Sport

ben je voor een sportclub?

Peiling eindigde op 25 mei 2008, 16:17

1.ja
5
50%
2.een beetje
4
40%
3.weet niet
0
Geen stemmen
4.nee
1
10%
 
Totaal aantal stemmen: 10

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Sport

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
eilander schreef:Ik vind je vergelijkingen niet erg sterk, John. Geen misbruik maken van alcohol heb je zelf in de hand, terwijl ik toch moeilijk kan zien hoe je niet betrokken wordt bij sportverdwazing bij een voetbalwedstrijd. Enzovoorts.
Nee Eilander hoewel ik het verder wel met je eens ben op het gebied van sport, heb je misbruik van drank niet altijd zelf in de hand, verslavind gaat sumier, veel mensen hebben het niet 123 door, maar als je elke dag 1 glaasje drinkt kan er verslavindg optreden omdat je lichaam gewend raakt aan dat ene glaasje, kan je niet zonder dat ene glaasje.

Bovendien zijn er mensen verslavingsgevoelig en wie meent te staan ziet toe dat hij niet valle.
Ja, eens. Deze reactie had ik wel een beetje verwacht. Ik wilde het in deze casus niet te gecompliceerd maken. Ik denk dat ondanks jouw terechte opmerkingen mijn punt wel overeind blijft.
Ja dat vind ik ook.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Sport

Bericht door parsifal »

Ik ben nu op vakantie in Noorwegen. God's schepping is hier op zijn mooist denk ik. We zijn ook bij het Fram museum geweest in Oslo. Hier leer je meer over de levens van Nansen en Amundsen (en ook Robert Scott) die de Zuidpool wilden bereiken en Amerika aan de noordzijde per schip passeren. Een heel indrukwekkende missie, maar vrij nutteloos en gevaarlijk (Scott overleefde het niet). Uit de dagboeken/ brieven van bijvoorbeeld Scott en Nansen zie je ook wel iets van hun geloof. Was dat niet echt, omdat ze hun leven in gevaar brachten om te zien wat de mens kon bereiken? Of hoe zit het met de maanreis? Is dat niet vergelijkbaar met sport?

Zelf was ik een hobbydammer, maar ik volg de prestaties wel van hen die het voor hun brood doen. Ik ben ook onder de indruk van mensen die in hun sport topprestaties leveren en sportief blijven of meer nog belijdende Christenen die hun getuigenis vorm geven. Of dat nu een Filipijnse bokser is (een sport waar ik zeker veel moeite mee heb) of een Canadese schaatster of een Amerikaanse basketballer. Veel van deze mensen maken keuzes die ik niet kan maken en afkeur. Toch erken ik hun getuigen wel en zie ik dat als iets om God voor te danken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sport

Bericht door eilander »

Je kunt van alles vinden over defensie, maar het is geen sport... Vandaar maar even gesplitst.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Sport

Bericht door Johannes van Dijk »

Nee ik ben niet voor een sportclub.ik zal niet zeggen dat het vak lichamelijke oefening op school zinloos dan wel overbodig is.Maar in de praktijk blijkt al snel dat er prestatiedrang om de hoek komt kijken.Men moet winnen,men moet scoren.Onze club moet de beste zijn.Denk aan de uit de hand lopende reacties van ouders aan de zijlijn van het veld. Denk aan agressie tegen scheids en grensrechters.Men kan niet meer verliezen! Terwijl verliezen juist het grootste goed en de grootste kunst is.En dan het grote geld wat met de meeste (top)sport gemoeid is.Hoe kan een christen naar een voertbalwedstrijd uit het betaalde voetbal(meest op Gods dag)kijken? Hoe naar het wielrennen kijken als een Tour de France? Misschien kom ik uit een vorig tijdperk,maar ik kan het christen zijn en topsport niet met elkaar rijmen hoor.Zijn er soms ook nog christenen die zonder gewetensbezwaren naar Formule 1 kijken?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Sport

Bericht door Vorst »

Johannes van Dijk schreef:Nee ik ben niet voor een sportclub.ik zal niet zeggen dat het vak lichamelijke oefening op school zinloos dan wel overbodig is.Maar in de praktijk blijkt al snel dat er prestatiedrang om de hoek komt kijken.Men moet winnen,men moet scoren.Onze club moet de beste zijn.Denk aan de uit de hand lopende reacties van ouders aan de zijlijn van het veld. Denk aan agressie tegen scheids en grensrechters.Men kan niet meer verliezen! Terwijl verliezen juist het grootste goed en de grootste kunst is.En dan het grote geld wat met de meeste (top)sport gemoeid is.Hoe kan een christen naar een voertbalwedstrijd uit het betaalde voetbal(meest op Gods dag)kijken? Hoe naar het wielrennen kijken als een Tour de France? Misschien kom ik uit een vorig tijdperk,maar ik kan het christen zijn en topsport niet met elkaar rijmen hoor.Zijn er soms ook nog christenen die zonder gewetensbezwaren naar Formule 1 kijken?
De refowereld doet over het algemeen erg krampachtig over dit onderwerp. Iemand als Paulus benadert sport gewoon nuchter. Een wedloopje is prima hoor.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17209
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Sport

Bericht door huisman »

Vorst schreef:
Johannes van Dijk schreef:Nee ik ben niet voor een sportclub.ik zal niet zeggen dat het vak lichamelijke oefening op school zinloos dan wel overbodig is.Maar in de praktijk blijkt al snel dat er prestatiedrang om de hoek komt kijken.Men moet winnen,men moet scoren.Onze club moet de beste zijn.Denk aan de uit de hand lopende reacties van ouders aan de zijlijn van het veld. Denk aan agressie tegen scheids en grensrechters.Men kan niet meer verliezen! Terwijl verliezen juist het grootste goed en de grootste kunst is.En dan het grote geld wat met de meeste (top)sport gemoeid is.Hoe kan een christen naar een voertbalwedstrijd uit het betaalde voetbal(meest op Gods dag)kijken? Hoe naar het wielrennen kijken als een Tour de France? Misschien kom ik uit een vorig tijdperk,maar ik kan het christen zijn en topsport niet met elkaar rijmen hoor.Zijn er soms ook nog christenen die zonder gewetensbezwaren naar Formule 1 kijken?
De refowereld doet over het algemeen erg krampachtig over dit onderwerp. Iemand als Paulus benadert sport gewoon nuchter. Een wedloopje is prima hoor.
Misschien de Bijbel zorgvuldiger lezen dan een romannetje ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Sport

Bericht door Johannes van Dijk »

Vorst schreef:
Johannes van Dijk schreef:Nee ik ben niet voor een sportclub.ik zal niet zeggen dat het vak lichamelijke oefening op school zinloos dan wel overbodig is.Maar in de praktijk blijkt al snel dat er prestatiedrang om de hoek komt kijken.Men moet winnen,men moet scoren.Onze club moet de beste zijn.Denk aan de uit de hand lopende reacties van ouders aan de zijlijn van het veld. Denk aan agressie tegen scheids en grensrechters.Men kan niet meer verliezen! Terwijl verliezen juist het grootste goed en de grootste kunst is.En dan het grote geld wat met de meeste (top)sport gemoeid is.Hoe kan een christen naar een voertbalwedstrijd uit het betaalde voetbal(meest op Gods dag)kijken? Hoe naar het wielrennen kijken als een Tour de France? Misschien kom ik uit een vorig tijdperk,maar ik kan het christen zijn en topsport niet met elkaar rijmen hoor.Zijn er soms ook nog christenen die zonder gewetensbezwaren naar Formule 1 kijken?
De refowereld doet over het algemeen erg krampachtig over dit onderwerp. Iemand als Paulus benadert sport gewoon nuchter. Een wedloopje is prima hoor.
Hoe lees jij de woorden van Paulus? Denk je omdat hij begrijpelijke voorbeelden voor de leek uit de wereld neemt van die tijd,om dingen duidelijk te maken,dat de eeuwigheid wacht,en dit haast heeft om dat heil te zoeken,dat hij daarmee wil zeggen: Ga gerust naar een wedstrijd Feyenoord-Ajax? Hoe vul jij dit hier in zeg?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Sport

Bericht door Vorst »

Het ging mij om het aspect van prestatiedrang en scoren waar jij tegen bent getuige je eerdere post. Dat wordt nergens afgewezen, en Paulus is daar heel nuchter over. Overigens, mij vind je niet in een stadion of kijkend naar een voetbalwedstrijd. Maar dat terzijde.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Sport

Bericht door Johannes van Dijk »

Vorst schreef:Het ging mij om het aspect van prestatiedrang en scoren waar jij tegen bent getuige je eerdere post. Dat wordt nergens afgewezen, en Paulus is daar heel nuchter over. Overigens, mij vind je niet in een stadion of kijkend naar een voetbalwedstrijd. Maar dat terzijde.
Okee, ik dacht ergens te lezen dat je naar een Tour de France keek? Maar ik kan me vergissen in iemand anders op dit forum hoor.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Sport

Bericht door -DIA- »

Vorst schreef:Het ging mij om het aspect van prestatiedrang en scoren waar jij tegen bent getuige je eerdere post. Dat wordt nergens afgewezen, en Paulus is daar heel nuchter over. Overigens, mij vind je niet in een stadion of kijkend naar een voetbalwedstrijd. Maar dat terzijde.
Paulus zegt dat lichamelijke oefening tot weinig nut is. De beelden die hij aanhaalt hij de spelen (de wedloop) zijn metaforen van het geestelijk leven. Verder prijst Paulus en de hele Bijbel nergens sportbeoefening aan.
Weinig nut, staat dan tegenover "aller dingen nut", en dat is de godzaligheid. Deze heeft de beloften van deze zowel als de toekomende eeuw.
Verder is op de merken dat sport vaak verwordt tot een prijzen van de mens. En God zegt: Ik zal Mijn eer aan geen ander geven.
Verder is op te merken de nevenverschijnselen die met de afgodendienst gepaard gaan: Mensverheerlijking mondt uit in geweld als de nietige mens niet presteert wat zijn aanbidders verwachtten.
Dat wat sport betreft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Sport

Bericht door Jeremiah »

Ik ben 1 Johannes 2 hier nog niet tegengekomen.
15 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
16 Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Sport

Bericht door Adagio »

Jeremiah schreef:Ik ben 1 Johannes 2 hier nog niet tegengekomen.
15 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
16 Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.
Toch beweert een RD-kop boven een opinie-artikel: "Welbeschouwd: Voor christen breekt verleidelijke sportzomer aan". What's in a name?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Sport

Bericht door Tiberius »

Ik ben geen sportliefhebber, dus ik kan makkelijk praten. Al vind ik al die vlaggetjes en kleuren in de straten wel gezellig.
Maar er zullen best christenen zijn voor wie sport erg verleidelijk is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Sport

Bericht door Herman »

Adagio schreef:Toch beweert een RD-kop boven een opinie-artikel: "Welbeschouwd: Voor christen breekt verleidelijke sportzomer aan". What's in a name?
Een christen heeft te strijden tegen de vele verleidingen, dat wordt bedoeld. En dan is de kop gewoon terecht. Nu zullen er ook christenen zijn die het zo vanzelfsprekend vinden dat een christen zulke dingen niet doet, dat op hen de waarschuwing van toepassing is: wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Sport

Bericht door Adagio »

Adagio schreef:Toch beweert een RD-kop boven een opinie-artikel: "Welbeschouwd: Voor christen breekt verleidelijke sportzomer aan". What's in a name?
Tiberius schreef:Maar er zullen best christenen zijn voor wie sport erg verleidelijk is.
Dan zou, gezien de krantenkop, de sportzomer misschien niet meer zo verleidelijk zijn wanneer je christen-af wordt.
Plaats reactie