is muziek een overbodig vak op school?

welke vakken vin dje overbodig?

muziek
6
19%
aardrijkskunde
1
3%
een ander vak
8
25%
geen een
17
53%
 
Totaal aantal stemmen: 32

Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:Gymen is een heerlijk vak. En echt niet omdat ik sportief ben, verre van dat. Maar de laatste jaren kregen ze pas door hoe het moet: gewoon iedereen zelf laten kiezen wat ze willen doen. Dan gaat er een groep buiten voetballen en anderen binnen een spel doen wat ze meer ligt. Dat zou altijd moeten gebeuren, dan is het juist heel goed voor je.
En vertaal dat nou eens naar muziek?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Havik
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:41
Locatie: Den Haag

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door Havik »

Hendrikus schreef:
Jongere schreef:Gymen is een heerlijk vak. En echt niet omdat ik sportief ben, verre van dat. Maar de laatste jaren kregen ze pas door hoe het moet: gewoon iedereen zelf laten kiezen wat ze willen doen. Dan gaat er een groep buiten voetballen en anderen binnen een spel doen wat ze meer ligt. Dat zou altijd moeten gebeuren, dan is het juist heel goed voor je.
En vertaal dat nou eens naar muziek?
Het ontdekken van talenten? Als je het één niet kan zegt dat niet je niets kunt op muziekgebied. Ookal ben je dan misschien niet muzikaal kun je er toch iets van leren en plezier aan beleven, al is het maar het beluisteren van muziek. :)
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door Wilma van den Berg »

Een mens leert zijn leven lang.....als je het maar wílt zien en je er voor open staat (echter, ongemerkt leer je ook heel veel). Dat geldt voor alle vakken. Laten we ieder vak er maar in laten zitten. De kerndoelen zijn ook niet voor niets opgesteld...
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
janP95
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2008, 19:05

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door janP95 »

groot gelijk lenart :OO3 :OO3 :OO3 :garde :garde :garde :garde :garde :slurp :soupir :fi +1:(( +1:(( 8|
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door henriët »

wat een vraag...
antw: nee natuurlijk niet!!!!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door Marnix »

precies. Muziek is goed en ontspannend, sport ook... en ook nog eens goed voor de condittie. Het gaat op school niet alleen maar om kennisoverdracht. Misschien ligt het ene vak je meer dan het ander maar dat geldt voor meer vakken denk ik.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door Wilma van den Berg »

Het topic bestaat al enige tijd. Welke conclusies of reacties verwachten we nog? Volgens mij hebben de meeste mensen hier hun zegje wel over gedaan :) , of heb ik het verkeerd?
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
jackr
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2008, 23:11

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door jackr »

Muziek is op verschillende gebieden juist erg belangrijk. Er zijn diverse interessante onderzoeken naar gedaan. Een paar voorbeelden:

Een onderzoek op de basisschool:
Midden- en bovenbouw hadden een zesjarig pakket van muzikale vorming.
Enkele conclusies: Kinderen met muziekonderwijs hebben na 4 jaar een hoger IQ in vergelijking met de kinderen zonder goed muzikaal onderwijs. Door het samen muziek maken op school leren de kinderen om notitie te nemen van andere kinderen en hun te respecteren.

Een ander onderzoek:
Hongaarse componist en muziekpedagoog Zoltan Kodaly heeft verbanden gesuggereerd tussen een goede muzikale opvoeding en het verbeteren van leerprestaties.

Op verschillende ontwikkelingsgebieden zorgt muziek voor een positieve ontwikkeling:
Cognitief gebied: De ontwikkeling van de cognitieve ontwikkeling heeft betrekking op het vermogen tot representatie, op de kwaliteit van het muzikaal geheugen en op de structurering van de tijd en de ruimte (door puls maat en ritme word structuur aangebracht)
Creatief gebied: Creativiteit vatten we op als het vermogen om uit ervaringen nieuwe wegen te bedenken en producten of ideeën te vormen. Ontwerpen is een cognitief creatief proces. Improviseren is de creatieve uiting van het moment: een melodietje afmaken zonder er eerst over na te denken
Sociaal-emotioneel gebied: musiceren in de klas houdt in: samen een goede prestatie leveren, waarbij het individu zich inzet voor een gezamenlijk resultaat. De aandacht voor emotie in muziek helpt kinderen om te gaan met de eigen emoties.

Ook wordt het gehoor getraind (zintuigelijk), bij het bespelen van instrumenten wordt de motoriek verbeterd, en de stem getraind (motoriek) (gehoor-stemcoördinatie. Kinderen die niet in staat zijn hun stem goed in overeenstemming te brengen met de informatie die zij opvangen via de oren noemen we in de muziekwereld brommers)

Anderzijds: muziek is ontspanning, je geniet ervan, je komt er van tot rust.

Samengevat: muziek is onmisbaar! ;)

(deze info komt uit muziekmeester, een uitgave voor pabostudenten)
Wordt ook inwoner van Batavië! http://www.batavie.nl/ Een politieke simulatie!
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door Hendrikus »

jackr schreef:(deze info komt uit muziekmeester, een uitgave voor pabostudenten)
nou, dat is dan toch het einde van alle tegenspraak? :tas
~~Soli Deo Gloria~~
jackr
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2008, 23:11

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door jackr »

Nog een aanvulling...;)

Het belang van muziek bij baby's, peuters en kleuters

Baby's, dreumesen en peuters kunnen echt genieten van muziek. Kijk maar wat er gebeurt als je voor hen zingt en klapt. Ze worden er (vaak) vrolijk van of rustig als je een lief slaapliedje zingt en dat veel herhaalt. Zingen heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van je kindje:
• Het stimuleert de spraak -en taalontwikkeling
• het is de ideale basis voor de muzikale ontwikkeling
• de motoriek wordt er mee geoefend. Denk aan zelf klappen, mee bewegen en dansen op muziek
• het is een prima training voor het geheugen en de concentratie: onthouden van woordjes en melodieën.
Met zingen en muziek gebeurt dit allemaal spelenderwijs. Muziek is dus belangrijk in het leven van een kind. Bron: http://www.peuterplace.nl/Kindermuziek/ ... keling.htm

Muziek maakt kinderen intelligent

Heel wat kinderen trekken in september vol goede moed naar de muziekschool. Gelijk hebben ze want muzikale ontwikkeling op jonge leeftijd maakt kinderen intelligenter. Dat beweert de Duitse professor Asmus Hintz.

Ruimtelijk inzicht
Muziek beïnvloedt de geest. “Neurologen en muziekpedagogen weten dat al lang, maar nu is de intelligentiebevorderende werking van muziek door een Amerikaanse studie daadwerkelijk aangetoond”, vertelt Hintz.

“Studenten aan de Universiteit waren na het horen van Mozart beter in staat moeilijke vraagstukken op te lossen. Het positieve effect van muziek op het ruimtelijk inzicht en voorstellingsvermogen was tot een dag na het horen van de sonate meetbaar. Conclusie is dat alleen al het luisteren naar muziek het ruimtelijk inzicht groter wordt. Net deze hersenfunctie is nodig voor hogere activiteiten als wiskunde en schaken.”

Klassieke muziek
De soort muziek is daarbij wel van belang. Composities uit de barok en klassieke periode hebben een beter effect. Als het luisteren al effect heeft, wat doet het dan met musicerende kinderen? “Heel veel”, beweert de professor.

Toetsinstrument
Bij een ander onderzoek met zeven- en achtjarigen bleek dat zij die een toetsinstrument bespeelden, een 25% hogere wiskundig inzicht hadden dan de medescholieren. Moeiteloos berekenden de kinderen breuken die normaal pas door twaalfjarigen konden worden opgelost.
Toetsinstrumenten zijn daarbij zeer bevorderend. “De reden is dat alle drie elementen van de muziek, melodie, harmonie en ritme, aan bod komen. Het kind dient al deze elementen te beheersen en alle zintuigen aan te spreken.”

Evenwichtiger
Op het vlak van de sociale vaardigheden en de persoonlijkheidsontwikkeling bij het kind werden ook belangrijke resultaten gemeten. “In klassen waar regelmatig muziekonderwijs wordt gegeven zijn er geen leerlingen die uit de boot vallen. Kinderen zijn over het algemeen evenwichtiger, toleranter en voorzichtiger in de omgang met anderen. En juist deze eigenschappen kan de huidige maatschappij goed gebruiken. Muziek kan vele sociale problemen oplossen of minstens verzachten.” (Hln.be)

Eén ding is zeker: muziekles is niet alleen leuk, het maakt nog slim ook! - Muziek hoort er bij.
Muziek zorgt voor ontspanning en muziek biedt plezier. Maar muziek is meer: het maakt óók slim. Tot die conclusie kwam de Duitse wetenschapper Hans Günther Bastian nadat hij zes jaar lang het muziekonderwijs op de basisschool had bekeken. Muziekonderwijs stimuleert de intelligentie en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, zegt de hoogleraar muziekpedagogiek aan de Goethe-Universiteit in Frankfurt.
Kinderen die enkele jaren uitgebreid muziekles hebben gehad hebben een hoger IQ (intelligentiequotiënt) dan kinderen zonder muzikale vorming. Door zelf muziek te maken worden vooral het abstract en analytisch denken bij kinderen sterk verbeterd. Bovendien versterkt gezamenlijk musiceren het groepsgevoel en de discipline van kinderen. bron: De Twentsche Courant Tubantia

Kortom: muziek is belangrijker dan je denkt, het doet wat met je. Ik denk dat muziek wordt onderschat in het onderwijs. De lessen stellen vaak niet zo veel voor, en de leerlingen zijn niet echt gemotiveerd. Wat dacht je van elke dag op de basisschool een half uur intensief muziek, het bevorderd het welbevinden, diverse ontwikkelingsgebieden worden gestimuleerd. Misschien moet muziek wel een basisvak zijn, net als rekenen en taal, in plaats van een vak dat er een beetje bijhangt.
Wordt ook inwoner van Batavië! http://www.batavie.nl/ Een politieke simulatie!
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door Hendrikus »

~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door Bonny »

Cultuurbarbarisme licht op de loer....Maak je wel een onderscheid in vakken waar je een hekel aan had of die echt niet nuttig zijn...(tekenen bijvoorbeeld..)
The Groom's still waiting at the altar
bazz
Berichten: 182
Lid geworden op: 06 mei 2002, 10:48
Locatie: Leiden

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door bazz »

Hoezo is tekenen niet nuttig? Ik had op de middelbare school graag meer theoretische achtergronden gehad over perspectiefwerking enzo, ik heb het idee dat ik daar best plezier van had gehad met mijn huidige hobby (fotograferen).

Maar het is bij elk vak: het is nuttig, als er echt wat van gemaakt wordt. Als er les gegeven wordt in een vak "omdat het nu eenmaal verplicht is", dan zal geen enkel vak tot groot nut zijn.

Het argument: Ik wil chauffeur worden, dus ik heb niets aan muziek, daar kan ik helemaal niets mee. Ten eerste kun je dan bijna alle vakken afschaffen, wellicht dat techniek, aardrijkskunde en engels/duits voor een internationaal chauffeer nog wel handig zijn. Maar je klasgenoten, die willen vast niet allemaal chauffeur worden, toch? Bovendien: enorm veel mensen komen later toch in een ander beroep terecht dan ze vermoedden tijdens hun middelbare schoolperiode.

Daarbij is de schoolperiode m.i. meer dan alleen een tijd om een vak te leren. maar ook een tijd waarin je bagage meekrijgt waar je de rest van je leven wat aan hebt, en een tijd waarin je kennis kunt maken met nieuwe interessen (o.a. muziek, kunst, sporten, enz.).
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door David J »

Afgewezen schreef:Gym moeten ze acuut afschaffen. Of als keuzevak geven.
Maar voor iemand die niet zo lenig is als de gemiddelde Nederlander, is gymmen echt kindertjes pesten.
Zo ik al ergens een hekel aan had op school, was het aan gym. Tekenen kwam tweede. Een beetje tegen zo'n rotbal aanslaan, waarna het ding steevast een andere kant opgaat dan jij had bedacht, grrr... Het is toch veel leuker om te ontdekken hoe de zin 'Nil volentibus arduum' in elkaar zit?

Maar met de mildheid die met de jaren komt (en de wetenschap dat ik er nooit meer toe verplicht zal worden) zeg ik: natuurlijk is het nuttig als kinderen leren bewegen, een paar sporten leren beoefenen, of leren hoe ze een goede tekening moeten maken.

Over het algemeen denk ik dat de middelbare school zo breed mogelijk moet zijn, althans waar het vakken betreft die je niet of moeilijk buiten de school kunt leren. Huishoudkunde, seksuele voorlichting en sociale omgangsvormen dus niet, maar wel muziek, Latijn en astronomie. Je moet bij dat soort vakken ook vooral niet te veel naar het nut vragen. Op de middelbare school wordt je geacht een basis mee te krijgen waarmee je het voor het overgrote deel in je leven voornamelijk zult moeten doen. Slechts een enkeling leert nog iets van Grieks of natuurkunde na de middelbare school. En misschien 'doe' je ook niets met dat soort kennis. Maar je wordt er wel een completer mens van.
Letstalk
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 nov 2008, 11:44
Locatie: een eilandbewoner

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door Letstalk »

Muziek is beslist geen overbodig vak op school, maar vind het niet voldoende. Wanneer je zelf een instrument bespeelt, leeft het meer. Bovendien vind ik het bij de opvoeding horen. Het heeft iets gezelligs, ook wanneer een aantal gezinsleden een instrument bespelen. Je kan met elkaar samenspelen. .........en je bent van de straat.
Een vak als tekenen vind ik net zo belangrijk. Het bevordert je creativiteit. Het verschil zit hem hierin dat de een meer met muziek heeft en de ander met tekenen.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Plaats reactie