Huisdieren

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Dodo »

Mannetje schreef:Goede ontwikkeling:
https://www.nu.nl/politiek/5121995/kame ... ippen.html
Dat is een prima ontwikkeling. Het zal niet alles oplossen, er zullen altijd mensen zijn die het niet doen, maar voor een meerderheid wordt dit nu normaal: je kat moet gechipt zijn.
Hopelijk is dat ook een drempel om aan een kat te beginnen. Als het wat kost, denken de mensen beter na of ze het wel echt willen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Mannetje schreef:Goede ontwikkeling:
https://www.nu.nl/politiek/5121995/kame ... ippen.html
Dat is een prima ontwikkeling. Het zal niet alles oplossen, er zullen altijd mensen zijn die het niet doen, maar voor een meerderheid wordt dit nu normaal: je kat moet gechipt zijn.
Hopelijk is dat ook een drempel om aan een kat te beginnen. Als het wat kost, denken de mensen beter na of ze het wel echt willen.
Mee eens!
Dan is de kans ook kleiner dat het beestje na een jaar gedumpt wordt, omdat de grote vakantie er aan komt.
De stelling dat katten miljoenen vogels doden, is onjuist.

Wat bleek? Een minderheid (44 procent) van de geobserveerde katten opende de jacht op dieren en een nog kleinere groep (30 procent) ving ook daadwerkelijk prooien. De katten in Athens vingen tijdens de ruim zestien weken aan camerabeelden in totaal vijf vogels. Omgerekend was dat er grofweg eentje per drie weken.

Als we ervan uitgaan dat de Nederlandse katten net als hun Amerikaanse soortgenoten niet allemaal actieve of goede jagers zijn, dan zouden er omgerekend ruim 1 miljoen succesvol jagende katten in Nederland zijn, uitgaande van de 3,5 miljoen katten van Dijksterhuis. Zij zouden, wederom op basis van de Amerikaanse ratio’s, in totaal 16,8 miljoen vogels per jaar vangen – los van het feit dat een deel van de katten binnen leeft.
NRC checkt
In de ruim 35 jaar dat ik katten heb, heb ik maar een paar keer meegemaakt dat ze een vogeltje vingen, Het is vaker een muisje, maar die zijn zo slim dat ze geregeld ontsnappen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Roos2017 »

Onze katten vangen ook niet vaak vogels, het zijn meer muizen en ratten die ze vangen. En van mij mogen ze.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door refo »

Moet je bij de Chinees wel opletten dat je niet per ongeluk de chip inslikt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17209
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door huisman »

Roos2017 schreef:Onze katten vangen ook niet vaak vogels, het zijn meer muizen en ratten die ze vangen. En van mij mogen ze.
Huisdieren zijn slecht voor het milieu . Onderzoek VU: Giga CO2 uitstoot......of is dit alleen als je ze eet. :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Roos2017 »

refo schreef:Moet je bij de Chinees wel opletten dat je niet per ongeluk de chip inslikt.
Da´s niet zo erg hoor, die komt er vanzelf wel weer uit :)
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Roos2017 »

huisman schreef: Huisdieren zijn slecht voor het milieu . Onderzoek VU: Giga CO2 uitstoot......of is dit alleen als je ze eet. :huhu
Het kan aan mij liggen maar het lijkt erop dat jij nogal selectief met VU onderzoeken omgaat. ;)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Dodo »

Roos2017 schreef:
huisman schreef: Huisdieren zijn slecht voor het milieu . Onderzoek VU: Giga CO2 uitstoot......of is dit alleen als je ze eet. :huhu
Het kan aan mij liggen maar het lijkt erop dat jij nogal selectief met VU onderzoeken omgaat. ;)
:D
Heel ad rem.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door parsifal »

Ondertussen hebben we onze zoektocht beperkt tot Boston Terriers en (grote/middelgrote) Keeshonden.
Iemand ervaring met die rassen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door ejvl »

parsifal schreef:Ondertussen hebben we onze zoektocht beperkt tot Boston Terriers en (grote/middelgrote) Keeshonden.
Iemand ervaring met die rassen?
Keeshonden enigszins. Ze hebben best wel wat uitdaging nodig. Alleen een grote tuin is bijvoorbeeld niet voldoende, daar gaan ze zich ook vervelen.
Actief zijn met dit ras in spel en uitdaging is belangrijk. Verder natuurlijk hele lieve aanhankelijke honden, moet wel consequent getraind worden, anders nemen ze een loopje met je.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door parsifal »

ejvl schreef:
parsifal schreef:Ondertussen hebben we onze zoektocht beperkt tot Boston Terriers en (grote/middelgrote) Keeshonden.
Iemand ervaring met die rassen?
Keeshonden enigszins. Ze hebben best wel wat uitdaging nodig. Alleen een grote tuin is bijvoorbeeld niet voldoende, daar gaan ze zich ook vervelen.
Actief zijn met dit ras in spel en uitdaging is belangrijk. Verder natuurlijk hele lieve aanhankelijke honden, moet wel consequent getraind worden, anders nemen ze een loopje met je.
Bedankt, de grote tuin hebben we sowieso niet. Zoals het er nu naar uitziet worden de puppies binnenkort geboren en krijgen we de pup in juli. Waarna we door vakantie en andere redenen minstens een half jaar hebben dat mijn vrouw of ik thuis zullen zijn. Daarna kijken we verder en misschien is er dan een paar dagen per week dagopvang (er is een goede in de buurt).
Dit is het enige punt waar ik twijfel bij de Keeshond. De fokker is een echte keeshond liefhebber en de puppies komen uit een geslacht waar de teven al verschillende generaties in de familie zijn. Zij was positief over de mogelijkheid van dagopvang voor keeshonden, maar de aanhankelijkheid naar de eigen familie waar je over leest, maakt me een beetje aan het twijfelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Dodo »

Daarvoor zou ik eens een paar kennels of dagopvangen bellen. Nemen ze zulke honden op, wat zijn hun ervaringen? In een goede dierenwinkel of dierenartspraktijk kunnen ze je misschien ook verder helpen. Of de rasvereniging? En er is misschien ook wel een internetforum voor deze soort?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door parsifal »

onze Keeshond Kerberos van een jaar oud is afgelopen weken op vakantie geweest. Hij was bij de eigenaren van zijn zusje op een eilandje niet ver van de kust van Stockholm. Hij heeft de tijd van zijn leven gehad, twee weken zonder riem of tuig, een andere hond van dezelfde leeftijd en ongeveer hetzelfde gewicht om mee te spelen. Toen hij weer thuis kwam was hij duidelijk blij ons weer te zien, maar 's nachts huilde hij wel wat (en we hoorden dan zijn zusje ook van slag was) en overdag leek hij wat gedeprimeerd en at minder. Ondertussen lijkt het weer beter te gaan en is hij weer speels en heeft hij zijn eetlust terug.

Toch interessant om te zien hoe honden best wat menselijke trekjes kunnen hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Boertje »

Leuk om te lezen!

Ik heb mijn hele leven al honden, ik zou niet zonder ze kunnen. Huisdieren verrijken je leven enorm. En inderdaad het zijn soms net mensen qua gedrag. Alleen zal een huisdier je nooit bedriegen of in de steek laten, in tegenstelling tot de mens. En dat huisdieren gevoel hebben, dat klopt zeker.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door samanthi »

Boertje schreef:Leuk om te lezen!

Ik heb mijn hele leven al honden, ik zou niet zonder ze kunnen. Huisdieren verrijken je leven enorm. En inderdaad het zijn soms net mensen qua gedrag. Alleen zal een huisdier je nooit bedriegen of in de steek laten, in tegenstelling tot de mens. En dat huisdieren gevoel hebben, dat klopt zeker.
Ik heb de kat van de buren weleens verbaasd zien kijken naar onze trap, die zit aan de andere kant, Droppie, onze hond, kijkt heel droevig als ik zonder haar weggaat.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie