Ervaringen met goede DVD's ?

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door parsifal »

Abrihearma schreef:Eigenlijk bestaan er geen goede dvd's Maar een ieder weet wel hoe het gaat tijdens de opnames op de filmset. Er wordt vast gevloekt als het weer niet goed gaat en zal er op zondag ook aan een film gewerkt worden. Tja, dan blijft er waarschijnlijk helemaal geen film over.
Als je denkt dat er eigenlijk geen goede dvds bestaan dan moet je ze niet kijken. Echter dit argument lijkt me niet helemaal terecht. Het argument geldt waarschijnlijk ook voor autos, je vlees, je brood en heel veel andere dingen die je gebruikt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Abrihearma
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mar 2013, 20:57

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door Abrihearma »

parsifal schreef:
Abrihearma schreef:Eigenlijk bestaan er geen goede dvd's Maar een ieder weet wel hoe het gaat tijdens de opnames op de filmset. Er wordt vast gevloekt als het weer niet goed gaat en zal er op zondag ook aan een film gewerkt worden. Tja, dan blijft er waarschijnlijk helemaal geen film over.
Als je denkt dat er eigenlijk geen goede dvds bestaan dan moet je ze niet kijken. Echter dit argument lijkt me niet helemaal terecht. Het argument geldt waarschijnlijk ook voor autos, je vlees, je brood en heel veel andere dingen die je gebruikt.
Ja, dat ben ik helemaal met je eens, daarom zeg ik ook: Wie van u zonder zonde is ...

Wie zichzelf tot bezem maakt moet niet klagen over het stof.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6314
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door Gian »

Abrihearma schreef:Eigenlijk bestaan er geen goede dvd's Maar een ieder weet wel hoe het gaat tijdens de opnames op de filmset. Er wordt vast gevloekt als het weer niet goed gaat en zal er op zondag ook aan een film gewerkt worden. Tja, dan blijft er waarschijnlijk helemaal geen film over.
Is dit echt de reden voor jou om geen film te kijken?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Abrihearma
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mar 2013, 20:57

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door Abrihearma »

Nee, want dan zou ik een huichelaar zijn. Maar kritisch gezien bedoel ik. Maar dan kun je helemaal niks meer. Dan moet je in een stoeltje zitten en niet meer bewegen.
Ik kijk ook heus naar films, maar het moet wel een goed verhaal in zitten. Voor mij geen platvloerse comedy's, actie en horror ! :nonnon

Wie zichzelf tot bezem maakt moet niet klagen over het stof.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door jakobmarin »

Grote natuur in een klein land

[youtube]LPXaHM00vUY[/youtube]
Lijkt met erg mooi!!

Zie ook http://www.denieuwewildernis.nl/
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door jakobmarin »

nu de Father Brown (GK Chesterton) detectives door BBC verfilmd : http://www.uitzendinggemist.nl/programm ... ther-brown
en KRO uitgezonden.

Sommige citaten van Father Brown blijven toch weer prachtig:
- (tegen moeder die kind heeft verloren en vraagt of dit Gods wil is): "God weet wat het is, om een kind te verliezen"
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door huisman »

jakobmarin schreef:Grote natuur in een klein land

[youtube]LPXaHM00vUY[/youtube]
Lijkt met erg mooi!!

Zie ook http://www.denieuwewildernis.nl/
Deze DVD is echt geweldig!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door parsifal »

De afgelopen tijd heb ik wat films gekeken vanwege hun zogenaamde theologische lading. Zeker de eerste twee films zijn niet voor ontspanning en ook niet om zomaar een verhaal tot je te nemen. Het vereist aardig wat denkwerk om het allemaal door te laten dringen.

De eerste was "Au Hasard Baltasar", een franse film, waarin de hoofdpersoon een ezel is (letterlijk), met daarbij ook veel aandacht voor de eerste baas van de ezel, een meisje met de naam Marie. Beide hoofdpersonen worden op een of andere manier mishandeld vaak nog door dezelfde mensen ook. De regisseur neemt vaker Bijbelse en kerkelijke (Rooms Katholiek in dit geval) themas op en hier is het niet anders met subtiele verwijzingen naar hoe de zeven hoofdzonden (zoals ik al zei er wordt geput uit de RK traditie) en parallellen met Jesaja 53 (die de kijker er zelf uit mag halen). Misschien is het meest aanstootgevend dat de net-geboren Baltasar (de ezel) als een soort kinderspel door Marie gedoopt wordt. Echter dit lijkt ook bedoeld te zijn om te verwijzen naar de rol van Baltasar in de rest van de film.

De tweede film was "Dancer in the Dark". De film is van Lars von Trier. Een vrij vreemde regiseur die veel werk heeft gemaakt waar ik niet naar wil kijken. Echter ik heb het idee dat hij in een bepaalde periode van zijn leven heel sterk op zoek was naar de betekenis van het Evangelie en zijn vragen en interpretaties verborgen in films naar voren laat komen. Misschien is dit het duidelijkst in "Dogville", waar "Grace" zwaar wordt aangerand en waar het eindigt met het laatste oordeel. In "Dancer in the Dark" gaat het over de prijs betalen voor een ander door de dood heen.

De derde film was "The Song of Bernadette", een duidelijk Rooms-Katholieke film over Bernadette van Lourdes. Het brengt vragen naar voren over of we God's zichtbaarheid in de wereld accepteren? Hoe zowel de kerk als de seculiere staat (en het pure rationalisme) alle oog voor menselijkheid verliest en de onruststoker wil laten zwijgen. De vraag over verlossing (door genade of door lijden). Grote minpunten zijn zeker de afwezigheid van de Heere Jezus in het denken van de meeste personen in de film (Zijn Werk wordt vervangen door Maria), toch zijn er, als je je van dit gebrek goed bewust bent, genoeg punten die je hard aan het denken kunnen zetten. Maar misschien is het boek "The song of Bernadette" beter dan de film in deze.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door Pimpelmees »

Dank Parsifal voor je verslag.

Een film waar ik erg van onder de indruk ben, is Stellet Licht (2007). Het verhaal speelt zich af in een mennonieten-gemeente in Mexico en wordt ook gespeeld door mennonieten. Ze spreken er, net als de Amish, Plautdietsch.

Het verhaal is eenvoudig: de hoofdpersoon is getrouwd en heeft kinderen, maar wordt verliefd op een andere vrouw. De schoonheid van deze film zit echter niet enkel in de plot. De beelden zijn prachtig, de scènes zijn langzaam. De tegenpool van de snelle actiefilm dus.

Een mooi verantwoord verhaal over de worsteling met de geboden. Echt een tip voor wie eens een film wil zien waar het christelijk geloof niet in negatieve zin in beeld wordt gebracht.

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stellet_licht
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door Mara »

De jongen in de gestreepte pyjama staat bij mij nog steeds met stip op nr 1.
Ik heb hem nu 3 maal gezien en al die keren ontroert deze mij diep en moet ik huilen.
Vanwege de zinloze wreedheden van een oorlog en de gevolgen daarvan voor onschuldige kinderen.

Ook Amour vond ik op een bepaalde manier ontroerend en tevens ontluisterend.
Het toont aan wat dementie doet met mensen, een huwelijk, de patiënt zelf, maar ook degenen die er omheen staan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door parsifal »

Pas de Iraanse film "About Elly" gezien. Die is ook wel erg goed. Hoewel de film in Iran speelt zou het overal kunnen spelen (buiten dat alle vrouwen hoofddoeken dragen, wat de Iraanse wet voorschrijft voor films in het land geproduceerd). Er zijn sommige referenties naar de Islam, maar dat speelt geen grote rol. De film laat wel heel goed karakters van mensen zien en grote gevolgen van "kleine" zonden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door Mara »

Samen met dochter Not without my daughter (Gevangen in een sluier, heet het boek) gezien. Ik had hem al eens gezien, dochter nog niet.
Ze was erg onder de indruk, het is een waargebeurd verhaal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door parsifal »

In de afgelopen maanden wel meer goeds gezien. Het helpt zo af en toe om op Christelijke filmwebsites te kijken om films te vinden die heel wat te zeggen hebben, ook zaken waar beeld, gezichtsuitdrukkingen e.d. veel toevoegen.

-"A separation" is een film van dezelfde regiseur als "about Elly". Ook deze film is Perzisch en het verhaal speelt in een Moslim omgeving. Het is een film over echtscheiding, leugens en de grote gevolgen daarvan.
-"Deux jours, une nuit", een film van de Belgische gebroeders Dardenne, zoals al hun films, speelt deze film in een Waalse arbeiders omgeving. De hoofdpersoon komt net terug van een depressie en wil weer aan het werk. Dan blijkt er een stemming onder het overige personeel te komen, waarin ze konden kiezen tussen Sandra als collega behouden of een bonus van 1000 euro krijgen. Sandra probeert in twee dagen haar collegas te spreken en ze ervan te overtuigen voor haar te kiezen.
-"The Song", dit is een Christelijke film met iets meer verhaal dan de meeste Christelijke films. Jed King is een muzikant die in de schaduw van zijn beroemde vader David King staat. Hij heeft niet veel succes totdat hij in het dorpje Sharon Rose ontmoet. Voor haar schrijft hij een lied waardoor hij erg populair wordt. Hij trouwt met Rose en krijgt een zoon Ray. De populariteit brengen ook verleidingen met zich mee en Jed valt ook. (Inderdaad de regiseur doet aardig wat moeite om het er allemaal dik bovenop te leggen). De film heeft echter meer te zeggen dan "zoek de gelijkenis met de Bijbelse geschiedenis".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door Dodo »

Geen dvd maar wel de moeite: de EO heeft een dramaserie Als de dijken breken.
Heel spannend, mooi gefilmd. Geen onvertogen woord.
En omdat het in Nederland speelt, ga je er over lopen nadenken. Wat zou ik doen als het water kwam?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ervaringen met goede DVD's ?

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Geen dvd maar wel de moeite: de EO heeft een dramaserie Als de dijken breken.
Heel spannend, mooi gefilmd. Geen onvertogen woord.
En omdat het in Nederland speelt, ga je er over lopen nadenken. Wat zou ik doen als het water kwam?
Wij kijken ook, het is inderdaad heel confronterend.
Volgens mijn kinderen zijn het best goede special effects.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie