-DIA- schreef:Hendrikus schreef:
Je promoot niet alleen een dagboek, maar ook een zéér reformatorische traditie.
Want bij Calvijn zong men de psalmen ook op volgorde, en dan helemaal, alle verzen, en ongeacht het kerkelijk jaar.
Het zoeken van toepasselijke versjes bij de preek is een gewoonte uit de 18e eeuw. En toen werden de psalmboekjes van sommige predikanten opeens heel dun...
Ik heb er intussen wat meer over gelezen. Het klopt dat de psalmboekjes dunner waren geworden in de tijd van de Afscheiding. Drukkers lieten namelijk de Dordtse Leerregels weg, en zodoende kende ds. Hendrik de Cock zelfs de Dordtse Leerregels niet. Zelfs bij de predikantenopleiding werden die niet meer behandeld. Overigens bleven de Psalmen nog wel staan, maar sommige psalmboekjes werden ook een stuk dikker, want er waren wel flink wat Evangelische Gezangen aan toegevoegd.
Wel grappig, dat is natuurlijk niet wat er bedoeld wordt met het dunne psalmboekje.
Wel een goed punt om hierin af te wijken van Calvijn, en psalmen te zingen die ook bij de preek passen. Van mij zouden we dan inderdaad best méér mogen zingen, meer verzen achter elkaar.
En ik heb Hendrikus er pas ook al op gewezen dat we ook bij het zingen van gezangen die gewoonte helemaal hebben verleerd: ook daarbij wordt hier en daar een vers opgegeven in veel gevallen.