De gansche dag in t zwart

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Afgewezen »

Neu, ik ben niet verantwoordelijk voor alles wat ik zie. Als ik verkeerde dingen zie als in de stad loop of als het ik journaal kijk of als ik per ongeluk in een verkeerd programma rol, dan is dat niet mijn verantwoordelijkheid.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door vlinder »

Afgewezen schreef:als het ik journaal kijk of als ik per ongeluk in een verkeerd programma rol, dan is dat niet mijn verantwoordelijkheid.
Toch wel denk ik. Jij hebt gekozen om die knop aan te doen. Je kunt weten dat je dingen gaat zien die niet goed zijn en ik denk dus dat dit wel jouw verantwoording is. Als met eerbied gesproken de Heere-Jezus naast je op de bank zou zitten, zou je dan de TV aan doen terwijl je weet dat er dingen gezegd kunnen worden die zonden zijn?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Neu, ik ben niet verantwoordelijk voor alles wat ik zie. Als ik verkeerde dingen zie als in de stad loop of als het ik journaal kijk of als ik per ongeluk in een verkeerd programma rol, dan is dat niet mijn verantwoordelijkheid.
Journaal en per ongeluk iets fouts zien: nee. Maar als je bewust zapt naar een programma als "Spuiten en slikken", dan kan je aan de naam (en anders via de kijkwijzer) toch wel vermoeden dat je foute dingen gaat zien. Hetzelfde als je een (Nederlandstalige) soap gaat kijken. En twijfel je: Even in de kijkwijzer kijken, en je weet wat je kan verwachten...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Afgewezen »

vlinder schreef:
Afgewezen schreef:als het ik journaal kijk of als ik per ongeluk in een verkeerd programma rol, dan is dat niet mijn verantwoordelijkheid.
Toch wel denk ik. Jij hebt gekozen om die knop aan te doen. Je kunt weten dat je dingen gaat zien die niet goed zijn en ik denk dus dat dit wel jouw verantwoording is. Als met eerbied gesproken de Heere-Jezus naast je op de bank zou zitten, zou je dan de TV aan doen terwijl je weet dat er dingen gezegd kunnen worden die zonden zijn?
Zeker, net als dat ik op mijn pc het journaal aan kan zetten, terwijl daar ook wel zondige dingen op te zien zijn. Als ik naar de stad ga en het is kermis, zie ik daar ook zondige dingen. Toch blijf ik er niet voor thuis. Enz. enz.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Desiree »

memento schreef:Ik vernam pas dat het in sommige streken des lands de gewoonte is dat Gods volk altijd in het zwart loopt. Vanwaar deze gewoonte? Vanwaar de enorme niet-acceptatie van bekeerden die die gewoonte niet hanteren.
Men denkt dat men in het zwart moet omdat dat in de Bijbel staat. Ik ga in het zwart vanwege de zonden. Ergens staat dat in de Bijbel.
Maar er staat ook... in prediker 9. Laat uw kleding ten allen tijde wit zijn en laat de olie op uw hoofd niet ontbreken. En Jozef kreeg van zijn pa een bonte rok met veel kleuren. Het is maar net, welke Bijbeltekst jij belangerijker vindt.

Ik ken het wel. Vind het ondergeschikt belang. Ieder moet het maar voorzich weten. Ik doe het zelf niet. Waarom niet? Omdat ik ook heb gemerkt dat zwarte kleding afstand kan scheppen. Ik ben vreselijk bang voor hoogmoed... zie je, daar ga ik... nee, alsjeblieft... vandaag ben ik bekeerd, morgen hoop ik dat jij het bent. Ik wil bereikbaar zijn voor een ieder. Daarom gewone kleding waardoor ik niet opval. Gewoon een doorsnee kerkmens. Alsjeblieft.. ik heb het ook maar gehad en er nooit omgevraagd.... Dat God van mij houdt, vind ik zo onbegrijpelijk... Ik pas me wel aan.... dat wel.. waar ik ook kom... niet extreem maar wel normaal. In de Bijbel wordt aanpassen heel serieus genomen... Bij de jood een jood etc . (Ach een oud vrouwtje kun je toch geen kleding kwalijk nemen.. wie weet hoe ze voor je bidt.)

Kom maar gewoon naar het Heilig Avondmaal..als je van God mag. Ik zie elke keer weer lege plekken en die doen mij zeer... het is maar even... God geeft ook weleens bemoedigingen.. maar ik zie er zo naar uit. Samen God dienen... wat is er beter op deze aarde!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
Marnix schreef:Ik heb ook wel eens het idee dat er soms zo wordt gehamerd wordt op het zondig zijn, dat men de strijd al van tevoren als verloren beschouwt... en als je dan een tv hebt moet je wel regelmatig in de fout gaan. We zijn immers zondig, geneigd tot alle kwaad, dus de strijd is bij voorbaat eigenlijk al verloren.

Helemaal mee eens daarom hebben wij ook geen t.v. en een kliksafe internet ;) Maar Marnix ik ben veel banger dat wij de zonde niet meer serieus nemen. Dat wij denken dat de zonde ongestraft blijft, Dat de HEERE alleen maar betouwbaar is in Zijn beloften en niet in Zijn bedreigingen en oordelen.
Daar moeten we inderdaad voor waken. Maar we moeten er ook voor waken dat we de verlossing en het werk van de Geest niet meer serieus nemen. Als je stelt dat christenen per definitie niet met een tv om kunnen gaan is dat misschien wel het geval. Misschien.. denk er eens over na.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Gijs83 »

Het zit heel erg in(tenminste bij mij): de mensen die TV hebben dat zijn 'lichten', dat zijn het vaak ook wel. Ik acht het ook niet verantwoordelijk om je gezin met dit vergif in te laten gieten. Maar als ik bv. met TV was opgegegroeid en toch meelevend christelijk, dan was ik vast heel genuanceerder geweest, maar volgens mij kan het absoluut geen kwaad als je zo'n ding niet hebt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Marnix »

Het kan inderdaad geen kwaad als je zo'n ding niet hebt. Daarin heb je helemaal gelijk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Luther »

Gijs83 schreef:Het zit heel erg in(tenminste bij mij): de mensen die TV hebben dat zijn 'lichten', dat zijn het vaak ook wel. Ik acht het ook niet verantwoordelijk om je gezin met dit vergif in te laten gieten. Maar als ik bv. met TV was opgegegroeid en toch meelevend christelijk, dan was ik vast heel genuanceerder geweest, maar volgens mij kan het absoluut geen kwaad als je zo'n ding niet hebt.
Hoewel ik je reactie wat kort door de bocht vind (iedereen met internet heeft immers tv), zag ik gisteren een filmpje dat precies weergeeft, waarom ik geen tv-apparaat heb en ook niet wil hebben: http://vimeo.com/10857606#embed
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Da Capo »

Luther schreef:
Gijs83 schreef:Het zit heel erg in(tenminste bij mij): de mensen die TV hebben dat zijn 'lichten', dat zijn het vaak ook wel. Ik acht het ook niet verantwoordelijk om je gezin met dit vergif in te laten gieten. Maar als ik bv. met TV was opgegegroeid en toch meelevend christelijk, dan was ik vast heel genuanceerder geweest, maar volgens mij kan het absoluut geen kwaad als je zo'n ding niet hebt.
Hoewel ik je reactie wat kort door de bocht vind (iedereen met internet heeft immers tv), zag ik gisteren een filmpje dat precies weergeeft, waarom ik geen tv-apparaat heb en ook niet wil hebben: http://vimeo.com/10857606#embed
Kende dat filmpje niet, maar het geeft het idd treffend weer.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Hendrikus »

Da Capo schreef:Kende dat filmpje niet, maar het geeft het idd treffend weer.
Nou, inderdaad.

Heb 't geloof ik al vaker verteld. We zaten tijdens vakanties regelmatig op bungalowparken in huisjes waar een tv stond. En die werd ook gebruikt. Maar na een paar dagen was het nieuwtje eraf. En als we weer thuis waren, zeiden de kinderen steevast: blij dat we hier geen tv hebben.
Wat erop is, is voor 92,5 % bagger.
~~Soli Deo Gloria~~
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door gertje »

Hendrikus schreef:
Da Capo schreef:Kende dat filmpje niet, maar het geeft het idd treffend weer.
Nou, inderdaad.

Heb 't geloof ik al vaker verteld. We zaten tijdens vakanties regelmatig op bungalowparken in huisjes waar een tv stond. En die werd ook gebruikt. Maar na een paar dagen was het nieuwtje eraf. En als we weer thuis waren, zeiden de kinderen steevast: blij dat we hier geen tv hebben.
Wat erop is, is voor 92,5 % bagger.
Herkenbaar, al was het antwoord van je kinders ons antwoord.....
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Marnix »

Precies. Maar die 7,5% die wel leuk, leerzaam, mooi etc. is kan ik dan wel weer waarderen. Ik kijk overigens bijna alleen publieke omroep, scheelt al ene hoop reclame enzo. En naast tv-kijken zijn er nog een heleboel andere leuke, leerzame en goede dingen in het leven :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Upquark »

Klinkt misschien gek, maar ik denk dat juist christenen (of eigenlijk iedereen...) baat hebben bij een HDD-recorder. Wat ik doe, is programma's opnemen waarvan ik weet dat ze door de beugel kunnen, en ik kijk deze dan wanneer het mij uitkomt. Reclame kan ik dan nog overslaan ook. Verder zet ik nooit de televisie zomaar aan, behalve de kanalen Journaal 24 en Politiek 24.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door caprice »

Ik lees de krant. :livre
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gesloten