Waarachtige bekering?!

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Als je naar het gros van de actieve OSW deelnemers kijkt en luistert, dan valt het op dat het overgrote deel uitkomt voor hun geloof. Hoe kan het dan zijn dat predikanten niet willen erkennen dat God nog volop werkt in de gemeente?
Hoe krijg je het voor elkaar om de verhouding om te draaien. De gemeente volgt de wil van de herder, niet anderom! Predikanten moeten niet de beweging in de gemeente volgen.

En toegepast op het forum betekent dit dat de meesten uitkomen voor een namaak geloof. Om over de waarachtigheid van die bekeringen maar niet te spreken. Iets wat je vaak hoort begin je uiteindelijk toch ook te geloven.
Zou men er daarom zo mee te koop lopen? Met zoveel bekeringen moeten ze toch wel waar zijn? Het zou toch wat wezen als die predikanten gelijk hadden. Het gros van de actieve deelnemers van het OSW kinderen des toorns in plaats van kinderen des lichts.

Laten we maar snel weer een evangelische bijeenkomst beleggen of de hulplijn van het SRA inschakelen. Dit vreselijk beeld kan ik niet verdragen. Help. En met een bijna demagogische pastorale wijsheid wordt de eenheid van de kerk gezocht. Gelukkig, ik ben niet meer alleen en met zoveel kan God ons niet voorbijgaan. Zie jewel, mijn bekering is toch waar. Dominee snap het nu toch eens!
Een wat overspannen reactie, VG.

Ben je soms bang dat er teveel mensen geloven? De kop indrukken, die getuigenissen, want het kan eenvoudigweg niet dat er zo ontzettend (?!?) veel actieve OSW'ers geloven.

Het is me volkomen onduidelijk wat je bedoelt met de volgende opmerking: "De gemeente volgt de wil van de herder, niet anderom! Predikanten moeten niet de beweging in de gemeente volgen."

Dus als de predikant wil dat er weinigen geloven, dan is dat ook zo? En als er veel bekeringen plaatsvinden in de gemeente, moet de predikant dit negeren? Onzin! Daar krijg je van die misstanden van dat pas-gelovigen de grond in worden geduwd.
Laten we de wil van de Goede Herder maar volgen. Dat is vele malen beter dan het volgen van de huurlingen.

En als je het niet kan verdragen dat men hier vrijmoedig getuigt, dan is de oplossing heel simpel. Je bent niet verplicht deel te nemen aan OSW.

[Aangepast op 11/9/04 door Lecram]
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Hoe kan het dan zijn dat predikanten niet willen erkennen dat God nog volop werkt in de gemeente?
Lecram,

Dank voor het overduidelijk bewijzen van mijn stelling. En natuurlijk kun je het ook niet begrijpen. Want impliciet stel je namelijk het werk van de Dienaren van het woord buiten werking.

God werkt volop in de gemeenten. correct! Maar dat doet Hij door middel van zijn dienaren! Hij werkt door hun woord. En waar nu de predikanten moeten constateren dat hun arbeid zonder vrucht is, wat moet daar een leek? Gods dienstknechten, uitgezonden om te oogsten klagen dat er geen oogst is! Ze hebben te weinig werk aan het oogsten. Ze zijn druk met het opruimen van onkruid! Ernstige situatie.

Hoe God onterend is het dan om te stellen dat die dienstknechten het onkruid moeten inbrengen alsof het de oogst is!
Het wijzen daarop heet dan al overspannen? Hoe blind kan een mens zijn voor zijn eigen onheil. Hoe zoekt een mens toch buiten de genade te blijven.

Vrijmoedig getuigen is goed, als het gemoed daartoe is vrijgemaakt. Anders blijft het een opgezweepte emotie ingegeven door de hel.
volgens mij moeten de dienaren helemaal geen onkruid wieden.

laat het opwassen met het echte staat er in een gelijkenis.

[Aangepast op 11/9/04 door jacob]
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Lecram,

Dank voor het overduidelijk bewijzen van mijn stelling. En natuurlijk kun je het ook niet begrijpen. Want impliciet stel je namelijk het werk van de Dienaren van het woord buiten werking.

God werkt volop in de gemeenten. correct! Maar dat doet Hij door middel van zijn dienaren! Hij werkt door hun woord. En waar nu de predikanten moeten constateren dat hun arbeid zonder vrucht is, wat moet daar een leek? Gods dienstknechten, uitgezonden om te oogsten klagen dat er geen oogst is! Ze hebben te weinig werk aan het oogsten. Ze zijn druk met het opruimen van onkruid! Ernstige situatie.

Hoe God onterend is het dan om te stellen dat die dienstknechten het onkruid moeten inbrengen alsof het de oogst is!
Het wijzen daarop heet dan al overspannen? Hoe blind kan een mens zijn voor zijn eigen onheil. Hoe zoekt een mens toch buiten de genade te blijven.

Vrijmoedig getuigen is goed, als het gemoed daartoe is vrijgemaakt. Anders blijft het een opgezweepte emotie ingegeven door de hel.
Uiteraard geen dank voor het meehelpen aan jouw bewijzen. Dat ik dat als onkruid mag doen. Een hele eer. Ondanks dat ik het toch niet kan begrijpen :(

Maar toch nog even een paar puntjes:
1. Ik stel nergens het werk van de dienaren (met een kleine 'd' ) buiten werking. Sterker nog: ik acht dat werk zeer belangrijk. Maar dan moet het wel goed gebeuren.

2. God werkt alleen door Zijn eigen Woord, o.a. verkondigd door Zijn dienaren. Het woord van de dienaren doet er niet toe. Of is bij jou het roomse gedachtengoed naar binnen geslopen? Pas op hoor, jongen!

3. Wat Jacob al schreef: er is een gelijkenis waarin Jezus duidelijk maakt dat het wieden van het onkruid niet behoort tot de kerntaak van de dienaar. Dat onkruid komt toch wel. Ook als je wiedt.

4. Stellen dat de dienstknechten het onkruid moeten inbrengen?? Man, ik het het woord onkruid niet eens gebruikt. Dat komt bij jou vandaan.

5. Een reactie wordt overspannen door de toon die de muziek maakt.

Je zult begrijpen dat ik verheugd ben te constateren dat jij als een van de weinigen (enige??) niet tot het onkruid behoort en ons erop mag wijzen dat wij in grote getalen zoeken buiten de genade te blijven.

[Aangepast op 11/9/04 door Lecram]
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Hoe kan het dan zijn dat predikanten niet willen erkennen dat God nog volop werkt in de gemeente?
Lecram,

Dank voor het overduidelijk bewijzen van mijn stelling. En natuurlijk kun je het ook niet begrijpen. Want impliciet stel je namelijk het werk van de Dienaren van het woord buiten werking.

God werkt volop in de gemeenten. correct! Maar dat doet Hij door middel van zijn dienaren! Hij werkt door hun woord. En waar nu de predikanten moeten constateren dat hun arbeid zonder vrucht is, wat moet daar een leek? Gods dienstknechten, uitgezonden om te oogsten klagen dat er geen oogst is! Ze hebben te weinig werk aan het oogsten. Ze zijn druk met het opruimen van onkruid! Ernstige situatie.

Hoe God onterend is het dan om te stellen dat die dienstknechten het onkruid moeten inbrengen alsof het de oogst is!
Het wijzen daarop heet dan al overspannen? Hoe blind kan een mens zijn voor zijn eigen onheil. Hoe zoekt een mens toch buiten de genade te blijven.

Vrijmoedig getuigen is goed, als het gemoed daartoe is vrijgemaakt. Anders blijft het een opgezweepte emotie ingegeven door de hel.
volgens mij moeten de dienaren helemaal geen onkruid wieden.

laat het opwassen met het echte staat er in een gelijkenis.

[Aangepast op 11/9/04 door jacob]
Dat onkruid uit de gelijkenis is een zeer gevaarlijk onkruid. Het uiterlijk is gelijk aan het voor de Joden zo kostbare aren. Als er perongeluk een hap van zou worden gegeten is dit zeer giftig. Dus zou het wel helemaal juist zijn om te stellen: laat maar staan, een dienaar hoeft hieraan niets te doen?
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Triest om zo de zondag tegemoet te gaan. Getuigenissen waarvan het 'risico' groot is dat ze vanuit een waar geloof opkomen betitelen als 'opgezweepte emotie uit de hel'. Wat een heilloze taal Voorbijganger.

Voorbijganger, laten we voorzichtig zijn, met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
jacob

Bericht door jacob »

ik snap jou niet hoor voorbijganger,

nou is je zelf bekeren weer niet goed.

ik heb altijd gedacht als echte GG dat dat nou juist de oproep was. En dat horen mijn nichtejs ook op zondag bijvoorbeeld. Meisjes, zullen jullie je netjes kleden, draag toch aub een rok en graag niet zo kort. En is je haar wel lang genoeg.

dus als je je zelf niet kan bekeren moet je de mensen er ook niet meer toe oproepen.

Kan je beter zeggen, nou beste mensen als je bekeerd moet worden dan zal dat zeker gebeuren, moet het het niet gebeuren dan kan je daar niks aan doen en heb je pech gehad. En als je denkt dat je je zelf wel kan bekeren of graag bekeerd zou worden gaat er dan maar cker van uit dat je onbekeerd bent, want als het echt is dat wil je niet.

Ik word simpel van dan gemekker over echt of niet. Laat de eeuwigheid dat maar fijn openbaren. IK zou alle mensen hier willen oproepen om het laatste deel over bevinding op de thema pagina van prekenweb.nl te luisteren.

maar voor degene die daar geen zin in hebben zal ik kort samenvatten.

Ds Vreugdenhil gaf les aan komende predikanten in Papoea. Een van die mannen had het voor elkaar gekregen om bij te verdienen in het huishouden van Ds Vreugdenhil. Ds merkte al spoedig dat de jongen zich zoveel mogelijk ging aanpassen aan het gezin. Zo bad hij hetzelfde als de ds. Ging op dezelfde manier spreken over geloofservaringen en dergelijken.

op een dag komen de broeders uit Nederland om de jongens te onderzoeken op hun waarachtige roeping en geloof. Bij alle mannen vonden ze het allemaal maar zo zo. Eigenlijk vonden ze het helemaal niks met die mannen. (eigen interpretatie van ds V) Maar toen kwamen ze bij degene die in de kost was geweest bij ds Vreugdenhil. Daar konden ze het direct van overnemen. Tjonge die jongen kende de ware bevinding en dus geloof.

Fout zegt ds Vreugdenhil. Ze herkende zoveel in die jongen omdat die jongen de beleving van ds Vreugdenhil had gezien. En was ook zo gaan spreken. Dat hadden die andere jongens gemist. Vreugdenhil noemde het dus een cultuur kloof. Ook in de andere jongens was weldegelijk geloof te vinden. Maar ze wisten niet op de manier te spreken daarover zoals gewenst in nederland. Ze doen dat daar niet zo makkelijk in papoea.

Hoe kan het dan wel worden beoordeeld. Nou simpel. Het geloof blijkt uit de vruchten. Ik denk dat vele voorbijgangers bij dit criterium zullen schrikken. Want een degelijk gereformeerde moet toch weten dat zijn of haar vruchten zelfs na ontvangen genade uit ons zelf stinkend zijn.
wim314

Bericht door wim314 »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Oorspronkelijk gepost door Pim


Nu is het één van beide. Of die bekering is vals of die prediker spreekt niet de woorden van God. Kiest! Overweeg wel even wat over de dubbele tong geschreven staat.
dat kun je niet menen....het KAN gewoon niet goed zijn.... sjonge jonge.... met bijbeltekstverdraaiing nog wel...bah....gelukkig weet God het beter (ik lees tenminste iets anders in Zijn Woord)
visje

Bericht door visje »

afschuwelijk om je beschuldigingen te lezen , Voorbijganger.


laten wij aub niet over anderen oordelen, ( in die valkuil trap ik ook al bijna weer,) we hebben de handen vol aan onszelf.

ik ben blij met die forum, waar ik vele broeders en zusters ontmoet en ervaar dat God nog werkt. ook via dit medium
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Fout is misschien dat er namen bij worden genoemd. Maar het is toch vrij om je mening hier neer te zetten? 't Kan niet altijd in ieders straatje passen. En als 1 iemand dan een grote groep treft, hoeven we toch niet met z'n allen er bovenop?
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
england

Bericht door england »

Toch komen de beschuldigingen vaak wel uit een en dezelfde hoek.....

Weetje, we zijn met de dames hier bezig ons door Hebreeen heen te werken, en ik denk dat dat ee goed boek is... Er wordt namelijk duidelijk gewezen op het belang van vruchten.

Maar altijd dat eindeloze gegraaf, en dta vragen om bewijzen of het nou wel of niet echt is etc etc...daar kan ik niet tegen!

En ook dta aaaaaaltijd in twijfel trekken van mensen...Als je er zelf niets van kent, wie ben jij dan om te twijfelen aan het werk van God in een ander? Heb je dan niets beters te doen? En als het nou niet waar is? Kun je dan niet alsnog beter je tijd besteden met het zoeken van God voor jezelf, voordat je je tijd en energie besteedt in het overtuigen van een ander?

Maar ik weet wel waarom mensen zo druk zijn met een ander, want dan voel je jezelf een beetje rechtvaardiger, dan die slechterik die denkt bekeerd te zijn..gelukkig heb jij geen gestolen Jezus, jij zou dat nooit zomaar aannemen, jij staat minstens boven aan de lijst van bekerings-kandidaten, want jij hebt je nikd ingebeeld, niets aangenomen, niet zelf je bekering gewerkt etc etc...

Denk niet dta ik iemand aanval, maar dat was hoe ik ooit dacht...en ik herken het bij een heel stel anderen ook...menselijk denken valt dat onder...

Want dan hoef je namelijk te zelf niet te confronteren met het feit dta je onbekeerd bent, onbekeerd door eigen schuld nog wel...de weg geweten, maar hem niet bewandelt...op zo'n grote zaligheid geen acht gegeven..om het maar met een paar Bijblse termen te zeggen....
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Fout is misschien dat er namen bij worden genoemd. Maar het is toch vrij om je mening hier neer te zetten? 't Kan niet altijd in ieders straatje passen. En als 1 iemand dan een grote groep treft, hoeven we toch niet met z'n allen er bovenop?
Ik weet zeker dat als ik alle Rijssenaren vals bejegen, dat ik niet allean jou, maar ook Tuk en Visje op mn dak krijg. Dus als je een grote groep op een ongenuanceerde wijze bij het grof vuil zet, valt de hele groep over je heen, snap je? Zo werkt dat gewoon.
Plaats reactie