Orde van dienst

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Orde van dienst

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Bona Fide schreef: Speel zelf ook orgel in de kerk (en nee, geen échte orgelmuziek...), maar voor mij zou het aankondigen van de dienstdoende organist absoluut niet hoeven.
Predikant aankondigen hoeft voor mij ook niet, maar zou je nog kunnen doen voor eigenlijk alleen de gasten die geen kennis hebben kunnen nemen van de kerkbode (of kerktijden.nl) om te weten wie er op de kansel staat. M.i. weet 95%, zo niet 100%, van de aanwezigen echt wel wie er voorgaat.
Ik vind het een slecht teken als men niet rekent met gasten. Dat straalt iets uit van "Bij ons naar de kerk gaan, dat wil toch niemand?"
Je hoeft maar een heel klein beetje missionair te zijn ingesteld om op z'n minst rekening te houden met de aanwezigheid van onverwachte gasten.

Waar waarde wordt gehecht aan goede kerkmuziek, vindt men het vaak vanzelfsprekend dat ook wordt aangekondigd wie er orgel speelt. Dat komt dan vanuit de gemeente, en je mag het zien als een teken dat men goede muziek belangrijk vindt.
Ik vind het goed, als je het maar niet omdraait: "waar de organist niet aangekondigd wordt, vinden ze blijkbaar goede kerkmuziek niet belangrijk."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orde van dienst

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Bona Fide schreef: Speel zelf ook orgel in de kerk (en nee, geen échte orgelmuziek...), maar voor mij zou het aankondigen van de dienstdoende organist absoluut niet hoeven.
Predikant aankondigen hoeft voor mij ook niet, maar zou je nog kunnen doen voor eigenlijk alleen de gasten die geen kennis hebben kunnen nemen van de kerkbode (of kerktijden.nl) om te weten wie er op de kansel staat. M.i. weet 95%, zo niet 100%, van de aanwezigen echt wel wie er voorgaat.
Ik vind het een slecht teken als men niet rekent met gasten. Dat straalt iets uit van "Bij ons naar de kerk gaan, dat wil toch niemand?"
Je hoeft maar een heel klein beetje missionair te zijn ingesteld om op z'n minst rekening te houden met de aanwezigheid van onverwachte gasten.

Waar waarde wordt gehecht aan goede kerkmuziek, vindt men het vaak vanzelfsprekend dat ook wordt aangekondigd wie er orgel speelt. Dat komt dan vanuit de gemeente, en je mag het zien als een teken dat men goede muziek belangrijk vindt.
Ik vind het goed, als je het maar niet omdraait: "waar de organist niet aangekondigd wordt, vinden ze blijkbaar goede kerkmuziek niet belangrijk."
Dat heb je mij ook niet horen zeggen ;)
~~Soli Deo Gloria~~
GJkh51
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 feb 2014, 14:17

Re: Orde van dienst

Bericht door GJkh51 »

Bij ons gaat het zo:



Orgelmuziek stopt en kerkraad plus predikant lopen binnen.

Welkom & mededelingen door ouderling van dienst
Voorzang


Voordat de dominee de preekstoel opgaat krijgt hij een hand van de ouderling van dienst. Met de hand drukt hij het vertrouwen uit, dat de kerkenraad in de dominee heeft.

stil gebed

votum en groet

psalm of gezang

Gods geboden

psalm of gezang

Gebed

Schriftlezing

psalm of gezang

Preek

psalm of gezang

gebed

collecte

Psalm of gezang

Zegen (gemeente zingt het Amen, amen, amen)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Orde van dienst

Bericht door -DIA- »

Er wordt wel eens verschil gemaakt bij het uitspreken van votum en groet.

Onze predikant zegt b.v. "Die niet laat varen de werken Zijner handen"
Anderen zeggen: "Die nooit laat varen de werken Zijner handen"
Er werd eens (intussen al jaren weer geleden, waarom hij 'niet zei en niet
'nooit' heb ik dat niet goed begrepen want hij beantwoordde deze vraag
aan een ander op de volwassenenvereniging.
Wel zei hij: Ik heb ook wel een predikant gekend en die zei altijd: "Die
nooit, nooit, nooit, laat varen de werken Zijner han
den
".

Een vraag, want ik ben niet zo thuis in liturgische formulieren en gebruiken:
Wat zou het beste zijn? En: Staan er ergens Gereformeerde liturgieën op
internet?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Orde van dienst

Bericht door ejvl »

Psalm 138:8 DIA.

Ik hoor ook nogal eens verschil tussen de zeven Geesten en de andere variant, zowel in uiterst links als rechts.
Geen idee waar dat precies vandaan komt?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orde van dienst

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Er wordt wel eens verschil gemaakt bij het uitspreken van votum en groet.

Onze predikant zegt b.v. "Die niet laat varen de werken Zijner handen"
Anderen zeggen: "Die nooit laat varen de werken Zijner handen"
Er werd eens (intussen al jaren weer geleden, waarom hij 'niet zei en niet
'nooit' heb ik dat niet goed begrepen want hij beantwoordde deze vraag
aan een ander op de volwassenenvereniging.
Wel zei hij: Ik heb ook wel een predikant gekend en die zei altijd: "Die
nooit, nooit, nooit, laat varen de werken Zijner han
den
".

Een vraag, want ik ben niet zo thuis in liturgische formulieren en gebruiken:
Wat zou het beste zijn? En: Staan er ergens Gereformeerde liturgieën op
internet?
In de Waarheidsvriend loopt momenteel een serie artikelen over de gereformeerde liturgie.
Over dit soort eigenmachtige aanpassingen in de tekst van het votum werden gepeperde uitspraken gedaan. Want het zijn vaststaande formuleringen, waar je niet in hoort te rommelen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Votum_en_groet
~~Soli Deo Gloria~~
GJkh51
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 feb 2014, 14:17

Re: Orde van dienst

Bericht door GJkh51 »

Bij ons heb ik ook wel eens gehoord: en laat niet los het werk dat Zijn hand eenmaal begonnen is. Zeven geesten slaat op openbaring 4:5
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Orde van dienst

Bericht door Curatorium »

Of onze hulp is in Uw naam Heere, U die hemel en aarde etc. etc.
Veel mooier.

En waar komt het Genade wordt rijkelijk vermenigvuldigd o.i.d. eigenlijk vandaan? Wordt ook heel soms gebruikt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Orde van dienst

Bericht door refo »

Wat wel een beetje raadselachtig is waarom de groet halverwege wordt afgebroken.
In Openbaring staat dit:
genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn;
En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde.

Daarna volgt nog:

Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.
En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters Gode en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid.

En dan pas Amen.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Orde van dienst

Bericht door Hendrien »

[quote="refo"]Wat wel een beetje raadselachtig is waarom de groet halverwege wordt afgebroken.
In Openbaring staat dit:
genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn;
En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde.

Daarna volgt nog:

Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.
En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters Gode en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid.

En dan pas Amen.[/quote
Dat vraag ik me dus ook nog steeds af... Een keer meegemaakt dat een predikant wel verder ging. Lijkt mij veel beter, maar ik ben dus nog steeds benieuwd waarom ze hier afbreken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Orde van dienst

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Wat wel een beetje raadselachtig is waarom de groet halverwege wordt afgebroken.
In Openbaring staat dit:
genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn;
En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde.

Daarna volgt nog:

Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.
En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters Gode en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid.

En dan pas Amen.
Raadpleeg het Grieks en het zal je volkomen duidelijk zijn. De NBG 51 laat het duidelijker zien dan de SV en de HSV:

4 Johannes aan de zeven gemeenten in Asia: genade zij u en vrede van Hem, die is en die was en die komt, en van de zeven geesten, die voor zijn troon zijn, 5 en van Jezus Christus, de getrouwe getuige, de eerstgeborene der doden en de overste van de koningen der aarde.
Hem, die ons liefheeft en ons uit onze zonden verlost heeft door zijn bloed 6 – en Hij heeft ons tot een koninkrijk, tot priesters voor zijn God en Vader gemaakt – Hem zij de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden! Amen.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Orde van dienst

Bericht door vlinder »

-DIA- schreef:Er wordt wel eens verschil gemaakt bij het uitspreken van votum en groet.

Onze predikant zegt b.v. "Die niet laat varen de werken Zijner handen"
Anderen zeggen: "Die nooit laat varen de werken Zijner handen"
Er werd eens (intussen al jaren weer geleden, waarom hij 'niet zei en niet
'nooit' heb ik dat niet goed begrepen want hij beantwoordde deze vraag
aan een ander op de volwassenenvereniging.
Wel zei hij: Ik heb ook wel een predikant gekend en die zei altijd: "Die
nooit, nooit, nooit, laat varen de werken Zijner han
den
".

Een vraag, want ik ben niet zo thuis in liturgische formulieren en gebruiken:
Wat zou het beste zijn? En: Staan er ergens Gereformeerde liturgieën op
internet?
Diverse HHG's hebben een uitleg over de eredienst en wat daar gebeurd. Dit hebben zij gedaan met verwijzingen naar de Bijbelteksten.

Zie bijvoorbeeld: http://hhgsintmaartensdijk.nl/eredienst ... kerkdienst
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Orde van dienst

Bericht door crossmountain »

Ik was pas in een PKN gemeente waar na het lezen van de wet deze door de predikant werd samengevat met de woorden van de Heere Jezus uit Mattheus 22:
Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
Ik vond dit erg indrukwekkend en mooi. Wat goed om dit iedere zondag te benadrukken!
Gebeurt dit in meer gemeenten? Ook in de rechterflank zoals HHK/GG/GGiN of is dit een "ongeoorloofde liturgische vernieuwing".
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Orde van dienst

Bericht door Isala »

crossmountain schreef:Gebeurt dit in meer gemeenten?
Ja bij ons elke zondag.
Hora est!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Orde van dienst

Bericht door Tiberius »

Bij ons ook.
Plaats reactie