gekend en die zei altijd: "Die
nooit, nooit, nooit, laat varen de werken Zijner han
den
".

Een vraag, want ik ben niet zo thuis in liturgische formulieren en gebruiken:
Wat zou het beste zijn? En: Staan er ergens Gereformeerde liturgieën op
internet?
Niet is krachtiger dan nooit.
Dat gebeurt gewoon niet, klinkt krachtiger dan Dat gebeurt nooit, dan lijk je te zeggen dat het ooit wel eens een keer kan gaan gebeuren.
Onze dominee zegt niet, de ander nooit, ik zal daar niet zo heel erg een punt van maken.
Bij de Heere is er geen verschil tussen niet en nooit. Omdat Hij onveranderlijk is, is Zijn 'niet' van vandaag, ook het 'niet' van morgen en daarna. Overigens spreekt de Bijbel ook van 'niet': Psalm 138: 'En laat niet varen de werken Uwer handen'.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Orde van dienst

Bericht door Zeeuw »

crossmountain schreef:Ik was pas in een PKN gemeente waar na het lezen van de wet deze door de predikant werd samengevat met de woorden van de Heere Jezus uit Mattheus 22:
Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
Ik vond dit erg indrukwekkend en mooi. Wat goed om dit iedere zondag te benadrukken!
Gebeurt dit in meer gemeenten? Ook in de rechterflank zoals HHK/GG/GGiN of is dit een "ongeoorloofde liturgische vernieuwing".
Bij ons soms. Afhankelijk van de ds/kandidaat.
Plaats reactie