Francis A. Schaeffer

Plaats reactie
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Francis A. Schaeffer

Bericht door parsifal »

De laatste dagen heb ik wat boeken van Francis Schaeffer kunnen lezen. Het is erg indrukwekkend, het laat je ook wel schrikken.

In de boeken die ik las ging het over een Christelijke houdinging ten opzichte van filosofie en cultuur. Wat mij het meest aansprak was de uitspraak dat Christenen bij theologische opleidingen nog wel de antwoorden leren, maar de vragen niet meer kunnen herkennen en daardoor volkomen irrelevant worden.

Hoe kunnen wij praten over zonde als de cultuur voor een groot deel gevormd wordt door mensen zonder een absoluut punt voor de moraal. Wat betekent zonde dan? Moet er niet heel wat voorwerk gedaan worden voor zoiets naar voren kan komen? Moeten wij niet hard leren om de cultuur om ons heen ook te begrijpen? Een cultuur die voor een groot deel meer geinteresseerd is in of iets werkt dan in de waarheid. Een cultuur die voor een groot deel niet geinteresseerd is in wat de waarheid is, omdat deze toch onbereikbaar is?

Zijn er trouwens meer recente schrijvers die zo diep op de cultuur in gaan als Schaeffer?

Tot nu toe heb ik het idee dat het verzamelde werk van deze man eigenlijk tot de standaardkennis van een predikant moet behoren.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Het feit dat steeds meer mensen totaal niets meer begrijpen van het begrip 'zonde' is misschien wel de meest vergaande verandering in ons levensgevoel ten opzichte van die van de 16e/17e eeuw, om maar een bepaalde tijd te noemen. Toen erkende (vrijwel) iedereen, rooms-katholiek, protestant, verlicht of wat dan ook, dat God bestaat dat Hij eisen aan de mens stelt, en dat wij schuldig zijn als wij Zijn geboden niet houden. Nu is dat idee totaal weg. Dat je schuld kunt hebben tegenover je medemens wordt nog wel herkend, maar tegenover God? Er zijn dan ook evangelisten, ook van reformatorischen huize, die zich meer meer toeleggen op vragen als: wat is de zin van het leven? Hoe kan ik God kennen, en bestaat Hij eigenlijk wel?
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Lang geleden heb ik ook e.e.a. van Schaeffer gelezen. Was toen redelijk onder de indruk.
Plaats reactie