Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Er was wel herhaling hoor. Ik heb in de middagdienst wel 6 keer de regels:
Jezus' bloed en Zijn gerechtigheên,
Die zijn mijn sieraad en anders geen!

gehoord. Maar dat vond ik niet erg.

En in de morgendienst haalde de dominee nog enkele regels aan van Johannes de Heer:
Wij hebben Vaders' Zoon aan boord,
en 't veilig strand voor oog.


Mooi hé? ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef: Vaak is het juist een teken van studie als een ds alles op schrift heeft staan.
Dan is er werk gemaakt van een preek.

Er zijn ook predikanten die kijken nooit op een briefje, maar meestal weet je dan ook precies wat er komt. Het is dan vaak hetzelfde.
Af en toe raadplegen is iets anders dan van begin tot einde oplezen. Dan kun je net zo goed preeklezen houden. Er zijn ouderlingen die beter lezen dan sommige predikanten.
Meerwaarde krijgt het als niet alles vantevoren geheel vaststaat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bezorgd »

Mara schreef:
Bezorgd schreef: Vaak is het juist een teken van studie als een ds alles op schrift heeft staan.
Dan is er werk gemaakt van een preek.

Er zijn ook predikanten die kijken nooit op een briefje, maar meestal weet je dan ook precies wat er komt. Het is dan vaak hetzelfde.
Af en toe raadplegen is iets anders dan van begin tot einde oplezen. Dan kun je net zo goed preeklezen houden. Er zijn ouderlingen die beter lezen dan sommige predikanten.
Meerwaarde krijgt het als niet alles vantevoren geheel vaststaat.
Ook waar.

Mooi @janneman.
Wijze man die voorganger.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 22 jul 2019, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Nu weet ik in welke gemeente je zit jantje :D
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de vroege morgendienst om 9.00 ging Ds. M.B. v/d Akker em. Predikant uit Nieuwerkerk a/d IJssel voor. Hij preekte over Jesaja 40: 31a Maar wie de HEERE verwachten, zullen hun kracht vernieuwen.
Thema: Gesterkt leven
Schriftlezing: Jesaja 40: 1 t/m 5 en 25 t/m 31
Zingen:
Ps 96: 6
Ps 84: 1 en 3
Ps 103: 5
Ps 119: 54 en 80
Ps 31: 15 en 17
Ps 68: 14 en 17

(In de late morgendienst om 11.00 ging ons oud gemeentelid en mijn oud klasgenoot Prop. J. Speksnijder uit Gouda voor. Hij preekte over 2 Kor. 12: 9 en 10)

In de middagdienst om 16.30 ging Prop. A.A. Teeuw uit Ridderkerk voor. Hij preekte over Mattheüs 28: 16 t/m 20 En de elf discipelen zijn naar Galilea gegaan, naar de berg waar Jezus hen ontboden had. En toen zij Hem zagen, aanbaden zij Hem, maar sommigen twijfelden. En Jezus kwam naar hen toe, sprak met hen en zei: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen. En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld. Amen.
Thema: Een machtige Vriend, een machtige Helper
Schriftlezing: Mattheüs 28: 16 t/m 20
Zingen:
Ps 97: 1
Ps 93: 1, 2 en 3
Ps 143: 10
Ps 2: 3 en 6
Ps 145: 2
Ps 72: 11

(In de avonddienst om 18.30 ging Prop. H. Boele uit Gouda voor. Hij preekte over Hand. 4: 1 t/m 22)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door TSC »

Onze predikant is bezig met een serie over de brieven aan de 7 gemeenten vanuit Openbaring. Gisteren ging het over de derde brief (Pergamum). Mooie, leerzame serie tot nu toe met rijke geestelijke, praktische inhoud voor de gemeenten toen en voor de gemeente nu.
egoe
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mei 2014, 13:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door egoe »

In de morgendienst ds J.J. Ten Brinke
Ps. 33 : 9 en 10
Ps. 22 : 12
Schriftlezingen: Prediker 8:11-17, 12:13-14 en Openbaring 11:15-19
Ps. 37 : 3 en 9
Ps. 56 : 4 en 6
Ps. 73 : 13 en 14
Tekst: Prediker 8:12b-13
Toch weet ik dat het goed zal gaan met hen die God vrezen, die voor Zijn aangezicht vrezen. Maar de goddeloze zal het niet goed gaan en hij zal zijn dagen niet verlengen. Hij zal zijn als een schaduw, want hij vreest niet voor Gods aangezicht.



In de avonddienst ds B.L.P. Tramper
Over artikel 11 van de NGB
Twee aandachtspunten
1 Levengevend werk van de Heilige Geest in de schepping
2 Het levengevend werk van de Heilige Geest in de herschepping.
Ps. 143:10,11
Geloofsbelijdenis
Ps. 119:9
Joh. 3:1—21
Ps. 104:1,15
Ps. 104:17,18
Ps. 145:5
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:In de beide diensten ging gisteren wederom een gastpredikant voor.

In de morgendienst bediende hij het Woord Gods uit Markus 4: 35-41 (Schriftlezing: Markus 4: 26-41), met als uitgangspunt vers 38: En Hij was in het achterschip, slapende op een oorkussen; en zij wekten Hem op en zeiden tot Hem: Meester, bekommert het U niet dat wij vergaan?
Thema: Op de zee van Tiberias
1. De vrezende discipelen (vers 35-37)
2. De slapende Meester (vers 38)
3. De zwijgende storm (vers 39-41)
De gezongen Psalmen waren:
Psalm 39: 3 en 4 (wegens het vrij plotselinge overlijden van een 64-jarige zuster der gemeente)
Psalm 17: 3
Psalm 107: 13, 14 en 15
Psalm 93: 2 en 3
Psalm 65: 5

In de middagdienst behandelde de dominee Zondag 24 van de Heidelbergse Catechismus. De Schriftlezing was uit Matthéüs 25: 31-46.
Thema: Onze goede werken...
1. ...onhoudbaar voor Gods gericht (vraag en antwoord 62).
2. ...onverdienstelijk voor Gods gericht (vraag en antwoord 63).
3. ...onmisbaar voor Gods gericht (vraag en antwoord 64).
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 59: 10
Psalm 21: 13
Psalm 19: 4 en 6
Psalm 119: 84
Psalm 52: 6

Het was een goede zondag. Wel viel me op dat de dominee erg veel van zijn preek (op)las, met name in de morgendienst. Dat was wel jammer. En ik vond dat ook wel wat opmerkelijk, aangezien hij toch wijd en zijd bekend staat als een kundig en verstandig man.
Hij doet dat in zijn eigen gemeente ook hoor, meestal vind ik het niet hinderlijk bij hem.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Stof »

pierre27 schreef:
Jantje schreef:In de beide diensten ging gisteren wederom een gastpredikant voor.

In de morgendienst bediende hij het Woord Gods uit Markus 4: 35-41 (Schriftlezing: Markus 4: 26-41), met als uitgangspunt vers 38: En Hij was in het achterschip, slapende op een oorkussen; en zij wekten Hem op en zeiden tot Hem: Meester, bekommert het U niet dat wij vergaan?
Thema: Op de zee van Tiberias
1. De vrezende discipelen (vers 35-37)
2. De slapende Meester (vers 38)
3. De zwijgende storm (vers 39-41)
De gezongen Psalmen waren:
Psalm 39: 3 en 4 (wegens het vrij plotselinge overlijden van een 64-jarige zuster der gemeente)
Psalm 17: 3
Psalm 107: 13, 14 en 15
Psalm 93: 2 en 3
Psalm 65: 5

In de middagdienst behandelde de dominee Zondag 24 van de Heidelbergse Catechismus. De Schriftlezing was uit Matthéüs 25: 31-46.
Thema: Onze goede werken...
1. ...onhoudbaar voor Gods gericht (vraag en antwoord 62).
2. ...onverdienstelijk voor Gods gericht (vraag en antwoord 63).
3. ...onmisbaar voor Gods gericht (vraag en antwoord 64).
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 59: 10
Psalm 21: 13
Psalm 19: 4 en 6
Psalm 119: 84
Psalm 52: 6

Het was een goede zondag. Wel viel me op dat de dominee erg veel van zijn preek (op)las, met name in de morgendienst. Dat was wel jammer. En ik vond dat ook wel wat opmerkelijk, aangezien hij toch wijd en zijd bekend staat als een kundig en verstandig man.
Hij doet dat in zijn eigen gemeente ook hoor, meestal vind ik het niet hinderlijk bij hem.
Voor mij tekent het hoezeer predikanten ook al doordeweek ons gebed nodig hebben, om inkomsten tijdens het opzetten en in sommige gevallen dus ook opschrijven van de preek. De echte dienst des Woords vindt natuurlijk wel vanaf de preekstoel plaats.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door HersteldHervormd »

Gisteren twee diensten van Ds van Gent

In de ochtend preekte hij over de verloren zoon, hij preekte dat je dan niet aan andere moest denken, maar aan jezelf. Het was een schitterende preek! Van huis, naar huis, weer thuis, dat waren ook zijn drie aandachtspunten.

's Avonds preekte hij over psalm 23, de Heere is MIJN Herder. Hij wees iedereen erop dat een ieder dit persoonlijk moest kunnen zeggen.

Het was een bijzondere dienst, omdat het een aangepaste dienst was. We waren te gast in de Evangelische Luterse Kerk. De liturgie was ook wat anders als gewenst, gelukkig wel alles in het Nederlands ;)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel
Berichten: 4619
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bertiel »

Gisterenmorgen doopdienst, tekst psalm 81:11
Gisteravond 1 kor 1 : 21B - 26

Beide keren ds. Heemskerk.
Kan me weinig predikanten voor de geest halen die zo beknopt zo veel kunnen uitleggen. Geen dogmatische verhandeling, maar de leer vanuit de schrift. Laat geen enkele ruimte voor excuses om als mens in de onmacht en onkunde te blijven verzanden.
Veel om over na te denken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Nasrani »

Ds Koppelaar
Schriftlezing: Mattheus 14: 1–21
Tekst: Mattheus 14: 13
Thema: ‘Eenzaam, maar niet alleen.’
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Desiree »

Nasrani schreef:Ds Koppelaar
Schriftlezing: Mattheus 14: 1–21
Tekst: Mattheus 14: 13
Thema: ‘Eenzaam, maar niet alleen.’
Kan me zo voorstellen dat dat prachtig was.. !
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Desiree »

Bertiel schreef:Gisterenmorgen doopdienst, tekst psalm 81:11
Gisteravond 1 kor 1 : 21B - 26

Beide keren ds. Heemskerk.
Kan me weinig predikanten voor de geest halen die zo beknopt zo veel kunnen uitleggen. Geen dogmatische verhandeling, maar de leer vanuit de schrift. Laat geen enkele ruimte voor excuses om als mens in de onmacht en onkunde te blijven verzanden.
Veel om over na te denken
Denkse ;)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Nasrani »

Desiree schreef:
Nasrani schreef:Ds Koppelaar
Schriftlezing: Mattheus 14: 1–21
Tekst: Mattheus 14: 13
Thema: ‘Eenzaam, maar niet alleen.’
Kan me zo voorstellen dat dat prachtig was.. !
Nou zeker Desiree. Veel praktische lessen. Maar ook goed en rijk van de Heere Jezus.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gesloten