Hoed in eredienst?

Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Thuisvrouw »

Roos2018 schreef:
Thuisvrouw schreef: Laat ik het zo zeggen: ik vind inderdaad dat degenen die deze gewoonte, gebaseerd op de door jouw genoemde bijbeltekst, consequent doorvoeren, te waarderen zijn. Zij hebben de Bijbel in ieder geval veel meer aan hun kant als degene die twistgierig beweren dat het de Heere niet uitmaakt. Daarom zeg ik, een goede gewoonte. Beter als de gewoonte om twistgierig te zijn en waar Paulus zijn gewoonte niet van wou maken, noch de gemeente Gods;)

Ik ben hiermee niet opgevoed, maar zou er geen probleem van maken als het doorgevoerd werd, zeg maar. Sowieso vind ik dat we van oosterse gewoonten best wat kunnen leren. Ook qua eerbaarheid in kleding. De eis van eerbaarheid houd in onze refo kringen nogal eens op zodra je de deur van het zwembad doorgaat of het strand betreed. Terwijl ik die uitzondering in de tekst over het eerbare gewaad met schaamte niet lees, om maar een voorbeeld te noemen.
Weet je, dat begrijp ik dan niet zo goed.
Op heel veel regels nadruk leggen, maar als het op de eerbaarheid aankomt, dan gelden de Bijbelse principes ineens niet meer zo nauw te zijn.
Zwaaien met de Waarheid, de DL, en de 3FvE of wat dan ook, dat lijkt dan zowaar een dekmantel te zijn om de eerbaarheid en matigheid die de Bijbel propageert zowaar als ondergeschikt te beschouwen.
Hier in Nederland zwemmen wij doorgaans niet vanwege het feit dat we dan nagekeken worden dat wij gewoon zijn (zowel mannen! als vrouwen!) niet in zwemkleding, maar met bedekte kleding willen zwemmen.
Als wij zwemmen - dat is dan voornamelijk in de Rode Zee - dan zwemmen wij met bedekte kleding, want de meeste mensen doen dat daar.
Badpak, bikini en zwembroek zijn voor ons echt taboe.
Oneerbare vrouwenkleding (een korte rok) en oneerbare mannenkleding (een korte broek, bloot bovenlijf) veroordelen tot aan de grens van het zwembad of strand; wie het snapt mag het uitleggen ...
Ik snap het dus ook niet en kan het niet uitleggen. Want je hebt helemaal gelijk. Al dien ik wel op te merken dat niet alle mensen in de refowereld hier aan meedoen. Ik ken ze wel die vast niet in badkleding zullen gaan zwemmen. Eigenlijk nog best veel. Maar inderdaad, zeuren over een te korte rok of broek en dan wel in bikini of badpak in het openbaar gaan zwemmen is vrij merkwaardig.

Zoals ik al schreef, de uitzondering voor het zwemmen lees ik in de Bijbel niet.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Roos2018 »

Thuisvrouw schreef: Ik snap het dus ook niet en kan het niet uitleggen. Want je hebt helemaal gelijk. Al dien ik wel op te merken dat niet alle mensen in de refowereld hier aan meedoen. Ik ken ze wel die vast niet in badkleding zullen gaan zwemmen. Eigenlijk nog best veel. Maar inderdaad, zeuren over een te korte rok of broek en dan wel in bikini of badpak in het openbaar gaan zwemmen is vrij merkwaardig.

Zoals ik al schreef, de uitzondering voor het zwemmen lees ik in de Bijbel niet.
Ach, laten we er verder maar niet over bakkeleien ... en we hoeven ook niet alles uit te kunnen leggen ... het belangrijkste is of we deel hebben aan Christus.
Als dat het geval is, dan maken we ons druk om zaken die er werkelijk toe doen, en dan volgen de uiterlijke zaken vanzelf.
Ik ga nog (even) een koe verlossen van haar kalf - de plicht roept - en dan naar bed.
Welterusten!
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Thuisvrouw »

Hee wat leuk!! Een voorspoedige bevalling dan maar toegewenst!! (jijzelf ook trouwens d. v :) )

Weltrusten!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

huisman schreef:
liz boer schreef:
huisman schreef:Bedankt voor alle fijne reacties op mijn posts. Was nogal druk vandaag en kan niet op alle fijnzinnige opmerkingen ingaan.
Persoonlijk blijf ik het jammer vinden dat opkomen voor een bepaalde kledingstijl die het verschil tussen man en vrouw accentueert direct wordt afgedaan met het scheldwoord “Farizeeër” . Ik heb een vrij brede rug maar zie de uitholling van onze gezindte wel met lede ogen aan.
Lang haar voor de vrouw, de baard voor de man. Beter verschil heb je niet.
Misschien iets beter lezen en dan reageren....ik had het over kledingstijl ....even wat duidelijker gemaakt in de originele tekst.
En idd een baard voor een vrouw vind ik net zo raar als een broek voor een vrouw. :garde
En een man zonder baard net zo raar als een man in een mantelpakje
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door huisman »

liz boer schreef:
huisman schreef:
liz boer schreef:
huisman schreef:Bedankt voor alle fijne reacties op mijn posts. Was nogal druk vandaag en kan niet op alle fijnzinnige opmerkingen ingaan.
Persoonlijk blijf ik het jammer vinden dat opkomen voor een bepaalde kledingstijl die het verschil tussen man en vrouw accentueert direct wordt afgedaan met het scheldwoord “Farizeeër” . Ik heb een vrij brede rug maar zie de uitholling van onze gezindte wel met lede ogen aan.
Lang haar voor de vrouw, de baard voor de man. Beter verschil heb je niet.
Misschien iets beter lezen en dan reageren....ik had het over kledingstijl ....even wat duidelijker gemaakt in de originele tekst.
En idd een baard voor een vrouw vind ik net zo raar als een broek voor een vrouw. :garde
En een man zonder baard net zo raar als een man in een mantelpakje
Wat heeft jouw baard obsessie te maken met kledingstijl? Dat was namelijk het issue .....misschien een lesje in begrijpend lezen. :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Huisman schreef
Wat heeft jouw baard obsessie te maken met kledingstijl? Dat was namelijk het issue .....misschien een lesje in begrijpend lezen. :hum
Humor zit er nog steeds niet in hè?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Desiree »

Ik merk wel dat als je in een omgeving verkeerd waar geen refo's zijn dat ik gewoon hetzelfde kloffie als altijd draag. De hoofdoek in het zwembad valt me soms nog op.. alle respect absoluut maar dat zijn ook lieverds maar verder.. niet zo van belang voor mij persoonlijk. Kom je in de kerk en valt men soms over de kledingkleur van de ander. Ik repecteer het maar heb er helemaal niks mee. Soms kun je echt niet meer wakker liggen van de refocultuur.. Ik vind het wel mooi om te zien hoe iemand vol overtuiging zijn kledingstijl draagt. Ja, denk ik dan. Zo ben jij...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Lilian1975 »

huisman schreef:Bedankt voor alle fijne reacties op mijn posts. Was nogal druk vandaag en kan niet op alle fijnzinnige opmerkingen ingaan.
Persoonlijk blijf ik het jammer vinden dat opkomen voor een bepaalde kledingstijl die het verschil tussen man en vrouw accentueert direct wordt afgedaan met het scheldwoord “Farizeeër” . Ik heb een vrij brede rug maar zie de uitholling van onze gezindte wel met lede ogen aan.
Je wekt m.i. zelf aan uitholling mee door niet op reacties in te gaan, en niet nuchter te blijven. Cosequent niet onderbouwt ingaat op post die jou niet uitkomen. Omdat de inhoud je niet aanstaat of je de posters gewoon gescipt hebt, omdat je ze buiten je "straatje" hebt geparkeerd. Hoe kan je dan nog verlangen dat mensen je serieus nemen?
Daarnaast veeg je een groot deel van de wereldwijde gemeente van Christus, ( lijkt wel) weg als niet bijbels. Omdat zij niet de rokkencultuur kennen zoals hier in gereformeerde gezindte.
Verder hoop ik dat onze gezindte het woordje ons verliest. En anders inderdaad niet meer bestaat, als je begrijpt of beter gezegd wilt begrijpen wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Posthoorn »

Roos2018 schreef:
Thuisvrouw schreef: Ik vind dat een goede gewoonte. Ik had hier thuis een boek over Blinde Marie (weet de titel niet meer) en zij droeg ook consequent een soort van hoofddoek. In huis dus.

Zelf doe ik het niet. Maar ik kan het wel waarderen.

Ik heb wel heel lang haar;)
Je maakt me wel nieuwsgierig @Thuisvrouw, als je weet dat het een goede gewoonte is (of beter gezegd: een bijbelse opdracht), waarom doe je dat dan niet?
En ik heb by-the-way ook heel lang haar :)
Of het echt Bijbelse opdracht is, weet ik niet (gezien andere cultuur van toen). Feit is wel dat ons geweten in het westen niet zo gevormd is. En dan heb je toch echt het gevoel dat het ook niet hoeft. Zo heb ik ook geen problemen met zwempakken. Wel met bikini's en topless dames.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Thuisvrouw schreef:Ik had hier thuis een boek over Blinde Marie (weet de titel niet meer) en zij droeg ook consequent een soort van hoofddoek. In huis dus.
Mijn Turkse overbuurvrouw draagt buiten een hoofddoek. Maar als zij was ophangt in hun tuin, heeft ze die hoofddoek niet om. Ook in huis niet, behalve als er mannen op bezoek komen, dus ook haar (schoon)vader en broers.
Maar die regels zijn ook niet overal hetzelfde, vertelde zij.
Haar eigen moeder knoopt smorgens meteen een hoofddoek om en haalt hem pas eraf als ze naar bed gaat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Desiree »

Toen ik in de kerk bij Huisman was.. voelde ik me eigenlijk thuis. Ik ervaarde het als toegerust worden om daarna weer verder te gaan. Dus om even wat te nuanceren...

Ik ben geloof ik niet te volgen..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

Desiree schreef:Toen ik in de kerk bij Huisman was.. voelde ik me eigenlijk thuis. Ik ervaarde het als toegerust worden om daarna weer verder te gaan. Dus om even wat te nuanceren...

Ik ben geloof ik niet te volgen..
Ik volg je wel hoor. Ik heb dezelfde ervaring :huhu
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Boertje »

Licht eens toe wat bedoel je met de kerk van huisman, ben gewoon nieuwsgierig. Is dat niet je eigen kerk dan?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

Boertje schreef:Licht eens toe wat bedoel je met de kerk van huisman, ben gewoon nieuwsgierig. Is dat niet je eigen kerk dan?
Desiree was te gast en ik ben er thuis.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Geytenbeekje »

helma schreef:
Boertje schreef:Licht eens toe wat bedoel je met de kerk van huisman, ben gewoon nieuwsgierig. Is dat niet je eigen kerk dan?
Desiree was te gast en ik ben er thuis.
O grappig, ik wist niet dat huisman in dezelfde kerk kerkt als jij.
Plaats reactie