Maatregelen kerk ivm coronavirus

windorgel

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Lilian1975 schreef:
Tom schreef:Ik kom steeds meer tot het inzicht dat het toch goed is om de overheidsmaatregelen de komende week te volgen. Ook in onze gezindte neemt het besmettingen snel toe. Op de basisschool alhier zit nu een klas thuis. Op de middelbare zijn ook wat besmettingen. In de kerk ook een aantal jongvolwassenen en wat ouders. In het refo verzorgingstehuis waar mijn vrouw invalt zijn een aantal verdachte gevallen die deze week getest worden. En dit verhaal is vast niet alleen hier, dat zal op andere plekken in de bible belt net zo zijn. Helemaal richting de randstad. Dan kunnen we wel zeggen: ja maar in de kerk hebben eerder geen besmettingen plaatsgevonden. Klopt helemaal. Maar die gaan er dus wel komen als binnen de groep kerkleden de besmettingen toenemen. Want hoe meer kerkleden besmet, hoe groter het risico dat het toch binnen de kerk gaat gebeuren. De ziekenhuizen kunnen het nu al niet meer aan.
Wacht. Die besmettingen zijn buiten de kerkdie sten. En bijna allemaal terug te voeren op te nauw contact. Wat ook eerder in de supermarkt gebeurd. Op school etc. In de kerk waar we stil zitten. Op anderhalve meter. Waar we niet kriskras doorelkaar lopen over elkaar heenbuigen.. Waar toegezien wordt op hygiëne.... is dat wel een ander verhaal. Als daar besmettingen plaatsvinden kan je je afvragen of we niet beter ons allemaal op kunnen sluiten in een isoleercel.
Maar we zitten in de kerk wel langere tijd bij elkaar dan in de supermarkt. Je weet ook niet of iedereen met klachten echt thuisblijft. En dan is zingen, zeker in kleinere kerkgebouwen, wel een risico. In de maanden juni-augustus was het mogelijk wel verantwoord gezien het gering aantal besmettelijke personen, maar de situatie is nu wel heel anders waardoor het risico veel groter is. Daar mogen we ook onze ogen niet voor sluiten.
merel

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef:@Forummer.
Het gaat hier niet ovrer morren. Het gaat hier over dat christenen al maanden zich zonder morren meewerken aan inderdaad op een veilige manier van samenkomen. Met pijn en verdriet. Daarbij hebben velen al maandemlang het gemis van zijn in de gemeente. Letterlijk aanwezig zijn in de werkplaats van de Heilige Geest. Maar ook de lijfelijke ontmoeting wat een wezenlijk onderdeel is opgegeven. Wij konden ook met die maatregel maandenlang niet iedere zondag naar de kerk. Nu wordt het nog minder. Terwijl daar geen reden voor is. Daar wordt de overheid op aangesproken. Omdat ze niet handelt op een eerlijke en beschermende wijze. Maar meegaat in vijandschap van de seculiere wereld (omdat de overheid zelf seculier is).
Verder ga je continu voorbij aan het feit dat de overheid niet regeert in de kerk. Het is ons grondrecht hier. Het inmengen van de overheid is dus een onrechtmatig handelen.

Ik moest vanmorgen aan Daniël denken. Hij en zijn vrienden moesten zich aanpassen aan het leven aan het hof. Inclusief het niet gehoorzamen aan wetten van God. En de dienst aan God. Toch lees ik niet dat ze dat zwijgend aanvaarden. Ze daagden ahw de koning uit. Door alleen op water en brood te leven. En niet eten te eten dat aan afgoden was geofferd etc. En wat een zegen ging daar vanuit.

Ze brachten hiermee niet anderen in gevaar. Gingen tegen de koning in die hen gevangen had genomen.

Zou je een voorzichtige lijn door kunnen of mogen trekken naar het heden? Wat zou ergebeuren als se op de wijze van juli samen blijven komen? En de overheid ziet dat er geen uitbraken zijn? Wat dat waren er afgelopen maanden ook niet. Wat is er mis om die gesprekken met de overheid af te wachten?
Ik als ouder zie nu al de verschrikkeljjke gevolgen binnen ons gezin van deze toestand. Ik zie als gemeentelid ook her gemeenteleven kapot gaan. Wanneer alles normaal wordt. Is de schade niet weg. Naast dat ik geloof dat we dit over onszelf hebben afgeroepen. (Net als de ballingschap van de Joden ten tijde van Daniel) zie ik het ook als een rechtstreekse aanval van Satan. Waar dus ook Daniel en zijn vrienden niet voor bogen.
Daar heb ik afgelopen zondag een preek over gehoord, maar wel met een andere insteek. Daniel en zijn vrienden gingen juist heel ver mee in de traditie van Babel; studie, taal, wetenschap, wijsgeer en andere namen die naar Babelse goden verwezen. Wel trokken zij de grens bij het eten van vlees dat geofferd waren aan de afgoden. Daarnaast aten zij geen water en brood, maar plantaardig voedsel ( groente, fruit, peulvruchten en brood, ontzettend gezond). Dit was trouwens een preek speciaal voor tieners en toegepast naar de huidige situatie, misschien ook interessant voor jouw tieners. De link kan ik naar je doorsturen.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Bertiel schreef:
Het gaat hier niet ovrer morren. Het gaat hier over dat christenen al maanden zich zonder morren meewerken aan inderdaad op een veilige manier van samenkomen. Met pijn en verdriet. Daarbij hebben velen al maandemlang het gemis van zijn in de gemeente. Letterlijk aanwezig zijn in de werkplaats van de Heilige Geest. Maar ook de lijfelijke ontmoeting wat een wezenlijk onderdeel is opgegeven. Wij konden ook met die maatregel maandenlang niet iedere zondag naar de kerk. Nu wordt het nog minder. Terwijl daar geen reden voor is. Daar wordt de overheid op aangesproken. Omdat ze niet handelt op een eerlijke en beschermende wijze. Maar meegaat in vijandschap van de seculiere wereld (omdat de overheid zelf seculier is).
Verder ga je continu voorbij aan het feit dat de overheid niet regeert in de kerk. Het is ons grondrecht hier. Het inmengen van de overheid is dus een onrechtmatig handelen.

Ik moest vanmorgen aan Daniël denken. Hij en zijn vrienden moesten zich aanpassen aan het leven aan het hof. Inclusief het niet gehoorzamen aan wetten van God. En de dienst aan God. Toch lees ik niet dat ze dat zwijgend aanvaarden. Ze daagden ahw de koning uit. Door alleen op water en brood te leven. En niet eten te eten dat aan afgoden was geofferd etc. En wat een zegen ging daar vanuit.

Ze brachten hiermee niet anderen in gevaar. Gingen tegen de koning in die hen gevangen had genomen.

Zou je een voorzichtige lijn door kunnen of mogen trekken naar het heden? Wat zou ergebeuren als se op de wijze van juli samen blijven komen? En de overheid ziet dat er geen uitbraken zijn? Wat dat waren er afgelopen maanden ook niet. Wat is er mis om die gesprekken met de overheid af te wachten?
Ik als ouder zie nu al de verschrikkeljjke gevolgen binnen ons gezin van deze toestand. Ik zie als gemeentelid ook her gemeenteleven kapot gaan. Wanneer alles normaal wordt. Is de schade niet weg. Naast dat ik geloof dat we dit over onszelf hebben afgeroepen. (Net als de ballingschap van de Joden ten tijde van Daniel) zie ik het ook als een rechtstreekse aanval van Satan. Waar dus ook Daniel en zijn vrienden niet voor bogen.
Sorry, maar dan steek je toch echt je kop in het zand. Ziekenhuizen (ook op de biblebelt) schalen zorg af, meer besmettingen dan ooit, etc.
Daarnaast vind ik het bron en contactonderzoek een beetje flauw om te gebruiken.
A. selectief onderzocht, slechts 20% van de mensen kunnen ze het herleiden
B. van degene die onderzocht worden is maar een heel klein gedeelte wat afgelopen 10 dagen in de kerk is geweest

Daarnaast, wat is het verschil met wat de situatie in maart en met nu? Omdat we meer weten? Of omdat we denken dat de kerk de zaakjes zo goed voor elkaar heeft dat er geen besmetting gaat ontstaan?
Ik vraag me af of we meer weten, ik zie besmettingen bij mensen die zich prima aan de regels hebben gehouden en toch besmet zijn. En dat risicio lopen we gewoon ook in de kerk!
De situatie is nu inderdaad niet hetzelfe. Vergelijk de cijfers op Rivm. Verder zie je het nu stijgen. Maar let op mijn woorden. Over twee weken daalt het. Die trend zie je overal. En dat komt niet omdat we ineens met 30 mensen in een kerk zitten ipv zoals het al maanden gaat.

Verder @DDD . Paulus sprak over een overheid die inderdaad niet democratisch was. En Daniel leefde ook niet aan een democratisch hof.
Wel leven wij en Daniel in een anti God wereld. Het gaat mij erom hoe hij handelde. En dat was niet alles maar stil aanvaarden want stel je voor wat de mensen aan het hof daarvan wel niet zouden zeggen....
Ja im denk dat daar het gesprek ook over mag gaan. Hoezo besmwttingen in de kerkdiensten? En ja die gesprekken vinden plaats door Sgp en oom door kerkleiders. Dat mag. En die wacht ik af. De HHK heeft nog geen afvies voor zondag gegeven.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef: Ik wist niet dat Op1 niet meer op zaterdag en zondag is. Dat was tot 6 juli jl. wel zo. Ik loop wat achter. Ik kijk niet vaak naar dat soort programma's. Maar goed, dan doelde ik op andere praatprogramma's, die zijn er ook in het weekeinde.
O dat wist ik dan weer niet.
Volgens mij is op zaterdagavond alleen Nieuwsuur.
Maar de talkshows hebben last van dalende kijkcijfers, dus je bereikt hier dan ook maar een beperkte groep mee.
(Op1 729.000 en Jinek 719.000)
De TV is allang niet meer het trekkende middelpunt in een gezin. Vooral jongeren kijken vrijwel geen reguliere tv meer, die moet je zien te vinden via YT en andere socials.
Bertiel schreef:Ik vraag me af of we meer weten, ik zie besmettingen bij mensen die zich prima aan de regels hebben gehouden en toch besmet zijn. En dat risicio lopen we gewoon ook in de kerk!
Ja dat is zo. Er zijn meerdere artsen bekend die het COVID hebben opgelopen, ondanks alle maatregelen.
Anderzijds worden mensen uit voorzorg getest, bijv voor de opname van een film, en zij blijken dan positief te zijn, terwijl ze helemaal geen klachten hebben. Toch moeten ze dan in quarantaine.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

windorgel schreef:
Lilian1975 schreef:
Tom schreef:Ik kom steeds meer tot het inzicht dat het toch goed is om de overheidsmaatregelen de komende week te volgen. Ook in onze gezindte neemt het besmettingen snel toe. Op de basisschool alhier zit nu een klas thuis. Op de middelbare zijn ook wat besmettingen. In de kerk ook een aantal jongvolwassenen en wat ouders. In het refo verzorgingstehuis waar mijn vrouw invalt zijn een aantal verdachte gevallen die deze week getest worden. En dit verhaal is vast niet alleen hier, dat zal op andere plekken in de bible belt net zo zijn. Helemaal richting de randstad. Dan kunnen we wel zeggen: ja maar in de kerk hebben eerder geen besmettingen plaatsgevonden. Klopt helemaal. Maar die gaan er dus wel komen als binnen de groep kerkleden de besmettingen toenemen. Want hoe meer kerkleden besmet, hoe groter het risico dat het toch binnen de kerk gaat gebeuren. De ziekenhuizen kunnen het nu al niet meer aan.
Wacht. Die besmettingen zijn buiten de kerkdie sten. En bijna allemaal terug te voeren op te nauw contact. Wat ook eerder in de supermarkt gebeurd. Op school etc. In de kerk waar we stil zitten. Op anderhalve meter. Waar we niet kriskras doorelkaar lopen over elkaar heenbuigen.. Waar toegezien wordt op hygiëne.... is dat wel een ander verhaal. Als daar besmettingen plaatsvinden kan je je afvragen of we niet beter ons allemaal op kunnen sluiten in een isoleercel.
Maar we zitten in de kerk wel langere tijd bij elkaar dan in de supermarkt. Je weet ook niet of iedereen met klachten echt thuisblijft. En dan is zingen, zeker in kleinere kerkgebouwen, wel een risico. In de maanden juni-augustus was het mogelijk wel verantwoord gezien het gering aantal besmettelijke personen, maar de situatie is nu wel heel anders waardoor het risico veel groter is. Daar mogen we ook onze ogen niet voor sluiten.
Ik ga ook al weken niet meer naar een supermarkt en werk en vermijd de drukte bij scholen ook door op een hoek van de straat te gaan staan. Dus niet meer naar de kerk kunnen is heel jammer en pijnlijk, maar gelukkig heeft iedereen verbinding met internet. helemaal verstoken van het woord zijn we niet en thuis kunnen we hard meezingen ;)
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:Maar in plaats daarvan zitten hier op het forum allerlei mensen zielig te doen over die grote boze buitenwereld en zijn er zelfs dominees die de hand van satan zien in hun eigen media-onnozelheid en zich zo wentelen in slachtofferschap.
Wat je al niet kunt en schrijven onder de naam van christelijk te zijn! Hier zien we een omgekeerde wereld. Het gaat er niet om hoe de kerk zich verhoudt tot de wereld, maar hoe de wereld zich verhoudt tot de kerk! Er is geen excuus om de roepstem van God niet gehoorzaam te zijn en zich niet bij de kerk te voegen. Het is dus vreemd als iemand niet behoort tot de kerk. De wereld dient zich in haar afscheiding te rechtvaardigen, als ze dat zou kunnen. Dit uitgangspunt ontkennen is meer dan onnozel, het is zichzelf buiten de realiteit zetten en het betrouwen zetten op het zien- en zinnelijke. Kortom leven en geloven in een zelfgebouwde schijnwereld.

Is er dan niets mis met de kerk? Zeker wel, en heel veel ook. Want in haar missie voor de wereld heeft de kerk zich niet in de wereld geplant, maar de wereld in de kerk geplant. En het is bedroevend om te zien dat de huidige situatie ertoe leidt dat de kerk versneld op die verkeerde weg door gaat door zich in de digitale wereld te werpen met beeld en YT. Er wordt zelfs gepleit voor een marketingmodel voor de kerk, alsof het evangelie een product, een kunstje is dat aan de man gebracht moet worden. Daarin wordt het gezag en de heerlijkheid van de kerk verkwanseld en worden de restanten daarvan aan de wolven overgelaten.

Nog even die media-onnozelheid. De kerk heeft de media niet nodig. De kerk hoeft niet te doen aan beeldvorming! Elk lid van de kerk is al gevormd als een beelddrager. De leden van de kerk en daaruit ook de ware kerk zelf is beelddrager van God. Laat ieder zich dan de vraag voorleggen: in welke mate is het beeld Gods dat ik draag zichtbaar. En in deze tijden wordt dat in het bijzonder zichtbaar in een betrouwen op de Voorzienigheid. Leven we daaruit? Dan kijken we ook heel anders aan tegen de genomen en te nemen maatregelen en is zelfrechtvaardiging niet aan de orde, laat staan een slachtofferrol.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef:Het gaat hier over dat christenen al maanden zich zonder morren meewerken aan inderdaad op een veilige manier van samenkomen. Met pijn en verdriet. Daarbij hebben velen al maandenlang het gemis van zijn in de gemeente. Letterlijk aanwezig zijn in de werkplaats van de Heilige Geest. Maar ook de lijfelijke ontmoeting wat een wezenlijk onderdeel is opgegeven. Wij konden ook met die maatregel maandenlang niet iedere zondag naar de kerk. Nu wordt het nog minder. Terwijl daar geen reden voor is.
Er is juist heel veel reden om het aantal bezoekers te beperken. Het aantal besmettingen neemt namelijk nog steeds toe.
Dan ben je niet goed op de hoogte van de vrijheid van godsdienst. Die is niet onbeperkt.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Daarnaast aten zij geen water en brood, maar plantaardig voedsel ( groente, fruit, peulvruchten en brood, ontzettend gezond). Dit was trouwens een preek speciaal voor tieners en toegepast naar de huidige situatie, misschien ook interessant voor jouw tieners. De link kan ik naar je doorsturen.
:quoi
Maar hoe weet de dominee dit?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Een uitstekend commentaar in het RD: https://www.rd.nl/opinie/commentaar/kab ... -1.1701803
Dat ligt maar net aan je uitgangspunt en of feiten wel feiten zijn of aannames. In Duitsland zijn ze veel strenger met maatregelen, het resultaat is dat Duitsland op de kaart geel gekleurd is, terwijl delen van Nederland op zwart gekleurd zijn. Het kabinet moet eens echt leiderschap gaan vertonen en veel strakker sturen, want het aantal besmettingen stijgt nog altijd.
Lilian1975

merel schreef:

Daar heb ik afgelopen zondag een preek over gehoord, maar wel met een andere insteek. Daniel en zijn vrienden gingen juist heel ver mee in de traditie van Babel; studie, taal, wetenschap, wijsgeer en andere namen die naar Babelse goden verwezen. Wel trokken zij de grens bij het eten van vlees dat geofferd waren aan de afgoden. Daarnaast aten zij geen water en brood, maar plantaardig voedsel ( groente, fruit, peulvruchten en brood, ontzettend gezond). Dit was trouwens een preek speciaal voor tieners en toegepast naar de huidige situatie, misschien ook interessant voor jouw tieners. De link kan ik naar je doorsturen.
Ja ze gingen ver mer zonder de instelling van God het eten van afgodenvlees niet te gehoorzamen. Die lijn kan je doortrekken. Dus als het voor ieders gemoedsrust beter is een kapje te dragen. Prima. Maar het wezenlijk samenkomen in een nog verder afgeschaalde vorm. Daar mag je op een niet opruiige manier best vragen bij hebben. Overigens namen werden hen gegeven. Opgelegd. Die namen ze niet zelf aan. Ook gingen ze niet mee in de afgodendienst. Wel heldere grenzen. Daarnaast is er een verschil in je verdiepen ergens in om geschikt te zijn om leiding te geven bijv. of het daadwerkelijk doen. Wbt de voeding de kern blijft staan.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 08 okt 2020, 10:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Forummer

Bericht door Forummer »

Pro actief zie ik als volgt:

Vrijwillig afschalen om te voorkomen dat er besmettingen gaan plaatsvinden in de kerken.
Niet zingen.

De vergelijking met Daniel gaat niet op, want wij brengen wel onze medemens in gevaar. Waardoor Gods naam gelasterd zal worden.

In de media moeten we ook nadrukkelijk benoemen dat dit om naastenliefde en barmhartigheid gaat, (volledig in lijn met Jezus) én dat dat ons grote offers kost dus dat het absoluut geen eigenbelang is. (net als Jezus)

Dus actieve media aandacht hoort bij deze situatie ook echt bij het pro actief handelen. We zitten nu eenmaal met die beeldvorming.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:In de tijd van Daniel was er geen democratie. Nu mag de meerderheid van het volk meebeslissen. Daar kun je van alles van vinden, maar zo is het nu eenmaal. Dus de hele vergelijking gaat niet op.
Het is een kwestie van falend leiderschap. En dat betekent dat er met alle winden mee wordt gewaaid en dat beleid is gestoeld op emoties. De Ieren zijn heel duidelijk in de maatregelen, die gebaseerd zijn op het aantal besmettingen per regio. In Nederland zouden we vergelijkbare maatregelen moeten invoeren:
https://www.irishtimes.com/news/health/ ... -1.4372286

Dan is het voor iedereen helder.
Lilian1975

Forummer schreef:Pro actief zie ik als volgt:

Vrijwillig afschalen om te voorkomen dat er besmettingen gaan plaatsvinden in de kerken.
Niet zingen.

De vergelijking met Daniel gaat niet op, want wij brengen wel onze medemens in gevaar. Waardoor Gods naam gelasterd zal worden.

In de media moeten we ook nadrukkelijk benoemen dat dit om naastenliefde en barmhartigheid gaat, (volledig in lijn met Jezus) én dat dat ons grote offers kost dus dat het absoluut geen eigenbelang is. (net als Jezus)

Dus actieve media aandacht hoort bij deze situatie ook echt bij het pro actief handelen. We zitten nu eenmaal met die beeldvorming.
Proactief als het redelijk is,

Kan jij 1 gemeente normen in Nederland die te maken heeft met besmetting in de dienst.

Kan jij 1 gemeente noemen die de medemens in gevaar heeft gebracht. Omdat er bijv tijdens de dienst gezongen is? Inachtneming van ventilatie etc?

stel dat Daniel had gezegd. Als ik de koning niet gehoorzaam in het voedsel dan laster ik Gods naam. Want ook het 5e gebod gold voor Daniel. Maar Gods naam stond voor hem hoger dan zijn eigen hachie. Dat is het verschil. En stel dat we dezelfde God hebben als Daniel. Zou het dan niet tot Zijn Eer zijn dat Hij pns al die maanden voor uitbraken heeft bewaard? Zoals het Gods Eer was dat de drie vrienden en Daniël er beter uitzage en gezonder waren dan wie dan ook?
Tom

Bericht door Tom »

Lilian1975 schreef:[
Kan jij 1 gemeente normen in Nederland die te maken heeft met besmetting in de dienst.
Waarom moeten we daar op wachten?!

Nu in onze achterban de besmettingen ook ontzettend toenemen kunnen we als kerken toch alvast anticipieren zodat er ook geen besmettingen zullen plaatsvinden en de komende weken de maatregelen volgen.

Jij eet toch ook groente en fruit voor vitamines om te voorkomen dat je ziek wordt? Die eet je toch ook niet pas nadat je ziek bent geworden?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Tom schreef: Nu in onze achterban de besmettingen ook ontzettend toenemen kunnen we als kerken toch alvast anticipieren zodat er ook geen besmettingen zullen plaatsvinden en de komende weken de maatregelen volgen.

Jij eet toch ook groente en fruit voor vitamines om te voorkomen dat je ziek wordt? Die eet je toch ook niet pas nadat je ziek bent geworden?
Precies, maar sommigen prefereren een struisvogelpolitiek.
Plaats reactie