Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Volg jij de Tour de France?

Ja, op de voet
7
23%
Ja, leuk als er een Nederlander wint
4
13%
Nee, interesseert mij geen bal
10
33%
Nee, dergelijke evenementen moeten we ons verre van houden
9
30%
 
Totaal aantal stemmen: 30

artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door artistiek »

Marnix schreef:
artistiek schreef: We moeten onszelf eens in alle eerlijkheid afvragen: zou ik alle wedstrijden willen/kunnen missen om die tijd aan de Heere te besteden? En juist ook op het moment dat de finale gespeeld wordt... zouden we dan ons scherm uit kunnen/willen zetten of er voor thuis blijven om Zijn dierbaar Woord ter hand te nemen en te bidden?
En dan ook niet achteraf nog even via uitzendinggemist alsnog de finale bekijken...
Of zeggen we dan, ja maar ik besteed al heel veel tijd aan de Heere en Zijn dienst? Zou de Heere daar genoegen mee nemen en Hem daarmee eren?
Als dat moet kan dat zeker. De vraag is of het altijd hoeft. Volgens mij hebben we ook gewoon tijd voor ontspanning gekregen. De een doet dat door een mooi fietstochtje te gaan maken, de ander door er naar te kijken ;) Alleen als je dan de tv uitzet om die dingen te doen, waarom zou je dan niet later kunnen terugkijken?
Het gaat er mij om wat verkiezen we boven wat. We kunnen geen 2 heren dienen.
En als we Hem boven de wereld verkiezen hebben we er ook niet de minste lust meer in toernooien te volgen die in de verste verte geen rekening houden met God en Zijn Woord.
Marnix schreef: God zegt niet: Ontspannen mag niet, in je vrije tijd mag je alleen Bijbel lezen (+oudvaders natuurlijk ;)) en bidden.
Dat je het voor ontspanning doet is geen goed argument want daar heeft de Heere ons genoeg andere dingen voor gegeven die wél geoorloofd zijn. Waar niet Zijn heilige Naam wordt onteerd. Waar geen mensen worden verheerlijkt.
Marnix schreef:
artistiek schreef:Maar één ding is voor mij heel duidelijk: topsport is niet tot eer van God. Daarom betaamd het een mens (en zeker een christen) niet er zich mee bezig te houden dus ook niet met Tour de France.
Als dat jou heel duidelijk is moet je inderdaad de Tour niet volgen.

Dat zal voor iedereen duidelijk zijn. We kunnen op grond van Gods Woord niet aantonen dat dit soort vermaak oorbaar is. Daarentegen kunnen we op grond van de Schrift wel aantonen dat het NIET oorbaar is als het gaat om: wellusten, dronkenschap, lastertaal, oproer, zondagontheiliging, afgoderij, noem maar op.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Marnix »

Het gaat er mij om wat verkiezen we boven wat. We kunnen geen 2 heren dienen.
En als we Hem boven de wereld verkiezen hebben we er ook niet de minste lust meer in toernooien te volgen die in de verste verte geen rekening houden met God en Zijn Woord.
Wat een onzin. Zo kan ik ook nog wel wat stellingen verzinnen: Als we Hem boven alles verkiezen hebben we niet meer de minste lust om te ontspannen, te wandelen, te fietsen. Je blijft met enorme karikaturen gooien en dat is dan lastig discussieren. Je wordt niet inhoudelijk maar slaat de discussie met cliche's dood.
Dat je het voor ontspanning doet is geen goed argument want daar heeft de Heere ons genoeg andere dingen voor gegeven die wél geoorloofd zijn. Waar niet Zijn heilige Naam wordt onteerd. Waar geen mensen worden verheerlijkt.
Je hebt op geen enkele manier aangetoond dat het niet geoorloofd is... en toch stel je dit als een voldongen feit. Kortom, op zo'n manier valt niet te praten.
Dat zal voor iedereen duidelijk zijn. We kunnen op grond van Gods Woord niet aantonen dat dit soort vermaak oorbaar is. Daarentegen kunnen we op grond van de Schrift wel aantonen dat het NIET oorbaar is als het gaat om: wellusten, dronkenschap, lastertaal, oproer, zondagontheiliging, afgoderij, noem maar op.
Je hebt dit nog niet kunnen aantonen. Ik ken Gods Woord en ben het ook niet tegengekomen. En komt niet telkens met die cliche's. Je noemt hier een aantal dingen die helemaal nergens op slaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Erasmiaan »

Marnix, misschien kun je op de argumenten ingaan want dit slaat nergens op. Je blijft met vergelijkingen komen die kant nog wal raken.
Marnix schreef:Je noemt hier een aantal dingen die helemaal nergens op slaan.
Want, onderbouwing? Artistiek kaart hier juist de misstanden in de sport aan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tour de France 2009.. hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Tiberius »

Over dit onderwerp blijkt het niet mogelijk te zijn om normaal te discussiëren. Bovendien staat het ver van de belevingswereld van de doelgroep.
Daarom: :lock
Gesloten