't Is feest....

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: 't Is feest....

Bericht door jvdg »

refo schreef:Het bijbelse 'matigheid' is overgezet zijnde 'kuisheid'. In ieder geval niet 'een sneedje kerststol minder'.

Of hebben jullie andere teksten?
Kijk de concordanties eens na.
't Zal je verrassen.
Matigheid in kuisheid, ja, maar ook in levensstijl en in het dienen van Christus.
In het NT kun je dat meermaals tegenkomen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: 't Is feest....

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
memento schreef: ἐγκράτεια , είας, ἡ
restraint of one’s emotions, impulses, or desires, self-control
Arndt, W., Danker, F. W., & Bauer, W. (2000). A Greek-English lexicon of the New Testament and other early Christian literature (3rd ed.) (274). Chicago: University of Chicago Press.
Das duidelijk, geen woord Latijn bij!
Nee, maar wel Engels... :bobo
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 't Is feest....

Bericht door refo »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
memento schreef: ἐγκράτεια , είας, ἡ
restraint of one’s emotions, impulses, or desires, self-control
Arndt, W., Danker, F. W., & Bauer, W. (2000). A Greek-English lexicon of the New Testament and other early Christian literature (3rd ed.) (274). Chicago: University of Chicago Press.
Das duidelijk, geen woord Latijn bij!
Nee, maar wel Engels... :bobo
Handelingen 24 [1 v.] En als hij handelde van rechtvaardigheid, en matigheid, en van het toekomende oordeel, Felix, zeer bevreesd geworden zijnde, antwoordde: Voor ditmaal ga heen; en als ik gelegenen tijd zal hebben bekomen, zo zal ik u tot mij roepen.
Romeinen 12 [1 v.] Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft.
Galaten 5 [1 v.] Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
1 Timotheüs 2 [2 v.] Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;
2 Petrus 1 [1 v.] En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,
Jezus Sirach 18 [1 v.] Verneder u door matigheid, eer gij ziek wordt, en bewijs in de tijd der zonden uw bekering.
2 Makkabeeën 4 [1 v.] Antiochus, hierover van harte bedroefd zijnde, en tot barmhartigheid geneigd, heeft geschreid over des overledenen matigheid en grote geschiktheid.
Je kunt er hooguit uithalen dat iemand niet te ver moet gaan. In wat ook.
Maar je kunt elkaar er moeilijk mee om de oren slaan. Of eigenlijk helemaal niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: 't Is feest....

Bericht door Luther »

refo schreef:Je kunt er hooguit uithalen dat iemand niet te ver moet gaan. In wat ook.
Maar je kunt elkaar er moeilijk mee om de oren slaan. Of eigenlijk helemaal niet.
Nee, maar op RF wordt toch nooit iemand om de oren geslagen...:slurp.
(Hooguit worden er wat oren gewassen.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: 't Is feest....

Bericht door henriët »

Luther schreef:
refo schreef:Je kunt er hooguit uithalen dat iemand niet te ver moet gaan. In wat ook.
Maar je kunt elkaar er moeilijk mee om de oren slaan. Of eigenlijk helemaal niet.
Nee, maar op RF wordt toch nooit iemand om de oren geslagen...:slurp.
(Hooguit worden er wat oren gewassen.)
ja jammer is dat...
beter bij de voeten beginnen...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie