foute argumenten

de Paus

Bericht door de Paus »

Hij was wedergeboren, want hij kwam tot Jezus! Juist dát komen met al je levensvragen tot Hem is HET teken van de wedergeboorte
Waarom zei Jezus dan nog tot Nicodemus: je kan het koninkrijk van God pas zien als je opnieuw wordt geboren?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Pim
Adrianus,

Ik vraag me af of we hier uit gaan komen, maar nog 1 vraag.

Was de geestelijk bekommerde Nicodemus wedergeboren toen hij met zijn Farizeïsme aan zijn eind was gekomen en de Heere Jezus opzocht midden in de nacht?
Hij was wedergeboren, want hij kwam tot Jezus! Juist dát komen met al je levensvragen tot Hem is HET teken van de wedergeboorte
Lees eens goed Johannes 3 en de samenhang daarin. (mijn vervolgvraag is dan de vraag die de Paus ook stelt)

[Aangepast op 11/8/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
was lees ik hier nu toch allemaal????????

een geestelijk bekommerde nicodemus???
waar haaaal je het vandaan?
Dat is een bijbelse geschiedenis overgezet naar de huidige terminologie.

De Nicodemussen van toen noemt men tegenwoordig bekommerden.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
ja ja, alles goed en wel
maar de inhoud van die regeltjes klopt niet
dat maak je mij niet wijs
Moet je even precies aangeven wat er niet klopt en waar. Wellicht is dat ook juist de vraag die ik aan memento (en Adrianus) heb gesteld.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
de Paus

Bericht door de Paus »

Dat is een bijbelse geschiedenis overgezet naar de huidige terminologie.

De Nicodemussen van toen noemt men tegenwoordig bekommerden.
Nou, dan kun je het beter maar niet omzetten naar huidige terminologie.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

We lezen eigenlijk van Nicodemus wat we even terug van vele mensen lazen:

En als Hij te Jeruzalem was, op het pascha, in het feest, geloofden velen in Zijn Naam, ziende Zijn tekenen, die Hij deed.

Nicodemus geloofde dat Hij van God gezonden was, omdat Hij tekenen deed. Ook vele joden geloofden, ziende op de tekenen. Was dit nu een waar zaligmakend geloof, of een wondergeloof? Was Nicodemus nu wederomgeboren of niet? Wij weten het niet, want de Schrift zwijgt er over. Één ding weten we wel, later is in het leven van Nicodemus de vrucht openbaar gekomen, dus Nicodemus is tot het volle geloof in Jezus Christus gekomen. Dát is het allerbelangrijkste. Voor velen is de vraag 'waar is het begonnen' of 'is uw werk wel waar' belangrijk, maar voor de Heere zal straks één ding belangrijk zijn. Hebben we nog olie in onze lampen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
jacob

Bericht door jacob »

quote: Oorspronkelijk gepost door jacob
Heman was volgens mij helemaal geen bekommerde

ik lees in psalm 88

1 Een lied, een psalm voor de kinderen van Korach, voor den opperzangmeester, op Machalath Leannoth; een onderwijzing van Heman, den Ezrahiet. (88-2) O HEERE, God mijns heils! bij dag, bij nacht roep ik voor U.

God mijns heils. Nou volgens mij is dat nou juist bij een bekommerde niet mogelijk.



O, zeker wel! Zo’n mens heeft zelfkennis en Godskennis verkregen en gaat uitroepen: Wees mij de zondaar genadig. Hij zoekt zijn heil juist bij God, maar …. ook nog zo in zichzelf. Wat een weldaad als de Heere dat laatste nu allemaal eens gaat afsnijden. Zie de bijlslagen van Boston.
je kan me nog meer vertellen.

Heman heeft het over ZIJN God

als je het over bekommerde hebt die het over HUN God heeft dan zijn ze in iedergeval niet bekommert over HUN God. Misschien wat minder met de weg die ze moeten gaan op deze aarde.

ik ga steeds meer in zien ik dat met het hele bekommerde verhaal een theologie schijnt te moeten worden bewezen. Ik geloof er niet in. Het is veels te gevaarlijk om waarde te hechten aan zoekende mensen. Iedereen is op zoek naar God. Alleen de uitverkorenen vinden werkelijk God. De een meent het te vinden in Boedha, de ander in klaasvaak enzv.

Ik concludeer dat de bijbel duidelijk is. Wie niet voor Mij is, die is tegen Mij.




[Aangepast op 11/8/04 door jacob]
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Adrianus,

Ik vraag me af of we hier uit gaan komen, maar nog 1 vraag.

Was de geestelijk bekommerde Nicodemus wedergeboren toen hij met zijn Farizeïsme aan zijn eind was gekomen en de Heere Jezus opzocht midden in de nacht?

|Op deze vraag zal ik je een duidelijk antwoord geven uit het boek van ds. B. van der Heiden (p. 16):

Wanneer is het zaligmakende werk in het leven van Nicodemus begonnen? Of moest de wedergeboorte nog plaatsvinden? Ach, laat die vraag maar liggen. Calvijn is er in zijn commentaar niet onduidelijk over: "En toch openbaart hij een beginsel van godzaligheid, omdat hij, horende dat er een profeet Gods verschenen was, de leer, die van de hemel gebracht werd, niet verwerpt noch veronachzaamt, maar door een zekere begeerte daarnaar wordt aangegrepen, welke begeerte alleen uit vreze en eerbied voor God geboren was".
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
o jongens, daar gaan we weer:

bunyan
ds. Meeuse
prof. G. Wisse
ds. A Hoogerland

staat er, voor zover je weet, misschien ook nog iets over in de bijbel?
Ja beste anemoon. Ten eerste heb ik de geschiedenis van Nicodemus genoemd (misschien lees je alleen maar wat in je eigen koker past?)
Maar over allerlei bijbelteksten kun je verschillend denken en dan blijf je steggelen. Of had je dat nog niet begrepen van de discussies op dit forum?
Laat ik het eens heel simpel stellen:
je kunt 5 verklaringen van een tekst tegenkomen. De eerste van ds. Hoogerland, de tweede van ds. Meeuse, de derde van ds. Carel ter Linden, de vierde van Maarten 't Hart en de vijfde van een zekere anemoon. Als ik dan moet kiezen, kies ik voor de uitleg van ds. Meeuse en ds. Hoogerland! Niet uit vooroordeel, maar omdat nauwgezet bijbelonderzoek mij leert, dat dezen zich het meest in het spoor van Schrift met Schrift vergelijken begeven, en ook het meest in de lijn van de kerkgeschiedenis, waar tenslotte God in gewerkt heeft! Wat jij eigenlijk beweert, en ik heb je er vaker op aan gesproken maar dan reageer je wijselijk niet, is dat we al onze godzalige voorgangers als ballast moeten beschouwen, omdat we zeker zelf zo verlicht zijn? Waarom zijn er dan zoveel verschillende meningen eigenlijk? Kun je me dat uitleggen? Weet je wat er in de bijbel staat? Ik hoop dat je dat dan ook weleens aan wilt nemen, en in praktijk brengen:

Hebreen 13:7 Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.

Jeremia 6:16 Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel; maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door anemoon
o jongens, daar gaan we weer:

bunyan
ds. Meeuse
prof. G. Wisse
ds. A Hoogerland

staat er, voor zover je weet, misschien ook nog iets over in de bijbel?
Ja beste anemoon. Ten eerste heb ik de geschiedenis van Nicodemus genoemd (misschien lees je alleen maar wat in je eigen koker past?)
Maar over allerlei bijbelteksten kun je verschillend denken en dan blijf je steggelen. Of had je dat nog niet begrepen van de discussies op dit forum?
Laat ik het eens heel simpel stellen:
je kunt 5 verklaringen van een tekst tegenkomen. De eerste van ds. Hoogerland, de tweede van ds. Meeuse, de derde van ds. Carel ter Linden, de vierde van Maarten 't Hart en de vijfde van een zekere anemoon. Als ik dan moet kiezen, kies ik voor de uitleg van ds. Meeuse en ds. Hoogerland! Niet uit vooroordeel, maar omdat nauwgezet bijbelonderzoek mij leert, dat dezen zich het meest in het spoor van Schrift met Schrift vergelijken begeven, en ook het meest in de lijn van de kerkgeschiedenis, waar tenslotte God in gewerkt heeft! Wat jij eigenlijk beweert, en ik heb je er vaker op aan gesproken maar dan reageer je wijselijk niet, is dat we al onze godzalige voorgangers als ballast moeten beschouwen, omdat we zeker zelf zo verlicht zijn? Waarom zijn er dan zoveel verschillende meningen eigenlijk? Kun je me dat uitleggen? Weet je wat er in de bijbel staat? Ik hoop dat je dat dan ook weleens aan wilt nemen, en in praktijk brengen:

Hebreen 13:7 Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.

Jeremia 6:16 Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel; maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.
ik ben het voor de verandering helemaal met je eens Orckie,

Wat ik wel wil opmerken is dat ik toch wel blij ben dat luther niet in de paden van zijn ouden heeft gelopen. Het blijft van groot belang dat we alles goed onderzoeken of het werkelijk ook zo is.

Ik had in mijn fam een zeer Godzalige vrome ds. Hij was overal in hoog aanzien. Maar hij kwam ook op plekken waar de zedeloosheid heerste.

Hiermee wil ik aangeven dat we voorzichtig moeten zijn.

Groeten

Jacob

[Aangepast op 11/8/04 door jacob]
Plaats reactie