cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re:

Bericht door Hendrikus »

2 jaar geleden geplaatst:
Hendrikus schreef:Nieuwe - maar ook 'oude'- belijdende leden, die zich verder willen verdiepen in kerk, theologie en geloof, kunnen terecht bij de cursussen Theologische Vorming Gemeenteleden van de Gereformeerde Bond.

Dit jaar namen meer dan 500 mensen deel aan een cursus. Het samen met anderen volgen van de cursus geeft veel aan de betrokkenen zelf, voor zowel geloof als leven. Cursisten leren over Oude en Nieuwe Testament, Dogmatiek, Ethiek, Kerkgeschiedenis, Oecumenica/Missiologie en Praktische Theologie.

De Gereformeerde Bond hoopt dat het opdoen van inzicht en kennis ook de gemeenten en de kerk in allerlei verbanden ten goede zal komen. Het jeugdwerk, de zondagscholen, de verenigingen en de bijbelkringen zullen zeker profiteren van deze theologische vorming. Daarom zou het goed zijn als kerkenraden aan de Theologische Vorming Gemeenteleden ruim aandacht geven, er anderen op wijzen en toe aansporen. Cursisten kunnen in diverse plaatsen terecht.

Nieuw is de oprichting van een cursus in Drachten. Voor wie geïnteresseerd is maar nog twijfelt of deze cursus wel iets voor haar of hem is, bestaat de mogelijkheid nu al een lesmorgen op proef mee te maken. Neem daarvoor contact op met de cursusleiders. Cursussen

Op 1 september om 09.30 uur hopen we weer van start te gaan. Voor nieuwe cursisten is er dan een kennismakingsmorgen. Kom (met anderen) en maak kennis! En wijs ook andere eventuele belangstellenden op deze mogelijkheid. Enkele duizenden zijn de afgelopen twintig jaren al voorgegaan. In Gouda, Harderwijk, Middelharnis, Rijssen en Zeist worden de cursussen om de veertien dagen op zaterdag van 9.30 tot 12.50 gehouden. De gegevens voor drie andere plaatsen op donderdagavond staan hieronder.

Voor een heel cursusjaar van 22 ochtenden (in Rijssen 20) bedraagt het lesgeld € 165,-. Echtparen betalen samen € 250-. Geen inschrijfgeld. Er zijn geen specifieke toelatingsvoorwaarden. Ieder - ongeacht leeftijd, vooropleiding en kerklidmaatschap - is welkom. Wel wordt verwacht dat men instemt met het uitgangspunt en de doelstelling van de cursussen. Het uitgangspunt en de basis ligt in het Schriftgeloof volgens artikel 2-7 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de doelstelling is de vorming en toerusting van gemeenteleden. Definitieve inschrijving gebeurt via een officieel inschrijvingsformulier en hoeft pas na het meemaken van de kennismakingsmorgen.

Bij de cursusleiders en de algemeen coördinator kunnen vanaf half april nieuwe informatiegidsen worden aangevraagd. Tijdige voorlopige aanmelding is gewenst. Plaatsen en cursusleiders (ook voor aanmelding) Gouda: Driestar College, Ronsseplein 1. Cursusleider: drs. M.A. van den Berg, Julianalaan 17, 2712 CB Zoetermeer, tel. 079-3163712, email: m.a.vd.berg@hetnet.nl. Harderwijk: De Open Hof, Jacob Catsstraat 3. Cursusleider: ds. W.G. Hulsman, Langestraat 6, 8281 AL Genemuiden, tel. 038-3855270, email: w.g.hulsman@solcon.nl. Middelharnis: De Hoeksteen, Ring 13. Cursusleider: drs. T.W. van Bennekom, Grutto 5, 3245 TA Sommelsdijk, tel. 0187-478202, email: ds.T.W.v.Bennekom@sthdg.nl. Rijssen: De Learkamer, Schild 7. Cursusleider: drs. L.A. Burger, Tasveldweg 22, 7462 DR Rijssen, tel. 0548-513391, email: lenwburger@hetnet.nl. Zeist: Het Lichtpunt, Boulevard 2. Cursusleider: ds. J. Blom, Forel 56, 2986 RA Ridderkerk, tel. 0180-434896, email: ds.J.Blom@planet.nl. Op donderdagavond worden soortgelijke cursussen gehouden in Onstwedde, Aalburg en vanaf dit jaar ook in Drachten.

Inlichtingen over plaats, opzet, studiegids, kosten en aanmelding zijn verkrijgbaar bij de volgende personen: Onstwedde: ds. W.J. Menkveld, Tange Alteveer, tel. 0599-615393. Aalburg: mw. W.M. Timmermans, Veen, tel. 0416-695417. Drachten: ds. A.J. Mensink, Driesum, tel. 0511-423484. Algemeen coördinator: drs. J.J. Tigchelaar, Papiermakerstraat 9-A, 3881 BK Putten, tel. 0341-351041, email: jjtigchelaar@planet.nl.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door helma »

vlinder schreef: Ok. Nee ik denk ook niet dat je je daar thuis voelt. Soms heb ik er ook moeite mee, maar dan ga ik maar voor de kennis. ;)
Het is trouwens tot nog toe maar 2 vakken geweest. 1 Vak over het ontstaan van de GG. (logisch dat je daar niet zo super veel aan hebt en daarnaast wist ik het meeste daarvan al).
Het andere vak (zal geen namen noemen) vond ik in eerste instantie interessant, maar de docent vond het nodig andere kerkverbanden af te kraken en mensen in een hokje te duwen. Daar houd ik niet zo van... :nonnon
De overige vakken heb ik echt met heel veel plezier gevolgd. Je hebt wel studiebelasting en tentamens zijn met een beetje inspanning (vooraf leren) goed te maken. Tenminste, dat is mijn mening. Er werden wel bosjes onvoldoendes gehaald, maar als je goed leert zijn de tentamens goed te maken.
Dat verbaast me eigenlijk

op de open dag deed burghout respectvol over andere kerkverbanden en deed in elk geval voorkomen dat de itentie van de CGO was om met respect over verschillen te spreken (hij noemde 2/3 verbondenleer). Ik vond de sfeer op de open dag fijn.
ik denk er ook nog steeds over maar weet eigenlijk niet of ik het in mijn gezin kan passen
mijn dochter gaat i.e.g. wel.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:
vlinder schreef: Ok. Nee ik denk ook niet dat je je daar thuis voelt. Soms heb ik er ook moeite mee, maar dan ga ik maar voor de kennis. ;)
Het is trouwens tot nog toe maar 2 vakken geweest. 1 Vak over het ontstaan van de GG. (logisch dat je daar niet zo super veel aan hebt en daarnaast wist ik het meeste daarvan al).
Het andere vak (zal geen namen noemen) vond ik in eerste instantie interessant, maar de docent vond het nodig andere kerkverbanden af te kraken en mensen in een hokje te duwen. Daar houd ik niet zo van... :nonnon
De overige vakken heb ik echt met heel veel plezier gevolgd. Je hebt wel studiebelasting en tentamens zijn met een beetje inspanning (vooraf leren) goed te maken. Tenminste, dat is mijn mening. Er werden wel bosjes onvoldoendes gehaald, maar als je goed leert zijn de tentamens goed te maken.
Dat verbaast me eigenlijk

op de open dag deed burghout respectvol over andere kerkverbanden en deed in elk geval voorkomen dat de itentie van de CGO was om met respect over verschillen te spreken (hij noemde 2/3 verbondenleer). Ik vond de sfeer op de open dag fijn.
ik denk er ook nog steeds over maar weet eigenlijk niet of ik het in mijn gezin kan passen
mijn dochter gaat i.e.g. wel.
Op zich is bij ons de zaterdagmorgen toch een niks-doen moment, dus praktisch is het redelijk haalbaar.
Persoonlijk ben ik denk ik te kritisch om naar de CGO te gaan. De CTVG is voor mijn gevoel wat opener, maar ja dat is een vaag onderbuikgevoel.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door hmprff »

helma schreef:
vlinder schreef: Ok. Nee ik denk ook niet dat je je daar thuis voelt. Soms heb ik er ook moeite mee, maar dan ga ik maar voor de kennis. ;)
Het is trouwens tot nog toe maar 2 vakken geweest. 1 Vak over het ontstaan van de GG. (logisch dat je daar niet zo super veel aan hebt en daarnaast wist ik het meeste daarvan al).
Het andere vak (zal geen namen noemen) vond ik in eerste instantie interessant, maar de docent vond het nodig andere kerkverbanden af te kraken en mensen in een hokje te duwen. Daar houd ik niet zo van... :nonnon
De overige vakken heb ik echt met heel veel plezier gevolgd. Je hebt wel studiebelasting en tentamens zijn met een beetje inspanning (vooraf leren) goed te maken. Tenminste, dat is mijn mening. Er werden wel bosjes onvoldoendes gehaald, maar als je goed leert zijn de tentamens goed te maken.
Dat verbaast me eigenlijk

op de open dag deed burghout respectvol over andere kerkverbanden en deed in elk geval voorkomen dat de itentie van de CGO was om met respect over verschillen te spreken (hij noemde 2/3 verbondenleer). Ik vond de sfeer op de open dag fijn.
ik denk er ook nog steeds over maar weet eigenlijk niet of ik het in mijn gezin kan passen
mijn dochter gaat i.e.g. wel.
Het inschrijvingsformulier van mij zit al in de envelop met postzegel erop...hij wacht er nu alleen nog op om in de brievenbus gedaan te worden ;)
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door zusterelly »

Ik weet niet of deze website al ergens staat, maar hierop kun je veel info vinden over de cursus. Waar dit gegeven wordt, welke lessen, kosten enzovoort.
http://www.pkn.nl/tvg/default.asp

Ik was eerst van plan om me ervoor op te geven. Maar nu moet ik voor mijn werk weer een opleiding volgen die nogal pittig is (zeggen ze) dus ik wacht er nog even mee.
Aan een kant wilde ik ook wel de CGO cursus volgen, maar de dichtsbijzijnde is alleen op zaterdag en aangezien ik om het andere weekend werk.... Bovendien moest ik er dan ook nog iedere keer zeker een uur voor rijden :bobo
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door Hendrikus »

zusterelly schreef:Ik weet niet of deze website al ergens staat, maar hierop kun je veel info vinden over de cursus. Waar dit gegeven wordt, welke lessen, kosten enzovoort.
http://www.pkn.nl/tvg/default.asp

Ik was eerst van plan om me ervoor op te geven. Maar nu moet ik voor mijn werk weer een opleiding volgen die nogal pittig is (zeggen ze) dus ik wacht er nog even mee.
Aan een kant wilde ik ook wel de CGO cursus volgen, maar de dichtsbijzijnde is alleen op zaterdag en aangezien ik om het andere weekend werk.... Bovendien moest ik er dan ook nog iedere keer zeker een uur voor rijden :bobo
De link is correct, maar ik moet er wel bij zeggen dat de cursus op plaatsen waar die door de Gereformeerde Bond wordt georganiseerd een ander accent krijgt dan wanneer het de algemene PKN-cursus TVG is.

Onderstaand artikel is al oud (1995) en ook wat gekleurd, maar onderstreept wel dat de cursus TVG op GB-basis ánders is.
http://www.trouw.nl/krantenarchief/1995 ... _Bond.html
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door zusterelly »

Oké. Dat wist ik niet. Dan denk ik dat hier in het noorden de cursus wel niet zo GB zal zijn. Jammer :(
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door Hendrikus »

zusterelly schreef:Oké. Dat wist ik niet. Dan denk ik dat hier in het noorden de cursus wel niet zo GB zal zijn. Jammer :(
Drachten wel hoor!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door zusterelly »

Hendrikus schreef:
zusterelly schreef:Oké. Dat wist ik niet. Dan denk ik dat hier in het noorden de cursus wel niet zo GB zal zijn. Jammer :(
Drachten wel hoor!
Dank je!
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door vlinder »

helma schreef:
vlinder schreef: Ok. Nee ik denk ook niet dat je je daar thuis voelt. Soms heb ik er ook moeite mee, maar dan ga ik maar voor de kennis. ;)
Het is trouwens tot nog toe maar 2 vakken geweest. 1 Vak over het ontstaan van de GG. (logisch dat je daar niet zo super veel aan hebt en daarnaast wist ik het meeste daarvan al).
Het andere vak (zal geen namen noemen) vond ik in eerste instantie interessant, maar de docent vond het nodig andere kerkverbanden af te kraken en mensen in een hokje te duwen. Daar houd ik niet zo van... :nonnon
De overige vakken heb ik echt met heel veel plezier gevolgd. Je hebt wel studiebelasting en tentamens zijn met een beetje inspanning (vooraf leren) goed te maken. Tenminste, dat is mijn mening. Er werden wel bosjes onvoldoendes gehaald, maar als je goed leert zijn de tentamens goed te maken.
Dat verbaast me eigenlijk

op de open dag deed burghout respectvol over andere kerkverbanden en deed in elk geval voorkomen dat de itentie van de CGO was om met respect over verschillen te spreken (hij noemde 2/3 verbondenleer). Ik vond de sfeer op de open dag fijn.
ik denk er ook nog steeds over maar weet eigenlijk niet of ik het in mijn gezin kan passen
mijn dochter gaat i.e.g. wel.
Ik benoemde expres dat het maar om 1 docent ging. De andere 5 waren super :super
Desbetreffende docent zei dat hij maar wat blij was dat bepaalde HHK predikanten niet in de GG voorgingen. Ik heb toen als antwoord gegeven dat dat geheel wederzijds was....
Daarnaast ging hij in een les de drie-verbonden leer helemaal ontkrachten en "bewijzen" dat dit nooit goed kon zijn. Aangezien er 20 GG-ers zaten in mijn groep, 1 CKG'er en 2 HHK'ers sta je niet heel sterk. Daarnaast durf ik best mijn mond open te doen, al zijn ze het alle 23 niet met me eens, maar je voelt je wel een beetje in een hokje en hoekje gezet.

Maar de andere docenten vond ik wel open minded. Er werd zelfs geleerd (ja ja moesten we leren voor een tentamen) Dat de tekst over de rok/broek voor de vrouw biblicisme was!

Ik heb er veel geleerd en ga zeker door, maar wilde wel even kwijt dat het niet allemaal negatief of allemaal positief is!

@Hmpfrr leuk dat je de CGO ook gaat doen. Welke locatie?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door hmprff »

vlinder schreef:
helma schreef:
vlinder schreef: Ok. Nee ik denk ook niet dat je je daar thuis voelt. Soms heb ik er ook moeite mee, maar dan ga ik maar voor de kennis. ;)
Het is trouwens tot nog toe maar 2 vakken geweest. 1 Vak over het ontstaan van de GG. (logisch dat je daar niet zo super veel aan hebt en daarnaast wist ik het meeste daarvan al).
Het andere vak (zal geen namen noemen) vond ik in eerste instantie interessant, maar de docent vond het nodig andere kerkverbanden af te kraken en mensen in een hokje te duwen. Daar houd ik niet zo van... :nonnon
De overige vakken heb ik echt met heel veel plezier gevolgd. Je hebt wel studiebelasting en tentamens zijn met een beetje inspanning (vooraf leren) goed te maken. Tenminste, dat is mijn mening. Er werden wel bosjes onvoldoendes gehaald, maar als je goed leert zijn de tentamens goed te maken.
Dat verbaast me eigenlijk

op de open dag deed burghout respectvol over andere kerkverbanden en deed in elk geval voorkomen dat de itentie van de CGO was om met respect over verschillen te spreken (hij noemde 2/3 verbondenleer). Ik vond de sfeer op de open dag fijn.
ik denk er ook nog steeds over maar weet eigenlijk niet of ik het in mijn gezin kan passen
mijn dochter gaat i.e.g. wel.
Ik benoemde expres dat het maar om 1 docent ging. De andere 5 waren super :super
Desbetreffende docent zei dat hij maar wat blij was dat bepaalde HHK predikanten niet in de GG voorgingen. Ik heb toen als antwoord gegeven dat dat geheel wederzijds was....
Daarnaast ging hij in een les de drie-verbonden leer helemaal ontkrachten en "bewijzen" dat dit nooit goed kon zijn. Aangezien er 20 GG-ers zaten in mijn groep, 1 CKG'er en 2 HHK'ers sta je niet heel sterk. Daarnaast durf ik best mijn mond open te doen, al zijn ze het alle 23 niet met me eens, maar je voelt je wel een beetje in een hokje en hoekje gezet.

Maar de andere docenten vond ik wel open minded. Er werd zelfs geleerd (ja ja moesten we leren voor een tentamen) Dat de tekst over de rok/broek voor de vrouw biblicisme was!

Ik heb er veel geleerd en ga zeker door, maar wilde wel even kwijt dat het niet allemaal negatief of allemaal positief is!

@Hmpfrr leuk dat je de CGO ook gaat doen. Welke locatie?
Gouda
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door vlinder »

Wat leuk. Dan ga ik je zien!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door hmprff »

vlinder schreef:Wat leuk. Dan ga ik je zien!
welke cursus doe jij dan? B?
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door vlinder »

hmprff schreef:
vlinder schreef:Wat leuk. Dan ga ik je zien!
welke cursus doe jij dan? B?
A2
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
MariekeSmulders
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2009, 10:02
Locatie: Rijswijk

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door MariekeSmulders »

Ik doe de cursus ook in Gouda A1
groetjes
Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.
Psalm 119:105
Plaats reactie