Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Volg jij de Tour de France?

Ja, op de voet
7
23%
Ja, leuk als er een Nederlander wint
4
13%
Nee, interesseert mij geen bal
10
33%
Nee, dergelijke evenementen moeten we ons verre van houden
9
30%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Lourens »

artistiek schreef:
Marco schreef: Ik denk dat dat wel lukt. Af en toe naar een wedstrijd kijken, af en toe eens een etappe zien - en van het landschap genieten.
Dat laatste is wel een heel zwak argument vind je ook niet? Van het landschap genieten kan ook prima zonder Tour de France.
En af en toe een wedstrijd/etappe kijken, nou geloof het maar niet want als ze er een paar winnen wil je de rest onherroepelijk ook zien en al helemaal als er finale plaatsen worden bereikt. Voor je het weet ga je er helemaal in op.
Ja, we hebben nu drie etappes gehad.
Heb mijn uren opgenomen om vanaf nu alles te volgen, van begin tot eind.

Hou op. Alsof dat vanzelfsprekend is. Totaal niet. Om dit te gaan generaliseren gaat mij veeeeeels te ver.

Ik ben blij dat mijn kinderen sporten. Ik help hen er ook mee door vrijwilligerswerk te doen. ik volg het eerste elftal van mijn vereniging op de voet en baal er van als ze verloren hebben.
Maar de mate is goed te bewaren hoor.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Bonny »

Ik geniet elk jaar weer van de Tour. Het spel om de seconden, de spanning, drama en hectiek. Bovenal de verslaggeving, waardoor je de prachtigste Franse landschappen te zien krijgt. Nee, ik ben nog nooit in Frankrijk geweest.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Hendrikus »

Bonny schreef:Bovenal de verslaggeving, waardoor je de prachtigste Franse landschappen te zien krijgt. Nee, ik ben nog nooit in Frankrijk geweest.
Op mijn radio zie ik die landschappen nooit. Hoe doe je dat toch?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door MarthaMartha »

Hendrikus schreef:
Bonny schreef:Bovenal de verslaggeving, waardoor je de prachtigste Franse landschappen te zien krijgt. Nee, ik ben nog nooit in Frankrijk geweest.
Op mijn radio zie ik die landschappen nooit. Hoe doe je dat toch?
:bobo
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33298
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:Daarom smijt ik er maar eens een paar stellingen tegenaan:

1. Een christen hoort aan sport (of andere lichaamsoefening) te doen. Het lichaam is te belangrijk om het niet te trainen.
2. Topsporters hebben in hun sport iets bereikt waar anderen niet aan toe komen. Bewondering van topsport is daarom gepast.
3. Vanuit de kerken zou sportbeoefening meer moeten worden bevorderd.
1a)Eens.
1b)Niet eens.
Toelichting: Normale lichaamsbeweging, zoals fietsen, wandelen, sporten, etc is voor iedereen goed; men schrijft een half uur stevige beweging per dag voor om (in dat opzicht) gezond te blijven. Dat lijkt me goed.
Trainen (oftewel stelselmatig oefenen in een tak van sport) gaat te ver. Niet dat ik er op zichzelf op tegen ben, maar zoals het er nu staat, vind ik te dwingend.

2a)Eens.
2b)Niet eens.

3)Gedeeltelijk eens.
De kerk als lichaam van Christus hoeft zich hier niet zo nodig mee bezig te houden; de kerk als een (zeg maar) sociaal verband zou dat wel kunnen bevorderen, bijvoorbeeld met een aantal gemeenteleden gaan zaalvoetballen, fietsen, etc.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door artistiek »

fluitje schreef:
artistiek schreef:
Marco schreef: Ik denk dat dat wel lukt. Af en toe naar een wedstrijd kijken, af en toe eens een etappe zien - en van het landschap genieten.
Dat laatste is wel een heel zwak argument vind je ook niet? Van het landschap genieten kan ook prima zonder Tour de France.
En af en toe een wedstrijd/etappe kijken, nou geloof het maar niet want als ze er een paar winnen wil je de rest onherroepelijk ook zien en al helemaal als er finale plaatsen worden bereikt. Voor je het weet ga je er helemaal in op.
Ja, we hebben nu drie etappes gehad.
Heb mijn uren opgenomen om vanaf nu alles te volgen, van begin tot eind.

Hou op. Alsof dat vanzelfsprekend is. Totaal niet. Om dit te gaan generaliseren gaat mij veeeeeels te ver.

Ik ben blij dat mijn kinderen sporten. Ik help hen er ook mee door vrijwilligerswerk te doen. ik volg het eerste elftal van mijn vereniging op de voet en baal er van als ze verloren hebben.
Maar de mate is goed te bewaren hoor.
We moeten onszelf eens in alle eerlijkheid afvragen: zou ik alle wedstrijden willen/kunnen missen om die tijd aan de Heere te besteden? En juist ook op het moment dat de finale gespeeld wordt... zouden we dan ons scherm uit kunnen/willen zetten of er voor thuis blijven om Zijn dierbaar Woord ter hand te nemen en te bidden?
En dan ook niet achteraf nog even via uitzendinggemist alsnog de finale bekijken...
Of zeggen we dan, ja maar ik besteed al heel veel tijd aan de Heere en Zijn dienst? Zou de Heere daar genoegen mee nemen en Hem daarmee eren?

Maar nog iets, kunnen wij de alwetende heilige God een zegen vragen over het kijken naar die God-onterende kampioenschappen? Zou de allerhoogste onbevlekkelijke Majesteit, Die schrikkelijk toornt over de zonden, er Zijn goedkeuring over geven?

Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon.

En als we dan heel eerlijk met onszelf omgaan kunnen we maar één ding zeggen: Schuldig!
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Lourens »

gij kunt niet God dienen en den Mammon.
Weet je Artistiek. Ja ik kan het uitzetten en ik hoef die finale niet te zien.
Maar wat ik ook weet is dat de Heere niet vraagt om naast mijn 8-urige werkdag, 8 uur slaap vervolgens de overige 8 uur alleen met Zijn kostbaar Woord dien bezig te zijn.
Er mag tijd zijn om te ontspannen, te sporten, om met je kinderen bezig te zijn enzovoort.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Luther »

fluitje schreef:
gij kunt niet God dienen en den Mammon.
Weet je Artistiek. Ja ik kan het uitzetten en ik hoef die finale niet te zien.
Maar wat ik ook weet is dat de Heere niet vraagt om naast mijn 8-urige werkdag, 8 uur slaap vervolgens de overige 8 uur alleen met Zijn kostbaar Woord dien bezig te zijn.
Er mag tijd zijn om te ontspannen, te sporten, om met je kinderen bezig te zijn enzovoort.
Ja, fluitje, ik vind het lastig.
Want enerzijds kan de boog niet altijd gespannen zijn, maar anderzijds zegt Paulus ook: "Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Lourens »

Is het niet de strijd wie wij altijd te voeren hebben en vervolgens de welles-nietes strijd die binnen de kerkverbanden zijn. Wat de een goed vind is voor de ander slecht enzovoort.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door artistiek »

Maar één ding is voor mij heel duidelijk: topsport is niet tot eer van God. Daarom betaamd het een mens (en zeker een christen) niet er zich mee bezig te houden dus ook niet met Tour de France.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door parsifal »

Het gaat wat ver om topsporters allemaal direct weg te zetten. Het werk wat ze doen heeft niet veel blijvende waarde inderdaad (dat geldt ook voor het werk van de meeste musici en schilders), maar ook als topsporter kun je als Christen leven.

Ik heb al eerder verwezen naar het volgende artikel:
http://www.canadianchristianity.com/cgi ... 210klassen

Maar ook in andere sporten zijn er genoeg Christenen die ook nog eens opvallen door hun gedrag (voetballers als Kaka en Lucio) of bijvoorbeeld sommige marathonschaatsers in Nederland (de Ruitenbergs onderandere).

Ik volg de tour de france niet voor de Christenen die meedoen (ik zou niet weten wie dat zijn). Maar het intrinsiek niet-Christelijke van topsport zie ik niet. Tenzij je inderdaad alle niet direct expliciet Christelijke bezigheden (zoals bidden, bijbellezen, vertellen over de Heere) als niet verantwoord ziet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Gijs83 »

Voor aantal jaren geleden volgde ik het vrij op de voet. Ik wist de meeste namen wel die er meededen. Weinig gekeken naar 'de tour'(sowieso bijna nooit in de gelegenheid). Tegenwoordig kijk ik 's-morgens in de krant nog wel naar de uitslagen. Vind het gewoon leuk om uitslagen te lezen. Met de sportverdwazing heb ik niks.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Erasmiaan »

parsifal schreef:Het gaat wat ver om topsporters allemaal direct weg te zetten. Het werk wat ze doen heeft niet veel blijvende waarde inderdaad (dat geldt ook voor het werk van de meeste musici en schilders), maar ook als topsporter kun je als Christen leven.

Ik heb al eerder verwezen naar het volgende artikel:
http://www.canadianchristianity.com/cgi ... 210klassen

Maar ook in andere sporten zijn er genoeg Christenen die ook nog eens opvallen door hun gedrag (voetballers als Kaka en Lucio) of bijvoorbeeld sommige marathonschaatsers in Nederland (de Ruitenbergs onderandere).

Ik volg de tour de france niet voor de Christenen die meedoen (ik zou niet weten wie dat zijn). Maar het intrinsiek niet-Christelijke van topsport zie ik niet. Tenzij je inderdaad alle niet direct expliciet Christelijke bezigheden (zoals bidden, bijbellezen, vertellen over de Heere) als niet verantwoord ziet.
Voor mij kan het niet samen gaan: christelijk en op zondag sporten waar duizenden mensen je verrichtingen volgen. Of je bent heel erg van je plaats.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door artistiek »

Gijs83 schreef:Voor aantal jaren geleden volgde ik het vrij op de voet. Ik wist de meeste namen wel die er meededen. Weinig gekeken naar 'de tour'(sowieso bijna nooit in de gelegenheid). Tegenwoordig kijk ik 's-morgens in de krant nog wel naar de uitslagen. Vind het gewoon leuk om uitslagen te lezen. Met de sportverdwazing heb ik niks.
Wat heb je er dan aan de uitslag te weten? Is in feite net zo dwaas toch?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
parsifal schreef:Het gaat wat ver om topsporters allemaal direct weg te zetten. Het werk wat ze doen heeft niet veel blijvende waarde inderdaad (dat geldt ook voor het werk van de meeste musici en schilders), maar ook als topsporter kun je als Christen leven.

Ik heb al eerder verwezen naar het volgende artikel:
http://www.canadianchristianity.com/cgi ... 210klassen

Maar ook in andere sporten zijn er genoeg Christenen die ook nog eens opvallen door hun gedrag (voetballers als Kaka en Lucio) of bijvoorbeeld sommige marathonschaatsers in Nederland (de Ruitenbergs onderandere).

Ik volg de tour de france niet voor de Christenen die meedoen (ik zou niet weten wie dat zijn). Maar het intrinsiek niet-Christelijke van topsport zie ik niet. Tenzij je inderdaad alle niet direct expliciet Christelijke bezigheden (zoals bidden, bijbellezen, vertellen over de Heere) als niet verantwoord ziet.
Voor mij kan het niet samen gaan: christelijk en op zondag sporten waar duizenden mensen je verrichtingen volgen. Of je bent heel erg van je plaats.
Heeft misschien ook te maken met de visie op de zondag. Die per land en stroming nogal sterk verschilt.

artistiek schreef: We moeten onszelf eens in alle eerlijkheid afvragen: zou ik alle wedstrijden willen/kunnen missen om die tijd aan de Heere te besteden? En juist ook op het moment dat de finale gespeeld wordt... zouden we dan ons scherm uit kunnen/willen zetten of er voor thuis blijven om Zijn dierbaar Woord ter hand te nemen en te bidden?
En dan ook niet achteraf nog even via uitzendinggemist alsnog de finale bekijken...
Of zeggen we dan, ja maar ik besteed al heel veel tijd aan de Heere en Zijn dienst? Zou de Heere daar genoegen mee nemen en Hem daarmee eren?
Als dat moet kan dat zeker. De vraag is of het altijd hoeft. Volgens mij hebben we ook gewoon tijd voor ontspanning gekregen. De een doet dat door een mooi fietstochtje te gaan maken, de ander door er naar te kijken ;) Alleen als je dan de tv uitzet om die dingen te doen, waarom zou je dan niet later kunnen terugkijken?

God zegt niet: Ontspannen mag niet, in je vrije tijd mag je alleen Bijbel lezen (+oudvaders natuurlijk ;)) en bidden.

artistiek schreef:Maar één ding is voor mij heel duidelijk: topsport is niet tot eer van God. Daarom betaamd het een mens (en zeker een christen) niet er zich mee bezig te houden dus ook niet met Tour de France.
Als dat jou heel duidelijk is moet je inderdaad de Tour niet volgen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gesloten