Stichting 'Jij daar'

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik heb ook kritiek op sommige zaken van JIJ daar maar ik vind het storend en stuitend hoe er hier vaak op algemene wijze afkeuring wordt uitgesproken. Er zijn heel wat predikanten die daar spreken die tot de Gereformeerde gezindte behoren, die ook tot de achterban van dit forum behoren.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Hendrien »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik heb ook kritiek op sommige zaken van JIJ daar maar ik vind het storend en stuitend hoe er hier vaak op algemene wijze afkeuring wordt uitgesproken. Er zijn heel wat predikanten die daar spreken die tot de Gereformeerde gezindte behoren, die ook tot de achterban van dit forum behoren.
Van harte mee eens! En Koos de Jong is wel iemand die echt hart heeft voor de jongeren! Hoe je ook over hem mag denken!
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Gian »

Het is bizar dat accentverschillen veroordeeld worden met teksten die op leugenprofeten slaan. Het is ronduit bizar.
:deg
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:
Gian schreef:
Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:en dan nu vervolgens gaan klagen dat er geen 'schriftuurlijk-bevindelijke waarheid' meer gehoord wordt.. :hum
Klagen niet, ik constateer het alleen maar.
Komt kritiek niet vaak voort uit de behoefte jezelf omhoog te werken?
Zou kunnen. Ik ken die club niet goed genoeg om te weten waar hun kritiek uit voort komt.
Grapjas.
Het is voor Jijdaar helemaal geen doel om zaken te bekritiseren. Alleen ontkom je er niet aan om dingen te benoemen die nu eenmaal zo zijn.
De kruistocht die kerken en dominees houden zijn een en al kritiek, en niks anders.
Dat is het verschil. Voor zover ik me Jijdaar kan herinneren hebben ze altijd opgeroepen binnen de kerk te blijven. In de kerken wordt er alles aan gedaan om mensen bij Jijdaar weg te houden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Marco »

Het probleem ligt niet bij Jijdaar. Helemaal los van de vraag of ze gelijk hebben of niet, klopt de reactie niet. Er wordt ontzettend verketterd, maar nauwelijks inhoudelijk gereageerd. En dat trekken mensen tegenwoordig niet meer, en jongeren helemaal niet. Het is niet voldoende om te zeggen dat er een dwaalleer wordt gebracht. Vroeg of laat zal er inhoudelijk gereageerd moeten worden.

Datzelfde zie je trouwens ook op dit forum gebeuren. Pleidooien om de drie formulieren van eenheid een keer echt te lezen vinden vrijwel geen weerklank. Als het over een stichting als Jijdaar gaat, wordt zomaar gezegd dat het dwaalleraren zouden zijn, en dat dat aangetoond zou zijn (onzin, daar is een heleboel discussie over geweest, maar niets aangetoond), en dat de intentie van deze mensen onzuiver zou zijn, namelijk nijd en twist en vuil gewin.

Over die dwaalleer valt te discussiëren - maar dat willen sommigen kennelijk niet.
Over die beschuldigingen valt niet te discussiëren. Die moeten hard gemaakt worden of teruggenomen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Wim Anker »

Het lijkt erop - gelet op de woorden die je gebruikt - dat je meent dat ik Jijdaar beschuldig van verkeerde intenties. Ik kan je enkel adviseren goed te lezen. (en dat in tweevoud). Want m.i.stel ik juist dat zelfs ALS iemand het doet om vuil gewin - en ik heb dat niet gezegd noch zal dat beweren - maar er is geen dwaling in het gesprokene dat gedogen de bijbelse lijn is..........
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Marco »

Wim Anker schreef:Het lijkt erop - gelet op de woorden die je gebruikt - dat je meent dat ik Jijdaar beschuldig van verkeerde intenties. Ik kan je enkel adviseren goed te lezen. (en dat in tweevoud). Want m.i.stel ik juist dat zelfs ALS iemand het doet om vuil gewin - en ik heb dat niet gezegd noch zal dat beweren - maar er is geen dwaling in het gesprokene dat gedogen de bijbelse lijn is..........
Je hebt gelijk. Mijn excuses: ik had niet goed gelezen.

Blijft over de vraag naar de dwaalleer..
Madel
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:19

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Madel »

De ultieme bezwaren tegen Jij-daar avonden heb ik ook nog niet vernomen.

Is men overtuigd dat jongeren op een doodlopend spoor gezet worden?
Is men ervan overtuigd dat Gods Geest op dergelijke avonden niet werkt/aanwezig kan zijn?

Zoals in mijn eerdere post vermeldt luister ik van "links" tot "recht" en zo af en toe ook een jij-daar lezing. En ik krijg soms ook kromme tenen van wat ik hoor of wat er soms gezongen wordt. Desondanks gaat het Woord open. En de aanwezige jongeren zijn er voor het grootste deel waarschijnlijk vanuit een bepaalde behoefte die ontbreekt in de eigen kerk of opvoeding. Het kan zijn ook zijn dat jongeren ervaren dat bepaalde levensvragen in de eigen kerk niet beantwoord (kunnen) worden en op zoek gaan.

Als men ervan overtuigd is dat jongeren op een doodlopend spoor gezet worden of dat men overtuigd is dat Gods Geest op dergelijke avonden niet werk werkt/aanwezig is kan ik e.e.a. wel beter duiden. Zo niet, dan begrijp ik niet waarom er soms zo gefulmineerd wordt tegen dergelijke avonden.

Mvg,
Madel
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Wim Anker »

Madel schreef:De ultieme bezwaren tegen Jij-daar avonden heb ik ook nog niet vernomen.

Is men overtuigd dat jongeren op een doodlopend spoor gezet worden?
Is men ervan overtuigd dat Gods Geest op dergelijke avonden niet werkt/aanwezig kan zijn?

Zoals in mijn eerdere post vermeldt luister ik van "links" tot "recht" en zo af en toe ook een jij-daar lezing. En ik krijg soms ook kromme tenen van wat ik hoor of wat er soms gezongen wordt. Desondanks gaat het Woord open. En de aanwezige jongeren zijn er voor het grootste deel waarschijnlijk vanuit een bepaalde behoefte die ontbreekt in de eigen kerk of opvoeding. Het kan zijn ook zijn dat jongeren ervaren dat bepaalde levensvragen in de eigen kerk niet beantwoord (kunnen) worden en op zoek gaan.

Als men ervan overtuigd is dat jongeren op een doodlopend spoor gezet worden of dat men overtuigd is dat Gods Geest op dergelijke avonden niet werk werkt/aanwezig is kan ik e.e.a. wel beter duiden. Zo niet, dan begrijp ik niet waarom er soms zo gefulmineerd wordt tegen dergelijke avonden.

Mvg,
Madel
Tja. Er is op bovenstaande vanuit de Schrift reeds antwoord gegeven. Maar als lezen te veel moeite is dan houd het op.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Desiree »

Ik heb eigenlijk wel zin in een reünie-avond jijdaar en dan in Doorn.. hoeft NN of NN & NN niet zo ver te rijden. Oude bezoekers gaan ipv de jongeren. En dan gewoon helemaal zoals het nu is. Dan weet ik ook weer eens waar ik over spreek. :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door helma »

Volgens mij kijken ze bij Jijdaar nooit naar leeftijd en kan je er als oudere altijd heen, ook zonder reünie. Of het moet in de laatste 3 jaar veranderd zijn, ik ben er al tijden niet geweest.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: RE: Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Pimpelmees »

Wim Anker schreef:
Madel schreef:De ultieme bezwaren tegen Jij-daar avonden heb ik ook nog niet vernomen.

Is men overtuigd dat jongeren op een doodlopend spoor gezet worden?
Is men ervan overtuigd dat Gods Geest op dergelijke avonden niet werkt/aanwezig kan zijn?

Zoals in mijn eerdere post vermeldt luister ik van "links" tot "recht" en zo af en toe ook een jij-daar lezing. En ik krijg soms ook kromme tenen van wat ik hoor of wat er soms gezongen wordt. Desondanks gaat het Woord open. En de aanwezige jongeren zijn er voor het grootste deel waarschijnlijk vanuit een bepaalde behoefte die ontbreekt in de eigen kerk of opvoeding. Het kan zijn ook zijn dat jongeren ervaren dat bepaalde levensvragen in de eigen kerk niet beantwoord (kunnen) worden en op zoek gaan.

Als men ervan overtuigd is dat jongeren op een doodlopend spoor gezet worden of dat men overtuigd is dat Gods Geest op dergelijke avonden niet werk werkt/aanwezig is kan ik e.e.a. wel beter duiden. Zo niet, dan begrijp ik niet waarom er soms zo gefulmineerd wordt tegen dergelijke avonden.

Mvg,
Madel
Tja. Er is op bovenstaande vanuit de Schrift reeds antwoord gegeven. Maar als lezen te veel moeite is dan houd het op.
Ja, dat is niet echt een reactie Wim. Even de woorden "vanuit de Schrift" noemen en dan nog even tegen Madel zeggen dat ze geen moeite neemt om te lezen. Geef dan aan wat je precies bedoelt of verwijs naar een specifiek ouder bericht. Dan is jouw punt helderder en kan de discussie weer verder gaan.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Mistig »

Las vanmorgen op RD dit artikel: Lastercampagne tegen Stichting Jij daar!
https://www.rd.nl/kerk-religie/lasterca ... -1.1518915

Heb de genoemde website bekeken. Dat maakt me toch wel bijzonder verdrietig.
Het komt dus ook uit christelijke hoek. Dit doet me denken aan G.P.P. Burggraaf.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door J.C. Philpot »

Mistig schreef:Las vanmorgen op RD dit artikel: Lastercampagne tegen Stichting Jij daar!
https://www.rd.nl/kerk-religie/lasterca ... -1.1518915

Heb de genoemde website bekeken. Dat maakt me toch wel bijzonder verdrietig.
Het komt dus ook uit christelijke hoek. Dit doet me denken aan G.P.P. Burggraaf.
Hier word er al over "gediscussieerd": https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 17&t=12700
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Mistig »

J.C. Philpot schreef:
Mistig schreef:Las vanmorgen op RD dit artikel: Lastercampagne tegen Stichting Jij daar!
https://www.rd.nl/kerk-religie/lasterca ... -1.1518915

Heb de genoemde website bekeken. Dat maakt me toch wel bijzonder verdrietig.
Het komt dus ook uit christelijke hoek. Dit doet me denken aan G.P.P. Burggraaf.
Hier word er al over "gediscussieerd": https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 17&t=12700
Bedankt voor de melding.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie