Bezoek aan een GGiN

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Jantje »

crossmountain schreef:
Delftenaar schreef:Tegelijk kan ik me wel voorstellen dat er bij een verhuizing een soort heroriëntatie is. De band met de oude gemeente is weg en in een nieuwe gemeente is er nog geen band opgebouwd. In combinatie met wellicht een andere ligging van de gemeente van het eigen kerkverband kun je dan tot andere keuzes komen.
Er zijn zelfs GG kerkenraden die leden die verhuizen adviseren om maar bij de GGiN aan te sluiten i.p.v. de GG.
Mijn kerkenraad doet dat niet hoor. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Ik wist niet dat je Elspeetse roets hebt. Het speet Els wel denk ik, en dat doet het nu nog meer, nu je niet meer terug wil.

En wat betreft je laatste zin: pas maar op dat @eilander dat niet leest.
En daar heb ik ook de GGiN bezocht, niet een dienst, maar wel het kerkgebouw. De Hervormde kerk werd verbouwd en diensten werden belegd in de GG en GGiN.

Elspeet is een verschrikkelijk dorp om te wonen, de cultuur staat mij totaal niet aan. Veel geblaat, maar weinig wol. Kom er nog regelmatig, heb er nog familie wonen.
Online
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door DDD »

Noem eens een voorbeeld van geblaat? Ik heb er ook familie wonen, maar dat is import.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Jantje »

Ik denk dat @Ambtenaar het daar te behoudend vind.

Hij mag natuurlijk ook in Oostkapelle komen wonen. Er is een nieuwe PKN in oprichting in Serooskerke en tot mijn verbazing houden ze 's morgens zelfs dienst hier op het dorp. Dus dan kan @Ambtenaar daar naar de kerk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:Laten die kerkenraden zich vooral zelf aansluiten bij de GGiN.
Hear, hear!
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Amstelodamense »

crossmountain schreef:
Delftenaar schreef:Tegelijk kan ik me wel voorstellen dat er bij een verhuizing een soort heroriëntatie is. De band met de oude gemeente is weg en in een nieuwe gemeente is er nog geen band opgebouwd. In combinatie met wellicht een andere ligging van de gemeente van het eigen kerkverband kun je dan tot andere keuzes komen.
Er zijn zelfs GG kerkenraden die leden die verhuizen adviseren om maar bij de GGiN aan te sluiten i.p.v. de GG.
Ik hoorde ook eens van een advies van een predikant aan een student uit zijn gemeente die in Stellenbosch, Zuid-Afrika ging studeren om naar de GG in Pretoria te gaan. Enkele reis 1600 km. Dus adviseren op dat vlak kan men beter achterwege laten :D
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Ad Anker »

Amstelodamense schreef:
crossmountain schreef:
Delftenaar schreef:Tegelijk kan ik me wel voorstellen dat er bij een verhuizing een soort heroriëntatie is. De band met de oude gemeente is weg en in een nieuwe gemeente is er nog geen band opgebouwd. In combinatie met wellicht een andere ligging van de gemeente van het eigen kerkverband kun je dan tot andere keuzes komen.
Er zijn zelfs GG kerkenraden die leden die verhuizen adviseren om maar bij de GGiN aan te sluiten i.p.v. de GG.
Ik hoorde ook eens van een advies van een predikant aan een student uit zijn gemeente die in Stellenbosch, Zuid-Afrika ging studeren om naar de GG in Pretoria te gaan. Enkele reis 1600 km. Dus adviseren op dat vlak kan men beter achterwege laten :D
1330 kilometer. Niet overdrijven. Voordeel, bijna allemaal 1 weg, de N1.

Al gaan we hier geen GG topic van maken.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Prima. Dan hoop ik dat je een huis koopt in Scherpenisse of in Elspeet.
Lijkt me verschrikkelijk om terug te keren naar Elspeet. Ook Scherpenisse heeft weinig sexappeal.
Voor 90.000 heb je al een huis in Scherpenisse
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33297
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Tiberius »

Welja, maak er een funda-topic van.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Geytenbeekje »

In Sint-Maartensdijk heb je ook een GGiN :haha
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef:In Sint-Maartensdijk heb je ook een GGiN :haha
De enige die ik bezocht heb, is aan de Oude Hof.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:De oude lijn is dat we strikt moeten zijn in de adressering. Daar heeft de GGiN goed op geanticipeerd. De GG heeft zich in allerlei bochten gedrongen met constructies van onderscheid in beloften en het zogenaamd voorstaan van een aanbod, waarbij dan dikwijls een bijsluiter moet om algemene verzoening uit te sluiten. Het continue laveren leidt vaak rot verplettering, verduistering en de dood in de pot. Ze missen daarbij vaak de vrijheid in de prediking. Dit is gechargeerd. God werkt nog in de GG, haast ik te zeggen.

Omdat de GGiN deze constructies en bochten min of meer overgeslagen heeft zie je daar meer vrijheid in een ruime prediking. En halen ze de GG momenteel links in. Ongelukkig geformuleerd maar positief bedoeld, naar 2 Korinthe 3:17.
Ad, om enige nuance te brengen in je positieve, maar eenzijdige post. Je hebt het hier in praktijk over een deel van de GGiN en een deel van de GG. ;)

Overigens is dat prima, wat mij betreft, zolang de hoogte en diepte van Gods Woord in volledige waarheid wordt verkondigd.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Amstelodamense »

Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:
crossmountain schreef:
Delftenaar schreef:Tegelijk kan ik me wel voorstellen dat er bij een verhuizing een soort heroriëntatie is. De band met de oude gemeente is weg en in een nieuwe gemeente is er nog geen band opgebouwd. In combinatie met wellicht een andere ligging van de gemeente van het eigen kerkverband kun je dan tot andere keuzes komen.
Er zijn zelfs GG kerkenraden die leden die verhuizen adviseren om maar bij de GGiN aan te sluiten i.p.v. de GG.
Ik hoorde ook eens van een advies van een predikant aan een student uit zijn gemeente die in Stellenbosch, Zuid-Afrika ging studeren om naar de GG in Pretoria te gaan. Enkele reis 1600 km. Dus adviseren op dat vlak kan men beter achterwege laten :D
1330 kilometer. Niet overdrijven. Voordeel, bijna allemaal 1 weg, de N1.

Al gaan we hier geen GG topic van maken.
:D Sorry. Je bent overigens goed op de hoogte, een echte kenner ;-)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Jantje »

Hij heeft er vroeger vast ook gestudeerd. :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Ik wist niet dat je Elspeetse roets hebt. Het speet Els wel denk ik, en dat doet het nu nog meer, nu je niet meer terug wil.

En wat betreft je laatste zin: pas maar op dat @eilander dat niet leest.
En daar heb ik ook de GGiN bezocht, niet een dienst, maar wel het kerkgebouw. De Hervormde kerk werd verbouwd en diensten werden belegd in de GG en GGiN.

Elspeet is een verschrikkelijk dorp om te wonen, de cultuur staat mij totaal niet aan. Veel geblaat, maar weinig wol. Kom er nog regelmatig, heb er nog familie wonen.
Het is inderdaad een bijzonder dorp. Tijdens mijn studie heb ik daar nog een tijdje in de thuiszorg gewerkt. Je werd op zondag bijna weggekeken als je in uniform met broek kwam.
Gesloten