Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Bourdon16 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef: Na morgen sluit ik mijn rouwperiode qua kleding af n.a.v. het overlijden van mijn vader in juni. Ik weet dat mijn ouders daar altijd van hielden de eerste maanden naar het overlijden van geliefden in het zwart lopen.
Het klinkt misschien een beetje raar, maar interessant.
Ik dacht dat dit gebruik alleen met klederdracht voorkwam. Maar het wordt dus ook gedaan in 'gewone' dracht.
Ben je daarin uniek, of komt het meer voor? Hier kennen we dat gebruik helemaal niet. Hooguit met het 'rouw in de kerk brengen' dat in sommige gemeenten nog gebeurd, de zondag na begrafenis.
In mijn familie houden mensen 6 weken aan. Waarom die termijn weet ik niet. En de gordijnen dicht na een overlijden. Ik weet niet of dat nog veel gedaan wordt. Als er een rouwstoet langs ons huis kwam gingen ook altijd de gordijnen dicht.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef: Na morgen sluit ik mijn rouwperiode qua kleding af n.a.v. het overlijden van mijn vader in juni. Ik weet dat mijn ouders daar altijd van hielden de eerste maanden naar het overlijden van geliefden in het zwart lopen.
Het klinkt misschien een beetje raar, maar interessant.
Ik dacht dat dit gebruik alleen met klederdracht voorkwam. Maar het wordt dus ook gedaan in 'gewone' dracht.
Ben je daarin uniek, of komt het meer voor? Hier kennen we dat gebruik helemaal niet. Hooguit met het 'rouw in de kerk brengen' dat in sommige gemeenten nog gebeurd, de zondag na begrafenis.
Ik doe dit alleen op zondag naar de kerk, puur uit respect voor mijn overleden ouders. Zelf zal ik dit nooit iemand verzoeken of opleggen. Ik word er verder door niemand toe verplicht!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door CvdW »

@Job, ik vat het ook niet negatief op. Vertel alleen hoe ik het gedaan heb en wat ik gezien bij anderen. Gordijnen dicht is heel herkenbaar.
Laatst gewijzigd door CvdW op 13 aug 2022, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
CvD
Berichten: 157
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door CvD »

Bourdon16 schreef:
Bezorgd schreef:
pierre27 schreef: Na morgen sluit ik mijn rouwperiode qua kleding af n.a.v. het overlijden van mijn vader in juni. Ik weet dat mijn ouders daar altijd van hielden de eerste maanden naar het overlijden van geliefden in het zwart lopen.
Het klinkt misschien een beetje raar, maar interessant.
Ik dacht dat dit gebruik alleen met klederdracht voorkwam. Maar het wordt dus ook gedaan in 'gewone' dracht.
Ben je daarin uniek, of komt het meer voor? Hier kennen we dat gebruik helemaal niet. Hooguit met het 'rouw in de kerk brengen' dat in sommige gemeenten nog gebeurd, de zondag na begrafenis.
In mijn familie houden mensen 6 weken aan. Waarom die termijn weet ik niet. En de gordijnen dicht na een overlijden. Ik weet niet of dat nog veel gedaan wordt. Als er een rouwstoet langs ons huis kwam gingen ook altijd de gordijnen dicht.
Dat van de gordijnen dicht was bij ons thuis ook zo. Zelf witte lakens deden sommigen mensen voor de ramen dan wist je van of daar is iemand overleden of iemand uit de familie. In de rouw lopen schilt per familie de enen wel de ander niet.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door GerefGemeente-lid »

pierre27 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:Dat draag ik nooit naar de kerk en zeker niet met deze temperaturen. Ik heb wel even aan een trui gedacht, als isolatie tegen de warmte;-)

Maar ik denk vooralsnog dat een vochtige polo beter werkt, in ieder geval bij lage luchtvochtigheid.
Wat ik wel eens droeg was een linnen overhemd, hielp altijd. Morgen draag ik nog een keer mijn zwarte kostuum. Daarna gaat deze naar de stomerij.
Met dit weer in je pak?!?
Na morgen sluit ik mijn rouwperiode qua kleding af n.a.v. het overlijden van mijn vader in juni. Ik weet dat mijn ouders daar altijd van hielden de eerste maanden naar het overlijden van geliefden in het zwart lopen.
Ik begrijp het. Respectvol.

In onze gemeente wordt dit door sommigen ook gedaan.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:
pierre27 schreef: Na morgen sluit ik mijn rouwperiode qua kleding af n.a.v. het overlijden van mijn vader in juni. Ik weet dat mijn ouders daar altijd van hielden de eerste maanden naar het overlijden van geliefden in het zwart lopen.
Het klinkt misschien een beetje raar, maar interessant.
Ik dacht dat dit gebruik alleen met klederdracht voorkwam. Maar het wordt dus ook gedaan in 'gewone' dracht.
Ben je daarin uniek, of komt het meer voor? Hier kennen we dat gebruik helemaal niet. Hooguit met het 'rouw in de kerk brengen' dat in sommige gemeenten nog gebeurd, de zondag na begrafenis.
Ik doe dit alleen op zondag naar de kerk, puur uit respect voor mijn overleden ouders. Zelf zal ik dit nooit iemand verzoeken of opleggen. Ik word er verder door niemand toe verplicht!
Het was meer de vraag of het meer voorkwam
Anderen reageerden daar al op.

Hier (Westen) kennen we dat helemaal niet. Ook bij begrafenissen wordt er niet (of bijna niet) speciaal een zwart pak gekocht oid. Je draagt je nette zondagse pak.
CvdW schreef: Komt meer voor. Ik liep een jaar in een zwart pak op zondag en doordeweeks was het ook zichtbaar dat ik in de rouw was. Ik ken meerdere mensen die altijd in het zwart lopen. Dit heeft o.a. te maken met verlies van een kind.
Hoe uit je dat door de weeks dan?
Job schreef: Side note: ik proef geen negatieve toon in Bezorgds reactie hoor, eerder oprechte verwondering, toch is het denk ik beter om hoe iemand met rouw omgaat niet als raar of bijzonder te betitelen, ook al ken je het zelf zo niet.
Nee klopt, is serieuze interesse. En dat weet Pierre ook wel . En ik heb het niet als raar of bijzonder betiteld. Dit zie ik meer als 's lands wijs, 's lands eer. En dat is soms best aardig om te weten.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:
pierre27 schreef: Na morgen sluit ik mijn rouwperiode qua kleding af n.a.v. het overlijden van mijn vader in juni. Ik weet dat mijn ouders daar altijd van hielden de eerste maanden naar het overlijden van geliefden in het zwart lopen.
Het klinkt misschien een beetje raar, maar interessant.
Ik dacht dat dit gebruik alleen met klederdracht voorkwam. Maar het wordt dus ook gedaan in 'gewone' dracht.
Ben je daarin uniek, of komt het meer voor? Hier kennen we dat gebruik helemaal niet. Hooguit met het 'rouw in de kerk brengen' dat in sommige gemeenten nog gebeurd, de zondag na begrafenis.
Ik doe dit alleen op zondag naar de kerk, puur uit respect voor mijn overleden ouders. Zelf zal ik dit nooit iemand verzoeken of opleggen. Ik word er verder door niemand toe verplicht!
Het was meer de vraag of het meer voorkwam
Anderen reageerden daar al op.

Hier (Westen) kennen we dat helemaal niet. Ook bij begrafenissen wordt er niet (of bijna niet) speciaal een zwart pak gekocht oid. Je draagt je nette zondagse pak.
CvdW schreef: Komt meer voor. Ik liep een jaar in een zwart pak op zondag en doordeweeks was het ook zichtbaar dat ik in de rouw was. Ik ken meerdere mensen die altijd in het zwart lopen. Dit heeft o.a. te maken met verlies van een kind.
Hoe uit je dat door de weeks dan?
Job schreef: Side note: ik proef geen negatieve toon in Bezorgds reactie hoor, eerder oprechte verwondering, toch is het denk ik beter om hoe iemand met rouw omgaat niet als raar of bijzonder te betitelen, ook al ken je het zelf zo niet.
Nee klopt, is serieuze interesse. En dat weet Pierre ook wel . En ik heb het niet als raar of bijzonder betiteld. Dit zie ik meer als 's lands wijs, 's lands eer. En dat is soms best aardig om te weten.
Zo heb ik het ook helemaal opgevat hoor!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door CvdW »

Doordeweeks werd dit als volgt geuit.
1. Zwarte schoenen
2. Zwarte sokken
3. Zwarte broek / antraciet broek
4. Zwarte riem
5. Wit overhemd / zwart overhemd
6. Grijze Spencer / zwarte trui
7. Soms stropdas zwart gemailleerd
8. Witte zakdoek
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door 2e Hans »

Zwarte haren
Zwarte jas
Zwarte broek
Zwarte das
En misschien
Om Sions wil
Ook nog wel een zwarte bril…

Staat in 1 van de vele stukjes van ds. Doornenbal. Ik waardeer zijn manier van zelfspot erg.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Mannetje »

2e Hans schreef:Zwarte haren
Zwarte jas
Zwarte broek
Zwarte das
En misschien
Om Sions wil
Ook nog wel een zwarte bril…

Staat in 1 van de vele stukjes van ds. Doornenbal. Ik waardeer zijn manier van zelfspot erg.
Ook als het hier boven gaat om rouwkleding?
-
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Erik1960 »

Vanmorgen in Trouw een artikel over een nieuw boek van de psycholoog David DeSteno waarin hij zijn onderzoek beschrijft naar de manier waarop verschillende religies met emoties omgaan. In de openingszin wordt het woord 'manipuleren' genoemd. Dat heeft in ons dagelijks taalgebruik een wat bedenkelijke reputatie. Ik heb (na lezing van het artikel) de indruk dat het hier meer neutraal ingezet wordt. Als in: 'bewust beïnvloeden'. Het afdekken van spiegels tijdens rouw komt een paar keer voorbij. Die kan ik mij heel vaag nog herinneren van vroeger. Zijn er hier meer die die herinnering hebben?

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bc395e1d/
Het artikel zit bij mij achter een 'muur'. Ik lees de digitale krant, voor belangstellenden kan ik wel een 'printje' maken.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door CvdW »

Als kind weet ik nog dat zeer regelmatig de klok werd stil gezet wegens een overleden iemand.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door aggieoudje »

Beide diensten gisteren met een dominee die zijn toga en zijn jasje had thuis gelaten en dus in het witte overhemd op de preekstoel. En ook de kerkenraad beide diensten zonder jasje.
En in de kerkzaal veel dames/meisjes in luchtige mouwloze jurkjes(soms wel wat te bloot misschien) en nog minder hoedjes dan normaal. En veel overhemden of shirtjes bij de mannen/jongens. Heb geen mannen in volledig pak gezien geloof ik en de korte broeken vielen me ook niet op.
Overigens moet ik zeggen dat het me alles mee viel. Natuurlijk was het warm, maar heb niet super zitten zweten ofzo.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door huisman »

CvdW schreef:Als kind weet ik nog dat zeer regelmatig de klok werd stil gezet wegens een overleden iemand.

Was een keer bij een begrafenis in Friesland waar het de gewoonte was om voor de rouwplechtigheid eerst met de rouwstoet een rondje om de kerk te lopen terwijl de kerkklokken luiden.
Leek mij meer een overblijfsel van bijgeloof dan een christelijk traditie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Bezorgd »

CvdW schreef:Doordeweeks werd dit als volgt geuit.
1. Zwarte schoenen
2. Zwarte sokken
3. Zwarte broek / antraciet broek
4. Zwarte riem
5. Wit overhemd / zwart overhemd
6. Grijze Spencer / zwarte trui
7. Soms stropdas zwart gemailleerd
8. Witte zakdoek
Als je de achtergrond niet kent heb je heel andere gedachten als je iemand zo ziet lopen.
Ik ging er altijd vanuit dat zo iemand dan heel zwaar op de hand zou zijn. Dat is dus een verkeerde aanname.
Maar interessant. Altijd gedacht dat ik goed op de hoogte was van allerlei gebruiken en tradities binnen onze gezindte. Maar veel hiervan wist ik echt niet. Die gordijnen wel. Dat heb ik vroeger ook nog wel gezien.
Plaats reactie