De glijdende schaal

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De glijdende schaal

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:We zien de bakens niet, en de gestrande schepen geven we geen acht op. Ik ben wel eens bang, dat een oordeel van verharding over ons komt. Dit komt zeker, en na de verharding volgt zeker de verwoesting.
God kwam met een wereldwijde pandemie, doch we letten er niet op
Er wordt gepraat over een doden op verzoek, als men het leven voltooit acht.
In de moederschoot worden velen vermoord.
Bloedschulden raken aan bloedschulden
Zouden we niet moeten luisteren wat Hosea in des Heeren Naam sprak?
Inderdaad DIA. Alles wordt beredeneerd en goedgepraat. Daar maak ik mezelf ook net zo goed schuldig aan!
Ik hoor het nog vaak, in mijn binnenste, kind, de ene zonde zet de deur naar de andere open.
Natuurlijk is er geen principieel bezwaar tegen draaiende wielen, zoals we tot in de jaren '60 jaren zagen. (zelfs kinderwagens mochten niet naar de kerk)
Waar sloeg dat op?
Maar die eenvoudige mensen zagen wel het gevolg ervan!
En ik hoor het nu ook zelfs gematigde predikanten zeggen, men zoekt iets van hun gading, kerkshoppen.
Maar dat zal dan wel weer anders uitgelegd kunnen worden.
Er waren toen mensen die veel verder zagen dan de meenste mensen nu vermoeden. Verdiep je maar eens bv. in briefwisselingen tussen eenvoudige gewone mensen die toch de Heere met eerbied mochten vrezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De glijdende schaal

Bericht door Ambtenaar »

John Galt schreef:
Ambtenaar schreef: Bij een glijdende schaal moet elke volgende stap een vergrotende stap zijn. Dat is bij jou niet het geval.
Waar zit hem dan de stagnatie volgens jou?
Bij stap 2.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De glijdende schaal

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Natuurlijk is er geen principieel bezwaar tegen draaiende wielen, zoals we tot in de jaren '60 jaren zagen. (zelfs kinderwagens mochten niet naar de kerk)
Waar sloeg dat op?
Maar die eenvoudige mensen zagen wel het gevolg ervan.
En wat is het gevolg van met kinderwagens naar de kerk komen?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De glijdende schaal

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef: En wat is het gevolg van met kinderwagens naar de kerk komen?
Vreemde vraag. :?
Ik kan me herinneren dat bij ds. d MvV de kindertjes op zondag, in een deken gewikkeld, naar de kerk werd gedragen.
Ook bij hervormd lokaal te CadIJ mochten er geen wielen naar de kerk komen.

Het wielenvraagstuk zal geen issue meer zijn. Het is ook onredelijk omdat mensen in een scootmobiel of rolstoel dan nooit naar de kerk zouden kunnen.
Maar feit is wel dat toen de predikanten eenmaal op zondag kwamen aanrijden, het hek van de dam ging.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De glijdende schaal

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Maar feit is wel dat toen de predikanten eenmaal op zondag kwamen aanrijden, het hek van de dam ging.
En dat betekende dat ....?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De glijdende schaal

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Maar feit is wel dat toen de predikanten eenmaal op zondag kwamen aanrijden, het hek van de dam ging.
En dat betekende dat ....?
Het kerkshoppen.
Mensen gaan in de regel niet meer 30 of 40 km lopen om een dominee te beluisteren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De glijdende schaal

Bericht door Orchidee »

In de regel gaan mensen ook geen 30/40 km rijden om een kerkdienst te bezoeken!
Uitzonderingen en uitwassen zijn er altijd geweest.
Bepaalde predikanten nalopen ook, er zijn er ook geweest die het weekend in een stacaravan doorbrachten om maar naar een bepaalde predikant te kunnen gaan luisteren.
Heb ook wel gezien (zelf gezien!) dat mensen zgn gingen lopen maar dat na 10 minuten bij iemand om de hoek een fiets klaar stond.

Ik vind het véél rust geven dat je niet meer MOET lopen alleen op zondag.
Het was belaald niet altijd tot stichting dat wij vroeger 3 kwartier langs de straat liepen met kinderen tussen de 4 en 12.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: De glijdende schaal

Bericht door Delftenaar »

En de afgelopen maanden via internet werd het helemaal makkelijk: niemand ziet het.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De glijdende schaal

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef:En de afgelopen maanden via internet werd het helemaal makkelijk: niemand ziet het.
Terugluisteren kan ook een optie zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De glijdende schaal

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:In de regel gaan mensen ook geen 30/40 km rijden om een kerkdienst te bezoeken!
Dat is het punt niet Orchidee.
Als de predikant het voorbeeld geeft, volgt de goegemeente hem na.
En de dominee doet het dan nog voor het nut.
Maar hoeveel gemeentes zitten s'middags nog maar voor de helft gevuld (of nog minder) omdat de rest elders kerkt.
En dan wil ik het nog niet hebben over de ritjes naar strand en bos, ipv kerkgang.

En die voorbeelden van stiekem gedrag, laat ik maar. Ik ken die ook.
Orchidee schreef:Ik vind het véél rust geven dat je niet meer MOET lopen alleen op zondag.
Het was belaald niet altijd tot stichting dat wij vroeger 3 kwartier langs de straat liepen met kinderen tussen de 4 en 12.
Ik vond het nooit zo erg. Ik zag zoveel onderweg, en sprong bokje over de paaltjes. :)

Weet je dat ds Kater onlangs in een kerkdienst op Urk zei, dat hij het zo vreemd vond toen hij het dorp binnenreed?
Zo stil, zo weinig mensen, hij miste al die mensen, op weg naar de kerk. Daar lopen ze veelal nog.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De glijdende schaal

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:We zien de bakens niet, en de gestrande schepen geven we geen acht op. Ik ben wel eens bang, dat een oordeel van verharding over ons komt. Dit komt zeker, en na de verharding volgt zeker de verwoesting.
God kwam met een wereldwijde pandemie, doch we letten er niet op
Er wordt gepraat over een doden op verzoek, als men het leven voltooit acht.
In de moederschoot worden velen vermoord.
Bloedschulden raken aan bloedschulden
Zouden we niet moeten luisteren wat Hosea in des Heeren Naam sprak?
Inderdaad DIA. Alles wordt beredeneerd en goedgepraat. Daar maak ik mezelf ook net zo goed schuldig aan!
Ik hoor het nog vaak, in mijn binnenste, kind, de ene zonde zet de deur naar de andere open.
Natuurlijk is er geen principieel bezwaar tegen draaiende wielen, zoals we tot in de jaren '60 jaren zagen. (zelfs kinderwagens mochten niet naar de kerk)
Waar sloeg dat op?
Maar die eenvoudige mensen zagen wel het gevolg ervan!
En ik hoor het nu ook zelfs gematigde predikanten zeggen, men zoekt iets van hun gading, kerkshoppen.
Maar dat zal dan wel weer anders uitgelegd kunnen worden.
Er waren toen mensen die veel verder zagen dan de meenste mensen nu vermoeden. Verdiep je maar eens bv. in briefwisselingen tussen eenvoudige gewone mensen die toch de Heere met eerbied mochten vrezen.
Beter Gods woord bestuderen dan zich verdiepen in bevinding/ondervinding van anderen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De glijdende schaal

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef: Beter Gods woord bestuderen dan zich verdiepen in bevinding/ondervinding van anderen.
Uit welke oorzaak denkt u dit zo te moeten onderrichten? Zoekt u waarlijk en heilig mijn behoud en mij van mijn dwaalweg af te brengen? Dan verwacht ik nader en hoger onderwijs van u. Want ja, we zijn ook maar domme en dwaze mensen. Wellicht voelt u dat ik dit niet helemaal recht kan volgen? In dat geval bij voorbaat mijn excuses, maar een klein beetje kennis van de diepten van de menselijke geest doet me deze vraag toch stellen. Als het oprecht om Gods (dat ik de eerste plaats) eer en mijn behoud gaat dan hopen we het te horen.

Nu is er weer een vraag: Is het goed om dit te posten. We zullen dit niet zo klakkeloos en impulsief doen, want deze opmerking kan heel goed omgekeerd verstaan worden en een explosieve uitbarsting geven. In het laatste geval blijkt wel of de gedachten die in het binnenste van mij zich voordoen een grond van waarheid in zich hebben.
Want immers we denken weer aan de Psalm 141. Allereerst het dan het derde vers:
Zet, HEER', een wacht voor mijne lippen;
Behoed de deuren van mijn mond,
Opdat ik mij, tot genen stond,
Iets onbedachtzaams laat' ontglippen.

Maar ook vers 5 en 6 moeten kunnen lijden:
D' oprechte sla mij zonder vrezen,
Ik reken zulks weldadigheid;
En zijn bestraffing, die niet vleit,
Zal olie op mijn schedel wezen.

Dat slaan zal mij het hoofd niet breken;
'k Zal, door dat liefdeblijk vermaakt,
Als één uit hen in rampspoed raakt,
Te vuur'ger om zijn redding smeken.

Een mensenziel is werkelijk een zeer diepe afgrond, die niet ten volle te doorgronden is, en toch geloof ik dat er een volk is die iets van deze diepe afgrond leert kennen in eigen hart.
Ik zal dit maar posten. Misschien ter overdenking? En dan bedoel ik het maar in het algemeen en niet zozeer als antwoord op de opmerking.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De glijdende schaal

Bericht door eilander »

Johann Gottfried Walther schreef:Beter Gods woord bestuderen dan zich verdiepen in bevinding/ondervinding van anderen.
Deels is dit waar, maar ik maak een paar kanttekeningen:

"Beter Gods Woord bestuderen...." lijkt een keurige stelling. Maar dit kun je dan wel aanvullen met: "Beter Gods Woord bestuderen dan onze vaderlandse geschiedenis" of "... dan Gods voorzienige leiding in je eigen leven." Enzovoorts. Terwijl we volgens mij geroepen worden om dat juist met Gods Woord in de hand te doen.
Daarom is wat JGW zegt slechts schijnbaar een tegenstelling: juist de ondervindingen van Gods kinderen bepalen ons bij de waarheid en getrouwheid van Gods beloften.

Natuurlijk zit er een gevaar - en bepaald geen klein gevaar - in het steeds maar lezen van verhalen van Gods kinderen. Alles moet getoetst worden aan Gods Woord, en waar iets gezegd wordt dat niet in de Bijbel terug te vinden is, moeten we dit afwijzen. Niet de ondervinding of de beschrijving ervan is onfeilbaar, maar alleen Gods eigen Woord zelf!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De glijdende schaal

Bericht door J.C. Philpot »

Laten we inderdaad de schriften lezen, want die zijn het die van Christus getuigen.

Maar ook God's werk in de levens van Zijn kinderen bewonderen. Daar is helemaal niks mis mee.

Spreuken 10:7 De gedachtenis des rechtvaardigen zal tot zegening zijn.

Hebreeën 13:7 Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De glijdende schaal

Bericht door -DIA- »

Ik zou er nog bij willen opmerken, dat ik zelf heel weinig bekeringsgeschiedenissen lees. Ik hoorde eens een wijze raad. Dat was: Lees geen bekeringsgeschiedenissen om je daaraan op te trekken of te toetsen. Als je bekeringsgeschiedenissen leest, lees er dan niet enkele,maar veel. Omdat de weg die God met Zijn volk gaat altijd een persoonlijke weg is, moeten we niet een bekeringsgeschiedenis als norm lezen. Maar als we er veel zouden lezen (en ik bedoel nu niet de vreemde verhalen die we nu soms voor bekeringen houden) dan zouden we de algemene lijn van Gods leidingen met Zijn volk kunnen ontdekken. Dat gaat niet door er slechts enkele te lezen, met het gevaar dat je je daar aan gaat toetsen of optrekken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie