Ervaringen met goede DVD's ?

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door Orchidee »

Wij kijken ook, jongste dochter zet het speciaal in haar agenda.
Heftig!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ZWP
Berichten: 1658
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door ZWP »

Dodo schreef:Geen dvd maar wel de moeite: de EO heeft een dramaserie Als de dijken breken.
Heel spannend, mooi gefilmd. Geen onvertogen woord.
En omdat het in Nederland speelt, ga je er over lopen nadenken. Wat zou ik doen als het water kwam?
Nou ja, een bastaardvloek hier en een 'fokking' daar?
Kijkadvies vanaf 12 jaar, maar mij lijkt me dat een beetje jong.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door huisman »

Zou zo'n serie kijken passen bij de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ZWP
Berichten: 1658
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door ZWP »

huisman schreef:Zou zo'n serie kijken passen bij de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen?
Voor verreweg de meeste films en series geldt dat ik die vanwege a. slecht verhaal b. grove teksten en c. seksueel getinte beelden niet bekijk.

Op basis van de reacties van Orchidee en Mara heb ik een deel van deze serie bekeken.
a. het verhaal is spannend (dijkdoorbraken door zware storm, wellicht niet geschikt voor mensen met 1953 op eigen netvlies)
b. de teksten zijn voor een hedendaagse serie/film inderdaad mild vergeleken bij een overgrote meerderheid
c. seksueel getinte beelden niet aanwezig voor zover ik nu kan oordelen.

Dit topic is (neem ik aan) bedoeld om goede series/films te noemen die dan inderdaad passen bij 'de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen'.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door Mara »

huisman schreef:Zou zo'n serie kijken passen bij de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen?
Als ik een eerlijk antwoord moet geven, nee.
Maar dat is een roman lezen over dit onderwerp ook niet.
Wij bekijken deze serie omdat het op een bepaalde manier leerzaam is en ook confronterend.
We denken anno 2016 heel goed voorbereid te zijn op van alles en nog wat. Onze moderne uitvindingen blijken met een halve meter water op het land, al niets meer waard te zijn!
Auto is niet meer te gebruiken, mobielbereik valt weg, mensen laten hun koffers met dure kleding achter om het vege lijf te redden.
Er is geen stromend water meer, geen gas, geen elektriciteit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door DDD »

Ik begrijp niet waarom dat niet met een nieuw, godzalig leven zou kunnen samengaan. Of je moet hier de discussie over toneelspel willen voeren, maar daar is vast een ander draadje over.

Ik denk wel regelmatig aan een situatie dat de dijken breken. Dat kan zomaar een keer gebeuren. Mijn huis staat dan zeven meter onder water. Ik ben al vaak van plan geweest een bootje te kopen. Maar het is er nog niet van gekomen. Een stevige boot is ook best duur. Het gaat niet om een peddelbootje van de marskramer tenslotte. Ik denk dat ik in zo´n geval zou proberen per fiets te ontvluchten. Dat is vermoedelijk het snelst. Een auto begeeft het al bij een halve meter water dus daar heb ik niets aan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door refo »

huisman schreef:Zou zo'n serie kijken passen bij de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen?
Net zoiets als lezen van een boek over de Waffen-SS. Dat sticht ook niemand behalve de boekhandelaar.
ZWP
Berichten: 1658
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door ZWP »

refo schreef:
huisman schreef:Zou zo'n serie kijken passen bij de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen?
Net zoiets als lezen van een boek over de Waffen-SS. Dat sticht ook niemand behalve de boekhandelaar.
Qua tijdsbesteding lijkt me dat aardig gelijkwaardig. Neutraal wellicht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door huisman »

ZWP schreef:
refo schreef:
huisman schreef:Zou zo'n serie kijken passen bij de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen?
Net zoiets als lezen van een boek over de Waffen-SS. Dat sticht ook niemand behalve de boekhandelaar.
Qua tijdsbesteding lijkt me dat aardig gelijkwaardig. Neutraal wellicht?

Die arme leraar geschiedenis....zijn hele vak verworden tot een goddeloze bezigheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door DDD »

Dat lijkt me niets erger dan hetzelfde voor de leraar CKV.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door ejvl »

huisman schreef:
ZWP schreef:
refo schreef:
huisman schreef:Zou zo'n serie kijken passen bij de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen?
Net zoiets als lezen van een boek over de Waffen-SS. Dat sticht ook niemand behalve de boekhandelaar.
Qua tijdsbesteding lijkt me dat aardig gelijkwaardig. Neutraal wellicht?

Die arme leraar geschiedenis....zijn hele vak verworden tot een goddeloze bezigheid.
Films hoeven niet per definitie slecht te zijn. Destijds op een reformatorische school werd ons min of meer aangeraden door de leraar geschiedenis de film "Schindlers list" te bekijken, om de historische waarde hiervan.
En zo zijn er natuurlijk meer uit de tijd van WO2, bijvoorbeeld het Nuremberg proces of een aflevering van Nazi megastructures. Dit zijn hele interessante zaken. Heel wat anders als bijvoorbeeld "soldaat van oranje" vol gevloek en seks.
Ik moet zeggen dat ik de serie "als de dijken breken" niet ken, maar als het gaat om historische waarden, lijkt het mij juist goed.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door DDD »

Kunst heeft echter niet alleen een historische waarde. Het houdt ons een spiegel voor.

Natuurlijk zijn er veel films waarin een losbandige seksuele moraal een gegeven is of gepropageerd wordt. Als dat voor de verhaallijn niet nodig is, dan zie ik daar het goede niet van in. Maar roddel en achterklap zijn evenzeer erge zonden. Ik vraag mij af hoeveel familieromans -ik lees ze nooit- er de screening op deze éne zonde zouden kunnen doorstaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door eilander »

DDD schreef:Natuurlijk zijn er veel films waarin een losbandige seksuele moraal een gegeven is of gepropageerd wordt. Als dat voor de verhaallijn niet nodig is, dan zie ik daar het goede niet van in. Maar roddel en achterklap zijn evenzeer erge zonden. Ik vraag mij af hoeveel familieromans -ik lees ze nooit- er de screening op deze éne zonde zouden kunnen doorstaan.
Eens, en daarom beide af te wijzen. Wat zou "haten en vlieden" anders nog voorstellen?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door DDD »

Daar ben ik het op hoofdlijnen wel mee eens, althans, als je een boek leest of film kijkt als ontspanning.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door albion »

Schokkend wereldnieuws (een set van 10 dvd's). is een interessante serie.

titels zijn o.a. :
1. de verovering van het luchtruim (de gebr. Wright ontwerpen het eerste vliegtuin en de eerste mens op de maan. Opkomst en verval van het communisme (de executie van de romanovs en de val van de berlijnse muur)
2. Het eerste massavernietigingswapen (de atoomboom op Hiroshima) en moord als begin en einde van wereldoorlogen (de moord op Aartshertog Ferdinand en de zelfmoord van Hitler).
3. De Egyptische oudheid komt tot leven (ontdekking van het graf van Toetanchamon en de hiëroglyfen ontcijferd met de Steen van Rosetta) Presidenten onder vuur (de moord op Kennedy en het aftreden van Nixon)
4. Rampen in het luchtruim De Zeppelin Hindenburg; De spaceshuttle Challenger. Het Atoomtijdperk De eerste kernreactie; de kernramp bij Tsjernobyl)
5. De strijd voor Gelijkheid (De moord op Martin Luther King en de vrijlating van Nelson Mandela) Op weg naar de sterren (Gallileo aangeklaagd wegens ketterij en Gagarin maakt de eerste bemande ruimtevlucht)
6. Vliegdekschepen als verrassingselement (de aanval op Pearl Harbor) en de Monarchie en de media (de kroning van Koningin Elisabeth II; de dood van Diana).
7. (kan ik even niet opnoemen, die zal wel ergens in een andere hoes zitten). Dit is ook met 9 het geval.
8. Op zoek naar het beloofde land. Kristallnacht, de start van de holocaust.; De stichting van de staat Israël) en Verbindingen over de oceaan
(Marconi verzorgt de eerste trans-Atlantische radio-uitzending; de Concorda maakt de eerste supersonische passagiersvlucht.
10. Ontbrekende schakels uit de evolutietheorie De ontdekking van de eerste dinosaurusfossielen; Verbroedering aan het Front (Het Kerstbestand tijdens WO I)

Goed te gebruiken bij Geschiedenis en Engelse lessen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie