BIJBEL op DVD van de NCRV

Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

BIJBEL op DVD van de NCRV

Bericht door BJD »

Kent iemand de serie "de bijbel op DVD"van de NCRV.
http://www.ncrv.nl/ncrv?nav=mzezHsHtGATqGoB

Stond er gister mee in mijn handen bij de plaatselijk christelijke boekhandel. Ik kan me voorstellen dat je bepaalde geschiedenissen je beter kan inleven hoe het geweest is. Zo liet hij me gister een stukje zien hoe Esther naar Ahasveros ging, met alle risico's van dien. Indrukwekkend! Geeft je toch een andere kijk.

Zo heb ik dat ook ervaren met het boek van Rien Poortvliet "Hij was een van ons"

Hoe is jullie ervaring. Of vinden jullie dit te ver gaan en waarom?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: BIJBEL op DVD van de NCRV

Bericht door Wilhelm »

Ik kan je interesse begrijpen , om zo op eeneenvoudige manier wat te weten te komen over de achtergronden.
Toch, en het zal je verbazen ;) , was ik het gister eens met Ds de Heer, in de SB waar hij schrijft over de rol van de film in de Evangelieverkondiging en dit m.i. terecht afwees. Rom 10 : 17 > Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,

Evangelieverkondiging dmv film zal de weg niet moeten zijn , en ook niet in de uitleg. Temeer daar er in dezelfde serie ook een deel is waarin het leven van Jezus wordt uitgebeeld.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: BIJBEL op DVD van de NCRV

Bericht door BJD »

OP de gehandicaptenclub gebruikten we het flanelbord. Daar zal je het dan ook niet mee eens zijn. Tenslotte zijn dat ook plaatjes.

Ik zeg ook niet dat het geloof er meer door gewerkt wordt, sommige lezen bv boeken om een bijbelverhaal in hun tijd meer te begrijpen. Die tekst gebruiken.. Tja, toen was deze serie er nog niet he...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: BIJBEL op DVD van de NCRV

Bericht door memento »

Ik zie 2 gevaren:
1. Je moet heel goed opletten dat je beseft dat het verfilmde verhaal een interpretatie is van het bijbelverhaal. Het gevaar is groot dat na het zien van een film de bijbel volgens die ene interpretatie gelezen gaat worden, omdat men het verschil niet ziet tussen het verhaal zoals dat in de bijbel staat, en het geinterpreteerde verhaal*.
2. Een bijbelverhaal is niet zomaar een verhaal. Vaak staan er van die kleine dingetjes in de bijbeltekst, die naar God wijzen. De hele geestelijke dimensie laat zich moeilijk filmen. Terwijl het in de bijbel niet in de eerste plaats gaat om het verhaal, maar om de geestelijke kennis die het over wil dragen. In een film staan vaak de personen centraal (Abraham, David, etc), terwijl in het bijbelverhaal altijd God centraal staat, ook al is dat maar heel subtiel (zoals bv in het verhaal van Esther).

--------------------
* Tegelijkertijd zie ik er ook wel nut in, om bekende bijbelverhalen eens te bekijken door een heel andere bril, door een heel andere interpretatie. We zijn vaak vastgeroest in een bepaalde interpretatie. Als we daar even uit losgerukt worden, om daarna opnieuw het bijbelverhaal te lezen, kan het soms tot verrassende nieuwe ontdekkingen leiden. Van "hé, dat was me nog nooit opgevallen".

Tegelijkertijd blijft het gevaar, daar de meeste mensen niet in staat zijn om kritisch te staan tegenover mooie interpretaties. Juist omdat een film vaak een emotionele lading aan het geheel geeft, zullen veel onbedachte kijkers zich daar door laten beïnvloeden, ipv hetgeen men ziet kritisch te benaderen...
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: BIJBEL op DVD van de NCRV

Bericht door mayflower »

memento schreef:Ik zie 2 gevaren:
1. Je moet heel goed opletten dat je beseft dat het verfilmde verhaal een interpretatie is van het bijbelverhaal. Het gevaar is groot dat na het zien van een film de bijbel volgens die ene interpretatie gelezen gaat worden, omdat men het verschil niet ziet tussen het verhaal zoals dat in de bijbel staat, en het geinterpreteerde verhaal*.
2. Een bijbelverhaal is niet zomaar een verhaal. Vaak staan er van die kleine dingetjes in de bijbeltekst, die naar God wijzen. De hele geestelijke dimensie laat zich moeilijk filmen. Terwijl het in de bijbel niet in de eerste plaats gaat om het verhaal, maar om de geestelijke kennis die het over wil dragen. In een film staan vaak de personen centraal (Abraham, David, etc), terwijl in het bijbelverhaal altijd God centraal staat, ook al is dat maar heel subtiel (zoals bv in het verhaal van Esther).

--------------------
* Tegelijkertijd zie ik er ook wel nut in, om bekende bijbelverhalen eens te bekijken door een heel andere bril, door een heel andere interpretatie. We zijn vaak vastgeroest in een bepaalde interpretatie. Als we daar even uit losgerukt worden, om daarna opnieuw het bijbelverhaal te lezen, kan het soms tot verrassende nieuwe ontdekkingen leiden. Van "hé, dat was me nog nooit opgevallen".

Tegelijkertijd blijft het gevaar, daar de meeste mensen niet in staat zijn om kritisch te staan tegenover mooie interpretaties. Juist omdat een film vaak een emotionele lading aan het geheel geeft, zullen veel onbedachte kijkers zich daar door laten beïnvloeden, ipv hetgeen men ziet kritisch te benaderen...
Ik heb geen problemen met Bijbelse films, maar ik heb wel grote moeite met de Jezus films, waarin men de rol van Jezus wilt spelen.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: BIJBEL op DVD van de NCRV

Bericht door BJD »

memento schreef:Ik zie 2 gevaren:
1. Je moet heel goed opletten dat je beseft dat het verfilmde verhaal een interpretatie is van het bijbelverhaal. Het gevaar is groot dat na het zien van een film de bijbel volgens die ene interpretatie gelezen gaat worden, omdat men het verschil niet ziet tussen het verhaal zoals dat in de bijbel staat, en het geinterpreteerde verhaal*.
2. Een bijbelverhaal is niet zomaar een verhaal. Vaak staan er van die kleine dingetjes in de bijbeltekst, die naar God wijzen. De hele geestelijke dimensie laat zich moeilijk filmen. Terwijl het in de bijbel niet in de eerste plaats gaat om het verhaal, maar om de geestelijke kennis die het over wil dragen. In een film staan vaak de personen centraal (Abraham, David, etc), terwijl in het bijbelverhaal altijd God centraal staat, ook al is dat maar heel subtiel (zoals bv in het verhaal van Esther).

--------------------
* Tegelijkertijd zie ik er ook wel nut in, om bekende bijbelverhalen eens te bekijken door een heel andere bril, door een heel andere interpretatie. We zijn vaak vastgeroest in een bepaalde interpretatie. Als we daar even uit losgerukt worden, om daarna opnieuw het bijbelverhaal te lezen, kan het soms tot verrassende nieuwe ontdekkingen leiden. Van "hé, dat was me nog nooit opgevallen".

Tegelijkertijd blijft het gevaar, daar de meeste mensen niet in staat zijn om kritisch te staan tegenover mooie interpretaties. Juist omdat een film vaak een emotionele lading aan het geheel geeft, zullen veel onbedachte kijkers zich daar door laten beïnvloeden, ipv hetgeen men ziet kritisch te benaderen...
Mooi verwoord. Ik heb geen absolute menig hierover.. Ik ken mij heel goed vinden in jouw visie.

We hebben de dvd van Esher nu besteld. Ik vraag me in alle nuchterheid hoe je hier tegen aan moet kijken. (figuurlijk :huhu ) Sommige zijn per definitie tegen het "spelen". Die argumenten ken ik onvoldoende.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: BIJBEL op DVD van de NCRV

Bericht door jvdg »

BJD schreef:We hebben de dvd van Esher nu besteld. Ik vraag me in alle nuchterheid hoe je hier tegen aan moet kijken. (figuurlijk :huhu ) Sommige zijn per definitie tegen het "spelen". Die argumenten ken ik onvoldoende.


Ik heb die film gezien en daarna de DVD in de kliko gedeponeerd.
De reden is, dat ik, zoals met bijna alle "bijbelse" films, het gevoel heb dat het totaal niet aansuit met de intenties zoals in de bijbel weergegeven.
Bovendien worden er zaken getoond die niet in het boek Esther zijn terug te vinden.
Films over (het leven van) Jezus wil ik per definitie niet zien, het onderwerp is mij te heilig.

Zoals memento al aangaf is het eigenlijk onmogelijk de bijbelse notie in beelden weer te geven.
Ik zou zeggen, voor een beter begrip kun je beter de kanttekenaars en bijbelverklaringen raadplegen.

(Overigens geldt dit alles meestal ook voor de stroom boeken over bijbelse figuren van Amerikaanse auteurs)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: BIJBEL op DVD van de NCRV

Bericht door Marnix »

Wilhelm schreef:Ik kan je interesse begrijpen , om zo op eeneenvoudige manier wat te weten te komen over de achtergronden.
Toch, en het zal je verbazen ;) , was ik het gister eens met Ds de Heer, in de SB waar hij schrijft over de rol van de film in de Evangelieverkondiging en dit m.i. terecht afwees. Rom 10 : 17 > Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,

Evangelieverkondiging dmv film zal de weg niet moeten zijn , en ook niet in de uitleg. Temeer daar er in dezelfde serie ook een deel is waarin het leven van Jezus wordt uitgebeeld.
Er zit ook geluid op dvd's en zonder dat zou het slechts bij plaatjes kijken blijven. Dat het geloof uit het gehoor is staat niet onder druk. Een film is zeker niet noodzakelijk maar kan wel goed werken. Je moest een weten hoe blij men in sommige landen is met dvd's over het leven van Jezus en andere bijbelverhalen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: BIJBEL op DVD van de NCRV

Bericht door Gijs83 »

jvdg schreef:
BJD schreef:We hebben de dvd van Esher nu besteld. Ik vraag me in alle nuchterheid hoe je hier tegen aan moet kijken. (figuurlijk :huhu ) Sommige zijn per definitie tegen het "spelen". Die argumenten ken ik onvoldoende.


Ik heb die film gezien en daarna de DVD in de kliko gedeponeerd.
De reden is, dat ik, zoals met bijna alle "bijbelse" films, het gevoel heb dat het totaal niet aansuit met de intenties zoals in de bijbel weergegeven.
Bovendien worden er zaken getoond die niet in het boek Esther zijn terug te vinden.
Films over (het leven van) Jezus wil ik per definitie niet zien, het onderwerp is mij te heilig.

Zoals memento al aangaf is het eigenlijk onmogelijk de bijbelse notie in beelden weer te geven.
Ik zou zeggen, voor een beter begrip kun je beter de kanttekenaars en bijbelverklaringen raadplegen.

(Overigens geldt dit alles meestal ook voor de stroom boeken over bijbelse figuren van Amerikaanse auteurs)
De Bijbel is toch geestelijk bedoeld?
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: BIJBEL op DVD van de NCRV

Bericht door Marco »

Hmm. Ik ben er ook niet echt enthousiast over. Maar om daar Rom 10 : 17 voor te misbruiken is ook niet goed. Dan negeer je de context waarin dat geschreven wordt.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: BIJBEL op DVD van de NCRV

Bericht door albion »

Ik las zojuist

.... de menselijke natuur van Christus afgescheiden van zijn Godheid; want zij kunnen geen afbeelding maken van een, die God en mens in één Persoon is; hierdoor worden zij schuldig aan dubbele afgoderij, dewijl zij de geest richten op één die mens is, en niet meer, dit doende door middel van een beeld.

(Het ging hier over de 'pausgezinden')

Films, DVD's, waarin Jezus wordt gespeeld wordt (denk ik) hier ook mee bedoeld.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: BIJBEL op DVD van de NCRV

Bericht door Bonny »

memento schreef:Ik zie 2 gevaren:
1. Je moet heel goed opletten dat je beseft dat het verfilmde verhaal een interpretatie is van het bijbelverhaal. Het gevaar is groot dat na het zien van een film de bijbel volgens die ene interpretatie gelezen gaat worden, omdat men het verschil niet ziet tussen het verhaal zoals dat in de bijbel staat, en het geinterpreteerde verhaal*.
2. Een bijbelverhaal is niet zomaar een verhaal. Vaak staan er van die kleine dingetjes in de bijbeltekst, die naar God wijzen. De hele geestelijke dimensie laat zich moeilijk filmen. Terwijl het in de bijbel niet in de eerste plaats gaat om het verhaal, maar om de geestelijke kennis die het over wil dragen. In een film staan vaak de personen centraal (Abraham, David, etc), terwijl in het bijbelverhaal altijd God centraal staat, ook al is dat maar heel subtiel (zoals bv in het verhaal van Esther).

--------------------
* Tegelijkertijd zie ik er ook wel nut in, om bekende bijbelverhalen eens te bekijken door een heel andere bril, door een heel andere interpretatie. We zijn vaak vastgeroest in een bepaalde interpretatie. Als we daar even uit losgerukt worden, om daarna opnieuw het bijbelverhaal te lezen, kan het soms tot verrassende nieuwe ontdekkingen leiden. Van "hé, dat was me nog nooit opgevallen".

Tegelijkertijd blijft het gevaar, daar de meeste mensen niet in staat zijn om kritisch te staan tegenover mooie interpretaties. Juist omdat een film vaak een emotionele lading aan het geheel geeft, zullen veel onbedachte kijkers zich daar door laten beïnvloeden, ipv hetgeen men ziet kritisch te benaderen...
Goede punten, memento. Ik kan me er wel in vinden.
Ik kan je interesse begrijpen , om zo op eeneenvoudige manier wat te weten te komen over de achtergronden.
Toch, en het zal je verbazen , was ik het gister eens met Ds de Heer, in de SB waar hij schrijft over de rol van de film in de Evangelieverkondiging en dit m.i. terecht afwees. Rom 10 : 17 > Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,

Evangelieverkondiging dmv film zal de weg niet moeten zijn , en ook niet in de uitleg. Temeer daar er in dezelfde serie ook een deel is waarin het leven van Jezus wordt uitgebeeld
Ik vind dat je met ds De Heer wel erg makkelijk Rom. 10:17 er bij haalt. is deze tekst werkelijk gericht tegen het uitbeelden van bijbelverhalen? Bovendien, 2000 jaar geleden was er geen film.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: BIJBEL op DVD van de NCRV

Bericht door Kaw »

Er was 2000 jaar geleden wel theater.

Wel fijn dat het geloof in de SB nu uit het gehoor is. Nog even en ze nemen de tekst om dat vers heen ook serieus en komt de GerGem tot geloof en bekering.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: BIJBEL op DVD van de NCRV

Bericht door Bonny »

Kaw schreef:Er was 2000 jaar geleden wel theater.

Wel fijn dat het geloof in de SB nu uit het gehoor is. Nog even en ze nemen de tekst om dat vers heen ook serieus en komt de GerGem tot geloof en bekering.
Hoe bedoel je?? Kun je dit uitleggen?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: BIJBEL op DVD van de NCRV

Bericht door Kaw »

Bonny schreef:
Kaw schreef:Er was 2000 jaar geleden wel theater.

Wel fijn dat het geloof in de SB nu uit het gehoor is. Nog even en ze nemen de tekst om dat vers heen ook serieus en komt de GerGem tot geloof en bekering.
Hoe bedoel je?? Kun je dit uitleggen?
Ik neem aan dat je het hebt over de laatste zin.

Romeinen, hoofdstuk: 10
1 Broeders, de toegenegenheid mijns harten, en het gebed, dat [ik] tot God voor Israel [doe], is tot [hun] zaligheid.
2 Want ik geef hun getuigenis, dat zij een ijver tot God hebben, maar niet met verstand.
3 Want alzo zij de rechtvaardigheid Gods niet kennen, en hun eigen gerechtigheid zoeken op te richten, zo zijn zij der rechtvaardigheid Gods niet onderworpen.
4 Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.
5 Want Mozes beschrijft de rechtvaardigheid, die uit de wet is, [zeggende]: De mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven.
6 Maar de rechtvaardigheid, die uit het geloof is, spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal in den hemel opklimmen? Hetzelve is Christus [van boven] afbrengen.
7 Of, wie zal in den afgrond nederdalen? Hetzelve is Christus uit de doden opbrengen.
8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 [Namelijk], indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.
12 Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen.
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan [Hem] aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij [in Hem] geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die [hun] predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.
18 Maar ik zeg: Hebben zij het niet gehoord? Ja toch, hun geluid is over de gehele aarde uitgegaan, en hun woorden tot de einden der wereld.
19 Maar ik zeg: Heeft Israel het niet verstaan? Mozes zegt eerst: Ik zal ulieden tot jaloersheid verwekken door [degenen, die] geen volk [zijn]; door een onverstandig volk zal ik u tot toorn verwekken.
20 En Jesaja verstout zich, en zegt: Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden.
21 Maar tegen Israel zegt Hij: Den gehelen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk.

Deze tekst barst van de elementen die een dominee in de Ger. Gem. niet zomaar zou herhalen in de prediking. Misschien met zoveel kanttekeningen bij de tekst dat de context verloren zou gaan, zoals bij dat film-verhaal, maar niet 1 op 1.
Plaats reactie