cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door Hendrikus »

In Harderwijk, Gouda, Zeist, Middelharnis en Rijssen wordt elk jaar de cursus Theologische Vorming voor Gemeenteleden gegeven. Een leerzame cursus op zaterdagmorgen, eenmaal per 14 dagen, die in totaal drie jaar duurt en waar je heel wat van opsteekt. Warm aanbevolen voor geïnteresseerde gemeenteleden. De cursus wordt georganiseerd vanuit gereformeerde bondsgemeenten, maar de deelnemers komen ook uit andere kerkverbanden. Binnenkort zijn er weer open dagen, waar belangstellenden de sfeer kunnen proeven. Hieronder een paar relevante links:

Harderwijk
http://www.dorpskerk.com/activiteiten/t ... eleden.htm
http://www.hervormdnijkerk.nl/index.php?menuId=103

Flakkee
http://cursustvgmiddelharnis.pe-development.nl/
Open dag 17 maart http://tijdenplaats.nl/activiteit/439078

Twente http://www.hervormddenham.nl/infogids%20TVG.doc
Open dag 14 april:
http://www.hervormdenter.nl/index.php?o ... &Itemid=44
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit ongeveer hetzelfde als de CGO cursus van de Gereformeerde Gemeenten (http://www.cgo-hbo.nl)? Heeft iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

J.C. Philpot schreef:Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit ongeveer hetzelfde als de CGO cursus van de Gereformeerde Gemeenten (http://www.cgo-hbo.nl)?
CGO is pittiger. Meer "huiswerk" ook. De cursus Theologische Vorming voor Gemeenteleden is zo opgezet dat iederen, ongeacht vooropleiding, eraan mee kan doen en het kan volgen. Verrijkend. De deelnemers komen uit verschillende kerkverbanden, uit verschillende plaatsen ook, dus alleen daarom al is 't boeiend om met z'n allen rondom het geopende Woord bezig te zijn: ieder brengt zo z'n eigen visies en achtergronden mee. Aanbevolen!
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

J.C. Philpot schreef:Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit ongeveer hetzelfde als de CGO cursus van de Gereformeerde Gemeenten (http://www.cgo-hbo.nl)? Heeft iemand daar ervaring mee?
Mijn man heeft deze cursus gevolgd. Het is niet te vergelijken met CGO.
Toen wij nog Gergem waren heeft hij ook een jaartje CGO gedaan.

De sfeer is sowieso al heel anders. Je leert echt over kerkmuren heenkijken. De dogmatiek van Kersten kom je in iedergeval niet tegen. :oops:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Nieuwe - maar ook 'oude'- belijdende leden, die zich verder willen verdiepen in kerk, theologie en geloof, kunnen terecht bij de cursussen Theologische Vorming Gemeenteleden van de Gereformeerde Bond.

Dit jaar namen meer dan 500 mensen deel aan een cursus. Het samen met anderen volgen van de cursus geeft veel aan de betrokkenen zelf, voor zowel geloof als leven. Cursisten leren over Oude en Nieuwe Testament, Dogmatiek, Ethiek, Kerkgeschiedenis, Oecumenica/Missiologie en Praktische Theologie.

De Gereformeerde Bond hoopt dat het opdoen van inzicht en kennis ook de gemeenten en de kerk in allerlei verbanden ten goede zal komen. Het jeugdwerk, de zondagscholen, de verenigingen en de bijbelkringen zullen zeker profiteren van deze theologische vorming. Daarom zou het goed zijn als kerkenraden aan de Theologische Vorming Gemeenteleden ruim aandacht geven, er anderen op wijzen en toe aansporen. Cursisten kunnen in diverse plaatsen terecht.

Nieuw is de oprichting van een cursus in Drachten. Voor wie geïnteresseerd is maar nog twijfelt of deze cursus wel iets voor haar of hem is, bestaat de mogelijkheid nu al een lesmorgen op proef mee te maken. Neem daarvoor contact op met de cursusleiders. Cursussen

Op 1 september om 09.30 uur hopen we weer van start te gaan. Voor nieuwe cursisten is er dan een kennismakingsmorgen. Kom (met anderen) en maak kennis! En wijs ook andere eventuele belangstellenden op deze mogelijkheid. Enkele duizenden zijn de afgelopen twintig jaren al voorgegaan. In Gouda, Harderwijk, Middelharnis, Rijssen en Zeist worden de cursussen om de veertien dagen op zaterdag van 9.30 tot 12.50 gehouden. De gegevens voor drie andere plaatsen op donderdagavond staan hieronder.

Voor een heel cursusjaar van 22 ochtenden (in Rijssen 20) bedraagt het lesgeld € 165,-. Echtparen betalen samen € 250-. Geen inschrijfgeld. Er zijn geen specifieke toelatingsvoorwaarden. Ieder - ongeacht leeftijd, vooropleiding en kerklidmaatschap - is welkom. Wel wordt verwacht dat men instemt met het uitgangspunt en de doelstelling van de cursussen. Het uitgangspunt en de basis ligt in het Schriftgeloof volgens artikel 2-7 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de doelstelling is de vorming en toerusting van gemeenteleden. Definitieve inschrijving gebeurt via een officieel inschrijvingsformulier en hoeft pas na het meemaken van de kennismakingsmorgen.

Bij de cursusleiders en de algemeen coördinator kunnen vanaf half april nieuwe informatiegidsen worden aangevraagd. Tijdige voorlopige aanmelding is gewenst. Plaatsen en cursusleiders (ook voor aanmelding) Gouda: Driestar College, Ronsseplein 1. Cursusleider: drs. M.A. van den Berg, Julianalaan 17, 2712 CB Zoetermeer, tel. 079-3163712, email: m.a.vd.berg@hetnet.nl. Harderwijk: De Open Hof, Jacob Catsstraat 3. Cursusleider: ds. W.G. Hulsman, Langestraat 6, 8281 AL Genemuiden, tel. 038-3855270, email: w.g.hulsman@solcon.nl. Middelharnis: De Hoeksteen, Ring 13. Cursusleider: drs. T.W. van Bennekom, Grutto 5, 3245 TA Sommelsdijk, tel. 0187-478202, email: ds.T.W.v.Bennekom@sthdg.nl. Rijssen: De Learkamer, Schild 7. Cursusleider: drs. L.A. Burger, Tasveldweg 22, 7462 DR Rijssen, tel. 0548-513391, email: lenwburger@hetnet.nl. Zeist: Het Lichtpunt, Boulevard 2. Cursusleider: ds. J. Blom, Forel 56, 2986 RA Ridderkerk, tel. 0180-434896, email: ds.J.Blom@planet.nl. Op donderdagavond worden soortgelijke cursussen gehouden in Onstwedde, Aalburg en vanaf dit jaar ook in Drachten.

Inlichtingen over plaats, opzet, studiegids, kosten en aanmelding zijn verkrijgbaar bij de volgende personen: Onstwedde: ds. W.J. Menkveld, Tange Alteveer, tel. 0599-615393. Aalburg: mw. W.M. Timmermans, Veen, tel. 0416-695417. Drachten: ds. A.J. Mensink, Driesum, tel. 0511-423484. Algemeen coördinator: drs. J.J. Tigchelaar, Papiermakerstraat 9-A, 3881 BK Putten, tel. 0341-351041, email: jjtigchelaar@planet.nl.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

uitgeworpen schreef:
J.C. Philpot schreef:Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit ongeveer hetzelfde als de CGO cursus van de Gereformeerde Gemeenten (http://www.cgo-hbo.nl)? Heeft iemand daar ervaring mee?
Mijn man heeft deze cursus gevolgd. Het is niet te vergelijken met CGO.
Toen wij nog Gergem waren heeft hij ook een jaartje CGO gedaan.

De sfeer is sowieso al heel anders. Je leert echt over kerkmuren heenkijken. De dogmatiek van Kersten kom je in iedergeval niet tegen. :oops:
Zelf heb ik 4 jaar de CGO cursus gevolgd.
Incl de dogmatiek van Kersten. Zeer leerzaam !!!

Die emoticon snap ik dan ook niet zo.
Op CGO is de sfeer heel prettig en open, met een visie die de breedte van het kerkverband omvat.

Voor een ieder aan te bevelen.


Site met contactgegevens van de CGO

Let wel, deze site is van de E opleiding , ook voor de A en de B cursus kun je je bij de Dhr. A.W. Burghout, Zijpestraat 26, 4675 CV St. Philipsland, tel. 0167-573118 aanmelden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

geledu schreef:Op CGO is de sfeer heel prettig en open, met een visie die de breedte van het kerkverband omvat.
...het kerkverband...

Er is maar één kerkverband? :?:
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Hendrikus schreef:
geledu schreef:Op CGO is de sfeer heel prettig en open, met een visie die de breedte van het kerkverband omvat.
...het kerkverband...

Er is maar één kerkverband? :?:
Ik ging er voor het gemak van uit dat een ieder wist vanuit welk kerkverband de CGO cursussen georganiseerd worden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

geledu schreef:
Hendrikus schreef:
geledu schreef:Op CGO is de sfeer heel prettig en open, met een visie die de breedte van het kerkverband omvat.
...het kerkverband...

Er is maar één kerkverband? :?:
Ik ging er voor het gemak van uit dat een ieder wist vanuit welk kerkverband de CGO cursussen georganiseerd worden.
Christelijk Gereformeerd Onderwijs, toch? :wink:
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Hendrikus schreef:
geledu schreef:
Hendrikus schreef:
geledu schreef:Op CGO is de sfeer heel prettig en open, met een visie die de breedte van het kerkverband omvat.
...het kerkverband...

Er is maar één kerkverband? :?:
Ik ging er voor het gemak van uit dat een ieder wist vanuit welk kerkverband de CGO cursussen georganiseerd worden.
Christelijk Gereformeerd Onderwijs, toch? :wink:
Je doet nu toch lang genoeg mee, om te weten aan welk kerkverband ik me hartelijk verbonden weet. *

Als ik soms niet duidelijk genoeg bent , dan moet je me daar wel op wijzen :wink:

* (zonder daar anderen mee te kort te doen)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

geledu schreef:Je doet nu toch lang genoeg mee, om te weten aan welk kerkverband ik me hartelijk verbonden weet. *
:wink: Maar natuurlijk. Je formuleerde het alleen een beetje ongelukkig, alsof dát het enige kerkverband is.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

geledu schreef:
Zelf heb ik 4 jaar de CGO cursus gevolgd.
Incl de dogmatiek van Kersten. Zeer leerzaam !!!
Hoe sterk ligt de nadruk daar op de dogmatiek van Ds Kersten?
Worden andere dogmatieken ook behandeld?
Zou ik me er als niet-GG' er thuisvoelen?
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Mister schreef:
geledu schreef:
Zelf heb ik 4 jaar de CGO cursus gevolgd.
Incl de dogmatiek van Kersten. Zeer leerzaam !!!
Hoe sterk ligt de nadruk daar op de dogmatiek van Ds Kersten?
Worden andere dogmatieken ook behandeld?
Zou ik me er als niet-GG' er thuisvoelen?
De nadruk ligt er in die mate op, dat de dogmatiek als leidraad wordt genomen in het vak dogmatiek.
Andere dogmatieken worden niet behandelt, hoewel ze uiteraard wel ter sprake komen.

En over het thuisvoelen : ik weet dat er vele niet-GG'ers deze cursus hebben gevolgd, en zich daar prima thuisvoelden.
Maar pas op ! straks ga je de GG nog waarderen :wink:

Wat de Dogmatiek van Kersten betreft : Ik weet zelfs van een vrijgemaakte Ds die dat werk in zijn kast heeft staan !
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

geledu schreef:
Mister schreef:
geledu schreef:
Zelf heb ik 4 jaar de CGO cursus gevolgd.
Incl de dogmatiek van Kersten. Zeer leerzaam !!!
Hoe sterk ligt de nadruk daar op de dogmatiek van Ds Kersten?
Worden andere dogmatieken ook behandeld?
Zou ik me er als niet-GG' er thuisvoelen?
De nadruk ligt er in die mate op, dat de dogmatiek als leidraad wordt genomen in het vak dogmatiek.
Andere dogmatieken worden niet behandelt, hoewel ze uiteraard wel ter sprake komen.

En over het thuisvoelen : ik weet dat er vele niet-GG'ers deze cursus hebben gevolgd, en zich daar prima thuisvoelden.
Maar pas op ! straks ga je de GG nog waarderen :wink:

Wat de Dogmatiek van Kersten betreft : Ik weet zelfs van een vrijgemaakte Ds die dat werk in zijn kast heeft staan !
En protestant reformed dominees ook!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

geledu schreef:
Mister schreef:
geledu schreef:
Zelf heb ik 4 jaar de CGO cursus gevolgd.
Incl de dogmatiek van Kersten. Zeer leerzaam !!!
Hoe sterk ligt de nadruk daar op de dogmatiek van Ds Kersten?
Worden andere dogmatieken ook behandeld?
Zou ik me er als niet-GG' er thuisvoelen?
De nadruk ligt er in die mate op, dat de dogmatiek als leidraad wordt genomen in het vak dogmatiek.
Andere dogmatieken worden niet behandelt, hoewel ze uiteraard wel ter sprake komen.

En over het thuisvoelen : ik weet dat er vele niet-GG'ers deze cursus hebben gevolgd, en zich daar prima thuisvoelden.
Maar pas op ! straks ga je de GG nog waarderen :wink:

Wat de Dogmatiek van Kersten betreft : Ik weet zelfs van een vrijgemaakte Ds die dat werk in zijn kast heeft staan !
Er zijn er nog enkelen die hun knieen niet hebben gebogen voor den vrijzinnigheid! ;)

Oveirgens goed, zo'n cursus... hoewel ik denk dat het ook wel goed is niet alleen theorie te leren maar ook praktijk te doen. Wij hebben een toerustingscursus over dienstbaarheid.... 4 avonden, 1 kerkdienst die speciaal daarover zal gegaan... en 1 dag waarop de cursisten in Arnhem bij probleemfiguren die onder de armoedegrens leven en vaak niet eens een bed in hun huis hebben enzo, klussen.... verven, wat met de tuin doen etc, om het iets leefbaarder te krijgen.

Wel goed om niet alleen de theorie bij te brengen maar ook mensen te motveren om wat te gaan doen ermee.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie