Stichting 'Jij daar'

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door jakobmarin »

Gian schreef:
Luther schreef: Het is toch prachtig als jonge mensen 'De godvruchtige Avondmaalganger' van Immens weer gaan lezen
Meen je dit?
Als ik lees hoe je van Petrus Immens je avondmaalsgang moet voorbereiden zou ik direct in de stress raken. Het is onvoorstelbaar wat je dan allemaal niet moet doen vooraf, nadien ect...
Ik vind het zelfs puur misleidend. Heimelijk wordt je aan het werk gezet, en als je dan niet voelt wat je wil, dan is de hele avondmaalsgang een desillusie.
Wij lezen altijd een boekje in de 2 voorbereidingsweken.
Immens heb ik zelf niet helemaal gelezen, maar is wel wat te vergelijken wat Puriteinen doen: heel uitgebreid en praktisch verhandelen hoe te gedragen rondom het Avondmaal.
Dat kan wat moeterig overkomen, maar is niet zo bedoelt, denk ik.
Het uiteindelijke doel van Immens is te komen 'tot een heilrijk en heugelijk genot van het hoogwaardige Avondmaal des Heeren'.

De Puriteinen zeggen dan bijv. dit soort dingen: als je het brood in je mond steekt en er op kauwt, bedenk dan dat Jezus het Brood des Levens is,
dat is verbroken en vermaald door de zonde die jij bedreven hebt, jouw straf heeft gedragen. Als je de wijn drinkt en proeft, bedenk dan ... etc. etc.
Als je opstaat van de tafel, bedenk dan.. etc. etc.

Dit soort dingen lezen we niet iedere viering, maar kan ik om de zoveel tijd echt waarderen.

En wat ik ook erg graag lees rondom Avondmaalsviering is Boek IV van Navolging van Thomas a Kempis, bijv:
Het is nuttig dikwijls te communiceren
1. De gelovige: Zie, ik kom tot U, Heer, opdat het mij wel mag gaan door uw geschenk en ik mij verheug in uw heilig gastmaal,
dat Gij, God, in uw goedheid voor de mens hebt gereed gemaakt (Ps. 68 : 11).
2. Zie, in U is alles aanwezig wat ik kan en moet verlangen; Gij zijt mijn heil en mijn verlossing, mijn hoop en mijn sterkte, mijn eer en mijn glorie.
3. ‘Verblijd’ dan vandaag ‘het innerlijk van uw dienaar, want tot U, Heer Jezus, heb ik mijn geest verheven’ (Ps. 86 : 4).
4. Ik wens U nu godvruchtig en eerbiedig te ontvangen; ik verlang U in mijn woning binnen te leiden om met Zacheüs te verdienen
door U te worden gezegend en onder de zonen van Abraham te worden erkend.
5. Mijn innerlijk verlangt naar uw Lichaam, mijn hart wenst met U te worden verenigd.
6. Geef Uzelf aan mij en het is goed. Want buiten U is geen enkele vertroosting volwaardig.
7. Ik kan niet zonder U zijn; en zonder uw bezoek kan ik niet leven.
8. Daarom moet ik wel dikwijls tot U naderen en U als geneesmiddel tot het heil ontvangen;
anders zou ik misschien onderweg bezwijken, als ik beroofd bleef van dit hemels voedsel.
9. Want zo, allerbarmhartigste Jezus, hebt Gij bij uw prediking aan het volk en bij het genezen van allerlei kwalen het eens gezegd:
‘Ik wil hen niet zonder voedsel naar hun huis terug laten gaan, misschien zouden ze onderweg omkomen’ (Mt. 15 : 32).
10. Doe dan met mij hetzelfde, Gij die Uzelf tot troost van uw gelovigen in het Sacrament hebt nagelaten.

of:

10. Maar wie ben ik, Heer, dat ik mij aanmatig tot U te naderen?
11. Zie, de hemelen der hemelen kunnen U niet bevatten en Gij zegt: ‘Komt allen tot Mij’?
12. Wat betekent toch die allervriendelijkste toenadering en deze zo vriendschappelijke uitnodiging?
13. Hoe zal ik het durven wagen te komen, ik die mij niets goeds bewust ben waarom ik dit zou mogen ondernemen?
14. Hoe zal ik U binnenvoeren in mijn huis, ik die u dikwijls zulke beledigingen naar het hoofd heb geslingerd?
15. Engelen en aartsengelen eren U, heiligen en rechtvaardigen vrezen U en Gij zegt: ‘Komt allen tot Mij’?
16. Heer, als Gij het niet waart die dit zegt, wie zou geloven dat het waar is?
17. En als het niet uw uitdrukkelijke wil was, wie zou wagen te naderen?
18. Noach, een rechtvaardig man, werkte honderd jaar aan de bouw van een ark om met weinigen gered te worden.
19. En hoe kan ik mij dan in één uur voorbereiden om de Maker van de wereld met eerbied in mij te ontvangen?
20. Mozes, uw grote dienaar en bijzondere vriend, maakte een koffer van onverslijtbaar hout, overtrok die met zeer zuiver goud om daarin de tafelen der wet neer te leggen.
21. En ik, verdorven wezen, zal het aandurven U, de Ontwerper van de wet en de Schenker van het leven, zo maar bij mij te ontvangen?
22. Salomo, in wijsheid de uitmuntendste van Israëls koningen, bouwde zeven jaar aan een prachtige tempel ter ere van uw naam en vierde acht dagen lang het feest van zijn inwijding.
23. Duizend vredeoffers droeg hij op en hij plaatste de ark van het verbond onder het schallen van de bazuinen en onder plechtig gejubel op de plaats die hij voor haar had gereed gemaakt.
24. En ik, ongelukkige, de armste van de mensen, hoe zal ik U binnenvoeren in mijn huis, ik die nauwelijks een half uur in godsvrucht weet door te brengen?
En kon ik maar eens één keer een half uur innig daaraan besteden.

etc. etc.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6314
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Gian »

jakobmarin schreef: Dat kan wat moeterig overkomen..
Dat wil ik wel best geloven, op mij had het ooit als jonggelovige een vervelende uitwerking. Ik vond die bereidheid niet en kreeg het niet ook, dus...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Sheba »

Panny schreef:Ik heb eigenlijk wel respect voor Koos de Jong dat hij dit toch doet ondanks dat hij veel kritiek en weerstand kan verwachten.
En ik twijfel niet dat hij dit oprecht meent en vol liefde voor de mensen om hem heen.
Ik denk dat hij zeker waarschuwt tegen een reëel gevaar.
Al ben ik het niet met alles eens wat hij zegt. En door sommige uitspraken doet hij weer behoorlijk afbreuk aan z'n verhaal.
Ik heb geluisterd. En ook de lezing van 10 april.... (welwillend)
En ik heb veel niet gehoord....
Hij maakt inderdaad de toeleidende weg niet concreet. Hij benoemd terecht de verlammende werking in bepaalde prediking. Maar zelfs dat maakt hij niet concreet.
Het woord zonde lijkt bijna niet meer in zijn verhaal voor te komen.
Het wantrouwen naar Jij Daar is door de houding en manier waarop alleen maar groter geworden (althans voor mij)
De gezangen of liedbundels lijken onuitputtelijker dan de psalmen! Wordt ik ook altijd een beetje wantrouwig van!
En zoals hij de zwaardere kerken beschuldigt van misleiding, doet hij nu (misschien ongewild?) zelf ook. Want door dingen niet te zeggen. misleidt je ook!

Zinnen als we zullen je bij Jezus brengen... Dit zijn duidelijk invloeden van de evangelische hoek. Alsof wij dat kunnen... (10 april)

Mijn hart werd in ieder geval niet brandende toen ik zijn betoog hoorde. Dit in tegenstelling tot de Emmaus-gangers die hij aanhaalde op 10 april....

Maar nogmaals misschien is Koos zich hier niet van bewust.
Laatst gewijzigd door Sheba op 26 apr 2014, 13:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Luther »

Gian schreef:
Luther schreef: Het is toch prachtig als jonge mensen 'De godvruchtige Avondmaalganger' van Immens weer gaan lezen
Meen je dit?
Als ik lees hoe je van Petrus Immens je avondmaalsgang moet voorbereiden zou ik direct in de stress raken. Het is onvoorstelbaar wat je dan allemaal niet moet doen vooraf, nadien ect...
Ik vind het zelfs puur misleidend. Heimelijk wordt je aan het werk gezet, en als je dan niet voelt wat je wil, dan is de hele avondmaalsgang een desillusie.
Het is uit deze post zeer duidelijk dat je het boek niet hebt gelezen. En als je dat wel hebt gedaan, moet je het nog maar eens lezen.
Je moet van Immens namelijk helemaal niets. Wel wijst hij er met klem op dat de gang naar het HA geen automatisme kan zijn; ook dat dit niet zonder voorbereiding kan. Verder besteedt hij veel pastoraal werk aan die mensen die vanwege de grootheid van dit sacrament onterecht willen afzien. Hij probeert ze met het Woord in de hand te leiden.
Juist dat laatste zinnetje van je post verraadt dat je Immens niet (welwillend) hebt gelezen. Immens noemt dit juist als gevaar om niet te rusten op het gevoel en onderwijst wanneer het gevoel inderdaad achterwege bleef. Hij dringt aan op het leven uit het geloof.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Desiree »

huisman schreef:
Panny schreef:Ik heb eigenlijk wel respect voor Koos de Jong dat hij dit toch doet ondanks dat hij veel kritiek en weerstand kan verwachten.
En ik twijfel niet dat hij dit oprecht meent en vol liefde voor de mensen om hem heen.
Ik denk dat hij zeker waarschuwt tegen een reëel gevaar.
Al ben ik het niet met alles eens wat hij zegt. En door sommige uitspraken doet hij weer behoorlijk afbreuk aan z'n verhaal.

Ik denk dat Koos zich eens zou moeten verdiepen wat de "toeleidende weg" bijbels gezien is. Nu gooit hij alles weg en zie ik hem als een zeer onkundig persoon om onze jongeren te leiden.

@Koos lees dit boek eens.

Afbeelding
Ik zou verder willen reageren met...

Ik vraag me af, of dit alles over de hoofden van de jongelui moet gaan. Dat is telkens mijn probleem geweest. En ook of je dit in de kranten moet zetten en zo het cirkeltje weer rond moet krijgen. Het lijkt me goed dat iemand de wijste is en die cirkel doorbreekt door echt te gaan luisteren naar elkaars punten en zo elkaar opdragen in het gebed om de nood samen op te dragen aan God.

Je kunt toch immers van elkaar leren..? Nergens is het volmaakt, in geen ene kerk, bij geen ene zaterdagavond.

Volmaakt is het pas boven.. daar zijn alle kinderen van God bij elkaar. Daar is geen scheiding en geen pijn daarom meer, wat een vooruitzicht!

P.S. Ik heb goede avonden gehad bij Jijdaar. Heel goede zelfs.. Ds. Wink heeft weleens uitgelegd wat het is, zien is nog geen hebben. Ik begreep op de avond van Koos de Jong, wat hij bedoelde.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6314
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Gian »

Luther schreef:
Gian schreef:
Luther schreef: Het is toch prachtig als jonge mensen 'De godvruchtige Avondmaalganger' van Immens weer gaan lezen
Meen je dit?
Als ik lees hoe je van Petrus Immens je avondmaalsgang moet voorbereiden zou ik direct in de stress raken. Het is onvoorstelbaar wat je dan allemaal niet moet doen vooraf, nadien ect...
Ik vind het zelfs puur misleidend. Heimelijk wordt je aan het werk gezet, en als je dan niet voelt wat je wil, dan is de hele avondmaalsgang een desillusie.
Het is uit deze post zeer duidelijk dat je het boek niet hebt gelezen. En als je dat wel hebt gedaan, moet je het nog maar eens lezen.
Je moet van Immens namelijk helemaal niets. Wel wijst hij er met klem op dat de gang naar het HA geen automatisme kan zijn; ook dat dit niet zonder voorbereiding kan. Verder besteedt hij veel pastoraal werk aan die mensen die vanwege de grootheid van dit sacrament onterecht willen afzien. Hij probeert ze met het Woord in de hand te leiden.
Juist dat laatste zinnetje van je post verraadt dat je Immens niet (welwillend) hebt gelezen. Immens noemt dit juist als gevaar om niet te rusten op het gevoel en onderwijst wanneer het gevoel inderdaad achterwege bleef. Hij dringt aan op het leven uit het geloof.
En of ik het boek gelezen heb. Alleen toen zat ik anders in deze materie dan nu. Blijkbaar kan dat niet voor jou, want je zit er nogal naast met je suggesties.
Ongetwijfeld is er veel goeds over te noemen. Het feit dat ik helemaal klem liep met een paar hoofdstukken is nou eenmaal daar.
Ik heb liever dat de jeugd de Bijbel los van traditie en achtergrond leert lezen, dan de zovele goedbedoelde boeken.
Ik lees via via de Terdege, en hoe goedbedoeld ook, de pastorale stukjes en adviezen zijn vaak tenenkrommend. Dan denk ik, waarom gaan we vragenrubrieken opzetten online en in blaadjes terwijl we gewoon het Woord hebben? Hoe komt het dat dit Woord zo moeilijk is voor velen? Waarom kunnen we als ouders niet eenvoudig het Woord citeren bij de diverse vraagstukken?
Alleen de bijbel houd ons op het spoor, al het andere leid ons weg bij de bijbel.
Als je advies over de maaltijden/pascha ed (of wat we er allemaal van maken tegenwoordig) zoekt, vind je daar diverse bijbelgedeelten over. Ga die hoofdstukken in de juiste contexten bestuderen. Misschien kom je op heel andere ideeën dan Petrus Immens. Hoef je later nooit meer de schuld bij Petrus Immens te leggen als je ideën niet bleken te kloppen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door ejvl »

Bijbelkennis is vaak ver te zoeken. Laatst een EO programma het familiediner. Rechts Reformatorische mensen die niet wisten wat er bijvoorbeeld in psalm 103 stond, bijbelkennis en argumentatie is helaas vaak ver te zoeken, immers de dominee zal het wel weten toch?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door parsifal »

Als iemand psalm 103 en 104 door elkaar haalt dan is dat niet zo'n probleem lijkt me. Maar ik zie ook het probleem met gebrekkige bijbelkennis. Echter het is goed om hierbij ook te leren van hen die ons voorgingen. De Heilige Geest is niet tweeduizend jaar dood geweest. Kritiekloos dingen overnemen is fout en soms een teken van luiheid. Degenen die ons voorgingen negeren is dom en hoogmoedig. Verder heb ik het idee dat bij jijdaar zowel bijbellezen als het leren van boeken wordt aangemoedigd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Bijbelkennis is vaak ver te zoeken. Laatst een EO programma het familiediner. Rechts Reformatorische mensen die niet wisten wat er bijvoorbeeld in psalm 103 stond, bijbelkennis en argumentatie is helaas vaak ver te zoeken, immers de dominee zal het wel weten toch?
Bij de EO maak je van alles mee, inderdaad. Maar dat is slechts incidenteel.
Over het algemeen hebben we enorm veel Bijbelkennis en kunnen goed argumenteren. Beter in ieder geval dan de generaties voor ons.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Over het algemeen hebben we enorm veel Bijbelkennis en kunnen goed argumenteren. Beter in ieder geval dan de generaties voor ons.
Meen je dit nou echt?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Over het algemeen hebben we enorm veel Bijbelkennis en kunnen goed argumenteren. Beter in ieder geval dan de generaties voor ons.
Meen je dit nou echt?
Kennis bij de generatie 50-60ers is veelal bedroevend ja.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:Over het algemeen hebben we enorm veel Bijbelkennis en kunnen goed argumenteren. Beter in ieder geval dan de generaties voor ons.
Meen je dit nou echt?
Kennis bij de generatie 50-60ers is veelal bedroevend ja.
Euhm... dat geldt helaas evenzeer voor de 10-20-30-40'ers
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Over het algemeen hebben we enorm veel Bijbelkennis en kunnen goed argumenteren. Beter in ieder geval dan de generaties voor ons.
Meen je dit nou echt?
Best wel, ja. Inderdaad eens met de kanttekening van Wilhelm.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:Over het algemeen hebben we enorm veel Bijbelkennis en kunnen goed argumenteren. Beter in ieder geval dan de generaties voor ons.
Meen je dit nou echt?
Best wel, ja. Inderdaad eens met de kanttekening van Wilhelm.
Mhh... dan ontmoeten jullie kennelijk andere mensen dan ik...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:Over het algemeen hebben we enorm veel Bijbelkennis en kunnen goed argumenteren. Beter in ieder geval dan de generaties voor ons.
Meen je dit nou echt?
Best wel, ja. Inderdaad eens met de kanttekening van Wilhelm.
Mhh... dan ontmoeten jullie kennelijk andere mensen dan ik...:)
Blijkbaar.
Maar vergis je niet. Vroeger was persoonlijke bijbelstudie, reformatorisch onderwijs en toerusting via jeugdwerk, niet of hoegenaamd niet aan de orde.
Plaats reactie