Stichting 'Jij daar'

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Stiching 'Jij daar'

Bericht door helma »

't was een mooie lezing.
je schrikt alleen soms van bepaalde opmerkingen vanuit de zaal :fi
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Stiching 'Jij daar'

Bericht door henriët »

helma schreef:'t was een mooie lezing.
je schrikt alleen soms van bepaalde opmerkingen vanuit de zaal :fi
zoals?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Stiching 'Jij daar'

Bericht door helma »

luister/kijk eens na. Ik bedoel het stuk na de pauze met het getuigenis/vragen Ben ik nou alleen allergisch voor sommige dingen of is er veel oppervlakkig geloof/gevoelsgeloof.
Ds Breure probeerde in zijn opmerkingen/antwoorden bepaalde dingen nog wel recht te zetten maar ik weet ook niet of iedereen dat oppakte.

Tegelijk voel ik me schuldig, want als er gevraagd wordt vanuit de zaal of iemand wil vertellen wie de Heere Jezus voor hem/haar is geworden blijf ik ook zitten (al ben ik sowieso niet iemand die graag in publiek spreekt; laat staan als heel Nederland mee kan kijken via de RO). Dus vind ik het eigenlijk ook een beetje hypocriet om vervolgens commentaar te leveren...
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Stiching 'Jij daar'

Bericht door Wilhelm »

Vanavond Ds Simons live via www.jijdaar.nl
Zijn er nog meekijkers ?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Stiching 'Jij daar'

Bericht door Desiree »

gekrookt riet schreef:Kan iemand mij vertellen of het een verantwoorde vrijetijdsbesteding is?
Ik zou graag een genuanceerd beeld krijgen met positieve en negatieve punten.

Kan iemand mij helpen?

alvast bedankt!

Nou, dat weet ik wel zeker! Maar dat is mijn ervaring en daar heb jij niks aan. Inderdaad zelf onderzoeken...

Positief: De Heere zelf gaf blijk van Zijn Almacht en Goedheid aan mijn ziel. Tja, daar kan niks en niemand tegenop! Ook al gaat niemand er meer heen... ikke wel!

Negatief: Het kan erg verwarrend zijn als je niet zulke avonden gewend bent. Het is wennen... neem de tijd nadat je daar geweest bent en ga er serieus mee om. Sommige vinden ook (helaas daar) dat ze alleen de waarheid in pacht hebben. Dat is al fout geweest. Dat is onzin.

Er hebben artikelen in de krant gestaan... helaas kwam deze van jijdaar niet goed over.. ik vond het erg eenzijdig.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Stiching 'Jij daar'

Bericht door helma »

Desiree schreef:
Er hebben artikelen in de krant gestaan... helaas kwam deze van jijdaar niet goed over.. ik vond het erg eenzijdig.
ik vond dat artikel ook stemmingmakend :fi
Ga regelmatig met de kinderen mee naar Jijdaar en herkende de eenzijdigheid van het verslag niet.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Stiching 'Jij daar'

Bericht door Desiree »

Wilhelm schreef:Vanavond Ds Simons live via http://www.jijdaar.nl
Zijn er nog meekijkers ?
Ik heb hem donderdagavond gezien... Toch kan ik me wel voorstellen als je vanuit de 'zwaardere' kant komt... dat je denkt.. wat is dit... Want ik denk dat je dan niet gewend bent dat 'bekering' zo heel dichtbij komt/wordt gebracht. Bijna eng dichtbij... Toch, waarom niet? Je wordt echt niet allemaal 80 jaar...

Voor mezelf vond ik het fijn.. wat is het toch heerlijk zulke avonden.. Echt genieten.
Koos is nou eenmaal zo.. prachtig! Ik hou toch meer van populaire taal dan van die hoge taal. Ik hou zo van bereikbaarheid... Als bekeerd mens, ben je helemaal niks... alleen Christus moet verhoogd worden.
Elk vogeltje zingt zoals hij gebekt is..... daarom... Ik zou zelf er een beetje tussen gaan zitten... Tja, zo ben ik.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Stiching 'Jij daar'

Bericht door samanthi »

Ik kijk of luister regelmatig jijdaar avonden en vind ze over het algemeen erg opbouwend, de vragen uit de zaal zijn herkenbaar, het zijn vragen die in ieders hart (kunnen) leven, maar nooit uitgesproken worden. het spanningsveld tussen enerzijds 100% genade en als je onbekeerd blijft 100% eigen schuld ligt er en als daar vragen over gesteld (kunnen) worden vind ik dit erg fijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Stiching 'Jij daar'

Bericht door Mara »

Wat een eigenaardig stukje las ik op refdag: ;(

DOORN – „Het valt niet mee om in reformatorisch Nederland iets over de Heere Jezus te vertellen. Je kunt nog beter je schoonmoeder een trap onder haar achterwerk geven dan dat.”

„Waar is Jezus in onze kerken? De geloofsonzekerheid in onze kringen is zo ontzettend groot dat je al als gek betiteld wordt zodra je Zijn Naam meer dan drie keer in een gesprek gebruikt. Zo ernstig is het geworden.”

Dat zei Koos de Jong vrijdagavond in Doorn tijdens de laatste Levensbronavond van de stichting Jij daar!. Vanwege gebrek aan belangstelling is besloten te stoppen met de gezinsavonden, waarmee dertien jaar geleden werd gestart. Jij daar! richt zich in het vervolg op het organiseren van avonden voor jongeren. Die trekken volgens de stichting zo veel publiek dat ze inmiddels op een groot aantal plaatsen worden gehouden. „Bedoeling is om in nog meer plaatsen het Evangelie van vrije genade onder reformatorische jongeren te verspreiden.”

De Jong noemde de reformatorische wereld in zijn afscheidsrede „snoeihard.” Hij sprak mensen die via de Reformatorische Omroep meeluisterden rechtstreeks aan: „We konden niet bij u komen met het Woord van God, want dan begon u te schelden. We werden nog net niet gekruisigd. Ik houd van jullie, maar ik geloof alleen nog maar in Gods Woord, niet meer in mensen.”

===========================================================================================================

Tja...... op deze manier snap ik wel het gebrek aan belangstelling eigenlijk. Of was het gewoonlijk anders van opzet en toon?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Stiching 'Jij daar'

Bericht door helma »

Mara schreef:Wat een eigenaardig stukje las ik op refdag: ;(

DOORN – „Het valt niet mee om in reformatorisch Nederland iets over de Heere Jezus te vertellen. Je kunt nog beter je schoonmoeder een trap onder haar achterwerk geven dan dat.”

„Waar is Jezus in onze kerken? De geloofsonzekerheid in onze kringen is zo ontzettend groot dat je al als gek betiteld wordt zodra je Zijn Naam meer dan drie keer in een gesprek gebruikt. Zo ernstig is het geworden.”

Dat zei Koos de Jong vrijdagavond in Doorn tijdens de laatste Levensbronavond van de stichting Jij daar!. Vanwege gebrek aan belangstelling is besloten te stoppen met de gezinsavonden, waarmee dertien jaar geleden werd gestart. Jij daar! richt zich in het vervolg op het organiseren van avonden voor jongeren. Die trekken volgens de stichting zo veel publiek dat ze inmiddels op een groot aantal plaatsen worden gehouden. „Bedoeling is om in nog meer plaatsen het Evangelie van vrije genade onder reformatorische jongeren te verspreiden.”

De Jong noemde de reformatorische wereld in zijn afscheidsrede „snoeihard.” Hij sprak mensen die via de Reformatorische Omroep meeluisterden rechtstreeks aan: „We konden niet bij u komen met het Woord van God, want dan begon u te schelden. We werden nog net niet gekruisigd. Ik houd van jullie, maar ik geloof alleen nog maar in Gods Woord, niet meer in mensen.”

===========================================================================================================

Tja...... op deze manier snap ik wel het gebrek aan belangstelling eigenlijk. Of was het gewoonlijk anders van opzet en toon?
De Levensbronavonden waren (gelukkig!) anders van toon. Ik heb daar heel wat waardevolle avonden bijgewoond door de jaren heen.
Koos is beschadigd en wat gefrustreerd door alles wat hij over zich heen heeft gekregen vanuit de Reformatorische hoek. En dat komt er af en toe als een niet te stuiten stortvloed uit. En dan kan hij zich idd wel eens wat ongelukkig uitdrukken.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Stiching 'Jij daar'

Bericht door jakobmarin »

Koos zijn frustratie daargelaten: wat doen we met het fenomeen waar hij over spreekt?
Tijdens zijn speech maakte De Jong duidelijk dat het in de refowereld vooral
om kerkelijke randzaken draait en niet om het werk van Jezus Christus.
(...)
Volgens de oprichter van de stichting Jij daar! is de reformatorische wereld "snoeihard".
Het is geen geheim dat de stichting tegenstand ervaart vanuit diverse kerken in Nederland.
Vooral vanuit kerken waar men zeer sterk gefocust is op de uitverkiezing.

Hele speech : http://www.refoweb.nl/nieuws/1042/-naam ... o-kerken-/
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stiching 'Jij daar'

Bericht door eilander »

jakobmarin schreef:Koos zijn frustratie daargelaten: wat doen we met het fenomeen waar hij over spreekt?
Tijdens zijn speech maakte De Jong duidelijk dat het in de refowereld vooral
om kerkelijke randzaken draait en niet om het werk van Jezus Christus.
(...)
Volgens de oprichter van de stichting Jij daar! is de reformatorische wereld "snoeihard".
Het is geen geheim dat de stichting tegenstand ervaart vanuit diverse kerken in Nederland.
Vooral vanuit kerken waar men zeer sterk gefocust is op de uitverkiezing.

Hele speech : http://www.refoweb.nl/nieuws/1042/-naam ... o-kerken-/
Wat doen we met het "fenomeen" waar hij over spreekt, is je vraag.
Heel eenvoudig: "Predik het woord;houd aantijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Stiching 'Jij daar'

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
jakobmarin schreef:Koos zijn frustratie daargelaten: wat doen we met het fenomeen waar hij over spreekt?
Tijdens zijn speech maakte De Jong duidelijk dat het in de refowereld vooral
om kerkelijke randzaken draait en niet om het werk van Jezus Christus.
(...)
Volgens de oprichter van de stichting Jij daar! is de reformatorische wereld "snoeihard".
Het is geen geheim dat de stichting tegenstand ervaart vanuit diverse kerken in Nederland.
Vooral vanuit kerken waar men zeer sterk gefocust is op de uitverkiezing.

Hele speech : http://www.refoweb.nl/nieuws/1042/-naam ... o-kerken-/
Wat doen we met het "fenomeen" waar hij over spreekt, is je vraag.
Heel eenvoudig: "Predik het woord;houd aantijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer."
Dit is een goede houding, maar als het wederleg niet inhoudelijk wordt, loopt men het risico dat de eigen positie boven kritiek wordt verheven. Dit geldt overal trouwens.

Zelf vind ik Koos vaak irritant met zijn hyperactieve gedoe (wat een kwestie van smaak is denk ik) en heb ik Jijdaar avonden bezocht die me erg aanspraken en avonden waar ik wel kritiek op had. Toch denk ik dat het wel goede avonden waren.

Ik begrijp dat Koos nu een keer uit zijn slof is geschoten en dat had hij misschien beter niet kunnen doen. Het is echter wel begrijpelijk. Hij heeft aardig wat naar zijn hoofd gekregen en is door sommigen van begin af als vijand neergezet, zonder dat inhoudelijk op het gesprokene werd ingegaan (en anderen gingen er wel inhoudelijk op in, dat is goed).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Stiching 'Jij daar'

Bericht door Simon »

parsifal schreef:
eilander schreef:
jakobmarin schreef:Koos zijn frustratie daargelaten: wat doen we met het fenomeen waar hij over spreekt?
Tijdens zijn speech maakte De Jong duidelijk dat het in de refowereld vooral
om kerkelijke randzaken draait en niet om het werk van Jezus Christus.
(...)
Volgens de oprichter van de stichting Jij daar! is de reformatorische wereld "snoeihard".
Het is geen geheim dat de stichting tegenstand ervaart vanuit diverse kerken in Nederland.
Vooral vanuit kerken waar men zeer sterk gefocust is op de uitverkiezing.

Hele speech : http://www.refoweb.nl/nieuws/1042/-naam ... o-kerken-/
Wat doen we met het "fenomeen" waar hij over spreekt, is je vraag.
Heel eenvoudig: "Predik het woord;houd aantijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer."
Dit is een goede houding, maar als het wederleg niet inhoudelijk wordt, loopt men het risico dat de eigen positie boven kritiek wordt verheven. Dit geldt overal trouwens.

Zelf vind ik Koos vaak irritant met zijn hyperactieve gedoe (wat een kwestie van smaak is denk ik) en heb ik Jijdaar avonden bezocht die me erg aanspraken en avonden waar ik wel kritiek op had. Toch denk ik dat het wel goede avonden waren.

Ik begrijp dat Koos nu een keer uit zijn slof is geschoten en dat had hij misschien beter niet kunnen doen. Het is echter wel begrijpelijk. Hij heeft aardig wat naar zijn hoofd gekregen en is door sommigen van begin af als vijand neergezet, zonder dat inhoudelijk op het gesprokene werd ingegaan (en anderen gingen er wel inhoudelijk op in, dat is goed).
Word het niet eens tijd dat we de boodschap, ipv de boodschapper gaan beoordelen?

1 Cor 3:21
Daarom, niemand beroeme zich op mensen, alles is immers het uwe.
etc
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door jakobmarin »

inderdaad niet over Koos praten, maar over de inhoud van het fenomeen.

Aangeven dat het Woord aanhoudend gepredikt moet worden is inderdaad van belang (maar dat zal zowel Jijdaar als de kritische Refo's het me je eens zijn), maar hoe gaan we hier mee om?

Klopt het (deels) wat er gezegd wordt? En wat moeten we ermee?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie