Sport

ben je voor een sportclub?

Peiling eindigde op 25 mei 2008, 16:17

1.ja
5
50%
2.een beetje
4
40%
3.weet niet
0
Geen stemmen
4.nee
1
10%
 
Totaal aantal stemmen: 10

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sport

Bericht door Mara »

helma schreef:Wat is nodig om je conditie op peil te houden? En moet dat perse met sporten? 20 minuten extra bewegen per dag kan ook op de trap. Of op de fiets. Of rennen.
Mijn dochter en schoondochter doen het allebei op aanraden van de fysio om hun rug- en buikspieren sterker te maken, ze hebben beide snel last van hun rug en bekken.
Op de fiets train je die niet.
En rennen in een rok :nonnon dus dat wordt dan toch ook een broek.
Dodo schreef:Sporten is ook samenbindend. Mijn zoons gaan vaak met elkaar hardlopen of mudlopen of naar de sportschool, en dat is goed voor de onderlinge band.
Mijn zoons zaalvoetballen met een samengesteld team van vrienden, ze huren wekelijks met zn allen een zaal.
Geen competitieverband meer, maar gewoon als vrienden.
Ik ben van het hardlopen, maar hoe ouder ik word, des te vaker moet ik een tijdje stoppen vanwege een blessure. Die blessures komen niet door het rennen!
En je conditie is heel snel verdwenen dan en kun je weer opnieuw opbouwen.
Het is soms confronterend hoe je tegen je grenzen aanloopt, in je hoofd kun je wel 30 km, maar je lijf zegt: ho, en matig je tempo. :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sport

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef:Stel nu dat dat inderdaad leesverdwazing genoemd zou worden (ik ben het er niet mee eens, maar stel...), is daarmee het probleem van sportverdwazing geneutraliseerd? Kortom: het leidt af van het onderwerp.
Je kunt van jezelf wel weten of je sport voor een 'volmaakt' figuur.
Ik denk dat er een groot verschil is tussen een goed figuur en het volmaakte figuur. iedereen die geregeld sport, merkt een verschil in zijn lichaam. En ik heel goed begrijp dat je daarom wat meer wilt sporten.
Het punt dat ik probeer te maken is dat men in refo kringen erg bang lijkt voor de sportverdwazing ( en dat te pas en te onpas ook zo noemt), omdat dat niet tot eer van God zou zijn, maar het niet erg vindt om uren te lezen en/of rond een tafel bij elkaar zit te praten. Terwijl als je dezelfde tijd besteed aan sporten dit ineens een verdwazing is. Snap je wat ik bedoel?

Is het sportverdwazing als je dagelijks sport en in het weekend met je kinderen op ene moutainbike stapt om een paar uur ( hard) te fietsen en ze op die wijze te trainen? is het sportverdwazing om een kind rond de tienerleeftijd te leren hardlopen en dit meerdere keren in de week te doen? Is het sportverdwazing om met je kinderen een zwemvierdaagse te zwemmen en elke dag probeert om meer baantjes in kortere tijd af te leggen? Zeer waarschijnlijk vind een groot deel van de refomensen het vreemd om zoveel met je lichaam bezig te zijn, terwijl men het niet vreemd vind als dezelfde tijd stil lezend wordt doorgebracht door het gezin.
Natuurlijk begrijp ik wat je bedoelt. Maar het werkt wat vermoeiend om bij een discussie in te brengen 'als jij vindt dat ik dit fout doe, zal ik even vertellen dat jij ook wat fout doet'.
Als je er dan toch op verder wilt: ik vind het vreemd dat je het over lezen hebt. Het maakt namelijk nogal verschil wat je leest.

Als je dagelijks en in het weekend verschillende sporten beoefent, loop je ongetwijfeld het gevaar om een meer dan bijbelse focus op het lichaam te ontwikkelen. Onderken je dat gevaar?
Maar dat kan ik voor mezelf al moeilijk bepalen, laat staan dat ik dat voor een ander kan beslissen.

Het gaat niet alleen maar om focus op het lichaam, ook om de tijd die op die manier doorgebracht wordt. Maar als je dit allemaal leest als veroordeling van veel sporten, heb je het mis. Sterker nog: ik denk dat ik te weinig hieraan doe, bijbels gezien. Want je mag je lichaam niet verwaarlozen; en met een zittend beroep loop je dat gevaar zeker wel.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Sport

Bericht door helma »

Mara, ik had het niet over fysieke problemen waardoor je moet sporten maar over je conditie op peil houden. Dat kan ook buiten de sportschool prima.

En Merel, het ligt eraan of je beseft dat het trainen van het lichaam toch van minder nut is dan het oefenen in de godsvrucht. Lichamelijke oefening is van minder nut dan het oefenen in de godzaligheid. Niet nutteloos (integendeel) maar niet het belangrijkste wat je voor je kinderen zoekt toch?
En tijd samen doorbengen is hoe dan ook belangrijk! Dan is samen sporten een goed idee. Gezond en gezellig.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Sport

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:
eilander schreef:Stel nu dat dat inderdaad leesverdwazing genoemd zou worden (ik ben het er niet mee eens, maar stel...), is daarmee het probleem van sportverdwazing geneutraliseerd? Kortom: het leidt af van het onderwerp.
Je kunt van jezelf wel weten of je sport voor een 'volmaakt' figuur.
Ik denk dat er een groot verschil is tussen een goed figuur en het volmaakte figuur. iedereen die geregeld sport, merkt een verschil in zijn lichaam. En ik heel goed begrijp dat je daarom wat meer wilt sporten.
Het punt dat ik probeer te maken is dat men in refo kringen erg bang lijkt voor de sportverdwazing ( en dat te pas en te onpas ook zo noemt), omdat dat niet tot eer van God zou zijn, maar het niet erg vindt om uren te lezen en/of rond een tafel bij elkaar zit te praten. Terwijl als je dezelfde tijd besteed aan sporten dit ineens een verdwazing is. Snap je wat ik bedoel?

Is het sportverdwazing als je dagelijks sport en in het weekend met je kinderen op ene moutainbike stapt om een paar uur ( hard) te fietsen en ze op die wijze te trainen? is het sportverdwazing om een kind rond de tienerleeftijd te leren hardlopen en dit meerdere keren in de week te doen? Is het sportverdwazing om met je kinderen een zwemvierdaagse te zwemmen en elke dag probeert om meer baantjes in kortere tijd af te leggen? Zeer waarschijnlijk vind een groot deel van de refomensen het vreemd om zoveel met je lichaam bezig te zijn, terwijl men het niet vreemd vind als dezelfde tijd stil lezend wordt doorgebracht door het gezin.
Natuurlijk begrijp ik wat je bedoelt. Maar het werkt wat vermoeiend om bij een discussie in te brengen 'als jij vindt dat ik dit fout doe, zal ik even vertellen dat jij ook wat fout doet'.
Als je er dan toch op verder wilt: ik vind het vreemd dat je het over lezen hebt. Het maakt namelijk nogal verschil wat je leest.

Als je dagelijks en in het weekend verschillende sporten beoefent, loop je ongetwijfeld het gevaar om een meer dan bijbelse focus op het lichaam te ontwikkelen. Onderken je dat gevaar?
Maar dat kan ik voor mezelf al moeilijk bepalen, laat staan dat ik dat voor een ander kan beslissen.

Het gaat niet alleen maar om focus op het lichaam, ook om de tijd die op die manier doorgebracht wordt. Maar als je dit allemaal leest als veroordeling van veel sporten, heb je het mis. Sterker nog: ik denk dat ik te weinig hieraan doe, bijbels gezien. Want je mag je lichaam niet verwaarlozen; en met een zittend beroep loop je dat gevaar zeker wel.
Het was absoluut niet mijn insteek om een ander hierover de les te lezen. Wel valt het mij op dat er zo'n tweedeling is binnen de gezindte tussen geaccepteerd gedrag waar veel tijd aan besteed mag worden ( sporten, puzzelen, knutselen) en de sport ( hetgeen standaard verdwazing genoemd wordt).

En de focus op het lichaam snap ik ten dele. Deze focus legt mij namelijk anders op de gebieden die ik zojuist noemde. Indien iemand meerdere boeken leest in de boek, wordt niet gezegd dat de focus verkeerd is.

Nogmaals je hoort mij niet zeggen dat lezen verkeerd is. Ik noem dit alleen als voorbeeld.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Sport

Bericht door merel »

helma schreef:Mara, ik had het niet over fysieke problemen waardoor je moet sporten maar over je conditie op peil houden. Dat kan ook buiten de sportschool prima.

En Merel, het ligt eraan of je beseft dat het trainen van het lichaam toch van minder nut is dan het oefenen in de godsvrucht. Lichamelijke oefening is van minder nut dan het oefenen in de godzaligheid. Niet nutteloos (integendeel) maar niet het belangrijkste wat je voor je kinderen zoekt toch?
En tijd samen doorbengen is hoe dan ook belangrijk! Dan is samen sporten een goed idee. Gezond en gezellig.
Klopty ben ik helemaal met je eens. Alleen denk ik dat binnen de refo gezindte te veel de nadruk gelegd wordt op het negatieve van sport terwijl toch algemeen bekend is dat met name bij mensen die geregeld sporten ( en dan niet 20 minuten per dag iets bewegen) minder welvaartsziekten, minder nek- en rugklachten en minder depressies voorkomen. Dus in dat kader denk ik dat het onderbelicht wordt en er te snel van het negatieve wordt uitgegaan
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sport

Bericht door eilander »

merel schreef:Het was absoluut niet mijn insteek om een ander hierover de les te lezen. Wel valt het mij op dat er zo'n tweedeling is binnen de gezindte tussen geaccepteerd gedrag waar veel tijd aan besteed mag worden ( sporten, puzzelen, knutselen) en de sport ( hetgeen standaard verdwazing genoemd wordt).
Je herhaalt nu wat je al eerder zei. Maar ik herken dit niet echt. Zowel de ene kant niet (dat allerlei activiteiten die veel tijd kosten, wel geoorloofd zijn) als de andere kant (sport beoefenen = standaard verdwazing). Wel een beetje, maar het is zeker niet zo extreem als jij stelt.
merel schreef:En de focus op het lichaam snap ik ten dele. Deze focus legt mij namelijk anders op de gebieden die ik zojuist noemde. Indien iemand meerdere boeken leest in de boek, wordt niet gezegd dat de focus verkeerd is.

Nogmaals je hoort mij niet zeggen dat lezen verkeerd is. Ik noem dit alleen als voorbeeld.
Ik snap het niet.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Sport

Bericht door Isala »

merel schreef:Klopty ben ik helemaal met je eens. Alleen denk ik dat binnen de refo gezindte te veel de nadruk gelegd wordt op het negatieve van sport terwijl toch algemeen bekend is dat met name bij mensen die geregeld sporten ( en dan niet 20 minuten per dag iets bewegen) minder welvaartsziekten, minder nek- en rugklachten en minder depressies voorkomen. Dus in dat kader denk ik dat het onderbelicht wordt en er te snel van het negatieve wordt uitgegaan
Ik zou ook ontzettend graag weer naar de sportschool gaan, en weer heerlijk willen sporten.
Maar er is overal muziek. Voor een ander hoeft dat wellicht geen probleem te zijn, maar ik vind dat een erg lastig punt.
Ik zou naar Barneveld kunnen rijden, daar zit een sportschool zonder muziek, maar dat is hier vandaan toch nog een half uur.
Niet heel praktisch dus.
Hora est!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sport

Bericht door Mara »

helma schreef:Mara, ik had het niet over fysieke problemen waardoor je moet sporten maar over je conditie op peil houden. Dat kan ook buiten de sportschool prima.
Zeker. Ik houd zelf niet van de sportschool en houd mijn conditie op peil met het soppen der badkamer, stofzuigen, boodschappen sjouwen en wat dacht je van die zware wasmanden. :D
Het joggen doe ik er gewoon af en toe bij.
merel schreef:Alleen denk ik dat binnen de refo gezindte te veel de nadruk gelegd wordt op het negatieve van sport terwijl toch algemeen bekend is dat met name bij mensen die geregeld sporten ( en dan niet 20 minuten per dag iets bewegen) minder welvaartsziekten, minder nek- en rugklachten en minder depressies voorkomen.
Die hoef je niet persé met sporten trachten te voorkomen, inmiddels is bewezen dat 3 x 10 minuten per dag bewegen (dus waarbij de hartslag hoger wordt) net zo effectief is. Dat kun je al bewerkstelligen door naar winkel te lopen, een brief te posten of de trap te nemen als je in een hoog gebouw werkt.
Bij mijn zoon op kantoor doen ze aan lunchwandelen. Na de lunch verzamelen ze zich in de gang en wie zin heeft sluit zich aan.
Nu is dat toevallig in een schitterende omgeving met veel groen en water, dus het is ook heel leuk om daar te vertoeven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Sport

Bericht door merel »

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/bewegen.aspx
Dit schijnt de geadviseerde norm te zijn.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sport

Bericht door John Galt »

Ik mag graag naar een sportwedstrijd kijken. Topsport is kunst, en een westrijdelement maakt het spannend. Je zult mij echter niet horen juichen of schelden achter de tv.
Toen Feyenoord dit voorjaar kampioen werd, zag ik een documentaire over het toeleven naar dit kampioenschap. Je zag mensen die op sterven lagen en hoopten nog één keer naar de Kuip te kunnen. Toen dat niet lukte, zat iemand huilend op de tribune. Vader was gisteren overleden, maar die kampioenswedstrijd missen, dat gaat niet. Toen dacht ik: nu heeft het voetbal teveel waarde. Nu gaat het zelfs verder dan religie. Dat lijkt mij sportverdwazing.
Maar niet iedereen die vlaggetjes ophangt is verdwaads. Als ik de vlag uithang op koningsdag is dat ook geen koningsverdwazing. Het is allbei aanleiding voor een feest(je) en daar is niks mis mee.
En grote sportevenementen... als je vandaag Radio Gelderland aanzet, is het de Vierdaagse voor en na. De hele dag. Toch schrijft ook het RD erover. En niet alleen over de alcohol en de harde muziek.
Who is John Galt? :quoi
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sport

Bericht door eilander »

O, ik geloof zeker dat er mensen op een goede manier naar een voetbalwedstrijd kunnen kijken. Maar het feit dat er veel dingen mee samenhangen die naar mijn mening niet bijbels zijn, o.a. de verafgoding van mensen, maakt dat ik er liever verre van wil blijven. Je kunt het ook erg goed missen, is mijn idee... Je houdt tijd over voor betere dingen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Sport

Bericht door huisman »

John Galt schreef:Ik mag graag naar een sportwedstrijd kijken. Topsport is kunst, en een westrijdelement maakt het spannend. Je zult mij echter niet horen juichen of schelden achter de tv.
Toen Feyenoord dit voorjaar kampioen werd, zag ik een documentaire over het toeleven naar dit kampioenschap. Je zag mensen die op sterven lagen en hoopten nog één keer naar de Kuip te kunnen. Toen dat niet lukte, zat iemand huilend op de tribune. Vader was gisteren overleden, maar die kampioenswedstrijd missen, dat gaat niet. Toen dacht ik: nu heeft het voetbal teveel waarde. Nu gaat het zelfs verder dan religie. Dat lijkt mij sportverdwazing.
Maar niet iedereen die vlaggetjes ophangt is verdwaads. Als ik de vlag uithang op koningsdag is dat ook geen koningsverdwazing. Het is allbei aanleiding voor een feest(je) en daar is niks mis mee.
En grote sportevenementen... als je vandaag Radio Gelderland aanzet, is het de Vierdaagse voor en na. De hele dag. Toch schrijft ook het RD erover. En niet alleen over de alcohol en de harde muziek.
Topsport kunst? Wat een onzin. Topsport is afgodendienst . Het is een miljardenindustrie. Zolang er nog mensen op deze aarde wonen ver onder de armoedegrens vind ik het onbegrijpelijk dat in dit vermaak zoveel geld gestopt wordt en bekeken door zichzelf noemende christenen.

Sport en beweging is natuurlijk niet verkeerd maar de sportverdwazing van de topsport kan niet samengaan met een christelijke levenswijze.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sport

Bericht door Mara »

John Galt schreef:Ik mag graag naar een sportwedstrijd kijken. Topsport is kunst, en een westrijdelement maakt het spannend. Je zult mij echter niet horen juichen of schelden achter de tv.
Toen Feyenoord dit voorjaar kampioen werd, zag ik een documentaire over het toeleven naar dit kampioenschap. Je zag mensen die op sterven lagen en hoopten nog één keer naar de Kuip te kunnen. Toen dat niet lukte, zat iemand huilend op de tribune. Vader was gisteren overleden, maar die kampioenswedstrijd missen, dat gaat niet. Toen dacht ik: nu heeft het voetbal teveel waarde. Nu gaat het zelfs verder dan religie. Dat lijkt mij sportverdwazing.
Voetbal is een religie. Op de begraafplaats is een Feijenoord gedeelte ingericht, er zijn mensen die in een roodwitte kist met logo begraven willen worden en dat gebeurt bij andere topclubs ook wel.
Geschokt zag ik de beelden in het journaal van die jonge voetballer die tijdens een oefenwedstrijd ging zitten en daarna opzij gleed. Hij bleek een hartstilstand te hebben en ligt nu in comateuze toestand in het ziekenhuis.
De ouders, die het moslimgeloof aanhangen, zien het als de wil van God en zullen zijn leven niet beëindigen, er is geen zicht op verbetering.
Ik hoorde net op de radio dat 3 wielrenners in 3 dagen! zijn doodgereden.
Sporten is dus niet zonder gevaar.
huisman schreef:Topsport kunst? Wat een onzin. Topsport is afgodendienst . Het is een miljardenindustrie. Zolang er nog mensen op deze aarde wonen ver onder de armoedegrens vind ik het onbegrijpelijk dat in dit vermaak zoveel geld gestopt wordt
Diezelfde mensen geven honderden euro's uit om een heel seizoen op de tribune te kunnen zitten.
Het is ongelooflijk hoeveel geld hiermee gemoeid is. Niet alleen in salarissen, maar ook in de stadions, de merchandise, tv rechten, omkoopschandalen.
Anderzijds haalt het mensen ook uit armoede en narigheid, dan doel ik op sloppenwijken in verre ontwikkelingslanden.
Daar geeft het veel vreugde en discipline aan jonge jongens, maar dat heeft niets met deze afgoderij te maken.
Menige organisatie kan wel wat leren van de discipline die er heerst bij topclubs. Grote monden, onbeschoft gedrag, muiterij, eigen meningen, worden streng afgestraft.
Kleding dient netjes en verzorgd te zijn, een voetbalclub in kostuum ziet er netter uit dan menige kerkenraad.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Sport

Bericht door Desiree »

merel schreef:http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/bewegen.aspx
Dit schijnt de geadviseerde norm te zijn.
Streetdance 7.3. Wouw.. goed idee Merel. In pyjamabroek na 23.00 uur nog ff in de tuin streetdance. :humhihi
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sport

Bericht door John Galt »

eilander schreef:O, ik geloof zeker dat er mensen op een goede manier naar een voetbalwedstrijd kunnen kijken. Maar het feit dat er veel dingen mee samenhangen die naar mijn mening niet bijbels zijn, o.a. de verafgoding van mensen, maakt dat ik er liever verre van wil blijven. Je kunt het ook erg goed missen, is mijn idee... Je houdt tijd over voor betere dingen.
Sinds ik stadions vol voor Hitler heb horen juichen houd ik me ook verre van politiek. Sinds mensen zich voor een sekteleider de dood in laten jagen, bemoei ik me niet meer met religie.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie