Vandaag uit de harde realiteit. Twee VMBO-leerlingen van 15 jaar. Zij begrepen niet wat er in hun biologieboek stond. Het was te ingewikkeld taalgebruik omdat er enkele vaktermen werden gebruikt en er ook sprake was van een kleine opeenstapeling van een aantal bijzinnen. De desbetreffende docent was zich naar geschrokken. Toen ze dit deelde bleek dit veel herkenning op te roepen bij de aanwezige docenten Nederlands en enkele andere vakdocenten.Valcke schreef:Laten we elkaar blijven respecteren.
Overigens ervaar ik ook veel van de overdrijving waar Erasmiaan over spreekt. Mijn kleindochtertje van 11 jaar (Havo niveau?) is nu overgestapt van het lezen van kinderbijbels naar het zelf lezen van de geschiedenissen in de SV. En dat gaat heel goed, zo heb ik begrepen.
Kan ze dan ook de profeten en brieven goed begrijpend lezen? Nee zeker niet, maar dat hoeft ook niet. Dat konden de kinderen in Paulus' tijd ook niet. Evenmin de Joden in Ezra's tijd. Daarom lazen se het en verklaarden ze het in het lezen, zo staat er. Ook als volwassenen mogen we ons gehele leven erbij leren.
Het taalprobleem, ook in 'onze kringen', begint hand over hand toe te nemen. De instroomcijfers op het VMBO vertonen een zeer zorgelijke indruk. Inmiddels stroomt al een deel van de leerlingen in waarbij er feitelijk sprake is van een zekere mate van analfabetisme. Sommige leerlingen stromen er zelfs mee uit. Deze leerlingen zijn in principe niet in staat om hun ANWB theorie-examen op tekstueel niveau op een juiste manier door te komen.
Dit zijn leerlingen die uit een conservatieve omgeving komen, waar gemiddeld genomen nog een vanzelfsprekend leer- en werkklimaat aanwezig is. Ik spreek hier nog niet eens over de stadse omgevingen, waar de achterstanden gemiddeld genomen nog groter zijn. Verder spreek ik bewust even alleen over het VMBO, omdat ik hier de feiten van ken. Op de andere niveau (HAVO/VWO) zal dit probleem wellicht ook herkenbaar zijn of in de toekomst herkenbaar worden. Het percentage VMBO'ers in ons land is toch een zeer behoorlijk deel van de totale leerlingenaantallen.
Wegkijken is geen optie.
Zéker op het gebied van Gods Woord niet. Daarmee mogen we geen onverantwoorde risico's nemen als we letten op leesbaarheid en verstaanbaarheid. De SV is voor mij goed leesbaar en verstaanbaar, die zou ik niet willen missen. Maar dat geldt niet voor iedereen, daar mag, nee moet, oog voor zijn.