Sport

ben je voor een sportclub?

Peiling eindigde op 25 mei 2008, 16:17

1.ja
5
50%
2.een beetje
4
40%
3.weet niet
0
Geen stemmen
4.nee
1
10%
 
Totaal aantal stemmen: 10

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Sport

Bericht door huisman »

eilander schreef:Toch vind ik het echt moeilijk om te begrijpen dat iemand naar een voetbalwedstrijd gaat of kijkt, met het idee: hiermee kan ik God dienen. Of anders gezegd: dit is tot Gods eer.
Er hangen zoveel negatieve dingen mee samen, dat ik dat gewoon moeilijk kan volgen.
Eens en ook met Wim Anker. Topsport is zo duidelijk tegen Gods geboden dat daar van genieten nooit tot Gods eer kan zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Sport

Bericht door emigrant »

tegen welk gebod dan?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Sport

Bericht door huisman »

emigrant schreef:tegen welk gebod dan?

Bijna alle geboden maar iig.
Het eerste,tweede,derde en vierde gebod.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Sport

Bericht door BJD »

Zita schreef:Ik vind het wel opvallend dat iedere discussie over sport meteen over topsport schijnt te moeten gaan. Volgens mij is het prima mogelijk om recreatief te sporten zonder dat je meteen Feijenoord gaat verafgoden of hartaanvallen krijgt.
Precies
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sport

Bericht door John Galt »

huisman schreef:
emigrant schreef:tegen welk gebod dan?

Bijna alle geboden maar iig.
Het eerste,tweede,derde en vierde gebod.
Ik kan je om uitleg vragen, maar ik weet dnek ik wel wat je gaat zeggen. Mar ik ben wel heel benieuwd naarwaarom jij topsport in strijd vindt met het tweede gebod.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Sport

Bericht door huisman »

John Galt schreef:
huisman schreef:
emigrant schreef:tegen welk gebod dan?

Bijna alle geboden maar iig.
Het eerste,tweede,derde en vierde gebod.
Ik kan je om uitleg vragen, maar ik weet dnek ik wel wat je gaat zeggen. Mar ik ben wel heel benieuwd naarwaarom jij topsport in strijd vindt met het tweede gebod.
Het buigen voor door de mens gemaakte beelden is in topsport schering en inslag. Kijk eens hoe voetballers en publiek de Champions Leage bokaal kussen,koesteren en aanbidden.

Kun jij mij vertellen hoe jij God kunt eren of dienen door het kijken naar topsport?

Lees H.C. Vr en antw 114 en 115. en ik ben benieuw hoe je dit in jouw gedachten wil rijmen met het volgen van topsport.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sport

Bericht door John Galt »

Volgens mij gaat het tweede gebod over de ware God eren door valse beelden. Het vereren van mensen valt daar niet onder.

Hoe ik God eer door naar sport te kijkken is niet anders dan door andere ontspannende activiteiten. Kijk, ik ben ook niet zo dat ik Hem uitgebreid prijs en dank voor het oplossen van een kruiswoordpuzzel of het beluisteren van een concert van Vivaldi. Maar zoals ik daarvan geniet van het mooie en er mijn ontspanning in vind, kan ik ook genieten van een spannende wedstrijd, een sierlijke of kanppe actie van een speler of team.

Overigens ligt du focus nu enorm op het voetbal, wat vele uitwassen kent. Maar ik ben mee een liefhebber van hockey, waarbij verafgoding, geweld en grof geld absoluut vreemd zijn.

Maar al eerder in dit draadje noemde ik zaken die volledig geaccepteerd zijn, maar waar toch alerlei bezoedelingen aan kleven. Ik ben met mijn kinderen wel eens anar de Landamachtdagen geweest. Terwijl ik uit ervaring weet dat in het leger Gods geboden nu niet echt topprioriteit hebben. Er wordt gevloekt, gekaart, gevoosd, gezopen... Toch had ik daar geen last van toen ik naar een demonstratie stormbaan keek.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Sport

Bericht door huisman »

John Galt schreef:Volgens mij gaat het tweede gebod over de ware God eren door valse beelden. Het vereren van mensen valt daar niet onder.

Hoe ik God eer door naar sport te kijkken is niet anders dan door andere ontspannende activiteiten. Kijk, ik ben ook niet zo dat ik Hem uitgebreid prijs en dank voor het oplossen van een kruiswoordpuzzel of het beluisteren van een concert van Vivaldi. Maar zoals ik daarvan geniet van het mooie en er mijn ontspanning in vind, kan ik ook genieten van een spannende wedstrijd, een sierlijke of kanppe actie van een speler of team.

Overigens ligt du focus nu enorm op het voetbal, wat vele uitwassen kent. Maar ik ben mee een liefhebber van hockey, waarbij verafgoding, geweld en grof geld absoluut vreemd zijn.

Maar al eerder in dit draadje noemde ik zaken die volledig geaccepteerd zijn, maar waar toch alerlei bezoedelingen aan kleven. Ik ben met mijn kinderen wel eens anar de Landamachtdagen geweest. Terwijl ik uit ervaring weet dat in het leger Gods geboden nu niet echt topprioriteit hebben. Er wordt gevloekt, gekaart, gevoosd, gezopen... Toch had ik daar geen last van toen ik naar een demonstratie stormbaan keek.
Het laatste is echt onzin. Ik ben al meer dan 35 jaar militair en ja het is een seculiere omgeving maar met een morele standaard die vele "gewone" bedrijven ver te boven gaat.
Er is bij defensie een "zero tolerance" beleid op alcohol,drugs,geweldpleging en seksuele intimidatie.
De laatste drie zijn ook buiten diensttijd reden voor onmiddelijk ontslag.

Je "letterlijke" uitleg van het tweede gebod is niet in lijn met de H.C. waar juist ook het aanbidden van mensen ( in de RKK heiligen) verboden wordt.

Maar als jij denkt dat jouw genieten van iets altijd tot eer van God is zijn wij uitgepraat. Juist ons genieten/genot is door de zonde verworden tot een genot buiten en ipv God.
Topsport is daar een treffend voorbeeld van.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sport

Bericht door eilander »

Ik vind je vergelijkingen niet erg sterk, John. Geen misbruik maken van alcohol heb je zelf in de hand, terwijl ik toch moeilijk kan zien hoe je niet betrokken wordt bij sportverdwazing bij een voetbalwedstrijd. Enzovoorts.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Sport

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Ik vind je vergelijkingen niet erg sterk, John. Geen misbruik maken van alcohol heb je zelf in de hand, terwijl ik toch moeilijk kan zien hoe je niet betrokken wordt bij sportverdwazing bij een voetbalwedstrijd. Enzovoorts.
Er is mijns inziens een verschil tussen amateursport en professionele sport.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sport

Bericht door John Galt »

eilander schreef:Ik vind je vergelijkingen niet erg sterk, John. Geen misbruik maken van alcohol heb je zelf in de hand, terwijl ik toch moeilijk kan zien hoe je niet betrokken wordt bij sportverdwazing bij een voetbalwedstrijd. Enzovoorts.
Christenen in landen met een hoog alcoholgebruik (Rusland, Ierland) wijzen alcoholgebruik af vanwege de misstanden. Ik ken ook christenen die geen kerk in zullen lopen als daar Mariabeelden zijn. Ik zie dat anders, ik kan daar afstand van nemen blijkbaar. En velen (ook op dit forum) met mij.
Als ik naar een wedstrijd op tv kijk, heb ik evenmin part of deel aan de uitwassen: ik hoor geen mensen vloeken, ik vereer niemand, ik geniet gewoon van het spelletje.
En o ja, een paar postings hiervoor gaf ik aan dat niet voetbal, maar hockey mijn sport is. Dat veel van de bezwaren tegen topvoetbal niet gelden voor het tophockey.

Waarom ik dit allemaal aanhaal: Ik merk dat veel reformatorische en evengelische christnen vaak dubbele standaarden hanteren. Een poster op je kamer van Dirk Kuyt is mensenverheerlijking, een poster van koningin Maxima niet. Ik mag niet op woensdag kijken naar mensen die ook op zondag sporten, maar wel naar een muzeum dat op zondag open is.
Zo zijn er heel wat gebieden.
Een keer werd in onze kerk gevraagd om te evangeliseren bij een popconcert in de buurt. Toen vroeg iemand waarom we niet gingen evangeliseren bij een klassiek concert diezelfde avond in de schouwburg. Was iedereen daar al bekeerd?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sport

Bericht door John Galt »

Sport verbroedert? Supporters slaan elkaar bijna en soms echt dood omdat de ander achter een ander clubje staat.
Net als bij politiek en religie dus.
Laatst gewijzigd door John Galt op 20 jul 2017, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Who is John Galt? :quoi
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Sport

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Ik vind je vergelijkingen niet erg sterk, John. Geen misbruik maken van alcohol heb je zelf in de hand, terwijl ik toch moeilijk kan zien hoe je niet betrokken wordt bij sportverdwazing bij een voetbalwedstrijd. Enzovoorts.
Er is mijns inziens een verschil tussen amateursport en professionele sport.
Eens.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Sport

Bericht door samanthi »

eilander schreef:Ik vind je vergelijkingen niet erg sterk, John. Geen misbruik maken van alcohol heb je zelf in de hand, terwijl ik toch moeilijk kan zien hoe je niet betrokken wordt bij sportverdwazing bij een voetbalwedstrijd. Enzovoorts.
Nee Eilander hoewel ik het verder wel met je eens ben op het gebied van sport, heb je misbruik van drank niet altijd zelf in de hand, verslavind gaat sumier, veel mensen hebben het niet 123 door, maar als je elke dag 1 glaasje drinkt kan er verslavindg optreden omdat je lichaam gewend raakt aan dat ene glaasje, kan je niet zonder dat ene glaasje.

Bovendien zijn er mensen verslavingsgevoelig en wie meent te staan ziet toe dat hij niet valle.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Sport

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
eilander schreef:Ik vind je vergelijkingen niet erg sterk, John. Geen misbruik maken van alcohol heb je zelf in de hand, terwijl ik toch moeilijk kan zien hoe je niet betrokken wordt bij sportverdwazing bij een voetbalwedstrijd. Enzovoorts.
Nee Eilander hoewel ik het verder wel met je eens ben op het gebied van sport, heb je misbruik van drank niet altijd zelf in de hand, verslavind gaat sumier, veel mensen hebben het niet 123 door, maar als je elke dag 1 glaasje drinkt kan er verslavindg optreden omdat je lichaam gewend raakt aan dat ene glaasje, kan je niet zonder dat ene glaasje.

Bovendien zijn er mensen verslavingsgevoelig en wie meent te staan ziet toe dat hij niet valle.
Ja, eens. Deze reactie had ik wel een beetje verwacht. Ik wilde het in deze casus niet te gecompliceerd maken. Ik denk dat ondanks jouw terechte opmerkingen mijn punt wel overeind blijft.
Plaats reactie