Hou jij een dagboek bij of juist niet?

Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Hou jij een dagboek bij of juist niet?

Bericht door Lizzy »

Oke hier ben ik dan :fleur

Ik weet het...heel privé, maar je hoeft ook geen privedingen te schrijven hoor.
Zelf hou ik sommige periodes een dagboek bij. Het schijnt heel goed te zijn om op te schrijven wat je ervaart of waarom je verdrietig bent of juist blij.
Als je het soms later terug leest dan verbazen sommige dingen me weleens en zo kun je dus ook nog wat hebben aan je dagboek als je juist positieve dingen erin schrijft.

Zelf wil ik er een bepaald schema in hebben eigenlijk.
Wat voor soort dingen vertrouwen jullie aan je dagboek toe?

Ik vond nog wat tips ook:

" Allereerst, dateer wat je hebt geschreven.
" Het helpt om jezelf een opdracht te geven. Of kies een onderwerp uit. Bijvoorbeeld een gedicht, een foto of een voorwerp. Bekijk het zorgvuldig en schrijf op wat je opvalt, wat je aanspreekt en waarom.
" Trek de eerste keren tien minuten voor het schrijven uit en blijf schrijven, ook als je niet precies weet wat je moet schrijven. Als je namelijk ophoudt, word je snel afgeleid en is het moeilijk de draad weer op te pakken.
" Maak je vooral geen zorgen over spelling en grammatica, corrigeren kan altijd nog. Het is geen literatuur.
" Schrijf niet alleen in je dagboek als je je verdrietig voelt maar ook als je blij bent. Dit voorkomt dat je het schrijven met ’kommer en kwel’ associeert.
" Zie het schrijven als middel. Het gaat erom wat je wilt schrijven, niet hoe.
" Wees vooral eerlijk. Benoem kwesties die moeilijk of verdrietig voor je zijn.
" Plak ook eens foto’s in je dagboek. Of maak begeleidende tekeningetjes.
" Zorg voor privacy. Laat je dagboek niet slingeren en spreek af dat anderen niet zonder toestemming erin mogen lezen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op 01 mei 2008, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Hou jij een dagboek bij?

Bericht door henriët »

heb jaren geschreven in een dagboek...
ik hoop er later op terug te komen.....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hou jij een dagboek bij?

Bericht door Tiberius »

Lizzy schreef:Oke hier ben ik dan :fleur
Welcome back!
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Re: Hou jij een dagboek bij?

Bericht door Lizzy »

Tiberius schreef:
Lizzy schreef:Oke hier ben ik dan :fleur
Welcome back!
Dank je Tiberius....maarre hou jij een dagboek bij? :)
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Moni
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:40
Locatie: Zuid Holland

Re: Hou jij een dagboek bij?

Bericht door Moni »

Ik houd al jaren een dagboek bij. Het is voor mij echt iets wat ik nodig heb. De nare en leuke dingen staan erin. Ik schrijf ook bewust niet alles op, want de diepste gevoelens vertrouw ik niet aan papier toe. Het kan soms erg opluchten om wat op te schrijven en als je het dan later terug leest dan bekijk je het vaak toch weer heel anders.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Re: Hou jij een dagboek bij?

Bericht door Lizzy »

Moni schreef:Ik houd al jaren een dagboek bij. Het is voor mij echt iets wat ik nodig heb. De nare en leuke dingen staan erin. Ik schrijf ook bewust niet alles op, want de diepste gevoelens vertrouw ik niet aan papier toe. Het kan soms erg opluchten om wat op te schrijven en als je het dan later terug leest dan bekijk je het vaak toch weer heel anders.
Zelfs ik weet niet wat ze er allemaal in schrijft, maar dat is ook heel prive en andersom ook.
Sommige dingen schrijf ik ook niet nee...stel je voor... :nonnon Zou net zoiets zijn als gedachten lezen :humhihi
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
mathilde
Berichten: 382
Lid geworden op: 29 mar 2008, 21:19

Re: Hou jij een dagboek bij?

Bericht door mathilde »

Ja, ik hou zeker een dagboek bij, als sinds de eerste klas, heb al een gigantisch hoge stapel schriften achter slot en grendel liggen :)
Ik weet alleen niet waar ik met die stapel oude dagboeken heen moet, ik ben pas een dag bezig geweest met alles doorlezen, soms schaam ik me echt heel diep om dingen die er in staan. Weggooien is geen optie met een nieuwsgierige broer in de buurt, altijd bewaren ook niet echt. Dus wie nog een tip heeft? ;)
Grappig dat ik me altijd, onbewust, aan de tips van Lizzy gehouden heb.
En ik schrijf over alles, juíst over de diepste gevoelens, over dingen waar je absoluut met niemand over kunt praten, maar die je toch kwijt moet. Het schrijven wordt de laatste tijd wel wat minder, omdat ik met een aantal mensen regelmatig mail en sinds kort ook een web-log heb.
Laatst gewijzigd door mathilde op 01 mei 2008, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Channa
Berichten: 223
Lid geworden op: 25 nov 2004, 19:58

Re: Hou jij een dagboek bij?

Bericht door Channa »

Hmmm... ik heb nog een vuilniszak met gedichten ergens op zolder liggen.
Dat is mijn variant op een dagboek denk ik.
Gebruikersavatar
saphira
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 apr 2008, 17:55

Re: Hou jij een dagboek bij?

Bericht door saphira »

Channa schreef:Hmmm... ik heb nog een vuilniszak met gedichten ergens op zolder liggen.
Dat is mijn variant op een dagboek denk ik.
Ligt aan de inhoud van je gedichten; laat maar eens horen... :)
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Gebruikersavatar
saphira
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 apr 2008, 17:55

Re: Hou jij een dagboek bij?

Bericht door saphira »

Ik heb vanaf 1979 dagboeken bijgehouden.
Simpele dagboeken.
Tot ik op mijn zeventiende tot geloof kwam; toen werden mijn dagboeken intiemer. Ik schreef al mijn zielevragen, raadselen etc op en ook het antwoord van de Heere.

Achteraf heel mooi om te lezen, soms schaam ik me diep.
Over m'n eigen domheid en ongeloof.

Dagboekschrijven: goed idee :super
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Hou jij een dagboek bij?

Bericht door MarthaMartha »

soms begin ik... meestal in 'slechte dagen' om te helpen mijn gedachten te ontwarren en het piekeren te stoppen.... vaak ook als voorbereiding op een actie naar iemand anders, iets uitpraten ofzo, zet ik het eerst maar in z'n nakie op papier en kan er dan beter van afstand naar kijken en naar de persoon in kwestie een genuanceerd verhaal van maken. Maar daarna weet ik niet hoe snel ik de boel weer af moet fikken om te voorkomen dat iemand mijn niet gerelativeerde sores ooit in zal lezen............ (en verbeeld je, dat die lezer zichzelf er tegenkomt en zich alsnog schuldig gaat voelen ofzo :nananere )
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Re: Hou jij een dagboek bij?

Bericht door Lizzy »

:super marthamartha...is wel goed om alvast je frustraties kwijt te raken in je dagboek voor je die persoon spreekt :)

Daarom zeggen ze juist dat je ook de leuke dingen en de goede periodes beter op kunt schrijven...anders wordt het een kommer en kweldagboek.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Hou jij een dagboek bij?

Bericht door MarthaMartha »

Lizzy schreef::super marthamartha...is wel goed om alvast je frustraties kwijt te raken in je dagboek voor je die persoon spreekt :)

Daarom zeggen ze juist dat je ook de leuke dingen en de goede periodes beter op kunt schrijven...anders wordt het een kommer en kweldagboek.
Ja, maar die leuke en blijde dingen schreeuw ik meestal van de daken :humhihi dus ja, dan voel ik neit zoveel behoefte om ze ook nog op te schrijven....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Re: Hou jij een dagboek bij?

Bericht door Lizzy »

MarthaMartha schreef:
Lizzy schreef::super marthamartha...is wel goed om alvast je frustraties kwijt te raken in je dagboek voor je die persoon spreekt :)

Daarom zeggen ze juist dat je ook de leuke dingen en de goede periodes beter op kunt schrijven...anders wordt het een kommer en kweldagboek.
Ja, maar die leuke en blijde dingen schreeuw ik meestal van de daken :humhihi dus ja, dan voel ik neit zoveel behoefte om ze ook nog op te schrijven....
Hè dat is nu jammer anders kon je twee keer van genieten, dus ook als je het terug zou lezen. :yahoo
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
melissa
Berichten: 150
Lid geworden op: 15 feb 2008, 14:44

Re: Hou jij een dagboek bij of juist niet?

Bericht door melissa »

ik heb het ook een keer geprobeerd :nananere
elke dag een dagboek bij houden.......maaree..... ::flood
no time..... :jongle :jongle :jongle :jongle ......offe......geen zin :haha :haha
Plaats reactie