Stichting 'Jij daar'

ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door ejvl »

Maar dan kun je ook niet zeggen dat het niet gehoord wordt.
Hooguit bijna niet/nooit.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door jakobmarin »

Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:Dan kunnen we ook niet over JijDaar spreken als zou daar de s-b waarheid geheel niet meer te horen zijn.
Dan moeten we daarover 'separerend' spreken en niet overdrijven.
Ik denk toch van wel. Het gaat om de basis die niet deugt.
Het heeft weinig zin net te doen alsof Jijdaar zo schriftuurlijk-bevindelijk is, terwijl er vele sprekers optreden die dat niet zijn.

Vergelijk het met de situatie wanneer ik als christelijke medewerker bij een seculier bedrijf werk, dan maakt dat het hele bedrijf nog niet christelijk.
Dat vind ik allemaal veel te grote woorden: 'basis die niet deugd' en doe je ook geen recht aan wat er wel gezegd wordt, en ook zelfs door refo-sprekers.
Plus wat een niet-refo-spreker zegt, kan nog wel bijdragen aan een schriftuurlijke basis (maar misschien iets te weinig bevindelijk naar je zin).

Refo's en Evo's kunnen veel van elkaar leren en beiden moeten niet doen alsof zij de wijsheid in pacht hebben.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Orchidee »

Het beloofd vanavond weer een mooie en leerzame avond te worden!
Ds. R. v. Kooten zal spreken over: "Een gesloten hemel"
Heemskerkstraat 105, Gouda.
In de aula van de Goudse Waarden.
Het begint: 20.00 uur, het eindigt ongeveer 23.00 uur.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Martijn
Berichten: 717
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Martijn »

Orchidee schreef:Het beloofd vanavond weer een mooie en leerzame avond te worden!
Ds. R. v. Kooten zal spreken over: "Een gesloten hemel"
Heemskerkstraat 105, Gouda.
In de aula van de Goudse Waarden.
Het begint: 20.00 uur, het eindigt ongeveer 23.00 uur.
Live mee te kijken?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Orchidee »

Geen idee.
Dochters en vrienden zijn "live"
Misschien eens op de site kijken.
Naluisteren kan vaak ook.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Martijn
Berichten: 717
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Martijn »

Gaan we het wel naluisteren.
Hendrien
Berichten: 1323
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Hendrien »

Pas voor het eerst naar de Popmuzieklezing geweest. Met een aantal pubers. Ik vond het best wel heftig, maar toch een duidelijke boodschap.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6314
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:en dan nu vervolgens gaan klagen dat er geen 'schriftuurlijk-bevindelijke waarheid' meer gehoord wordt.. :hum
Klagen niet, ik constateer het alleen maar.
Komt kritiek niet vaak voort uit de behoefte jezelf omhoog te werken?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:
Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:en dan nu vervolgens gaan klagen dat er geen 'schriftuurlijk-bevindelijke waarheid' meer gehoord wordt.. :hum
Klagen niet, ik constateer het alleen maar.
Komt kritiek niet vaak voort uit de behoefte jezelf omhoog te werken?
Zou kunnen. Ik ken die club niet goed genoeg om te weten waar hun kritiek uit voort komt.
Martijn
Berichten: 717
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Martijn »

---knip--- niet toegestaan
Madel
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:19

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Madel »

Wat betreft "Jij daar" en andere gelegenheden waar het Woord opengaat: Zou onze houding niet meer moeten zijn zoals de apostel Paulus die ook had?

18 Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden.

Zelf ik heb er niet zo moeite mee. Bij elke lezing of preek of Bijbelstudie kunnen er wel zaken genoemd worden waar ik zo mn vraagtekens bij heb of dat correct is. Ik luister preken en Bijbelstudies van "vrijzinnig" tot "uiterst recht". ter leering ende vermaeck.

Aangezien ik al lange tijd mee lees weet ik dat er hier voor- en tegenstanders zijn van Jij-daar avonden. Maar een oprechte vraag van mij kant zou kunnen zijn: Wat is het ultieme bezwaar tegen deze avonden? Denkt men dat jongeren op deze wijze met een ingebeelde hemel naar de hel gaan? of zit het in de sfeer van "werkheiligheid"? Zijn er die dit wat meer zouden kunnen toelichten of onderbouwen?

Mvg,
Madel
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Wim Anker »

De apostel had DEZE houding tegen dwalingen:

2 Kor. 11
13 Want zulke valse apostelen zijn bedrieglijke arbeiders, zich veranderende in apostelen van Christus.
14 En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts.
15 Zo is het dan niets groots, indien ook zijn dienaars zich veranderen als waren zij dienaars der gerechtigheid; van welke het einde zal zijn naar hun werken
Zie ook Titus 1.

Ik ben het ermee eens dat als men waarschuwd tegen "Jijdaar" er moet worden aangegeven waarom het valse profeten zijn. m.i. is dat op dit forum regelmatig aangetoond.

De apostel had de houding van Filip. 1 vs 18 tegen een zuivere verkondiging met een onzuiver oogmerk.
Het gaat daar over leraars die GEEN dwaalleer verkondigen maar hun oogmerk is niet zuiver. (Nijd en twist, vuil gewin)
Lees toch de kanttekeningen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Orchidee »

Dus alle sprekers op "jij daar" zijn dwaalleraren en/of verkondigen een dwaalleer?
Hier wil ik wel een zuiver en goed bijbels onderbouwd antwoord op!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Wim Anker »

Orchidee schreef:Afbeelding Dus alle sprekers op "jij daar" zijn dwaalleraren en/of verkondigen een dwaalleer?Afbeelding
Hier wil ik wel een zuiver en goed bijbels onderbouwd antwoord op!
Allereerst moet duidelijk zijn dat Filip. 1 vs 18 niet gebruikt kan worden om dwalingen te gedogen.

Zie verder reactie @Tiberius v.w.b.t. over de dwaalleraren op "Jijdaar".
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Orchidee »

............Het zijn dus dwaalleraren? :oO
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie