Theocratie of neutrale staat?

Medereiziger
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2009, 10:55

Re: Theocratie of neutrale staat?

Bericht door Medereiziger »

Erasmiaan schreef:
Medereiziger schreef:
albion schreef:Democratie is de dictatuur van de meerderheid.
Dat is per definitie niet waar.
Nee, want bij de een wordt je door de meerderheid geknecht en bij de ander door één persoon. Het resultaat is echter wel hetzelfde en dat bedoelde degene die deze uitspraak heeft verzonnen waarschijnlijk.
Ik las n.a.v. deze discussie zojuist wel een interessant opiniestuk (opnieuw in het RD) waar ik me wel in kan vinden.
Minderheden moeten hun verworven vrijheden koesteren.

Individuele vrijheid mag niet verworden tot de tirannie van de meerderheid, zo stelde Gerard Adelaar 22 januari op deze pagina. Jan Jaap Bonhof en Harm-Jan Zondag zien dat gevaar niet. Zij vinden dat minderheden hun verworven vrijheden moeten koesteren.

Gerard Adelaar suggereert dat individuele vrijheid zou kunnen leiden tot tirannie, terwijl het waarborgen van deze vrijheid juist dient om dit te voorkomen.

De klassieke liberaal John Stuart Mill schreef zijn pleidooi voor individuele vrijheid, ”On Liberty”, zelfs speciaal om het individu te beschermen tegen deze tirannie van het collectief. Het bekende liberale credo luidt niet voor niets dat ieders vrijheid slechts dáár begrensd mag worden waar die van anderen geschaad wordt.

Adelaar daarentegen beroept zich op deze vrijheid om in de bres te springen voor een instituut dat zich altijd verzet heeft tegen de individuele vrijheid en dat nog steeds doet. In de kersttoespraak van paus Benedictus XVI is dat niet anders. De paus benadrukt hier niet alleen „de heteroseksuele ordening van de natuur”, zoals Adelaar schrijft, maar beweert ook dat „de mensheid gered moet worden van homoseksueel gedrag” en dat het voorkomen en vermijden hiervan even belangrijk is voor de „menselijke ecologie” als het redden van het regenwoud voor de aarde. De paus zegt weliswaar niets concreets over homoseksuelen, maar scheiding aanbrengen tussen homo’s en homoseksueel gedrag is even discutabel als het aanbrengen van onderscheid tussen gelovigen en hun religieuze gedrag.

Ook stelt de paus dat de mens pas werkelijk vrij wordt als deze zich conformeert aan het heteroseksuele huwelijk. Met andere woorden: door zijn keuzevrijheid op te geven, wordt men vrij. Mag de paus dat niet vinden en zeggen dan? Zeker wel, de vrijheid van expressie geldt immers voor iedereen, de paus niet uitgezonderd. Maar om vervolgens te klagen over de teloorgang van de vrijheid als deze intolerante houding verzet oproept, is hypocriet en volstrekt misplaatst. De homobeweging (de term suggereert ten onrechte dat alle homoseksuelen in een bepaalde beweging verenigd zouden zijn) snoert de paus niet de mond, maar bestrijdt enkel zijn –voor homo’s bijzonder kwetsende– opvattingen.

Hiermee komen we aan bij de rol van de overheid om ieders vrijheden te waarborgen. De eerste en belangrijkste taak van de overheid is er zorg voor te dragen dat de bonte verzameling individuen die gezamenlijk de maatschappij vormen vreedzaam samen kunnen leven. Dit vereist een publiek domein. Dit publieke domein is uit noodzaak geboren, onder meer door bloedige twisten tussen protestanten en katholieken. Om vreedzaam samen te kunnen leven was en is een ruimte noodzakelijk waar absolute religieuze claims niet geldig zijn. Het is dan ook niet vreemd dat een minister bezorgd reageert op de uitlatingen van de paus.

Vrije markt

Uiteraard staat het gelovigen en vertegenwoordigers van religieuze instituten vrij om hun normen te verkondigen in dit publieke domein, veelal zien ze dit zelfs als hun plicht. Wat echter niet mag is de ander dwingen volgens deze normen te leven. De seculier-liberale staat verbant godsdienst dus niet tot het privéterrein, het publieke domein kent als het ware een vrije markt van ideeën en het staat zowel gelovigen als ongelovigen vrij om voor hun overtuigingen uit te komen in het publieke debat.

Adelaar beweert dat deze religieuze minderheden lijden onder de „tirannie van het moderne vrijheidsdenken” en dat dit ertoe leidt dat de paus niet meer mag zeggen hoe hij over homoseksualiteit denkt.

Dit is niet alleen onwaar (dat het Vaticaan niet thuishoort in de VN is een andere kwestie; het geeft geen pas dat het als (enige!) religieuze afdeling, weliswaar enkel met adviesrecht, vertegenwoordigd is een vergadering van volken), ook zouden juist minderheden de individuele gewetensvrijheid moeten koesteren. Deze zorgt er immers voor dat zij in vrijheid kunnen leven, en belijden wat zij willen. Zelfs als deze opvattingen intolerant zijn.

Soms zijn het juist bepaalde minderheden, in dit geval de katholieke minderheid bij monde van de paus, die een bedreiging vormen voor de vrijheid van anderen om, bijvoorbeeld, te beminnen wie zij willen. Hun mogelijkheden om zich met de vrijheid van anderen te bemoeien, worden beperkt vanuit het klassiek-liberale principe, zoals hiervoor beschreven. Hun vrijheid houdt immers óók op waar die van anderen geschaad wordt en niemand kan het recht claimen om andermans rechten in te perken.
Klik hier!

Met het besef dat het individu niet bestaat zonder de gemeenschap is overigens niets mis, de mens is immers geen eiland. Maar „redeneren vanuit het belang van de gemeenschap”, zoals Adelaar dat noemt, mag nooit leiden tot het beperken van vrijheden die het individu zelf aangaan. Mensenrechten zijn immers altijd individueel.

Adelaar stelt dat „onbegrensde individuele vrijheid” ongewenst is, dat vrijheid hoort samen te hangen met verdraagzaamheid en dat we grenzen aan onze vrijheid moeten accepteren. Daar geven we hem op basis van bovenstaand betoog helemaal gelijk in.

Het is alleen bijzonder treurig dat hij hierin een fundamentele tegenstander van deze individuele vrijheid als de paus meent te moeten bijvallen, ten koste van de vrijheid van het individu om zijn leven naar eigen keuze en smaak in te richten.
Bron
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Theocratie of neutrale staat?

Bericht door Rens »

albion schreef:Democratie is de dictatuur van de meerderheid.
Wat dacht je van déze.....

Democratie is de meest vriendelijke vorm van dictatuur (tja, een handjevol mensen =150 + de regeringsploeg= bepaald wat wij mogen, moeten of juist niet.....)
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Theocratie of neutrale staat?

Bericht door Marco »

Soms zijn het juist bepaalde minderheden, in dit geval de katholieke minderheid bij monde van de paus, die een bedreiging vormen voor de vrijheid van anderen om, bijvoorbeeld, te beminnen wie zij willen. Hun mogelijkheden om zich met de vrijheid van anderen te bemoeien, worden beperkt vanuit het klassiek-liberale principe, zoals hiervoor beschreven. Hun vrijheid houdt immers óók op waar die van anderen geschaad wordt en niemand kan het recht claimen om andermans rechten in te perken.
Dit is onzin. De paus beperkt, buiten het Vaticaan, niemand om lief te hebben wie hij wil. De paus vormt daarin geen reele bedreiging, tenzij een (democratische) regering zijn standpunt overneemt. De schrijver spreekt zichzelf hiermee tegen:
Zeker wel, de vrijheid van expressie geldt immers voor iedereen, de paus niet uitgezonderd.
Dat de vrijheid pas ophoudt waar die van anderen geschaad wordt is een liberale stelling die in de praktijk niet houdbaar is; het klinkt leuk, maar vrijheid kan al veel eerder ophouden. Vrijheid houdt ook op wanneer de belangen van iemand zelf worden geschaad. Zo is men niet vrij om zichzelf buitensporig in gevaar te begeven (denk aan autogordels, of verplichte opname in inrichtingen).
Met het besef dat het individu niet bestaat zonder de gemeenschap is overigens niets mis, de mens is immers geen eiland. Maar „redeneren vanuit het belang van de gemeenschap”, zoals Adelaar dat noemt, mag nooit leiden tot het beperken van vrijheden die het individu zelf aangaan. Mensenrechten zijn immers altijd individueel.
Het is alleen bijzonder treurig dat hij hierin een fundamentele tegenstander van deze individuele vrijheid als de paus meent te moeten bijvallen, ten koste van de vrijheid van het individu om zijn leven naar eigen keuze en smaak in te richten.
Dit is een erg postmodern statement. Het klinkt mooi, maar is het ook houdbaar? Zeker niet wanneer het belang van de gemeenschap botst met het belang van enkele individuen. Enne.. de gemeenschap beperkt mij in hoe ik mijn geld uitgeef. Ik moet namelijk belasting betalen...

Wie de paus het recht ontneemt uitspraken te doen die gaan over priveleven moet beseffen dat hij daarmee ook zichzelf het recht ontneemt om te verkondigen dat men moet leven naar Gods geboden, of om wat dan ook te verkondigen. Het is in gereformeerde kringen misschien gewoonte dat men op de paus vrijelijk af mag geven, goed is dat niet, en indirekt geeft men dan ook op zichzelf en -bijvoorbeeld- de SGP af.
Plaats reactie