cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door Erasmiaan »

vlinder schreef:
helma schreef:
vlinder schreef: Ok. Nee ik denk ook niet dat je je daar thuis voelt. Soms heb ik er ook moeite mee, maar dan ga ik maar voor de kennis. ;)
Het is trouwens tot nog toe maar 2 vakken geweest. 1 Vak over het ontstaan van de GG. (logisch dat je daar niet zo super veel aan hebt en daarnaast wist ik het meeste daarvan al).
Het andere vak (zal geen namen noemen) vond ik in eerste instantie interessant, maar de docent vond het nodig andere kerkverbanden af te kraken en mensen in een hokje te duwen. Daar houd ik niet zo van... :nonnon
De overige vakken heb ik echt met heel veel plezier gevolgd. Je hebt wel studiebelasting en tentamens zijn met een beetje inspanning (vooraf leren) goed te maken. Tenminste, dat is mijn mening. Er werden wel bosjes onvoldoendes gehaald, maar als je goed leert zijn de tentamens goed te maken.
Dat verbaast me eigenlijk

op de open dag deed burghout respectvol over andere kerkverbanden en deed in elk geval voorkomen dat de itentie van de CGO was om met respect over verschillen te spreken (hij noemde 2/3 verbondenleer). Ik vond de sfeer op de open dag fijn.
ik denk er ook nog steeds over maar weet eigenlijk niet of ik het in mijn gezin kan passen
mijn dochter gaat i.e.g. wel.
Ik benoemde expres dat het maar om 1 docent ging. De andere 5 waren super :super
Desbetreffende docent zei dat hij maar wat blij was dat bepaalde HHK predikanten niet in de GG voorgingen. Ik heb toen als antwoord gegeven dat dat geheel wederzijds was....
Jij bent ook blij dat ze niet in de Gergem voorgaan?
Daarnaast ging hij in een les de drie-verbonden leer helemaal ontkrachten en "bewijzen" dat dit nooit goed kon zijn. Aangezien er 20 GG-ers zaten in mijn groep, 1 CKG'er en 2 HHK'ers sta je niet heel sterk. Daarnaast durf ik best mijn mond open te doen, al zijn ze het alle 23 niet met me eens, maar je voelt je wel een beetje in een hokje en hoekje gezet.
Wat had je dan verwacht? Er wordt ook les gegeven aan de hand van de dogmatiek van Kersten en die heeft ook geen goed woord voor de drieverbondenleer over.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door Auto »

Erasmiaan schreef: Wat had je dan verwacht? Er wordt ook les gegeven aan de hand van de dogmatiek van Kersten en die heeft ook geen goed woord voor de drieverbondenleer over.
Gelukkig heb ik tijdens het jaar dat ik dogmatiek kon volgen een aantal nuanceringen gehoord van een GG-predikant t.a.v. de dogmatiek van ds Kersten. En ook over de 3-Verbondenleer. Het lijkt erop dat er in de gemeenten veel papegaaien zitten die napraten wat sommigen er over gezegd hebben. De nuanceringen worden de laatste jaren steeds meer aangebracht in verschillende kerkhistorische werken. Met name die ook van ds Golverdingen over het behoud van de kerk.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door Erasmiaan »

Auto schreef:
Erasmiaan schreef: Wat had je dan verwacht? Er wordt ook les gegeven aan de hand van de dogmatiek van Kersten en die heeft ook geen goed woord voor de drieverbondenleer over.
Gelukkig heb ik tijdens het jaar dat ik dogmatiek kon volgen een aantal nuanceringen gehoord van een GG-predikant t.a.v. de dogmatiek van ds Kersten. En ook over de 3-Verbondenleer. Het lijkt erop dat er in de gemeenten veel papegaaien zitten die napraten wat sommigen er over gezegd hebben. De nuanceringen worden de laatste jaren steeds meer aangebracht in verschillende kerkhistorische werken. Met name die ook van ds Golverdingen over het behoud van de kerk.
Wat bedoel je nu precies? Wat heb je voor nuanceringen gehoord? En wie papegaait?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Auto schreef:
Erasmiaan schreef: Wat had je dan verwacht? Er wordt ook les gegeven aan de hand van de dogmatiek van Kersten en die heeft ook geen goed woord voor de drieverbondenleer over.
Gelukkig heb ik tijdens het jaar dat ik dogmatiek kon volgen een aantal nuanceringen gehoord van een GG-predikant t.a.v. de dogmatiek van ds Kersten. En ook over de 3-Verbondenleer. Het lijkt erop dat er in de gemeenten veel papegaaien zitten die napraten wat sommigen er over gezegd hebben. De nuanceringen worden de laatste jaren steeds meer aangebracht in verschillende kerkhistorische werken. Met name die ook van ds Golverdingen over het behoud van de kerk.
Wat bedoel je nu precies? Wat heb je voor nuanceringen gehoord? En wie papegaait?
Ook op CGO nuanceert men deze discussie. In een les noemde een docent het zelfs ongepast dat er zo verwijtend over en weer in deze discussie werd gesproken.
Te meer omdat ook door de vaderen, waar beiden kanten zich op beroepen, verschillend over deze zaken gesproken werd.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door vlinder »

MariekeSmulders schreef:Ik doe de cursus ook in Gouda A1
groetjes
Volgens mij zat jij gisteravond bij mij aan de tafel... :super
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
MariekeSmulders
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2009, 10:02
Locatie: Rijswijk

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door MariekeSmulders »

vlinder schreef:
MariekeSmulders schreef:Ik doe de cursus ook in Gouda A1
groetjes
Volgens mij zat jij gisteravond bij mij aan de tafel... :super
Dan zit jij waarschijnlijk bij mijn oom Arie v/d Toorn in de groep!
Leuk, vind het erg makkelijk een forum, vooral als je op cursus zit om dan met andere cursisten ervaringen en vragen enz te kunnen delen, zou leuk zijn als er nog meer zijn of komen!

Donderdag was dus voor mij de eerste avond, ik kijk nu al weer uit naar de volgende avond!
Zie je d.v. donderdag wel.
Zat je op de hoek, dan weet ik het mischien wel!
Merk het wel!

gr
Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.
Psalm 119:105
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door hmprff »

MariekeSmulders schreef:
vlinder schreef:
MariekeSmulders schreef:Ik doe de cursus ook in Gouda A1
groetjes
Volgens mij zat jij gisteravond bij mij aan de tafel... :super
Dan zit jij waarschijnlijk bij mijn oom Arie v/d Toorn in de groep!
Leuk, vind het erg makkelijk een forum, vooral als je op cursus zit om dan met andere cursisten ervaringen en vragen enz te kunnen delen, zou leuk zijn als er nog meer zijn of komen!

Donderdag was dus voor mij de eerste avond, ik kijk nu al weer uit naar de volgende avond!
Zie je d.v. donderdag wel.
Zat je op de hoek, dan weet ik het mischien wel!
Merk het wel!

gr
Jij zit zeker in de A1b groep? Ik in de A1a ;)
maar we hebben wel dezelfde lessen natuurlijk...
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door vlinder »

Jij moet volgende keer niet zo grijnzen als de beste meneer Maurits iets heel serieus probeert te vertellen over stroopwafels.... :langue
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
MariekeSmulders
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2009, 10:02
Locatie: Rijswijk

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door MariekeSmulders »

hmprff schreef: Jij zit zeker in de A1b groep? Ik in de A1a ;)
maar we hebben wel dezelfde lessen natuurlijk...
klopt A1b :D dat is zeker waar!
En wat vond je van de eerste avond?
Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.
Psalm 119:105
Gebruikersavatar
MariekeSmulders
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2009, 10:02
Locatie: Rijswijk

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door MariekeSmulders »

vlinder schreef:Jij moet volgende keer niet zo grijnzen als de beste meneer Maurits iets heel serieus probeert te vertellen over stroopwafels.... :langue
:humhihi hihi :slurp
Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.
Psalm 119:105
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door hmprff »

vlinder schreef:Jij moet volgende keer niet zo grijnzen als de beste meneer Maurits iets heel serieus probeert te vertellen over stroopwafels.... :langue
tegen wie heb je het, vlinder?
Ik zat nl bijna doorlopend te grijnzen tijdens zijn hele 'algemene mededelingen-toespraak' ;)
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door hmprff »

MariekeSmulders schreef:
hmprff schreef: Jij zit zeker in de A1b groep? Ik in de A1a ;)
maar we hebben wel dezelfde lessen natuurlijk...
klopt A1b :D dat is zeker waar!
En wat vond je van de eerste avond?
interessant! Een heleboel dingen wist ik al/nog, maar toch behoorlijk wat nieuwe, frisse blik op dingen :)
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door vlinder »

hmprff schreef:
vlinder schreef:Jij moet volgende keer niet zo grijnzen als de beste meneer Maurits iets heel serieus probeert te vertellen over stroopwafels.... :langue
tegen wie heb je het, vlinder?
Ik zat nl bijna doorlopend te grijnzen tijdens zijn hele 'algemene mededelingen-toespraak' ;)
Eerlijk gezegd had ik het tegen jou.... :huhu
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
MariekeSmulders
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2009, 10:02
Locatie: Rijswijk

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door MariekeSmulders »

hmprff schreef:
MariekeSmulders schreef:
hmprff schreef: interessant! Een heleboel dingen wist ik al/nog, maar toch behoorlijk wat nieuwe, frisse blik op dingen :)
Een hoop wist ik ook al, maar heb in de eerste les en met het huiswerk erbij toch alweer wat dingen beter doen begrijpen!
Heb alweer zin in donderdag!! :D
Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.
Psalm 119:105
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door henriët »

MariekeSmulders schreef:
hmprff schreef:
MariekeSmulders schreef:
hmprff schreef: interessant! Een heleboel dingen wist ik al/nog, maar toch behoorlijk wat nieuwe, frisse blik op dingen :)
Een hoop wist ik ook al, maar heb in de eerste les en met het huiswerk erbij toch alweer wat dingen beter doen begrijpen!
Heb alweer zin in donderdag!! :D
hi Marieke, welkom op rf!
we hebben evt een voorsteltopic ;)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie