Sport

ben je voor een sportclub?

Peiling eindigde op 25 mei 2008, 16:17

1.ja
5
50%
2.een beetje
4
40%
3.weet niet
0
Geen stemmen
4.nee
1
10%
 
Totaal aantal stemmen: 10

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Sport

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:O, ik geloof zeker dat er mensen op een goede manier naar een voetbalwedstrijd kunnen kijken. Maar het feit dat er veel dingen mee samenhangen die naar mijn mening niet bijbels zijn, o.a. de verafgoding van mensen, maakt dat ik er liever verre van wil blijven. Je kunt het ook erg goed missen, is mijn idee... Je houdt tijd over voor betere dingen.
Inderdaad. Zo af en toe kijk ik eens een stukje van een wedstrijd omdat mijn zoontje het leuk vindt, maar erg verheven is het allemaal niet. De documentaire over Feyenoord fans heb ik ook gezien. Het was gewoon religie, alles in het teken van Feyenoord.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Sport

Bericht door BJD »

Mara schreef:
John Galt schreef:Ik mag graag naar een sportwedstrijd kijken. Topsport is kunst, en een westrijdelement maakt het spannend. Je zult mij echter niet horen juichen of schelden achter de tv.
Toen Feyenoord dit voorjaar kampioen werd, zag ik een documentaire over het toeleven naar dit kampioenschap. Je zag mensen die op sterven lagen en hoopten nog één keer naar de Kuip te kunnen. Toen dat niet lukte, zat iemand huilend op de tribune. Vader was gisteren overleden, maar die kampioenswedstrijd missen, dat gaat niet. Toen dacht ik: nu heeft het voetbal teveel waarde. Nu gaat het zelfs verder dan religie. Dat lijkt mij sportverdwazing.
Voetbal is een religie. Op de begraafplaats is een Feijenoord gedeelte ingericht, er zijn mensen die in een roodwitte kist met logo begraven willen worden en dat gebeurt bij andere topclubs ook wel.
Geschokt zag ik de beelden in het journaal van die jonge voetballer die tijdens een oefenwedstrijd ging zitten en daarna opzij gleed. Hij bleek een hartstilstand te hebben en ligt nu in comateuze toestand in het ziekenhuis.
De ouders, die het moslimgeloof aanhangen, zien het als de wil van God en zullen zijn leven niet beëindigen, er is geen zicht op verbetering.
Ik hoorde net op de radio dat 3 wielrenners in 3 dagen! zijn doodgereden.
Sporten is dus niet zonder gevaar.
huisman schreef:Topsport kunst? Wat een onzin. Topsport is afgodendienst . Het is een miljardenindustrie. Zolang er nog mensen op deze aarde wonen ver onder de armoedegrens vind ik het onbegrijpelijk dat in dit vermaak zoveel geld gestopt wordt
Diezelfde mensen geven honderden euro's uit om een heel seizoen op de tribune te kunnen zitten.
Het is ongelooflijk hoeveel geld hiermee gemoeid is. Niet alleen in salarissen, maar ook in de stadions, de merchandise, tv rechten, omkoopschandalen.
Anderzijds haalt het mensen ook uit armoede en narigheid, dan doel ik op sloppenwijken in verre ontwikkelingslanden.
Daar geeft het veel vreugde en discipline aan jonge jongens, maar dat heeft niets met deze afgoderij te maken.
Menige organisatie kan wel wat leren van de discipline die er heerst bij topclubs. Grote monden, onbeschoft gedrag, muiterij, eigen meningen, worden streng afgestraft.
Kleding dient netjes en verzorgd te zijn, een voetbalclub in kostuum ziet er netter uit dan menige kerkenraad.
Op basis van dat drie wielrenners zijn overleden concluderen dat sport niet zonder gevaar is kan niet. Volgens mij was er een dronken kerel bij betrokken, een doorrijder en die laatste van vanmiddag had ook niets met het sportaspect te maken.
Evenzo kan je mi niet in algemeenheid zeggen dat voetbal religie is dan een punt zetten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sport

Bericht door eilander »

John Galt schreef:
eilander schreef:O, ik geloof zeker dat er mensen op een goede manier naar een voetbalwedstrijd kunnen kijken. Maar het feit dat er veel dingen mee samenhangen die naar mijn mening niet bijbels zijn, o.a. de verafgoding van mensen, maakt dat ik er liever verre van wil blijven. Je kunt het ook erg goed missen, is mijn idee... Je houdt tijd over voor betere dingen.
Sinds ik stadions vol voor Hitler heb horen juichen houd ik me ook verre van politiek. Sinds mensen zich voor een sekteleider de dood in laten jagen, bemoei ik me niet meer met religie.
Ik weet niet zeker of ik hier nu serieus op moet reageren... als je mijn punt niet wil zien, dan laat ik het maar bij.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sport

Bericht door eilander »

BJD schreef:Op basis van dat drie wielrenners zijn overleden concluderen dat sport niet zonder gevaar is kan niet. Volgens mij was er een dronken kerel bij betrokken, een doorrijder en die laatste van vanmiddag had ook niets met het sportaspect te maken.
Evenzo kan je mi niet in algemeenheid zeggen dat voetbal religie is dan een punt zetten.
Als het gaat over het gevaar van sport en wielrennen in het bijzonder, zou ik nog eerder de valpartijen van de Tour de France erbij halen. Daar worden toch wel waagstukken uitgehaald.

Voetbal religie? Lastig... maar recent had ik wel weer deze ervaring met een collega, die wel intelligent is maar van de Bijbel nauwelijks iets weet. Hij dacht dat er zeven geboden waren, maar ik heb hem uitgelegd dat het er tien waren. Voorts heb ik hem aanbevolen om in elk geval de samenvatting te onthouden: God liefhebben boven alles, en je naaste als jezelf.
Een beetje als kwinkslag zei ik erbij dat hij zijn naaste dan wel erg lief had... Die grap kon hij wel waarderen en vervolgens zei hij dat hij ook god wel liefhad, maar dan (naam voetballer ben ik vergeten)...
Dan ben ik echt uitgepraat, en heb ik ook direct mijn buik weer vol van sport.
Eén voorbeeld, zeker. Maar dit is veel breder, en daarom wil ik er ver vandaan blijven.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Sport

Bericht door BJD »

eilander schreef:
BJD schreef:Op basis van dat drie wielrenners zijn overleden concluderen dat sport niet zonder gevaar is kan niet. Volgens mij was er een dronken kerel bij betrokken, een doorrijder en die laatste van vanmiddag had ook niets met het sportaspect te maken.
Evenzo kan je mi niet in algemeenheid zeggen dat voetbal religie is dan een punt zetten.
Als het gaat over het gevaar van sport en wielrennen in het bijzonder, zou ik nog eerder de valpartijen van de Tour de France erbij halen. Daar worden toch wel waagstukken uitgehaald.

Voetbal religie? Lastig... maar recent had ik wel weer deze ervaring met een collega, die wel intelligent is maar van de Bijbel nauwelijks iets weet. Hij dacht dat er zeven geboden waren, maar ik heb hem uitgelegd dat het er tien waren. Voorts heb ik hem aanbevolen om in elk geval de samenvatting te onthouden: God liefhebben boven alles, en je naaste als jezelf.
Een beetje als kwinkslag zei ik erbij dat hij zijn naaste dan wel erg lief had... Die grap kon hij wel waarderen en vervolgens zei hij dat hij ook god wel liefhad, maar dan (naam voetballer ben ik vergeten)...
Dan ben ik echt uitgepraat, en heb ik ook direct mijn buik weer vol van sport.
Eén voorbeeld, zeker. Maar dit is veel breder, en daarom wil ik er ver vandaan blijven.
Ja eens, en de middelen die gebruikt worden.
Dat zijn excessen ja. al denk ik dat een gemiddelde liefhebber van dat spel zo niet zal reageren.
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: Sport

Bericht door Curie »

BJD schreef:
Mara schreef:Ik hoorde net op de radio dat 3 wielrenners in 3 dagen! zijn doodgereden.
Sporten is dus niet zonder gevaar.
Op basis van dat drie wielrenners zijn overleden concluderen dat sport niet zonder gevaar is kan niet. Volgens mij was er een dronken kerel bij betrokken, een doorrijder en die laatste van vanmiddag had ook niets met het sportaspect te maken.
Evenzo kan je mi niet in algemeenheid zeggen dat voetbal religie is dan een punt zetten.
Op basis van die drie wielrenners kun je dat inderdaad niet concluderen. Op basis van statistieken lijkt dat wel gerechtvaardigd te zijn; zie het Volkskrant artikel "Is er een relatie tussen topsport en hartproblemen?" van vorige week: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/is ... ~a4506133/. Vaak is er een onderliggend medisch probleem, maar geeft de topsport het laatste zetje, zoals dit artikel omschrijft.

Verder kennen de meeste van ons waarschijnlijk wel een voorbeeld in hun omgeving van iemand die tijdens intensief sporten (bijv. hardlopen) overleden is aan een hartprobleem, hersenbloeding o.i.d. En is het niet voor niets dat geadviseerd wordt je medisch te laten keuren voor het lopen van een marathon, zeker op ietwat oudere leeftijd.

Uiteraard kennen we die voorbeelden (misschien nog wel meer) ook van mensen die op de bank blijven zitten. Maar hoe vaak hoor je daar tegenover dat iemand een hartstilstand krijgt tijdens een stevige wandeling (lees: tijdens matig intensief bewegen)? Het is niet voor niets dat door sommige deskundigen gezegd wordt dat stevig wandelen beter voor je hart is dan hardlopen en dezelfde, zo niet betere gezondheidseffecten heeft. Dan gaat vooral over hart en circulatie, om het nog maar niet te hebben over gewrichtsproblemen, slijtage en blessures ...
Laatst gewijzigd door Curie op 19 jul 2017, 08:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Sport

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
John Galt schreef:
eilander schreef:O, ik geloof zeker dat er mensen op een goede manier naar een voetbalwedstrijd kunnen kijken. Maar het feit dat er veel dingen mee samenhangen die naar mijn mening niet bijbels zijn, o.a. de verafgoding van mensen, maakt dat ik er liever verre van wil blijven. Je kunt het ook erg goed missen, is mijn idee... Je houdt tijd over voor betere dingen.
Sinds ik stadions vol voor Hitler heb horen juichen houd ik me ook verre van politiek. Sinds mensen zich voor een sekteleider de dood in laten jagen, bemoei ik me niet meer met religie.
Ik weet niet zeker of ik hier nu serieus op moet reageren... als je mijn punt niet wil zien, dan laat ik het maar bij.
Religie is opnieuw binden, dat kan aan sport zijn of aan een religieuze beweging, religie is geen godsdienst, dus ergens heeft John een punt ,al denk ik dat hij het niet zo bedoeld heeft :)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sport

Bericht door John Galt »

Wat ik bedoelde, is dat waar de één verkeerd mee omgaat, voor de ander dat geen reden hoeft te zijn om afstand te houden. Politiek en religie zijn niet vrij van afgoderij, maar dat houdt niet in dat ik op mijn eigen manier aan politiek en religie mag doen. Ik mag graag een kathedraal bezoeken, ook al staan daar Mariabeelden waar een ander afgoderij mee bedrijft. Ik drink graag een biertje bij het eten, ondanks het feit dat velen zich aan bier te buiten gaan. Zo kijk ik graag naar sport, ondanks dat ik weet dat het vor anderen teveel betekent. Aangezien het hart van de mens een afgodenfabriek is, zoals de wijze Calvijn eens schreef, is er niets in deze wereld vrij van. Je kunt de wereld ook niet indelen in een lijstje wel of niet. Mijn theologische bibliotheek kan mijn afgod zijn, mijn rechtzinnigheid, mijn vrouw en kinderen. Persoonlijk schuilt daarin voor mij meer gevaar, omdat het subtieler is.
Who is John Galt? :quoi
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Sport

Bericht door Wim Anker »

In onderstaande posting wordt "De wereld wat en God wat" als juist getypeerd beschreven.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Sport

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:In onderstaande posting wordt "De wereld wat en God wat" als juist getypeerd beschreven.
Ja en daar moeten we waken, want we zijn zo snel verkeerd bezig.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sport

Bericht door John Galt »

Wim Anker schreef:In onderstaande posting wordt "De wereld wat en God wat" als juist getypeerd beschreven.
Wat bedoel je precies?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Sport

Bericht door Zita »

Ik vind het wel opvallend dat iedere discussie over sport meteen over topsport schijnt te moeten gaan. Volgens mij is het prima mogelijk om recreatief te sporten zonder dat je meteen Feijenoord gaat verafgoden of hartaanvallen krijgt.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Sport

Bericht door Wim Anker »

Zita schreef:Ik vind het wel opvallend dat iedere discussie over sport meteen over topsport schijnt te moeten gaan. Volgens mij is het prima mogelijk om recreatief te sporten zonder dat je meteen Feijenoord gaat verafgoden of hartaanvallen krijgt.
Eens. Maar uit wat John schrijft maak ik op dat hij graag naar topsport kijkt. Als het anders is verneem ik het graag.
Vandaar mijn reactie.
Tegen recreatief sporten ter ontspanning, onderhoud van het lichaam, etc. heb ik - en niemand op dit forum - niets.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sport

Bericht door John Galt »

@WIm Anker Ik begrijp dat jij vindt dat ik "de wereld wat en God wat" geef?
Ik ben opgegroeid met het idee dat je "de wereld" kon beschrijven in 3 lijstjes: plaatsen waar je niet mag komen, kleren die je niet mag dragen en apparaten die je niet in huis mag hebben. Heel makkelijk: je wist precies wat wel of niet mocht, al hanteerden verschillende mensen verschillende lijstjes. Dingen die er bij ons thuis op stonden, stonden er bij anderen niet op en andersom.
Later heb ik geleerd dat het zo simpel niet is. Sterker nog, "de wereld" zit hem doorgaans in hele eenvoudige dingen: eten, drinken, geld verdienen.
De volgende teksten blijken dan ineens een stuk spannender. Het gaat niet alleen over mijn tv, maar ook over mijn brommer, mijn aquarium en mijn vriendin.

1 Johannes 2 vers 15-17 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.
En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.

Sindsdien probeer ik meer te leven vanuit de vraag: Kan ik hiermee God dienen of God ervoor danken dan: Mag dit wel? Meer: HOE ga ik met de dingen om.
Jij kan dat zien als "God wat en de wereld wat", ik zie het meer als: "wel in de wereld, niet van de wereld". En geloof me, dat is een stuk moeilijker dan: wegblijven bij alles wat niet ok voelt.
Who is John Galt? :quoi
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sport

Bericht door eilander »

Toch vind ik het echt moeilijk om te begrijpen dat iemand naar een voetbalwedstrijd gaat of kijkt, met het idee: hiermee kan ik God dienen. Of anders gezegd: dit is tot Gods eer.
Er hangen zoveel negatieve dingen mee samen, dat ik dat gewoon moeilijk kan volgen.
Plaats reactie