Ligging gemeente

Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Onze vriend Vortigern vroeg naar een hervormde of CGK-gemeente. Not more. Ik stel voor de discussie hiertoe te beperken. Lijkt me als thema breed genoeg...
Ik wil Adrianus - naast Dichter des Vaderlands - voordragen als hulp-Admin (net zo-iets als hulp-Sint) op dit forum.

:D
Gebruikersavatar
Pugna
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 mar 2004, 20:23

Bericht door Pugna »

Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Hoi,

Ik had een vraag, is ergens op het internet te achterhalen wat de ligging van een gemeente is in een bepaald kerk verband. Het gaat eigenlijk met name om gemeenten in de Hervormde en in de Christelijk Gereformeerde kerken.

Hoe kan ik achterhalen welke gemeente "behoudend" zijn en welke niet?
Voor de Christelijk Gereformeerde kerken kun je eens om de website van het LCJ kijken. De jeugdverenigingen van de meeste 'behoudende' kerken zij hierbij aangesloten.

Klik op de website op ‘Algemeen’ en daarna op ‘Jeugdcontacten’.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Verder kun je wat hervormde gemeenten betreft gewoon in het boekje van de Gereformeerde Bond kijken dat vast wel op die website te vinden is.
Richting: Bewaar het Pand. Pas preekte hij in Scherpenzeel, zo'n beetje een van de lichtste gemeenten in het verband. DIe zondag daarop in Urk-Eben Haëzer, zo'n beetje de zwaarste... En hij hield nog dezelfde preek ook!
Hoi bjdendekker,

En wat waren de reacties?
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Dank jullie wel voor de informatie.
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere

Hoi bjdendekker,

En wat waren de reacties?
Wat men op Urk vond weet ik niet, in Scherpenzeel, waar ik de bandjes bestelde, zei men er helemaal niets over. Wat natuurlijk ook een reactie is...
De bandjes waren trouwens heel grappig. De liturgie was erg hip: Nieuwe vertaling, Liedboek, Opwekking enz. en toen kwam er een hele zware preek...
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door bjdendekker En hij hield nog dezelfde preek ook!
Wat een luilak! ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
de Paus

Bericht door de Paus »

Hoe kan ik achterhalen welke gemeente "behoudend" zijn en welke niet?
Via hun website misschien?
Kijk eens in het adressenboekje van de GB?
Door er eens heen te gaan? Van een 'lichte' dienst wordt je heus niet minder...!!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ligging gemeente

Bericht door Mara »

Op d’olde boerderieje: ligging,

Voor de laatste keer staat hierboven het woord ‘ligging’. Dat woord kennen we uit makelaarsland en vakantiefolders. En uit het kerkelijk leven: ‘Wat is de ligging van die gemeente?’
Licht of zwaar, links of rechts, behoudend of modern.

Veel mensen hebben in hun hoofd als het ware een schema waarin ze een hele reeks gemeenten op volgorde kunnen zetten. In onze kerk van ‘Gekrookte Riet’ tot ‘confessioneel’, en dat in 118 tinten. Soms moet ik daar wat om lachen, soms wat om huilen, maar je kunt ook proberen in gedachten wat verder te komen. We weten heel goed: ‘er zijn maar twee soorten mensen’. Zo zijn er uiteindelijk ook maar twee soorten gemeenten: van de ware en de valse kerk (NGB art. 29). Die les kun je ook leren als je let op de oude boerderijen in ons dorp.

Wat is hun ligging? Dat varieert enorm. Van oost tot west en alles daar tussenin. Ze liggen netjes op hun plek, zoals gemeenten in een kerkelijk jaarboek. Maar kijk eens goed!
In zeker opzicht is hun ligging precies identiek. Ze liggen niet kriskras door elkaar, maar schouder aan schouder. Jawel, af en toe heb je een dwarsligger. Zo gaat dat tegenwoordig. Bij moderne huizen maakt het niet meer uit of je ze in de lengte of overdwars bouwt. Maar de oude boerderijen liggen zij aan zij. Allemaal met de ramen naar de weg en de deeldeuren naar het land toe. Hoe verschillend in grootte en in positie ook, in ligging hetzelfde.

Zo is het met alle gemeenten die je werkelijk kerk (van Christus) kunt noemen. Ze zijn verschillend van omvang en geschiedenis en (deels) van uiterlijk, maar hun ligging is toch hetzelfde. Want allen hebben ze uitzicht en voedsel nodig.
Dát is toch de reden waarom de boerderijen liggen zoals ze liggen. Ramen aan de voorkant, dat kunnen we wel begrijpen en herkennen. Ook moderne huizen hebben dat. Je wilt toch van je af kunnen kijken en mensen voorbij en aan zien komen. Daarom hebben huizen uitzicht op de weg. En een levende gemeente heeft uitzicht op de Weg, Jezus Christus. En wie een levend lid van zo’n gemeente is, die kijkt door die vensters uit, om Hem te aanschouwen en te zien komen.

En nu heeft een oude boerderij iets wat een modern woonhuis niet heeft: een deel. Daar stonden ’s winters de koeien, daar werd in de zomer het hooi opgetast, het graan gedorst, daar werden de bieten gekort. Daar was een hok ook voor een paar varkens, waarvan er in november één geslacht werd. Kortom: de deel was onmisbaar voor de voedselvoorziening. En die deel had open deuren richting het land. Natuurlijk moest je soms naar andere percelen, en daarvoor de weg over. Maar de huispercelen lagen achter de boerderij, en dat maakt het zo handig dat de brede deeldeuren juist daarheen gericht waren. Een boerderij stond open voor nieuwe voedselvoorraden.
En is dat bij een levende gemeente en bij levende gemeenteleden anders? Nee toch?!

Wij hebben geen eindeloze voorraad, maar moeten voortdurend gevoed worden, anders blijft er niets over dan verkommeren en omkomen.
‘Doe uw mond wijd open – wagenwijd – en Ik zal hem vervullen’. Bij die belofte leeft Gods kerk.
Wat is de ligging van de gemeente? Er zijn niet allerlei variaties mogelijk.
Zij hebben één blikrichting: naar Christus toe.
Zij hebben één opening: naar Gods Woord toe.
Christocentrisch en Bijbelgetrouw.

Natuurlijk zijn er verschillen, en die zijn niet om het even. Maar dit doet er werkelijk toe, ook in ons leven.
Geopende ogen en een ontvankelijk hart. Laten we ons dat maar herinneren als we ze zo eensgezind zien liggen, de boerderijen van het Eekt, de Straot of het Bovenpad (Bovenstraatweg). En laat het ons verlangen zijn om persoonlijk en als gemeente zo’n ligging te kennen.

ds. M. van Reenen, eerder gepubliceerd in kerkbode H.H.K. Oldebroek
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ligging gemeente

Bericht door HersteldHervormd »

Mooi stuk Mara!

Ik vind dat ds van Reenen best wel op een scherpe manier dingen kan uitleggen. Ook een tijd terug over mobiele telefoons
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Ligging gemeente

Bericht door Desiree »

Mooi..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ligging gemeente

Bericht door Mara »

HersteldHervormd schreef:Mooi stuk Mara!

Ik vind dat ds van Reenen best wel op een scherpe manier dingen kan uitleggen. Ook een tijd terug over mobiele telefoons
Ik weet niet of ik het zo mag zeggen, ;) maar ik ben een fan van zijn stukjes.
Ook van ds Op 't Hof trouwens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ligging gemeente

Bericht door liz boer »

Ik dacht even legging gemeente, ik dacht toch niet weer hè? :haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ligging gemeente

Bericht door pierre27 »

Haha, maar 1 letter verschil ja:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ligging gemeente

Bericht door Bezorgd »

Misschien ook wel leuk voor een Poll, postbode?

-Rechts
-midden rechts
-midden
-midden links
-links

Misschien nog 'extreem rechts' een enkeling ervaart dat wel vermoed ik.
Extreem links is op dit forum niet vertegenwoordigd.
Plaats reactie