Filosofie

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Filosofie

Bericht door parsifal »

Ook wel goed om te lezen zijn de boeken van Francis Schaefer, Nancey Pearcey, Charles Colson, William Lane Craig en J.P. Moreland. Niet allemaal even geweldig, maar goed om wat van te weten. Kijk ook op http://www.veritas.og waar je van sommige van deze mensen lezingen kunt horen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Filosofie

Bericht door memento »

Ik zou zeggen: Begin met een inleidend werk, waarbij je de filosofieën van de klassieken (Plato, Aristoteles, Seneca, Augustinus, Aquino) beschreven krijgt. Die kennis is eigenlijk onmisbaar, wil je latere filosofen goed kunnen begrijpen. Voor wie het Engels machtig is, en graag een leuk, leesbaar boek, vanuit Bijbelgetrouw oogpunt zoekt, kan ik Nash, Life's ultimate questions aanbevelen. Te koop voor 25 EUR incl. verzendkosten bij amazon.de

Na dat gelezen te hebben, kan je verder naar de moderne filosofie. Daar zit veel waardeloze troep (vanuit christelijk oogpunt**) tussen. Wél lezenswaardig zijn Kierkegaard (die moet je ECHT lezen!), en Alvin Plantinga. Kierkegaard is meer een existentieel theoloog, met soms verrassende (bevindelijke) opmerkingen*, Plantinga is meer vanuit apologetisch kader filosofeert.

----
* Een bekende opmerking van Kierkegaard: Sinds de Heere Jezus de gelijkenis van de Farizeeër en de tollenaar uitsprak, staat het tempelplein zo vol met tollenaren dat er voor een Farizeeër geen plaats meer is. En, wat verder: Sinds deze gelijkenis verteld is, bidden alle Farizeeërs: O God, wees mij de zondaar genadig...

** Onderschat niet de impact die een verkeerde filosofie heeft. Een filosofie beschrijft de manier waarop wij de werkelijkheid bezien, en de mate waarin wij kennis van de werkelijkheid kunnen hebben. Een verkeerde visie/filosofie hierop heeft grote gevolgen voor je theologie (vragen als: bestaat er 1 objectieve waarheid, is God te kennen, kan de Bijbel Gods woord zijn, kan het geschreven Woord betekenis hebben, kan God mens worden, wat is goed, etc).
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Filosofie

Bericht door jakobmarin »

Ik ben bezig met het luisterboek Acht filosofische miniaturen van Herman Philipse (atheïst).

Ik vind het wisselend erg interessant, tot soms volledig onzinnig en ver weg van iedere realiteit, maar laat wel iets zien van de verschillende filosofen: Plato, Aristoteles, Descartes, Hume, Kant, Nietzsche, Heidegger, Wittgenstein.

Dank voor alle suggesties aan leesvoer, volgens mij kan ik hier een paar jaar mee vooruit :haha
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Filosofie

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Ik zou zeggen: Begin met een inleidend werk, waarbij je de filosofieën van de klassieken (Plato, Aristoteles, Seneca, Augustinus, Aquino) beschreven krijgt. Die kennis is eigenlijk onmisbaar, wil je latere filosofen goed kunnen begrijpen. Voor wie het Engels machtig is, en graag een leuk, leesbaar boek, vanuit Bijbelgetrouw oogpunt zoekt, kan ik Nash, Life's ultimate questions aanbevelen. Te koop voor 25 EUR incl. verzendkosten bij amazon.de
Zo'n boek had ik al geadviseerd, maar dan in het Nederlands. :hum
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Filosofie

Bericht door Zonderling »

Ten aanzien van Descartes en zijn 'twijfel'-filosofie (die ook in Nederland grote (negatieve) invloed had op de theologie) leze men bijvoorbeeld ook Herman Witsius in zijn boek Twist des Heeren.

Filosofie kan nuttig gebruikt worden, zie bijvoorbeeld de Synopsis van de Leidse professoren (1625). Zij maken vooral gebruik van de scholastieke methode waarin de diverse oorzaken en doeleinden van zaken worden beschreven en aan elkaar gerelateerd. Dat leidt tot diepere inzichten in de theologie.

Maar filosofie kan ook leiden tot onbijbelse uitgangspunten die strijden met Gods Woord, zoals bij Descartes en anderen.

Z.
Plaats reactie