Sport

ben je voor een sportclub?

Peiling eindigde op 25 mei 2008, 16:17

1.ja
5
50%
2.een beetje
4
40%
3.weet niet
0
Geen stemmen
4.nee
1
10%
 
Totaal aantal stemmen: 10

lennart
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mei 2008, 21:25

Sport

Bericht door lennart »

vind je dat refo,s voor een bepaalde club van voetbal of iets dergelijks mogen zijn?
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: sport

Bericht door vlinder »

Tuurlijk wel een beetje. Stel dat je kind op zaterdag voetbalt. Het zou toch raar zijn als je hoopt dat de tegenpartij wint....Het is prima zolang het zijn doel van gezelligheid en teamwerk maar niet voorbijstreeft. Kijk sportverdwazing is natuurlijk niet prima. Het is zelfs zondig en het wordt in plaats van God gesteld...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: sport

Bericht door Mara »

Gisteren waren we op weg naar de kerk, toen mensen naar buiten kwamen rennen, vuurwerk afstaken, uitzinnig van vreugde.
Toen wisten we dat "hun" club gewonnen had.
Wat is de satan toch slim, om op deze manier afleidend te werken, vlak voordat je naar de kerk gaat.
Hij treft dan velen, en voornamelijk de jonge mensen, diep in het hart.
Sport is echt zo'n goed treffende pijl.
En vooral als het allemaal gedaan wordt door koning Voetbal.
Ik sprak een moeder, haar zoontje kan een leuk potje voetbal spelen en nu was hij opgemerkt door een grote club.
Ze heeft het geweigerd. Nu kon dat nog.
Maar ze heeft er haar grote zorgen over, dat het amateurclubje op zaterdagmorgen straks te klein en te saai voor hem wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: sport

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Gisteren waren we op weg naar de kerk, toen mensen naar buiten kwamen rennen, vuurwerk afstaken, uitzinnig van vreugde.
Toen wisten we dat "hun" club gewonnen had.
Wat is de satan toch slim, om op deze manier afleidend te werken, vlak voordat je naar de kerk gaat.
Hij treft dan velen, en voornamelijk de jonge mensen, diep in het hart.
Sport is echt zo'n goed treffende pijl.
En vooral als het allemaal gedaan wordt door koning Voetbal.
Ik sprak een moeder, haar zoontje kan een leuk potje voetbal spelen en nu was hij opgemerkt door een grote club.
Ze heeft het geweigerd. Nu kon dat nog.
Maar ze heeft er haar grote zorgen over, dat het amateurclubje op zaterdagmorgen straks te klein en te saai voor hem wordt.
Ik ken mensen die helemaal verslaafd waren aan de voetbal. Mensen die zelfs dominee zijn geworden. Die in hun studententijd nog beproefd werden doordat hun studentenonderkomen vlakbij het stadion lag. Genade alleen kan dan weerhouden om niet mee te gaan.
Misschien is het niet verkeerd om de ontsporingen in de kiem te smoren, en was het niet verkeerd om 'overal op tegen' te zijn. Maar: als daar geen voorbeeld tegenover staat van kinderlijke godsvreze zal het wellicht averechts werken. Dat laatste maakt juist dat men zich verzet tegen mensen die "overal op tegen" zijn. Leer en leven moeten wel overeenstemmen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Sport

Bericht door emigrant »

ik mag graag de Tour de France volgen, eigenlijk vooral voor de prachtige beelden van het landschap in Frankrijk.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sport

Bericht door John Galt »

emigrant schreef:ik mag graag de Tour de France volgen, eigenlijk vooral voor de prachtige beelden van het landschap in Frankrijk.
Ja, dat ken ik. En ik las een keer in zijn blad dat Maarten van Rossem ook om die reden naar de Tour kijkt.

En verder vind ik wat sport betreft hetzelfde als bij kerk en politiek: Alles met mate. Je mag het interessant vinden, het volgen, je inspirerende figuren hebben, maar als het een te grote plek in je leven krijgt, gaat het mis.
Who is John Galt? :quoi
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Sport

Bericht door merel »

En meerdere keren in de week zelf sporten? Valt dat onder sportverdwazing?
Ik merk namelijk dat met name in de refotmatorische wereld snel gesproken wordt over sportverdwazing en men ( in vergelijking met de seculiere wereld) weinig sport om de conditie op peil te houden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Sport

Bericht door helma »

De laatste regel van John Galt geldt ook hierin. Conditie op peil houden is een ander doel dan sporten voor een volmaakt figuur. En dat doel valt m.i. onder sportverdwazing of afgoderij.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Sport

Bericht door merel »

Wat is een volmaakt figuur? Creeer je dat met elke dag sporten? Waar ligt die grens? Er zijn veel mensen die dagelijks een paar uur lezen. Is dat dan leesverdwazing? waarom wordt het met een paar uur per dag sporten wel sportverdwazing genoemd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sport

Bericht door eilander »

merel schreef:Wat is een volmaakt figuur? Creeer je dat met elke dag sporten? Waar ligt die grens? Er zijn veel mensen die dagelijks een paar uur lezen. Is dat dan leesverdwazing? waarom wordt het met een paar uur per dag sporten wel sportverdwazing genoemd.
Stel nu dat dat inderdaad leesverdwazing genoemd zou worden (ik ben het er niet mee eens, maar stel...), is daarmee het probleem van sportverdwazing geneutraliseerd? Kortom: het leidt af van het onderwerp.
Je kunt van jezelf wel weten of je sport voor een 'volmaakt' figuur.
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Sport

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:Wat is een volmaakt figuur? Creeer je dat met elke dag sporten? Waar ligt die grens? Er zijn veel mensen die dagelijks een paar uur lezen. Is dat dan leesverdwazing? waarom wordt het met een paar uur per dag sporten wel sportverdwazing genoemd.
Alles, alles wat niet gedaan wordt in dienst van Hem, tot eer van Hem en met het doel Hem te eren is dwaas. Lezen, sporten, werken, bidden, in de kerk zitten, belasting betalen. Alles.
Vandaar dat dit een onzinnige discussie is.
Als Paulus zijn lichaam in conditie hield had dat tot doel om Hem te dienen.
Waar de grens dus ligt? Doe ik het tot eer van Hem of niet? Dat is de enige grens.
En als iemand naar eer en geweten veel sport en dat doet tot eer van Hem dan is dat prima. Dat is christelijke vrijheid.

p.s. Iets doen tot Zijn eer bestaat overigens in het houden van Zijn geboden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sport

Bericht door Mara »

merel schreef:En meerdere keren in de week zelf sporten? Valt dat onder sportverdwazing?
Ik merk namelijk dat met name in de refotmatorische wereld snel gesproken wordt over sportverdwazing en men ( in vergelijking met de seculiere wereld) weinig sport om de conditie op peil te houden.
De vader van mijn schoondochter heeft veel moeite met het sporten van haar. Ook omdat ze in trainingspak naar de sportschool gaat en daar in een fitnessbroek traint. Dat gaat nu eenmaal niet in een rok.
Alhoewel mijn vader fel tegen het dragen van een broek door vrouwen was, was hij gelukkig wel van mening dat een broek dragen tijdens het schaatsen in de winter en het beoefenen van een prof. sport, een uitzondering betrof.
Inderdaad wordt er ten onrechte gesproken over verdwazing.
In de trant van: vroeger hadden wij dat ook niet, we werkten keihard (en aten vet spek).
Maar niet iedereen werkt op het land, er zijn veel banen waarbij je de hele dag zit (of staat).
En als je een goede begeleiding op een goede sportschool hebt, train je de juiste spieren en kweek je geen domme spierballen.
Betaal dus iets meer en loop die goedkope prijsvechters voorbij, want daar is de begeleiding nul.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Sport

Bericht door helma »

Wat is nodig om je conditie op peil te houden? En moet dat perse met sporten? 20 minuten extra bewegen per dag kan ook op de trap. Of op de fiets. Of rennen.
Maar dat ligt voor ieder anders. Mijn echtgenoot loopt eigenlijk de hele dag te rennen op zijn werk. Hij heeft minder behoefte aan een sportschool dan iemand die zittend werk doet.

(Ik ging 5 keer in de week half uur zwemmen; totdat mijn schouderklachten begonnen. Nu sport ik 2 keer in de week in de sportschool; onder begeleiding. Ik vind het best leuk.)

Ik hoor trouwens de term sportverdwazing alleen maar in combinatie met de hype rond grote wedstrijden. Verder heb ik het idee dat sporten aardig geaccepteerd is.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Sport

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:Wat is een volmaakt figuur? Creeer je dat met elke dag sporten? Waar ligt die grens? Er zijn veel mensen die dagelijks een paar uur lezen. Is dat dan leesverdwazing? waarom wordt het met een paar uur per dag sporten wel sportverdwazing genoemd.
Stel nu dat dat inderdaad leesverdwazing genoemd zou worden (ik ben het er niet mee eens, maar stel...), is daarmee het probleem van sportverdwazing geneutraliseerd? Kortom: het leidt af van het onderwerp.
Je kunt van jezelf wel weten of je sport voor een 'volmaakt' figuur.
Ik denk dat er een groot verschil is tussen een goed figuur en het volmaakte figuur. iedereen die geregeld sport, merkt een verschil in zijn lichaam. En ik heel goed begrijp dat je daarom wat meer wilt sporten.
Het punt dat ik probeer te maken is dat men in refo kringen erg bang lijkt voor de sportverdwazing ( en dat te pas en te onpas ook zo noemt), omdat dat niet tot eer van God zou zijn, maar het niet erg vindt om uren te lezen en/of rond een tafel bij elkaar zit te praten. Terwijl als je dezelfde tijd besteed aan sporten dit ineens een verdwazing is. Snap je wat ik bedoel?

Is het sportverdwazing als je dagelijks sport en in het weekend met je kinderen op ene moutainbike stapt om een paar uur ( hard) te fietsen en ze op die wijze te trainen? is het sportverdwazing om een kind rond de tienerleeftijd te leren hardlopen en dit meerdere keren in de week te doen? Is het sportverdwazing om met je kinderen een zwemvierdaagse te zwemmen en elke dag probeert om meer baantjes in kortere tijd af te leggen? Zeer waarschijnlijk vind een groot deel van de refomensen het vreemd om zoveel met je lichaam bezig te zijn, terwijl men het niet vreemd vind als dezelfde tijd stil lezend wordt doorgebracht door het gezin.


@ wim anker
Ik denk dat je daar een goed punt hebt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Sport

Bericht door Dodo »

Sporten is ook samenbindend. Mijn zoons gaan vaak met elkaar hardlopen of mudlopen of naar de sportschool, en dat is goed voor de onderlinge band. Het is niet alleen maar spierballen en vetpercentages, het is ook gezelligheid samen en elkaar opjutten om van de bank af te komen.
Plaats reactie