Ligging gemeente

Vortigern

Ligging gemeente

Bericht door Vortigern »

Hoi,

Ik had een vraag, is ergens op het internet te achterhalen wat de ligging van een gemeente is in een bepaald kerk verband. Het gaat eigenlijk met name om gemeenten in de Hervormde en in de Christelijk Gereformeerde kerken.

Hoe kan ik achterhalen welke gemeente "behoudend" zijn en welke niet?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Hoi,

Ik had een vraag, is ergens op het internet te achterhalen wat de ligging van een gemeente is in een bepaald kerk verband. Het gaat eigenlijk met name om gemeenten in de Hervormde en in de Christelijk Gereformeerde kerken.

Hoe kan ik achterhalen welke gemeente "behoudend" zijn en welke niet?
Voor de cgk geld dat je er moet gaan kijken en luisteren of eens in het rond gaan vragen ....... , en dat geld denk ik ook voor de Hervormde kerken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

De discussie over standen is een beetje weggeëbd en dan beginnen ze over liggingen.

Wat bedoel je met 'ligging'? Een getal op de M-schaal (Van Maasbach via Moerkerken naar Mallan, met als buitencategorie de thuiszitters)?
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door refo
De discussie over standen is een beetje weggeëbd en dan beginnen ze over liggingen.

Wat bedoel je met 'ligging'? Een getal op de M-schaal (Van Maasbach via Moerkerken naar Mallan, met als buitencategorie de thuiszitters)?
Welke kerken min of meer reformatorisch/behoudend zijn. Dus binnen de Hervormde kerk, de gereformeerde bondsgemeenten en de gemeenten rond "het gekroote riet". In de CGK zou dat dan de gemeente rond "bewaar het pand" en .... zijn.

Van het adres kun je het niet aflezen en das vrij lastig. Een vrijzinnige hervormde gemeente zet het er niet bij in haar naam, net als een gereformeerd-hervormde gemeente. Das vrij lastig...
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Beste Vortigern,

Wil je ze een certificaat van echtheid gaan uitreiken?
zal wel een certificaat van rechtheid worden . . .
Lecram

Bericht door Lecram »

De (geografische) ligging van onze gemeente is in Barendrecht.

Geestelijk staande in de lijn van de Reformatie. Maar dat zullen er meer zijn die dat zeggen.

Wat is BTW behoudend? Wat wil je 'behouden'? De traditie of de leer? En wat van de traditie en de leer?
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik denk dat bedoeld wordt:

Een lijn, met links een evangelische gemeente, waar alles kan en mag. En helemaal rechts de meest behoudene, bijvoorbeeld de Oud Geref?

Ik hoop dat ik niemand beledig, misschien kan je je wat indenken, wat bedoeld word?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Beste Vortigern,

Wil je ze een certificaat van echtheid gaan uitreiken?
:,
Nee, ik ben alleen op zoek refo kerken in de regio. Het probleem is dat, dat bij de hervormde en bij de cgk gemeenten er niet bij staat in hoeverre ze refo zijn.

Maar als jullie mij niet kunnen helpen, geeft dan niet, dan doe ik het wel gewoon The old fashion way..... ;)

Je kan ook heel rechtzinnige evangelische gemeenten hebben deze hoeven echt niet "licht" te zijn. Maar die hebben niets met gereformeerd te maken, dus dat gaat niet lukken. Links is vrijzinnig, rechts is rechtzinnig.

[Lecram]Ik wil helemaal niets behouden... (... hmm ...) hier klopt iets niet. :)

Laten we hier maar over ophouden.

[Aangepast op 26/3/04 door Vortigern]
Orckie

Bericht door Orckie »

je kan het beste een willekeurige dichtsbijzijnde Gereformeerde Gemeente nemen - dan zit je altijd goed.

:)
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Daar heb je geen liggingsverschillen?

Wat je kunt doen als je een kaartje aan een gemeente wil hangen, is inderdaad de kerkdiensten in het RD bijhouden. Staan ook vanaf donderdag op http://www.refdag.nl Maar ja, dat is evengoed niet eenvoudig. Een collega van mij is kandidaat in de CGK. Richting: Bewaar het Pand. Pas preekte hij in Scherpenzeel, zo'n beetje een van de lichtste gemeenten in het verband. DIe zondag daarop in Urk-Eben Haëzer, zo'n beetje de zwaarste... En hij hield nog dezelfde preek ook!
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
je kan het beste een willekeurige dichtsbijzijnde Gereformeerde Gemeente nemen - dan zit je altijd goed.

:)
Vind je het goed als ik daar heel anders over denk?
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Orckie
je kan het beste een willekeurige dichtsbijzijnde Gereformeerde Gemeente nemen - dan zit je altijd goed.

:)
Vind je het goed als ik daar heel anders over denk?
nou vooruit dan - ik ben in een verdraagzame bui...

Maar dat wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt uiteraard - want dat heb je (in dit geval) niet.

:D
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Orckie
je kan het beste een willekeurige dichtsbijzijnde Gereformeerde Gemeente nemen - dan zit je altijd goed.

:)
Vind je het goed als ik daar heel anders over denk?
nou vooruit dan - ik ben in een verdraagzame bui...

Maar dat wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt uiteraard - want dat heb je (in dit geval) niet.

:D
Wat je verdraagzaam noemt.....
Plaats reactie