Uitgaan, wie wat en waar??

Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door oesterschelpje »

:quoi :quoi

Wat zou ik verkeerd lezen?
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door Marie-Henriëtte »

oesterschelpje schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Inderdaad er zijn (volgens mij) geen verboden plaatsen, wel zijn er de geboden waaraan we ons moeten houden. Je moet ervan uit kunnen gaan dat een christen die een huis bezoekt waar dames zich zelf verkopen, daar niet is om gebruik te maken van de “diensten” van die dames, maar daar is om te vertellen over de HEERE.
Sorry, ik kan hier echt niet in mee komen!!! Echt niet!!!!
Dat kan natuurlijk.
oesterschelpje schreef:Helaas weet ik genoeg voorbeelden die anders uit hebben gewezen.
Geen enkele goede? Sommige mensen hebben zichzelf helaas niet in de hand.
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door oesterschelpje »

Marie-Henriëtte schreef:
oesterschelpje schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Inderdaad er zijn (volgens mij) geen verboden plaatsen, wel zijn er de geboden waaraan we ons moeten houden. Je moet ervan uit kunnen gaan dat een christen die een huis bezoekt waar dames zich zelf verkopen, daar niet is om gebruik te maken van de “diensten” van die dames, maar daar is om te vertellen over de HEERE.
Sorry, ik kan hier echt niet in mee komen!!! Echt niet!!!!
Dat kan natuurlijk.
oesterschelpje schreef:Helaas weet ik genoeg voorbeelden die anders uit hebben gewezen.
Geen enkele goede? Sommige mensen hebben zichzelf helaas niet in de hand.
Helaas maar 1 enkele goede.
Het zijn niet sommigen die zich niet in de hand hebben, het zijn er velen.
Ik heb in zulke buurten gewerkt, weet waar ik over praat.
Je hoeft mij ook niet wijs te maken dat men even honderd kilometer verderop de behoefte heeft om te evangeliseren, juist op zulke plaatsen. Typisch dat dit vaak mannen zijn.....
Dan is direct mijn wedervraag, ken je het gedicht van MIJN NAASTE BUURMAN?!
Hoe arglistig is ons hart, het moet onze hartelijke bede zijn, Leidt ons niet in verzoeking.
Evangeliseren begint in je eigen gezin, op je werk, overal waar God je een plaats gegeven heeft.
Daar liggen nog zat onontgonnen akkers, dan hoef ik zonodig 's avonds niet uit mijn gezin om 100 km verderop in een rose buurt te gaan evangeliseren.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door vlinder »

Mara schreef:
memento schreef:
Mara schreef:Mijn vraag blijft dus nog steeds staan; kun je de Heere ontmoeten in een kroeg in de binnenstad of bij het strand.
Ik zou zeggen: Als het een nette, rustige gelegenheid is, zonder overmatig drankgebruik, dan heb ik daar niet de minste moeite mee. Het is niet het woordje "café" of "kroeg" wat iets slecht maakt, maar dingen als ongepast taalgebruik, overmatig drankgebruik en bepaalde en harde muziek.

Omgedraaid zou ik de Heere niet kunnen ontmoeten op bepaalde bruiloften of verjaardagen, waar teveel gedronken wordt. Of waar stoer gedaan wordt over dingen die tegen Gods geboden ingaan. Of keetjes. Etc.
Goed, dus dit zijn we dan eens. Maar als je dit zo beleeft dan, kun je dan blijven zitten op die bruiloft vol lallende figuren, of die verjaardag.
Als je goed hebt gelezen geeft memento juist aan dat hij zijn kinderen zou waarschuwen tegen keetjes en verjaardagen waar teveel wordt gedronken, en dat op hetzelfde niveau als een café. Hij geeft dus al aan dat hij daar niet zou blijven zitten. En lallen hoeft nog niet eens. Soms lallen ze niet, maar gaan ze wel nog na 4 biertjes achter het stuur. Of ze drinken wel meer dan goed voor ze is en gaan schuine moppen tappen. Of er wordt in het algemeen gepraat over dingen die God verboden heeft zoals te veel en te lang werken, zwart werken, dubbele schijven rijden, belastingdienst bestelen e.d. Daar zou memento net zo goed tegen waarschuwen als tegen een café bezoek.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door Mara »

Als er iets aan mij gevraagd wordt, wordt van mij een antwoord verwacht, en terecht !
In dit topic, maar ook in andere, wordt steeds door iemand anders geantwoord.
Zo wordt het dus een vreemde discussie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door vlinder »

Mara schreef:Als er iets aan mij gevraagd wordt, wordt van mij een antwoord verwacht, en terecht !
In dit topic, maar ook in andere, wordt steeds door iemand anders geantwoord.
Zo wordt het dus een vreemde discussie.
Helemaal niet! Man en vrouw zijn één! :nananere :nananere
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door albion »

vlinder schreef:
Mara schreef:
memento schreef:
Mara schreef:Mijn vraag blijft dus nog steeds staan; kun je de Heere ontmoeten in een kroeg in de binnenstad of bij het strand.
Ik zou zeggen: Als het een nette, rustige gelegenheid is, zonder overmatig drankgebruik, dan heb ik daar niet de minste moeite mee. Het is niet het woordje "café" of "kroeg" wat iets slecht maakt, maar dingen als ongepast taalgebruik, overmatig drankgebruik en bepaalde en harde muziek.

Omgedraaid zou ik de Heere niet kunnen ontmoeten op bepaalde bruiloften of verjaardagen, waar teveel gedronken wordt. Of waar stoer gedaan wordt over dingen die tegen Gods geboden ingaan. Of keetjes. Etc.
Goed, dus dit zijn we dan eens. Maar als je dit zo beleeft dan, kun je dan blijven zitten op die bruiloft vol lallende figuren, of die verjaardag.
Als je goed hebt gelezen geeft memento juist aan dat hij zijn kinderen zou waarschuwen tegen keetjes en verjaardagen waar teveel wordt gedronken, en dat op hetzelfde niveau als een café. Hij geeft dus al aan dat hij daar niet zou blijven zitten. En lallen hoeft nog niet eens. Soms lallen ze niet, maar gaan ze wel nog na 4 biertjes achter het stuur. Of ze drinken wel meer dan goed voor ze is en gaan schuine moppen tappen. Of er wordt in het algemeen gepraat over dingen die God verboden heeft zoals te veel en te lang werken, zwart werken, dubbele schijven rijden, belastingdienst bestelen e.d. Daar zou memento net zo goed tegen waarschuwen als tegen een café bezoek.
Met andere woorden (sorry, maar zo komt dit wel bij mij over), dat de kinderen die zich hier aan schuldig maken niet gewaarschuwd of niet genoeg gewaarschuwd worden door hun ouders?

Als een kind dwars is dan helpt waarschuwen niet veel.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door PvS »

O God, die ons ten schilde zijt,
En ons voor alle ramp bevrijdt,
Aanschouw toch Uw gezalfde Koning.
Een dag is in Uw huis mij meer,
Dan duizend, waar ik U ontbeer;
'k Waar' liever in mijns Bondgods woning
Een dorpelwachter, dan gewend
Aan d' ijdle vreugd' in 's bozen tent.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door -DIA- »

PvS schreef:O God, die ons ten schilde zijt,
En ons voor alle ramp bevrijdt,
Aanschouw toch Uw gezalfde Koning.
Een dag is in Uw huis mij meer,
Dan duizend, waar ik U ontbeer;
'k Waar' liever in mijns Bondgods woning
Een dorpelwachter, dan gewend
Aan d' ijdle vreugd' in 's bozen tent.
Dan zijn 3 diensten niet te veel...
Liever... dan 1000 elders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door Germanicus »

caprice schreef:Ga rustig luisteren zou ik zeggen, naar welke argumenten ze dan aandragen. Daar is een 'bezinningsavond' toch voor?
Als ik moet afgaan op het verslag van refdag.nl, ben ik erg blij dat ik daar niet was: http://www.refdag.nl/nieuws/avond_gbs_o ... n_1_515372
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Barmhartigheid
Berichten: 233
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:41

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door Barmhartigheid »

Germanicus schreef:
caprice schreef:Ga rustig luisteren zou ik zeggen, naar welke argumenten ze dan aandragen. Daar is een 'bezinningsavond' toch voor?
Als ik moet afgaan op het verslag van refdag.nl, ben ik erg blij dat ik daar niet was: http://www.refdag.nl/nieuws/avond_gbs_o ... n_1_515372
Als ik moet afgaan op het verslag van refdag.nl, ben ik ...
een beetje 'gefrustreerd' dat ik niet kon. Zeker als ik hoor van mensen dat het een goede avond was. Er was heel veel jeugd en veel aandacht!

Er is vast wel een opname, dus kan ik het nog lekker naluisteren.
Wie weet hoe de avond in Walcheren was met hetzelfde onderwerp??
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door Marnix »

Mara schreef:
memento schreef:
Mara schreef:Mijn vraag blijft dus nog steeds staan; kun je de Heere ontmoeten in een kroeg in de binnenstad of bij het strand.
Ik zou zeggen: Als het een nette, rustige gelegenheid is, zonder overmatig drankgebruik, dan heb ik daar niet de minste moeite mee. Het is niet het woordje "café" of "kroeg" wat iets slecht maakt, maar dingen als ongepast taalgebruik, overmatig drankgebruik en bepaalde en harde muziek.

Omgedraaid zou ik de Heere niet kunnen ontmoeten op bepaalde bruiloften of verjaardagen, waar teveel gedronken wordt. Of waar stoer gedaan wordt over dingen die tegen Gods geboden ingaan. Of keetjes. Etc.
Goed, dus dit zijn we dan eens. Maar als je dit zo beleeft dan, kun je dan blijven zitten op die bruiloft vol lallende figuren, of die verjaardag.
Misschien niet, maar wel in de dat rustige cafeetje of die strandtent. Daar hadden we het toch over?

Overigens kon men Jezus ook ontmoeten op de bruiloft in Kana, waar de wijn al heel snel op was, en toen nog veel wijn bij kwam. ‘Iedereen zet zijn gasten eerst de goede wijn voor en als ze dronken zijn de minder goede. Maar u hebt de beste wijn tot nu bewaard!’ (waarmee dronkenschap niet moet worden goedgepraat maar we wel uit moeten kijken met uitspraken waar we Hem wel en niet kunnen ontmoeten)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door vlinder »

albion schreef:
vlinder schreef:
Mara schreef:
memento schreef: Ik zou zeggen: Als het een nette, rustige gelegenheid is, zonder overmatig drankgebruik, dan heb ik daar niet de minste moeite mee. Het is niet het woordje "café" of "kroeg" wat iets slecht maakt, maar dingen als ongepast taalgebruik, overmatig drankgebruik en bepaalde en harde muziek.

Omgedraaid zou ik de Heere niet kunnen ontmoeten op bepaalde bruiloften of verjaardagen, waar teveel gedronken wordt. Of waar stoer gedaan wordt over dingen die tegen Gods geboden ingaan. Of keetjes. Etc.
Goed, dus dit zijn we dan eens. Maar als je dit zo beleeft dan, kun je dan blijven zitten op die bruiloft vol lallende figuren, of die verjaardag.
Als je goed hebt gelezen geeft memento juist aan dat hij zijn kinderen zou waarschuwen tegen keetjes en verjaardagen waar teveel wordt gedronken, en dat op hetzelfde niveau als een café. Hij geeft dus al aan dat hij daar niet zou blijven zitten. En lallen hoeft nog niet eens. Soms lallen ze niet, maar gaan ze wel nog na 4 biertjes achter het stuur. Of ze drinken wel meer dan goed voor ze is en gaan schuine moppen tappen. Of er wordt in het algemeen gepraat over dingen die God verboden heeft zoals te veel en te lang werken, zwart werken, dubbele schijven rijden, belastingdienst bestelen e.d. Daar zou memento net zo goed tegen waarschuwen als tegen een café bezoek.
Met andere woorden (sorry, maar zo komt dit wel bij mij over), dat de kinderen die zich hier aan schuldig maken niet gewaarschuwd of niet genoeg gewaarschuwd worden door hun ouders?

Als een kind dwars is dan helpt waarschuwen niet veel.
Dat komt dan verkeerd bij je over, want dat zeg ik nergens. Ik reageerde op de post van Mara, die een conclusie trekt die niet getrokken kan worden uit het stukje van memento. Je kunt alleen in liefde waarschuwen. Wat ze met de waarschuwing doen, is de verantwoording van zoon/dochter, die op dat moment oud genoeg is om na te kunnen denken. (Althans dat hoop je wel eens).
Toch denk ik dat mooie dingen van iets benadrukken beter werkt dan altijd een vinger omhoog. Als iemand mij de leuke dingen opnoemt van iets, trekt dat meer. Als je bijvoorbeeld benoemd dat een leven bij de Heere, geen streng of moeilijk leven is waarin je niks meer mag, maar dat het juist fijn is, ketst dat m.i. veel jongeren vaak af. Waarom? Er komt geen concreet voorbeeld wát dan zo mooi is. En het negatieve blijft hangen. Als je benoemd, dat je nooit meer op jezelf hoeft te vertrouwen, alles van Hem mag verwachten, ook als je het steeds weer verkeerd doet, dat je van alles in het leven (ook de moeilijke) weet dat het uit Zijn Vaderlijke hand komt, en dat het daarom te dragen is, als je benoemd dat je zo heerlijk verzekerd mag zijn van je eeuwige staat en de wetenschap dat je schuld is vergeven bij God, dan kan dat m.i. jaloerser maken, dan zeggen dat het geen zwaar leven is.
Maar dat geldt met veel mensen: ze benadrukken het negatieve, zonder het concrete positieve te benoemen.
Maar als kort antwoord op je vraag: nee, je kunt waarschuwen, dat zie je ook in de Bijbel, maar als kinderen een andere weg gaan is dat heel pijnlijk en moeilijk om te zien. Je hebt ze niet altijd in de hand. Bidden en hopen dat het verstand met de jaren zal komen en dat God ze wel vast wil houden! En heel misschien wil God ze wel gebruiken in een omgeving met vrienden.....denk aan het slavinnetje van Naäman....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door Mara »

Marnix schreef:
Mara schreef:
memento schreef:
Mara schreef:Mijn vraag blijft dus nog steeds staan; kun je de Heere ontmoeten in een kroeg in de binnenstad of bij het strand.
Ik zou zeggen: Als het een nette, rustige gelegenheid is, zonder overmatig drankgebruik, dan heb ik daar niet de minste moeite mee. Het is niet het woordje "café" of "kroeg" wat iets slecht maakt, maar dingen als ongepast taalgebruik, overmatig drankgebruik en bepaalde en harde muziek.

Omgedraaid zou ik de Heere niet kunnen ontmoeten op bepaalde bruiloften of verjaardagen, waar teveel gedronken wordt. Of waar stoer gedaan wordt over dingen die tegen Gods geboden ingaan. Of keetjes. Etc.
Goed, dus dit zijn we dan eens. Maar als je dit zo beleeft dan, kun je dan blijven zitten op die bruiloft vol lallende figuren, of die verjaardag.
Misschien niet, maar wel in de dat rustige cafeetje of die strandtent. Daar hadden we het toch over?

Overigens kon men Jezus ook ontmoeten op de bruiloft in Kana, waar de wijn al heel snel op was, en toen nog veel wijn bij kwam. ‘Iedereen zet zijn gasten eerst de goede wijn voor en als ze dronken zijn de minder goede. Maar u hebt de beste wijn tot nu bewaard!’ (waarmee dronkenschap niet moet worden goedgepraat maar we wel uit moeten kijken met uitspraken waar we Hem wel en niet kunnen ontmoeten)
Is het ook niet zo dat het acceptabel en normaal was om wijn te drinken ? Er was geloof ik verder alleen water.
Net als in de middeleeuwen het heel normaal was om bier te drinken, want water was niet zuiver genoeg ?
Koffie en thee waren er ook nog niet.
Misschien was de wijn wel een lager alcoholpercentage, dat weten we ook niet.
Er zijn christenen die helemaal geen alcohol drinken, dit zien als een "drug" een genotsmiddel.
Sec is het eigenlijk niet goed voor je lichaam, je lever moet hard werken.
Als je er verstandig mee omgaat, is het "gezond", maar ja, teveel he, we weten het allemaal ;) Op tijd stoppen en niet dagelijks. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door vlinder »

Mara schreef: niet dagelijks. :)
Dat is niet evidence based. Sommige wetenschappelijke onderzoeken zeggen dat elke dag een wijntje goed is voor je bloedvaten.... :)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie