Uitgaan, wie wat en waar??

007mobo
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2010, 11:16

Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door 007mobo »

Hoi Hoi!

Ik vroeg me af of jullie wel een uitgaan en dan ook waar enz.
Want mijn ouders vinden het maar niks, dit komt o.a. door de muziek die word gedraait enz.

Ik vroeg me af hoe jullie dat doen...
Gaan jullie niet of naar de gewone gelegenheden of
zijn er misschien speciaal plekken waar dingen worden georganiseerd voor gereformeerde jongen,
want dat vinden mijn ouders misschien wel goed :?

Ik hoop op leuke reacties
Groetjes :)
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door tukkertje »

IN welke plaats wil je uit dan?
007mobo
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2010, 11:16

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door 007mobo »

jah dat maakt niet zo veel uit.
Ik ben gewoon een beetje aan kijken
Wel heb ik eens gehoord van de zo genoemde refo-cafe's,
maar ik weet nie of dat wat is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door refo »

007mobo schreef:Hoi Hoi!

Ik vroeg me af of jullie wel een uitgaan en dan ook waar enz.
Want mijn ouders vinden het maar niks, dit komt o.a. door de muziek die word gedraait enz.

Ik vroeg me af hoe jullie dat doen...
Gaan jullie niet of naar de gewone gelegenheden of
zijn er misschien speciaal plekken waar dingen worden georganiseerd voor gereformeerde jongen, want dat vinden mijn ouders misschien wel goed :?

Ik hoop op leuke reacties
Groetjes :)
Ik ben een beetje allergisch voor de term 'gereformeerde jong(er)en'. Meestal wordt die term gebruikt door lieden die niet tot de gereformeerde gezindte behoren.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door helma »

007mobo schreef:Hoi Hoi!

Ik vroeg me af of jullie wel een uitgaan en dan ook waar enz.
Want mijn ouders vinden het maar niks, dit komt o.a. door de muziek die word gedraait enz.

Ik vroeg me af hoe jullie dat doen...
Gaan jullie niet of naar de gewone gelegenheden of
zijn er misschien speciaal plekken waar dingen worden georganiseerd voor gereformeerde jongen,
want dat vinden mijn ouders misschien wel goed :?

Ik hoop op leuke reacties
Groetjes :)

Bedoel je serieuze avonden; waar je als jongeren over Bijbelse dingen nadenkt/kunt praten?
Inormeer dan eens bij een plaatselijke kerk of er een JV voor jouw leeftijd is.
Misschien een plaats in de buurt waar de kerk zulk soort avonden organiseert :tilt
Anders kan je ook nog naar andere jongerenavonden regionaal.
Leerzaam en gezellig.

Een avond óver muziek kan ik je ook aanraden
kijk dan op de site van Jijdaar; binnenkort houden ze weer hun popmuziekavonden
Daar hoor je veel muziek en kom je gelijk iets te weten over de achtergronden van de mensen achter die muziek.
En over de bedoeling van satan met die muziek...

Laat in elk geval je keus voor een ontspannen avondje uit afhankelijk zijn van dit vers:
Waarmee zal de jongeling zijn pad zuiver houden; als hij het houdt naar Uw Woord
Dan wens ik je een fijne avond toe met andere jongeren!!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door henriët »

helma schreef:
007mobo schreef:Hoi Hoi!

Ik vroeg me af of jullie wel een uitgaan en dan ook waar enz.
Want mijn ouders vinden het maar niks, dit komt o.a. door de muziek die word gedraait enz.

Ik vroeg me af hoe jullie dat doen...
Gaan jullie niet of naar de gewone gelegenheden of
zijn er misschien speciaal plekken waar dingen worden georganiseerd voor gereformeerde jongen,
want dat vinden mijn ouders misschien wel goed :?

Ik hoop op leuke reacties
Groetjes :)

Bedoel je serieuze avonden; waar je als jongeren over Bijbelse dingen nadenkt/kunt praten?
Inormeer dan eens bij een plaatselijke kerk of er een JV voor jouw leeftijd is.
Misschien een plaats in de buurt waar de kerk zulk soort avonden organiseert :tilt
Anders kan je ook nog naar andere jongerenavonden regionaal.
Leerzaam en gezellig.

Een avond óver muziek kan ik je ook aanraden
kijk dan op de site van Jijdaar; binnenkort houden ze weer hun popmuziekavonden
Daar hoor je veel muziek en kom je gelijk iets te weten over de achtergronden van de mensen achter die muziek.
En over de bedoeling van satan met die muziek...

Laat in elk geval je keus voor een ontspannen avondje uit afhankelijk zijn van dit vers:
Waarmee zal de jongeling zijn pad zuiver houden; als hij het houdt naar Uw Woord
Dan wens ik je een fijne avond toe met andere jongeren!!
Helma heeft het mooi en goed verwoord, misschien dat ik er aan toe mag voegen.
Wellicht kun je met je ouders bespreken wat zij wel goed/acceptabel vinden om te bezoeken.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Nochtans
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 sep 2010, 14:34

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door Nochtans »

helma schreef:Kijk dan op de site van Jijdaar; binnenkort houden ze weer hun popmuziekavonden
Daar hoor je veel muziek en kom je gelijk iets te weten over de achtergronden van de mensen achter die muziek.
En over de bedoeling van satan met die muziek...
Excuses, maar dit soort generaliserende opmerkingen stuiten me als muzikant erg tegen de borst. Satan laat zich niet binden aan bepaalde muziekstijlen. Een muziekstijl kan op zichzelf nooit als 'fout' aangemerkt worden. Net als alle andere kunstvormen is het slechts een middel tot een bepaald (niet te generaliseren) doel.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door henriët »

Nochtans schreef:
helma schreef:Kijk dan op de site van Jijdaar; binnenkort houden ze weer hun popmuziekavonden
Daar hoor je veel muziek en kom je gelijk iets te weten over de achtergronden van de mensen achter die muziek.
En over de bedoeling van satan met die muziek...
Excuses, maar dit soort generaliserende opmerkingen stuiten me als muzikant erg tegen de borst. Satan laat zich niet binden aan bepaalde muziekstijlen. Een muziekstijl kan op zichzelf nooit als 'fout' aangemerkt worden. Net als alle andere kunstvormen is het slechts een middel tot een bepaald (niet te generaliseren) doel.
Zeker zal de satan dmv bepaalde muziekstijlen zich binden, denk alleen al maar eens aan de terugkeermethode.
Nochthans, misschien kun je ook eens luisteren naar zo 'n avond?
Daar wordt eea goed uitgelegd.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Nochtans
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 sep 2010, 14:34

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door Nochtans »

henriët schreef:
Nochtans schreef:
helma schreef:Kijk dan op de site van Jijdaar; binnenkort houden ze weer hun popmuziekavonden
Daar hoor je veel muziek en kom je gelijk iets te weten over de achtergronden van de mensen achter die muziek.
En over de bedoeling van satan met die muziek...
Excuses, maar dit soort generaliserende opmerkingen stuiten me als muzikant erg tegen de borst. Satan laat zich niet binden aan bepaalde muziekstijlen. Een muziekstijl kan op zichzelf nooit als 'fout' aangemerkt worden. Net als alle andere kunstvormen is het slechts een middel tot een bepaald (niet te generaliseren) doel.
Zeker zal de satan dmv bepaalde muziekstijlen zich binden, denk alleen al maar eens aan de terugkeermethode.
Nochthans, misschien kun je ook eens luisteren naar zo 'n avond?
Daar wordt eea goed uitgelegd.
Henriët, ik heb het over het binden van satan aan een bepaalde muziekstijl, niet over het binden van satan aan mensen door middel van bepaalde muziekstijlen. Zonder twijfel misbruikt de duivel ook popmuziek om mensen tot verderf te brengen. Evenzo kan dat ook met klassieke muziek, elke andere willekeurige muziekstijl, of ieder ander medium.

Een muziekstijl 'an sich' kan niet zondig zijn, want een stijl is per definitie zonder inhoud. Het is hetzelfde als beweren dat de duivel (bijvoorbeeld) via kubistische schilderkunst mensen tot zonde zou brengen. Een artiest/kunstenaar gebruikt een bepaald medium (bijvoorbeeld popmuziek of kubisme), tot een bepaald doel. Evenzo draagt ook de artiest de verantwoording of schuld en niet het medium.

Waar ik me voornamelijk aan stoor is dat mensen het gebruik van drumstel, gitaar, etc. (typerend voor bepaalde muziekstijlen) gelijkstellen aan iets zondigs. Terwijl het de mensen achter drumstel, gitaar en microfoon zijn die een bepaalde boodschap de wereld inslingeren, ofwel het medium van een bepaalde inhoud voorzien. Daar deze inhoud niet per definitie slecht of goed is, kan popmuziek ook niet per definitie als goed of slecht gezien en beoordeeld worden.

Zo'n avond zou ik me overigens wel voor interesseren, ik ben alleen bang dat er (zoals zovaak rondom dit onderwerp) op een ononderbouwde manier geargumenteerd wordt, waardoor ik er weinig mee kan.
007mobo
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2010, 11:16

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door 007mobo »

wat hier boven is gezegt over muziek zeiden mijn ouders ook.
en ik vraag me nogsteeds af of mogelijkheden zijn voor refo jongeren om ook uit te gaan.
en wat voor muziek er dan word gedraait op deze gelegenheden.
groetjes:)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door vlinder »

Wat is je doel of definitie van uit gaan?

* Is dat een zinvolle avond waarin je nadenkt over bepaalde zaken van het leven, gericht op het leven hierna. Want ook jij weet dat je niet altijd op deze aarde zult zijn.
* Of is het een avond met wat vrienden wat drinken (niet per definitie alcohol) en met hen praten over wat hen bezig houdt, hoe zij in het leven staan en hoe de toekomst gericht moet zijn op het leven na dit leven?
* Of moet dit een avond zijn met flitsende lampen, hard praten om boven de muziek uit te komen, dansen, veel alcohol en op meidenjacht?

Als het je om het eerste gaat, zijn er regelmatig jongerenavonden. Verschillende locaties, verschillende groepen, verschillende sprekers, verschillende leeftijdsgroepen. Zie bijvoorbeeld: http://www.jijdaar.nl/.

Zoek je het tweede, kun je misschien hier kijken: http://www.jongerenavond.nl/

Als je het laatste zoekt, kan ik je niet adviseren een andere invulling te kiezen. Een feestje en gezelligheid is niks mis mee, maar ook gezien het feit dat je ouders dat niet willen, en ik denk dat het veel leeg vermaak is zonder daadwerkelijke bevrediging, maar juist een leegheid, adviseer ik je om op bovenstaande links te kijken of de posting van Helma ter harte te nemen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door Mara »

007mobo schreef:wat hier boven is gezegt over muziek zeiden mijn ouders ook.
en ik vraag me nogsteeds af of mogelijkheden zijn voor refo jongeren om ook uit te gaan.
en wat voor muziek er dan word gedraait op deze gelegenheden.
groetjes:)
Hoi mobo,
Ik weet niet hoe oud jij bent ?
Ik ben moeder van een stelletje pubers, dus weet wel iets over muziek en uitgaan te zeggen ;)
Uit ervaring weet ik dat ik niet teveel moet zaniken over de muziekkeuze.
Ik werd als puber ook hondsmoe van mijn moeder, die geen engels verstond en dacht dat alles duivelse teksten waren.
Als ik dan zei dat I love you, ik hou van jou betekende, was het dus nog niet goed. Logisch !
Nu ik zelf moeder ben, kan ik me heel goed inleven in de verlangens van de pubers.
Ik ga er wat genuanceerder mee om, omdat ik weet dat het tijdelijk is.
De oudste is boven de 20 en luistert niet naar dezelfde muziek als toen hij 16/17 was.
Hij snapt niet hoe hij een bepaald zangeresje toen zo leuk kon vinden ;)
Hij ging, toen hij zelf zn rijbewijs had, naar van die georganiseerde avonden in de buurt van Gorkum, Rhenen en zo.
Een hele stel jongelui bij elkaar, wat er precies gebeurde, weet ik natuurlijk niet, ik was er niet bij.
De jongere pubers hebben hier nog niet zo'n behoefte aan stappen, ze komen wel onderling bij elkaar als iemand's ouders bv weg zijn.
Dan kijken ze een dvd, chillen wat. Gelukkig zijn er geen zuipers bij !
Tuurlijk waarschuwen jouw ouders ook, doen wij ook ! Maar het heeft niet zoveel zin alleen te verbieden, ik ben bang dat het dan in het stiekeme circuit terecht komt. Ik houd de boel liever open, dan kan ik er met hen over praten.
Zij vinden mijn muziek maar niks, ik de hunne niet.
Nou dat kan, de generatiekloof, aha, daar is ie dus ;)
Houd altijd voor ogen dat je ouders het allerbeste met je voor hebben, je willen behoeden voor slechte invloeden.
En dat het niet is om je een leuke avond te misgunnen.
Kijk eens in het RD onder de kleine advertenties, misschien dat daar wel eens iets bijstaat voor je.
Of trommel een groep andere op en organiseer iets leuks en verantwoords ! Succes hoor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door helma »

Ga alsjeblieft eens luisteren naar zo'n popmuziekavond van Jijdaar
en vertel dan nog eens of satan er niet op uit is om door middel van muziek mensen/jongeren in zijn macht te krijgen/te beïnvloeden

ik versta aardig engels en nee; niet álle liedjes gaan over satan
er gaan ook nog liedjes over sex.
en over surrogaatliefde (wat haaks staat op wat God bedoelde met liefde tussen man en vrouw)
en over genieten van dit leven want straks ben je dood
en over opstand tegen het gezag
en over...
vul maar in.
Doe wat je wilt. dat is de boodschap achter veel muziek.

En laat je niet wijsmaken mobo dat het niet uitmaakt wat je luistert.
en tijdelijke zonden zijn ook zonden en daar doe je God verdriet mee.
En het is ook nog eens schadelijk voor jezelf.

Ik gun je zo graag een leven met de Heere.
Zoek vrienden op die dat ook zoeken.

Zoek Hem en leef!!
Dan verliest alle zogenaamde plezier van de wereld zijn glans.
Echt, dat gun ik je van harte!!
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door caprice »

Als je nog wat zoekt voor aankomende zaterdagavond, in Rhenen.

Daar hoopt de GBS een bezinningsavond te houden m.b.t. de Herziene Statenvertaling in onze gezinnen, scholen en kerken, en waarom dat niet wenselijk is.
Het zal gehouden worden in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente aan de Achterbergsestraatweg, en de sprekers zijn ds. Th. L. Zwartbol, ds. A. van Voorden en ds. A. Verschuure. Aanvang half 8.

Boekentafel :livre aanwezig. :jongle
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door Germanicus »

caprice schreef:Als je nog wat zoekt voor aankomende zaterdagavond, in Rhenen.

Daar hoopt de GBS een bezinningsavond te houden m.b.t. de Herziene Statenvertaling in onze gezinnen, scholen en kerken, en waarom dat niet wenselijk is.
Het zal gehouden worden in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente aan de Achterbergsestraatweg, en de sprekers zijn ds. Th. L. Zwartbol, ds. A. van Voorden en ds. A. Verschuure. Aanvang half 8.

Boekentafel :livre aanwezig. :jongle
Sorry hoor, maar vind je zo'n GBS-avond nu echt aanbevelenswaardig voor een jongere die tips wil voor een avond uit? Ik kan me dan meer vinden in Helma's aanbeveling. Volgens mij kun je jongeren beter iets vertellen en leren VANUIT Gods Woord dan voor de zoveelste keer uitleggen waarom de HSV toch wel zo'n verderfelijke vertaling is.

Ennuh.... verkopen ze bij de boekentafels ook deeluitgaven van de HSV?! :nananere
Hier beneden is het niet.
Plaats reactie