Hendrikus schreef:Havik schreef:Natuurlijk is muziek een nuttig vak op school evenals tekenen. Wat nu als je later vormgever wil worden of iets met muziek wil gaan doen (naar het conservatorium).
Tenzij je muziek als examenvak kunt doen en er een enthousiaste muziekleraar is die er echt voor gáát om van z'n vak iets te maken, denk ik niet dat je het vak muziek op de middelbare school van enige betekenis voor iemand die naar het conservatorium wil.
Wie het muziekvak in wil, moet toelatingsexamen doen op een instrument. En dat leer je op de middelbare school niet...
Volgens mij staat of valt het vak muziek op school met de persoon die het geeft. Het kan heel goed gaan, maar het kan ook een drama worden...
Maar komt deze gedachte niet voort vanuit de huidige situatie, waarin het onderwijs in deze creatieve vakgebieden geen tot weinig waarde heeft?
Als er degelijk onderwijs gegeven zou worden op deze gebieden zou het niveau van de starters, aan bijvoorbeeld het conservatorium of kunstacademie, al hoger ligger. Dat zou dan toch tot gevolg kunnen hebben dat het kennisniveau bij de uitstroom van deze opleidingen evenzo een hoger niveau kan hebben.
Daarnaast kan de ontwikkeling van creatieve talenten natuurlijk positieve invloed hebben op meerdere facetten. Middels het maken van muziek of -beeldende- kunst kan je op goede wijze frustratie, boosheid, angst en andere emoties kwijt. Daarvoor hoef je niet goed te zijn in muziek of tekenen maar je alleen leren te durven uiten.
Dat het een drama kan zijn, een dergelijk vak, ben ik ook wel met je eens. Zoals ik eerder al zei: Muziekles was voor mij een hopeloze zaak (en soms dus een klein beetje een drama) maar ach, dat heb ik ook overleefd en nu naderhand kan ik zeggen dat ik zelfs daar nog wel iets goeds heb opgepikt (ik heb er dus toch iets geleerd, hoe weinig gevoel ik ook heb voor het maken van muziek).