Leesbaarheid Statenvertaling

David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

't Is toch een leuk plaatje? Of is het je inmiddels gelukt?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

We hebben een ouderling bij ons in de kerk die vindt die paralelbijbel ook goed, mits je het als een soort van naslag werk ziet. Als je het niet begrijpt dan kijk je hoe het geschreven staat in Het Boek.
Maar toch vindt ik sommige gedeeltes van de SV best wel moeilijk en dan pak ik Het Boek erbij.
Vind ik een heel gevaarlijk standpunt. Juist op de plaatsen die moeilijk te begrijpen zijn kiest het boek vaak voor een uitleg die op veel plaatsen niet correct of niet calvinistisch is. Lees liever de kanttekeningen erbij, of als het echt alleen gaat over moeilijk-te-begrijpen oud-Nederlands, lees dan de Willibrord-vertaling er naast. Maar wacht je voor de dwalingen van het Boek!
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik ben met de statenvertaling opgegroeid en heb er daarom geen probleem mee, maar ik denk dat we niet zo bang moeten zijn voor Het Boek of andere hulpmiddelen , want ik denk dat er Een is die dat best wel in de gaten houdt! Wij denken soms te klein over Hem !!!!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

8 goed. vraag 4 en 5 fout.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Margriet
Ik ben met de statenvertaling opgegroeid en heb er daarom geen probleem mee, maar ik denk dat we niet zo bang moeten zijn voor Het Boek of andere hulpmiddelen , want ik denk dat er Een is die dat best wel in de gaten houdt! Wij denken soms te klein over Hem !!!!!
Eigelijk stel je hier: Het maakt niet uit of we hulpmiddelen gebruiken die vol dwalingen staan. God bewaard mij wel voor struikelen....

Nee, laten we voorzichtig zijn bij het gebruik van hulpmiddelen. Gebruik geen middelen waarvan je weet dat ze dwalingen bevatten. Het gaat wel over de uitleg van Gods heilig woord. Een foute uitleg kan je geestelijke leven ruïneren!
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Oorspronkelijk gepost door memento
We hebben een ouderling bij ons in de kerk die vindt die paralelbijbel ook goed, mits je het als een soort van naslag werk ziet. Als je het niet begrijpt dan kijk je hoe het geschreven staat in Het Boek.
Maar toch vindt ik sommige gedeeltes van de SV best wel moeilijk en dan pak ik Het Boek erbij.
Vind ik een heel gevaarlijk standpunt. Juist op de plaatsen die moeilijk te begrijpen zijn kiest het boek vaak voor een uitleg die op veel plaatsen niet correct of niet calvinistisch is. Lees liever de kanttekeningen erbij, of als het echt alleen gaat over moeilijk-te-begrijpen oud-Nederlands, lees dan de Willibrord-vertaling er naast. Maar wacht je voor de dwalingen van het Boek!
En die zijn betrouwbaar???

Ik hoor weleens preken waar ook de kanttekeningen zijn bij gehaald, waar mijn oren van staan te klapperen. Dan denk ik van: Dominee u haalt de tekst uit het verband.
Plaats reactie