Waarachtige bekering?!

Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Fout is misschien dat er namen bij worden genoemd. Maar het is toch vrij om je mening hier neer te zetten? 't Kan niet altijd in ieders straatje passen. En als 1 iemand dan een grote groep treft, hoeven we toch niet met z'n allen er bovenop?
Ik weet zeker dat als ik alle Rijssenaren vals bejegen, dat ik niet allean jou, maar ook Tuk en Visje op mn dak krijg. Dus als je een grote groep op een ongenuanceerde wijze bij het grof vuil zet, valt de hele groep over je heen, snap je? Zo werkt dat gewoon.
Als je je voelt aangesproken kan dat vervelend zijn, maar... je zit maar op een forum hoor. Het wordt niet geleid door degene die het uiteindelijke oordeel heeft. Jammer is dat er namen worden genoemd. Het is toch logisch dat je als forumgebruiker niet alles met elkaar eens kunt zijn? Wat ik vreemd vind is dat sommigen hier gaan posten tegen iemand (die zelf overigens zo stom was namen te noemen) die hier z'n mening neer zet. En als jouw naam wordt genoemd heb je gelijk dat je reageerd, maar er voelen zich wel heel wat mensen aangevallen. Net wat Mannine zegt: laten we eens ophouden met elkaar (ver)oordelen (en dat heb ik hier ook wel eens vaker getypt).

[Aangepast op 12/9/04 door Barryvrouw]
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Fout is misschien dat er namen bij worden genoemd. Maar het is toch vrij om je mening hier neer te zetten? 't Kan niet altijd in ieders straatje passen. En als 1 iemand dan een grote groep treft, hoeven we toch niet met z'n allen er bovenop?
Ik weet zeker dat als ik alle Rijssenaren vals bejegen, dat ik niet allean jou, maar ook Tuk en Visje op mn dak krijg. Dus als je een grote groep op een ongenuanceerde wijze bij het grof vuil zet, valt de hele groep over je heen, snap je? Zo werkt dat gewoon.
Als je je voelt aangesproken kan dat vervelend zijn, maar... je zit maar op een forum hoor. Het wordt niet geleid door degene die het uiteindelijke oordeel heeft. Jammer is dat er namen worden genoemd. Het is toch logisch dat je als forumgebruiker niet alles met elkaar eens kunt zijn? Wat ik vreemd vind is dat sommigen hier gaan posten tegen iemand (die zelf overigens zo stom was namen te noemen) die hier z'n mening neer zet. En als jouw naam wordt genoemd heb je gelijk dat je reageerd, maar er voelen zich wel heel wat mensen aangevallen. Net wat Mannine zegt: laten we eens ophouden met elkaar (ver)oordelen (en dat heb ik hier ook wel eens vaker getypt).
Volgens mij is het juist het eigenschap van een forum om met elkaar te discussieren. Dus wordt er gereageerd op reacties. Als je dat niet meer doet is het bestaansrecht van het forum weg.
Dus zo vreemd is het niet als er gereageerd wordt op een bepaalde mening.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Volgens mij is het juist het eigenschap van een forum om met elkaar te discussieren. Dus wordt er gereageerd op reacties. Als je dat niet meer doet is het bestaansrecht van het forum weg.
Dus zo vreemd is het niet als er gereageerd wordt op een bepaalde mening.
Helemaal mee eens! Discussieren. En jouw posting was volkomen terecht, maar de zaten er wat in die niets te maken hadden met het onderwerp (.......) van mensen die iemand de les wilden lezen.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik ga niet diep in op je reactie, maar wil twee zaken even voor de aandacht brengen:

Ten eerste: Mijn opmerking over de onderbouwing vanuit de bijbel is geen miskenning van de formulieren. Ik was serieus op zoek naar een antwoord zoals dat in de bijbel staat opgetekend. Je moet de door mij geopende topic over de bediening van de sacramenten ook niet lezen als kritisch over, maar als geinteresseerd in de achtergrond.

Ten tweede heb ik een vraag:
Hoe is het mogelijk, dat in rechtse (voor zover ik die aanduiding mag gebruiken) of sterk bevindelijke gemeenten veel meer een pessimisme heerst over de hoeveelheid gelovigen, terwijl hoe verder je naar links kijkt er meer erkenning is dat men daadwerkelijk gelooft?
Dat uit zich o.a. in het aantal leden dat het Heilig Avondmaal bezoekt. En er zijn veel meer aanwijzingen.
Heeft de prediking meer vrucht in dergelijke gemeenten? Of is het toch zo dat men in sterk bevindelijke kringen veel minder snel tot de erkenning komen dat ook zij kind van God zijn? Wat je veel om je heen hoort is dat er een bepaalde mensenvrees optreedt als het gaat over het uitkomen voor het geloof. En er zijn helaas teveel praktijkvoorbeelden dat amtsdragers pasgelovigen miskennen, waardoor hun geloof niet tot groei komt.
england

Bericht door england »

Idd, Lecram, ik ben het helemaal met je eens!

Natuurlijk hoort een predikant het leven te herkennen... Maar op grond waarvan zoekt hij naar nieuw leven? Is dat het percentage mensen dat in het zwart gaat, het percentage mensen dat tijdens het gehele huisbezoek alleen maar over hun ellende spreken? Is dat het percentage mensen dat de 'tale kanaans' spreekt...?

En wat die dubbele eer etc betreft...er staat bij dat dat is voor degenen die wel regeren...Dus niet iedereen met de titel ds. Ook een ds is een falend mens (en ik kan het weten gezien het feit dat ik 24 uur met een ds leef...) en ook en ds heeft zijn fouten en zwakke kanten, en vergist zich... Het is dus niet zo dat ds voor je naam je voortaan vrijwaart van alle falen en kwalen!!!

En wat mij opvalt in bepaalde kringen in NL dat als je openlijk spreekt over wat de Heere voor je heeft mogen betekenen dat men je dan zeeeeeer wantrouwig aankijkt, en mij werd toegevoegd dat het echt volk van God er niet zomaar over praat.... De reden daarvoor werd niet gegegeven, die had ik immers zelf moeten weten, kortom nog een bewijs dat ik me zelf aan het bedriegen was...
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ten tweede heb ik een vraag:
Hoe is het mogelijk, dat in rechtse (voor zover ik die aanduiding mag gebruiken) of sterk bevindelijke gemeenten veel meer een pessimisme heerst over de hoeveelheid gelovigen, terwijl hoe verder je naar links kijkt er meer erkenning is dat men daadwerkelijk gelooft?
Dat uit zich o.a. in het aantal leden dat het Heilig Avondmaal bezoekt. En er zijn veel meer aanwijzingen.
Heeft de prediking meer vrucht in dergelijke gemeenten? Of is het toch zo dat men in sterk bevindelijke kringen veel minder snel tot de erkenning komen dat ook zij kind van God zijn?
Hier eindigt je tweede vraag.
Ik denk, dat ik dit kan herkennen.

en nu volgt er een conclusie
Wat je veel om je heen hoort is dat er een bepaalde mensenvrees optreedt als het gaat over het uitkomen voor het geloof. En er zijn helaas teveel praktijkvoorbeelden dat amtsdragers pasgelovigen miskennen, waardoor hun geloof niet tot groei komt.
Hier kom je tot een waarde-oordeel.
Want is het niet zo, dat die ambtsdragers het bij het rechte eind hebben en dat die 'pasgelovigen' nog niet waarachtig gelovig zijn?

Niemand van ons kan deze vraag beantwoorden, omdat wij niet weten. Het is teveel een algemeenheid.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Wat hier in feite lijkt te spelen is hoe je het gezag van ambtsdragers waardeert. Daarover heb ik zojuist een topic geopend. Meningen welkom.
Lecram

Bericht door Lecram »

[quote]Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Ad 2 jouw vraag, maar in het bijzonder de slotzin.

Ik denk dat het antwoord op jouw vraag niet in deze topic past. Daar ging mijn reactie ook niet over. Dan nu de slotzin. Voor de volledigheid laat ik hem nog even volgen.
[quote] “En er zijn helaas teveel praktijkvoorbeelden dat ambtsdragers pasgelovigen miskennen, waardoor hun geloof niet tot groei komt.â€
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door David J
Wat hier in feite lijkt te spelen is hoe je het gezag van ambtsdragers waardeert.
Misschien speelt hier in feite het ontkennen van Gods werk in mensen.......
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Wat doet God dan? Niet meer waarachtig bekeren?

Zou het 'probleem' 'm zitten in het feit dat de waarachtige bekeringen niet meer gehoord worden (en er dus wel zijn) of dat er niet zoveel waarachtige bekeringen meer zijn (en vanzelfsprekend ook niet meer gehoord worden dan).

Om dat laatste te zeggen, dat is nogal wat......
Graag zou ik weer terug gaan naar deze vraag.
Zijn de bekeringen die je nu hoort waarachtig of niet?

Graag met concrete voorbeelden, anders praten we in het luchtledige en graag geen frustaties maar eerlijke discussie.
Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door Pim
Wat doet God dan? Niet meer waarachtig bekeren?

Zou het 'probleem' 'm zitten in het feit dat de waarachtige bekeringen niet meer gehoord worden (en er dus wel zijn) of dat er niet zoveel waarachtige bekeringen meer zijn (en vanzelfsprekend ook niet meer gehoord worden dan).

Om dat laatste te zeggen, dat is nogal wat......
Graag zou ik weer terug gaan naar deze vraag.
Zijn de bekeringen die je nu hoort waarachtig of niet?

Graag met concrete voorbeelden, anders praten we in het luchtledige en graag geen frustaties maar eerlijke discussie.
dat is niet aan ons om daarover te oordelen. Wij hebben te kijken naar de vrucht.
Plaats reactie