is muziek een overbodig vak op school?

welke vakken vin dje overbodig?

muziek
6
19%
aardrijkskunde
1
3%
een ander vak
8
25%
geen een
17
53%
 
Totaal aantal stemmen: 32

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door Hendrikus »

Havik schreef:Natuurlijk is muziek een nuttig vak op school evenals tekenen. Wat nu als je later vormgever wil worden of iets met muziek wil gaan doen (naar het conservatorium).
Tenzij je muziek als examenvak kunt doen en er een enthousiaste muziekleraar is die er echt voor gáát om van z'n vak iets te maken, denk ik niet dat je het vak muziek op de middelbare school van enige betekenis voor iemand die naar het conservatorium wil.
Wie het muziekvak in wil, moet toelatingsexamen doen op een instrument. En dat leer je op de middelbare school niet...

Volgens mij staat of valt het vak muziek op school met de persoon die het geeft. Het kan heel goed gaan, maar het kan ook een drama worden...
~~Soli Deo Gloria~~
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
Havik schreef:Natuurlijk is muziek een nuttig vak op school evenals tekenen. Wat nu als je later vormgever wil worden of iets met muziek wil gaan doen (naar het conservatorium).
Tenzij je muziek als examenvak kunt doen en er een enthousiaste muziekleraar is die er echt voor gáát om van z'n vak iets te maken, denk ik niet dat je het vak muziek op de middelbare school van enige betekenis voor iemand die naar het conservatorium wil.
Wie het muziekvak in wil, moet toelatingsexamen doen op een instrument. En dat leer je op de middelbare school niet...

Volgens mij staat of valt het vak muziek op school met de persoon die het geeft. Het kan heel goed gaan, maar het kan ook een drama worden...
dat geldt niet alleen voor het vak muziek..... als het om een keuze vak gaat.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door Gabrielle »

gym mag voor mijn part keuzevak worden.

muziek of gym. dan wist ik het wel :)
Gebruikersavatar
Havik
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:41
Locatie: Den Haag

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door Havik »

Hendrikus schreef:
Havik schreef:Natuurlijk is muziek een nuttig vak op school evenals tekenen. Wat nu als je later vormgever wil worden of iets met muziek wil gaan doen (naar het conservatorium).
Tenzij je muziek als examenvak kunt doen en er een enthousiaste muziekleraar is die er echt voor gáát om van z'n vak iets te maken, denk ik niet dat je het vak muziek op de middelbare school van enige betekenis voor iemand die naar het conservatorium wil.
Wie het muziekvak in wil, moet toelatingsexamen doen op een instrument. En dat leer je op de middelbare school niet...

Volgens mij staat of valt het vak muziek op school met de persoon die het geeft. Het kan heel goed gaan, maar het kan ook een drama worden...
Maar komt deze gedachte niet voort vanuit de huidige situatie, waarin het onderwijs in deze creatieve vakgebieden geen tot weinig waarde heeft?
Als er degelijk onderwijs gegeven zou worden op deze gebieden zou het niveau van de starters, aan bijvoorbeeld het conservatorium of kunstacademie, al hoger ligger. Dat zou dan toch tot gevolg kunnen hebben dat het kennisniveau bij de uitstroom van deze opleidingen evenzo een hoger niveau kan hebben.

Daarnaast kan de ontwikkeling van creatieve talenten natuurlijk positieve invloed hebben op meerdere facetten. Middels het maken van muziek of -beeldende- kunst kan je op goede wijze frustratie, boosheid, angst en andere emoties kwijt. Daarvoor hoef je niet goed te zijn in muziek of tekenen maar je alleen leren te durven uiten.

Dat het een drama kan zijn, een dergelijk vak, ben ik ook wel met je eens. Zoals ik eerder al zei: Muziekles was voor mij een hopeloze zaak (en soms dus een klein beetje een drama) maar ach, dat heb ik ook overleefd en nu naderhand kan ik zeggen dat ik zelfs daar nog wel iets goeds heb opgepikt (ik heb er dus toch iets geleerd, hoe weinig gevoel ik ook heb voor het maken van muziek).
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door Afgewezen »

Gym moeten ze acuut afschaffen. Of als keuzevak geven.
Maar voor iemand die niet zo lenig is als de gemiddelde Nederlander, is gymmen echt kindertjes pesten.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door Marnix »

En zo worden luie mensen nog luier, niet-lenige mensen nog minder lenig. Sommige vakken liggen je gewoon niet zo. Wiskunde is ook verplicht en sommigen zijn daar ook heel slecht in. Natuurlijk kan je rekening houden met bijzondere situaties, maar ik denk soms wel eens: Sporten mensen niet omdat ze niet lenig zijn of zijn ze niet lenig omdat ze nooit sporten? Lekker bewegen, in- en ontspannen. Ik vond het altijd heerlijk :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door Wilma van den Berg »

Afgewezen schreef:Gym moeten ze acuut afschaffen. Of als keuzevak geven.
Maar voor iemand die niet zo lenig is als de gemiddelde Nederlander, is gymmen echt kindertjes pesten.

:yahoo
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door Wilma van den Berg »

Marnix schreef:En zo worden luie mensen nog luier, niet-lenige mensen nog minder lenig. Sommige vakken liggen je gewoon niet zo. Wiskunde is ook verplicht en sommigen zijn daar ook heel slecht in. Natuurlijk kan je rekening houden met bijzondere situaties, maar ik denk soms wel eens: Sporten mensen niet omdat ze niet lenig zijn of zijn ze niet lenig omdat ze nooit sporten? Lekker bewegen, in- en ontspannen. Ik vond het altijd heerlijk :)
Met je posting van harte eens (behalve dan dat ik gymen heerlijk vind)
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:
Havik schreef:Natuurlijk is muziek een nuttig vak op school evenals tekenen. Wat nu als je later vormgever wil worden of iets met muziek wil gaan doen (naar het conservatorium).
Tenzij je muziek als examenvak kunt doen en er een enthousiaste muziekleraar is die er echt voor gáát om van z'n vak iets te maken, denk ik niet dat je het vak muziek op de middelbare school van enige betekenis voor iemand die naar het conservatorium wil.
Wie het muziekvak in wil, moet toelatingsexamen doen op een instrument. En dat leer je op de middelbare school niet...

Volgens mij staat of valt het vak muziek op school met de persoon die het geeft. Het kan heel goed gaan, maar het kan ook een drama worden...
Ik vind dat vakken als muziek en tekenen al op de lagere school veel meer aandacht moeten krijgen. Als het om tekenen gaat: je kunt het, zeker in de hogere groepen, hebben over perspectief, compositie, kleurgebruik. Je kunt dat eventueel illustreren aan de hand van bekende werken. Je kunt de computer hier ook goed voor inzetten: gebruik van lagen, vervormingen, transparantie. Dat hoeft echt niet heel ingewikkeld te worden.
Als het om muziek gaat: schaf Luisterland van Mar van der Veer en Piet Baaijens aan. Dit kost de leerkracht vrijwel geen inspanning. :super

Zoals het nu gaat: er is geen methode. Men doet maar wat.
Er zijn methodes voor lezen, schrijven, rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde. Maar tekenen is altijd 'vrij'.
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door judith »

Mijn zus heeft muziek gekozen als examen vak!
Ze vind het super leuk!
Je moet wel veel doen....
Ze wou eerst tekenen doen, maar dan moet je zoveel leren zei ze, dusheeft ze dat mar niet gedaan...
Muziek i sgeweldig,
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door albion »

wim schreef:
......
Als het om muziek gaat: schaf Luisterland van Mar van der Veer en Piet Baaijens aan. Dit kost de leerkracht vrijwel geen inspanning. :super

Ja en gezellig luisteren naar picolo en saxo
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 1319
Lid geworden op: 16 jan 2008, 12:56
Locatie: op een plekje van deze wereld :)

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door monique »

lennart schreef:vind je muziek overbodig?
nee joh muziek is heel belangerijk
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door judith »

monique schreef:
lennart schreef:vind je muziek overbodig?
nee joh muziek is heel belangerijk
Zeker weten
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door Jo-Ann »

Afgewezen schreef:Gym moeten ze acuut afschaffen. Of als keuzevak geven.
Maar voor iemand die niet zo lenig is als de gemiddelde Nederlander, is gymmen echt kindertjes pesten.
:super +1:)

gym vond ik ook vreselijk. ik heb het gepresteerd om zeker driekwart van de lessen niet mee te doen op de middelbare school... :OO3
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: is muziek een overbodig vak op school?

Bericht door Jongere »

Gymen is een heerlijk vak. En echt niet omdat ik sportief ben, verre van dat. Maar de laatste jaren kregen ze pas door hoe het moet: gewoon iedereen zelf laten kiezen wat ze willen doen. Dan gaat er een groep buiten voetballen en anderen binnen een spel doen wat ze meer ligt. Dat zou altijd moeten gebeuren, dan is het juist heel goed voor je.
Plaats reactie