De koster en de organist

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: De koster en de organist

Bericht door Hollander »

Erskinees schreef:
Hollander schreef:Onze predikant en ouderlingen bidden en danken bijna iedere zondag voor koster, organist en andere personen die de dienst mogelijk maken. Ik geloof niet dat het hen aan liefde, aandacht en dank ontbreekt. Prima. Net als dat vele anderen in het openbaar of in het verborgene kleine en grote taken doen.
Ik vind altijd dat het gevaar is van structuur bidden voor bepaalde zaken (bij ons vaak in middagdienst) juist het gevoel kan geven dat er niet écht wordt gebeden voor de organist en de koster maar omdat het er nou eenmaal bijhoort. Dat hoeft natuurlijk niet waar te zijn, het is immers maar een gevoel. Maar mijns inziens zit er een gevaar in het iedere zondagmiddag bidden voor de zending, evangelisatie, de kring van de gemeenten, het curatorium, het oranjehuis, de koster en de organist. Je krijgt dan het gevoel van een automatische piloot.
Dat is waar, maar ik laat het 'Onze Vader' net zo min één dag voorbij gaan.
Ofwel, het gevaar van automatisering zit niet zo zeer in de onderwerpen of woorden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De koster en de organist

Bericht door Mara »

Het enige dat ik vroeg was om even stil te staan bij de taak die de koster en de organist heeft.

Ik heb nu een aantal keren gezien hoe hard de organist aan het werk is.
Vaak al 20 minuten voor aanvang van de dienst en sommige organisten gaan ook na de dienst nog een tijdje door. Ik kan daar erg van genieten.

En de koster kan het verschil maken tussen je welkom voelen in een (vreemde) gemeente of niet.
Dat laatste gebeurt helaas weleens.
Het is geen kwestie van de kerk schoonhouden en de deuren opendoen.
Het is een veelomvattende taak, zeker in een grote gemeente.
En niet alleen op zondag, ook op doordeweekse dagen moet er werk verzet worden.
Ik neem aan dat bij een sollicitatie gelet wordt op o.m. sociale vaardigheden, maar als het een vrijwilligersbaantje betreft, in een kleine gemeente, is men vaak al blij dat er iemand is.
En dan zijn er meerdere vrijwilligers die een keer dienst doen.

Moet de koster zich houden aan een dresscode?
Net kostuum (of jurk), donkergekleurd of maakt kleur niet uit?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De koster en de organist

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:Het enige dat ik vroeg was om even stil te staan bij de taak die de koster en de organist heeft.
Ben je niet content met de reacties?

Moet de koster zich houden aan een dresscode?
Net kostuum (of jurk), donkergekleurd of maakt kleur niet uit?
Donker/zwart gekleed.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De koster en de organist

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Moet de koster zich houden aan een dresscode?
Net kostuum (of jurk), donkergekleurd of maakt kleur niet uit?
Gewoon netjes en representatief. Je bent als koster wel het eerste aanspreekpunt van de kerk van Christus voor bezoekers.

Dat geld overigens ook voor de rest van de kerkgangers. Als kerkgangers er net zo bij lopen tijdens de kerkdienst als ze erbij lopen op de camping, hebben ze waarschijnlijk ook geen besef van wat het verschil is tussen die twee.

Anderzeids zal bij wijze van spreken als er een zwerver binnenkomt, met zijn naar de goot en bier stinkende kloffie, deze net zo vriendelijk en hartelijk welkom geheten moeten worden als elk ander. Dus geen afkeurende of nieuwschierige blikken, maar een oprecht vriendelijk woord.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De koster en de organist

Bericht door Erskinees »

Moet de koster zich houden aan een dresscode?
Net kostuum (of jurk), donkergekleurd of maakt kleur niet uit?
Een kostuum kan ook afstand creëren. Een koster is vaak het eerste aanspreekpunt voor gasten. Een koster moet er representatief uitzien, maar dat hoeft van mij zeker geen zwart pak te zijn ofzo. En als een koster dat zelf wel fijn vindt, dan moet hij dat zeker wel doen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De koster en de organist

Bericht door Orchidee »

Wij hebben afwisselend 3 kostersechtparen en af en toe nog een reservepaar
Allemaal gezellige, vriendelijke, behulpzame mannen en vrouwen en netjes gekleed(beslist nooit in het zwart)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: De koster en de organist

Bericht door Hollander »

Mara schreef:(…) Moet de koster zich houden aan een dresscode?
Net kostuum (of jurk), donkergekleurd of maakt kleur niet uit?
Gewoon normale kleding, wat hij/zij ook als kerkganger aan zou doen. Met daarbij de aantekening dat ik vind dat iedere kerkganger de persoonlijke verantwoordelijkheid heeft er representatief uit te zien. Persoonseigenschappen zeggen mij méér of iemand een geschikte koster(es) is.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De koster en de organist

Bericht door samanthi »

Samanthus moest toendertijd een zwart pak aan met zwarte strop
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10452
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De koster en de organist

Bericht door Zita »

Onze koster heeft een leuke jurk aan.
De hulpkoster meestal een grijs pak, geloof ik.
Zo, dat is wel weer essentiële informatie. :OO3
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De koster en de organist

Bericht door John Galt »

Bij ons heeft de koster van dienst (meestal een hulpkoster, de "echte" werkt vooral doordeweeks) een plaatje op de borst met "koster". Daaraan is hij of zij herkenbaar. Verder geen andere dresscode dan de leken.

Gebeden wordt altijd voor "allen die aan deze dienst een bijdrage leveren". Dus ook de welkomstdames/heren, de oppas, het beamteam, de musici (er is ook een pianist en heel soms een trompettist), de voorzangers in coronatijd, de bhv'ers enz enz.

Ik herinner me nog wel van vroeger dat er speciaal gebeden werd voor de organist en de koster (die dan vaak met "dorrrrpelwachter" werd aangeduid). Maar toen was er verder niemand die een actieve rol speelde geloof ik. De koster deed ook het geluid en de cassettebandjes.
Who is John Galt? :quoi
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: De koster en de organist

Bericht door ejvl »

John Galt schreef:Bij ons heeft de koster van dienst (meestal een hulpkoster, de "echte" werkt vooral doordeweeks) een plaatje op de borst met "koster". Daaraan is hij of zij herkenbaar. Verder geen andere dresscode dan de leken.

Gebeden wordt altijd voor "allen die aan deze dienst een bijdrage leveren". Dus ook de welkomstdames/heren, de oppas, het beamteam, de musici (er is ook een pianist en heel soms een trompettist), de voorzangers in coronatijd, de bhv'ers enz enz.

Ik herinner me nog wel van vroeger dat er speciaal gebeden werd voor de organist en de koster (die dan vaak met "dorrrrpelwachter" werd aangeduid). Maar toen was er verder niemand die een actieve rol speelde geloof ik. De koster deed ook het geluid en de cassettebandjes.
En de organist de speelman.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De koster en de organist

Bericht door John Galt »

Zo creatief waren ze dan weer niet, geloof ik. Al zou ik het b.v. ds Venema wel kunnen hebben horen zeggen.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: De koster en de organist

Bericht door Bourdon16 »

Gebed voor allen die in hoogheid zijn gezeten:)
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: De koster en de organist

Bericht door Bruna »

En de energiemaatschappij voor de verwarming en licht, de kpn voor de kerktelefoon.
Tegenwoordig ook nog kerkdienstgemist.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: De koster en de organist

Bericht door windorgel »

John Galt schreef:Zo creatief waren ze dan weer niet, geloof ik. Al zou ik het b.v. ds Venema wel kunnen hebben horen zeggen.
Zeker, en wijlen ds J Karens: "Speelman, zet maar in".
Plaats reactie